Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'flå'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 4 results

  1. Finn Evensen (Find/Fin) /Even Finnsen (Findsen/Finsen) Hallo, Først og fremst, takk for at du tok deg tid! Jeg håper at jeg ikke har glemt noen data. Jackie, en venn og jeg, har undersøkt slekten min gjennom Norway Heritage Forum. Finn Evensen er min 7. oldefar. Så langt har jeg fått DNA bekreftet Aasa Tostensdatter Rishovd, som er min 5. oldemor. Hun er kona til min 5. oldefar Ole Evensen Øvern. Even Finnsen er min 6. oldefar. Jeg bor i USA, og tror at vi har funnet mye informasjon, men forhåpentligvis er det mer informasjon der ute. Jeg kan ikke skrive, lese eller snakke norsk. Derfor er alt jeg sier oversatt av Google. Her er en oppsummering av alt jeg vet: 1711: Finn var tjener på Lindelia (Usikker på kilden. Jeg fikk denne informasjonen av noen som hjalp meg med å undersøke.) 1721: Forlovelse (Engagement): #11 Venstre side; 29 Jun 1721; Flå, Buskerud, Norway; Flaa Find Evensen og Inge Anders https://media.digitalarkivet.no/view/8541/64 1721: Ekteskap (Marriage): #11 Venstre side; 21 Sep 1721; Flå, Buskerud, Norway; Flaa Find Evensen og Inge Anders https://media.digitalarkivet.no/view/8541/64 Even Finnsen 1722: Dåp (Baptism): #11 høyre side 17 Oct 1722; Flå, Buskerud, Norway; Flaa - 17 October Find og Inge Even https://media.digitalarkivet.no/view/8541/65 - "Min gjetning er Lindelia i Flå kommune, ved siden av Gamle Hallingdalsveien) 1723: Finn var cottar på Finneplassen/Lindelieie (Usikker på kilden. Jeg fikk denne informasjonen av noen som hjalp meg med å undersøke.) 1725: 24 Jun 1725? Dåp av Peder Finnsen. #Siste oppføring på venstre side; Flå, Buskerud, Norway; Fin Evensons Peder https://media.digitalarkivet.no/view/8541/75 "Vitnegården heter Lindelie" 1731: Finner ikke posten på digitalarkivet. Evt. dåp av Ole Finnsen. FamilySearch sier 1. januar 1731. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW7M-K26 1734: Finner ikke posten på digitalarkivet. Evt. dåp av Jon Finnsen. FamilySearch sier 25. mars 1734. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW79-3JS Før 1738: Født eller døpt av Finn Evensen (Flå I 2003a by Terje Østro) 1746: Forlovelse: #2 høyre side 05 Jan 1746; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Findsen Rendalen ? og ? Kirsten Helgesdr https://media.digitalarkivet.no/view/8523/79 1746: Ekteskap: #Venstre side i midten Gulerede? 17 Jul 1746; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Findsen Brekke Eie? og Kirsten Helgesd https://media.digitalarkivet.no/view/8523/79 1753: Brekkeeie i Krødsherad (Flå I 2003a by Terje Østro) "Sannsynligvis er i Brekkebygda" 1765: Finnevollen (Norderhov kommune, Flå I 2003a by Terje Østro) 1776: Forlovelse: #Siste oppføring, høyre side 1 Jan 1776; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Findsen Øvern (Trolig i dag Øvrplassen i Norderhov kommune) og Berit Olsd. https://media.digitalarkivet.no/view/8525/21 "Øverntjernplassen" 1776: Dåp: #De seks fra bunnen og opp; Peder Evensen Øvern; 23 Jun 1776; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Finds Øvern og Berit Olsd: Peder https://media.digitalarkivet.no/view/8525/31 1777: Ekteskap av Even Finnsen og Berit Olsdtr (Flå I 2003a by Terje Østro) 1777: Øveren i Soknedalen (Samme sted; Flå I 2003a by Terje Østro) 1780: Dåp: #1 høyre side: Ole Evensen Øvern 1; 06 Feb 1780; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Finsen Øvern og Berit Olsd: Ole https://media.digitalarkivet.no/view/8525/92 1780: Dåp: #Den femte fra bunnen og opp; Ole Evensen Øvern 2; 31 Dec 1780; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Findsen ? og Berit Olsd: Ole https://media.digitalarkivet.no/view/8525/105 1780: Dødsfall av et barn av Even Findsen; Jeg antar at det er døden til Ole 1; Meninger? Høyre side i midten, tredje oppføring med bindestreker; - - - - ? Even Findsen https://media.digitalarkivet.no/view/8525/96 1780: Øveren i Soknedalen (Samme sted; Flå I 2003a by Terje Østro) 1801: Øveren i Soknedalen (Samme sted; Flå I 2003a by Terje Østro); Venstre side, #3 under Øvern; 1801; Norderhov, Buskerud, Norway; Even Finsen (81), Berit Olsd (58), Ole Evensen (21) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:8Y99-FMPZ Bøkene nedenfor antyder at han døde i 1801, men jeg prøver å finne oppføringen. Ole Evensen 1804: Ekteskap: Ole Evensen og Aase Tostensdr; Aase er DNA bekreftet, og jeg har all forskning etter 1804. Jeg har ikke sett noen registrering av Even Finnsen etter 1801. To bokinnlegg: Flå I 2003a by Terje Østro: Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal : Sørbygda av Gulsvikfjerdingen; Side 640 FINNEPLASSEN Et stykke ovafor jernbanelinja (i retning opp for Gjestebråten), på ei hylle i lende opp under berga, ligger det en nedlagt plass som heiter Finneplassen. Det har nok opphavlig vært ei slåtte her til opphavsgarden, som med tida blei bygd opp og det blei sått ned bygselfolk. Men slik som lende er til denne plassen, så virker det utrulig at dette, ved sia av Bakkan, er de først kjente bygselbruka under Lindelien, da i forhold til Gjestebråten og Strandbråten, som har vært langt bedre plasser. Forklaringa kan være at det opphavlig har vært en heimseter her. De første og eineste en kjenner til som nok har budd her var: Finn Eivindsen d før 1738 g 1721 m Inge/Inger Andresdtr. fra Vesle-Gandrud (under Olasgarden Gulsvik) f 1703 d nok 1786 (ho er ikke registrert i ekstraskatten 1765, men 2. mars 1786 blei gravfesta Inger Olsdtr. Finnevollen, legdslem og 80 år). Barn: Eivind Finnsen f 1722 d etter 1801 g m Kjersti Helgesdtr. fra Kroksrud, Soknedalen; budde i 1753 på et Brekkeeie, Krødsherad, i 1765 var de på en plass under Ørgenviken (gjerne Finnevollen), hadde i alle fall 4 barn. Attg 1777 i Lunder m Beret Olsdtr.; budde 1777, 1780 og 1801 på en plass under Øveren i Soknedalen, hadde flere barn også i dette ekteskapet. Per Finnsen f 1725 d ca. 1766 g 1753 i Nes m Kjersti Rasmusdtr. fra øvre Storeli (under Nørdre-Li), Nes; budde nok i Espelund (under Gullingsrud), Nes. Ola Finnsen f 1729 d nok liten. Ola Finnsen f 1730 (døpt 1. januar 1731). Jon Finnsen f 1734. Flå II 2003b by Terje Østro: Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal : Gulsvikvaldet av Gulsvikfjerdingen; Side 141: Vesle-GANDRUD/GANDRUD Løpenr. 102, gnr. 29 bnr. 4 «Vesle-Gandrud» ligger på Gulsviksida, mellom Gulsvik og Store-Gandrud, og grenser ellers ned til «Gølsvikjedne». Opphavlig var vel dette en lut av ei større slåtte, Gandrud, som har hørt til Gulsvik. Denne slåtta har etter delinga vært lagt til Olasgarden Gulsvik, og med tida blei det bygd hus og det blei satt ned bygselfolk her. De første en kjenner til som budde her var: Andres Bårdsen trulig fra Bårdsplassen f ca. 1660 d 1741 g m Inge Andresdtr. d mellom 1696 og 1700. Barn: Margit Andresdtr. d før 1741 g m Halvor Vestmann på Hovdeeie, Modum; hadde 6 barn etter seg i 1741 (Anders, Ole, Inger, Berit, Ingebor og Siri). Liv Andresdtr. f 1696 d før 1741. Andres Bårdsen blei attg 1700 m Kari Lukkasdtr. d før 1741. Kari var vel søster til Birgit Lukkasdtr. som blei g m Ola Guttormsen Leknes- Ringerud, se der. Disse to er opphavet til Lukkasnavna i Hallingdal og Ådalen. Kari hadde vel et barn før ho gifta seg, for i 1692 blei ho stemna for leiermål med Torgjer Leknes (nok Torsen). Dette var nok purring på betaling av bot fra 1686. Dette barnet vokste ikke opp. Barn: 3. Bård Andressen f 1701 d 1739 g 1722 m Ingebjørg Helgesdtr.; budde i 1725 i Listøen (nok som inderster), så på Nordgarden Tollefsrud, men i 1741 budde enka og 3 barn på et Vollseie. 4. Inge/Inger Andresdtr. f 1703 d mellom 1750 og 1765 g 1721 m Finn Eivindsen; budde nok på Finneplassen (under Lindelien) og Finnevollen (under Ørgenviken) i Krødsherad. Attg 1738 i Krødsherad m Ola Johannessen. 5. Lukkas Andressen f 1705 d mellom 1764 og 1777 g 1730 i Nes m enka Sunneiv Tolleivsdtr. fra Køtarud, Nes; budde der. Attg 1746 i Nes m enka Ragne Østensdtr. fra nordre Heie (vokste opp på øvre Kvie, d 1777 som enke på Heie); budde der til de i 1760 bygsla en plass under Tronrud i Rukkedalen. Lukkas og Ragne var skyldte i tredje ledd og hadde kongelig løyve for å gifte seg. 6. Syver Andressen f 1707 d før 1741. 7. Jon Andressen f 1709 d 1709.
  2. Ole og Kari gifter seg i 1867: SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1864-1880, s. 454 Arkivreferanse SAKO/A-236/F/Fa/L0010 Permanent bilde-ID: kb20060913010420 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060913010420 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060913010420.jpg - sjå nr. 33 i 1867 - kva står det etter Ole Olsen? - han er fra Ve i Flå, mens kona er frå Stavn i Flå. - hans far: Ole Christoffersen - hennes far: Guttorm Olsen   FT1875; https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052117003110 - 4 barn  - det er Barbro f. 1875 som er den av barna som har leda meg til dette foreldreparet FT1891; https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052784002299 - 3 barn, men ikkje dei same som er lista i 1875.   Ole er død før FT1900, men finn han ikkje i KB.   FT1900; https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037112002725   Kona Kari er truleg død før FT1910, men finn ho ikkje i KB. Kvar er Kari og Ole ved FT1865? Dette er vel foreldra til Kari ved FT1865; https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038086002384 ? Når og kvar er Ole fødd? Kari Guttormssen må vel vere denne, f. 1833, men er er mora Sigri Trulsdtr.: SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1824-1834, s. 478-479 Arkivreferanse SAKO/A-236/F/Fa/L0008 Permanent bilde-ID: kb20060130010448 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060130010448 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060130010448.jpg
  3. Vil igjen prøve og finne dåpen til Jon Andersen. Ved konfirmasjonen står det at han var født på Slaatta i Flå 25. jan. 1851, og døpt i Flå 6. april 1851. Han ble konfirmert i Lunder sogn i Norderhov prgj., da familien hadde flyttet hit ca. 1862. SAKO, Lunder kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. I 2, 1849-1868, s. 286-287 https://media.digitalarkivet.no/view/8535/84938/24 nr. 16. SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1866-1874, s. 230 https://media.digitalarkivet.no/view/1113/7132/12 nr. 16 Tidligere tråd her:
  4. Min 4xtippoldefar, Amund Aslesen, tilbrakte sitt voksne liv i Eiker i første halvdel av 1800-tallet. Amund sitt sikre fødeår/sted er uklart, men flere steder estimert til ca 1794. Ved konfirmasjonen i 1810, er Temteeie oppført som bosted. Jeg kan ikke finne ham i 1801-tellinga. Han fikk sitt første barn Ole (uekte) i 1814, med Guri Henriksdtr. Han står da oppført som soldat. Den 02.01.1821 gifter han seg med Mari Halvorsdtr og de får barna Asle (f. 1823, død 1829) Gunhild Maria (f. 1822, død 1823), Halvor (f. 1826 død 1829) og min tipptipp Asle (f. 26.01.1830, død 27.02.1889, Åssiden, Bragernes). Av plasser han har bodd på kan nevnes Eknes, Lysakereie, Gaden og Krogstadelven. Så hvorfor spørsmål om Hallingdal? Jo, fordi ved Asle sin dåp i 1830 er det oppført en Berte Aslesdtr som fadder, og ved hennes sønns dåp er Asle og Mari fadder, i tillegg til en Astri Aslesdtr. Når jeg leter rundt i ulike kilder og kirkebøker finner jeg Asle Svendsen Heje og Gunnild Nilsdtr (begge fra Flå i Hallingdal) som foreldre til Astri (døpt 11.10.1788), Niels (døpt 1791) og Amund (døpt 06.10.1793), alle i Flå. Finner ingen av dem i 1801-tellinga, men i 1802 dukker de muligens opp igjen i Eiker. Da er en Berte Aslesdtr født. Far er Asle Svendsen. Asle Svendsen står oppført som død i 1809, bosted Temte. En Niels Aslesen fra Temte dør samme måned. Finner ikke skifte eller skjøter etter Asle. Hvis mine opplysninger stemmer, kan det hende at foreldre til Gunnild er Nils Olsen Breno og Astri Reyersdtr. Aasen fra Flå, men lenger tør jeg ikke undersøke før jeg vet om jeg er på rett spor. Hvem var Amund Aslesen sine forfedre og hvor kom han fra?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.