Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'sjøfolk'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 7 results

  1. Jeg leter etter informasjon om når og hvordan Hagvin Schytz f. 1854 i Blekinge/Sverige døde. I følge hans sønn (med samme navn, født i Arendal 1881) så døde han i 1891 (opplysning gitt i biografien i boka «Næringslivets menn i Norden». Jeg har lett i kirkebøker og dødsfallprotokoller i Arendal/Barbu/Nedenes Amt uten å finne han. Har lett mest i årene fra 1890 til 1895 (i en antakelse om at dersom han omkom på sjøen et annet sted i verden så kunne det ta litt tid før det ble ført inn i dødsfallprotokollen) Hagvin Schytz f 1854 (som jeg leter etter) var styrmann og bodde i Barbu/Arendal. Kona hans (Oline Jørgine Gundersen) døde i 1887. De hadde to (levende) barn. Den yngste, Johanne Olivia (f.1886) som altså bare var ett år gammel da moren døde, reiste sammen med sin onkel og tante til Amerika i 1890, og døde der tre år senere. I folketellingen i 1891 er sønnen Hagvin registrert som pleiesønn hos en familie (ikke slekt) i Barbu. Han kan ha bodd der fra moren døde i 1887, fra onkelen og tanten reiste til Amerika i 1890, eller fra annet tidspunkt. Faren, Hagvin Schytz f. 1854 finner jeg ikke spor av i denne folketellinga, det taler for at oppgitt dødsår 1891 er riktig. Men ettersom han var sjømann og kanskje oppholdt seg/ døde utenlands kan det hende at han er vanskeligere å finne i kildene? spørsmålet er: hvor lang tid kunne det evt ta før sjømenn som døde ble ført i dødsfallprotokollen (hvis de døde i utlandet?) Kunne det hende at de ikke ble ført inn der? Kan han finnes i dødsfallprotokoll annet sted i landet? (F.eks hjemmehavnen til båten han seilte?) Har noen tips til hvilke andre kilder jeg bør lete i? På forhånd takk!
  2. Jeg forsøker å finne en person, som ikke er å finne i folketellingene i 1865 og 1875. Det jeg har funnet er når han ble døpt I 1834, konfirmert i 1850 og det siste da han var fadder i en dåp i 1862. Han het Simen Simensen og var nevø av en av mine 3.tippoldemødre og kom fra en husmannsplass som het Raadalen i Rolvsøy i Tune kirkesogn. Simen S. var født 1..sept 1834 - dagen før faren Simen Johnsen døde av kolera den 2.september. De som døde av kolera ble begravet dagen etter og Simen Johnsen ble begravet 3.nov. 1834. Han var den yngste av John Friederichsen og Hilleborg Evensdatter fem barn, av de som vokste opp. Jeg finner ikke sønnen Simen S. som utflytter etter at han ble konfirmert 16 år gammel i 1850 eller under døde og begravde etter at han var fadder i 1862. Den ene av hans to halvbrødre fra hans mor Cathrine olsdatter sitt 2. ekteskap var fadder samtidig med han men døde et par måneder Som faddere var ingen av dem oppgitt med yrkestittel men halvbroren som døde ung 22 år gammel er oppført som matros i Tune da han døde. Faren Olaves Nilsen fra Kråkerøy den gang under Glemmen var matros da han ble gift med deres felles mor Cathrin, senere vsr han husmann på Raadahlen under Rekustad. To eldre søstre til Simen, Johanne og Maren bodde i Glemmen i 1875. Det samne gjorde den andre av to halvbrødre, Nils. Alle vokst opp på Rådalen i Tune. Moren Cathrine Olsdattter ble enke i 1834 dagen etter at den yngste fra 1.ekteskap med Simen Johnsen ble født . Hun giftet seg halvannet år senere med Olaves Nilsen som hun fikk to sønner med Ole Martin f. 29.des. 1839 - døpt 23. Februar 1840 og Niels Christian f. 21. Jan. 1843, døpt 5. Mars. Cathrine døde 24. juni 1858. Enkemannen giftet seg med Andrea Thorine Emilie Tønnesdatter og fikk fem barn med henne hvor Simen og halvbroren Ole M.Olavesen var faddere I 1860 og 1862. Søsteren Maren var også fadder I 1860 til den førstefødte i Olaves 2.ekteskap ble født, Oline Cathrine ble født Hun emigrerte til Amerika , fant tilfeldigvis bildet av henne på findagrave.com da jeg googlet navnet som Oline Kathrine Olavesdatter Rådalen Johnson Det kommer fram at etterkommere av henne fra Amerika var og besøkte den gamle hjemplassen hun og søsteren vokste opp på I Norge. Jeg tenker litt i retning når det gjelder Simen Simensen st han kan hs reist til sjøs en eller annen gang etter at han ble konfirmert eller senere. Jeg er litt usikker på dette med om sjøfolk i utenriksfart ble folketelt og / eller om sjøfolk i innenriksfart ble det i motsetning til de som var i utenriksfart. Nå var det visst noen heftige høststormer i 1860 og 1870 årene med flere forlis. Jeg kan godt komme med linker til dåp, konfirmasjon og som fadder, m.m.- men ville først spørre om det er noen som kjenner til dette med sjøfolk og om de som var sjøfolk utenriks kom med i folketellingene I 1865 og 1875? Mvh. Wenche J.Falck.
  3. Rune Kaino Nikolaisen

    Tydehjelp på mønstringskort

    Hei. Jeg klarer ikke å lese det som står med blyantskrift på mønstringskortet til et familiemedlem. Kanskje noen her kan hjelpe meg? Det dreier seg om linjen nederst på dette kortet: https://www.digitalarkivet.no/ds20130117079023 På forhånd takk for hjelpen! Hilsen Rune
  4. Søker hjelp til svenske og norske sjømannsruller for sjømann/matros Johan August Karlsen f.26.01.1845 (aka Carlsen, Carlson, Carlsson) Dahls Edh i Sverige. Johan bosatte seg på Onsø i Østfold, og var sjømann. Giftet seg med Johanne Hansdatter Volden fra Vallø i 1874. Allerede ved folketellingen 1875 har han tatt navnet Karlsen, som opprettholdes ved innflyttingen til Vallø i 1888. Finner ikke noen sjømannsruller på denne personen? Familien kan ha vært innom Stokke (pga familie) og muligens Nøtterøy. Ved folketellingen 1891 så står det han er "på reise fra England til Montevideo", så han må ha vært i utenriks fart. Har lett og lett i rullene, men finner ingen "match". Har også forsøkt diverse søk på riksarkivet.se uten hell. Har funnet mange "navnebrødre", men de har alle andre fødselsdato. Har tidligere fått hjelp på dette forum til å finne familien til Johan i Sverige, den gang på leting etter familien til broren Martin Carlsen f.1858. (Lenke til min slektsdatabase). Har noen forslag, eventulle tilgang til kilder jeg ikke har? I og med at Johan er 30 år gammel i 1875, så taler det for at han nok var opprinnelig svensk sjømann, og må finnes i svenske sjømannruller? Lurer også på om det hender at sjøfolk ikke har annotasjon eller hovedrulle nummer? Hender det at sjøfolk mønstret på skip i norge, uten å være rulleført i norge? Har skjønt at ofte er det det første rulle disktrikt som "beholder" rullerføringen, selv om sjømannen flytter til et annet distrikt? Takknemlig for ethvert bidrag!
  5. Hei Min far var sjømann under krigen, og segla i heimeflåten. Han var m.a. ombord i ein båt som heitte MS Batnfjord, og som er nemnd i Krigseilerregisteret, men det er ikkje min far. Har de noko nærare informasjon. Han heitte Petter Anton Søholt, og var fødd 17.07.1902 i Fræna kommune. Mvh Petter I. Søholt
  6. Jeg søker noe mer detaljert informasjon om Karl Johan Johansen, f. 22.07.1876 Ønsø Østfold (Fredrikstad), konfirmert i Sem/Slagen 19.04.1891, død i Brooklyn New York 01.03.1907, bare 30 år gammel. Han vokste opp i Tønsberg, og ble tidlig sjømann. Jeg har letet etter sjømannsrulle for Karl Johan uten hell, og har ikke funnet bekreftende kilder til hvorfor han befant seg i Brooklyn ved sin død, hvor kirkebok sier dødsårsak var Tyfus. Så han må ha ligget på sykehus i Brooklyn, og vi må anta at konsulatet eller sjømannskirken har meddelt dødsmelding hjem til Norge. Søker derfor informasjon fra konsulatarkivene e.l. Søker også hjelp til å finne riktig sjømannsrulle, da jeg ikke har lykkes med å finne ham i rullene for Tønsberg mønstringskontor. Forøvrig har jeg også søkt etter spor i avisen Brooklyn Daily Eagle, og på Ellis Island og Familysearch. Far til Karl Johan var fergemann Johan August Karlsen f.1845 i Dahls Edh i Sverige. Mor var Johanne Hansd. f.1845. Søsken til Karl var Hilda Marie Haugan f.1879, Johanne Østensen f.1888, Karl Johan var gift med Anna Olufine Johannesen f.1879. Se kobling til Familysearch. De ble gift 02.08.1903 Uranienborg i Oslo. Far til Anna var matros/seilmaker Alfred Johannesen f.1852 Se også kirkebok for Tønsberg, Vestfold fylke, Tønsberg, Ministerialbok nr. I 13 (1900-1913), Døde og begravede 1907, side 542:
  7. Eg er sikkert ikkje åleine om å ergra meg over at dødsfall til forulukka sjøfolk frå Bergen ikkje finst i kyrkjebøkene og databasane som ligg ute på Digitalarkivet, so no tenkte eg å innbju til ein dugnadsinnsats for å registrera i alle fall nokre av desse. Eg gjer dette i vanleg tekstformat med tilvising til sida som dødsfallet står på. Her følgjer sju år f.o.m. 1838 t.o.m. 1844: 1838: Ellert Ellertsen, skibsfører, ingen alder, anmeldt 21.2.1838 som død på sjøen: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610660 1840: Henrick Andreas Bjerck, skipper, 57 år, forulykkedes på sjøen 3.10.1840: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610714 1841: Ole Gautesen Bøchmann, 30 år, omkom på sjøen i Lofoten medio desember 1840: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610722 Tron Tronsen Hoxnæs. ca. 30 år, omkom i Lofoten i mars 1841: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610725 Benjamin Sivertsen, skipper, 46 år, død i Lofoten 12.2.1841: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610725 Georg Olaus Thorp, skibsfører, 28 år, død i Svolvær i Lofoten 11.4.1841: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610726 1842: Jens Berntsen Hægdahl, styrmand, 50 år, døydde 28.11.1841: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610739 Willum Pedersen, skipper, 29 år, døydde i Lofoten 6.2.1842: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610747 1843: Andreas Hansen, skipper, 31, døydde på reise til Venedig (dato ikkje oppgjeven): https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610760 Tollef Thorsen, skibstømmermann, ingen alder, døydde i Vestindien juli 1843: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610773 Knud Aamundsen, matros, 34 år, døydde i Vestindien juli 1843: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610773 1844: Petter Næsgaard, styrmand, 53 år, dødsdato og stad ikkje oppgjeve: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610779 Carl Johan Christiansen, skibstømmermand, omkom på sjøen (ingen dato): https://www.digitalarkivet.no/sk20081111610785 So mange er det ikkje, men det kan jo tenkjast at ein eller annan leiter etter nettopp den eine... Elles lyt eg seia som tyskarane gjer kvar gong dei har trekning i pengelotteriet: Resultat utan gevær! Ideelt sett burde ein samanlikna dødsbasen frå kyrkjebøkene med dødsmeldingslista, og kanskje kan me gjera det i neste omgongen...? Eg vonar at andre har lyst til å vera med på dette!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.