Gå til innhold
Arkivverket

[#16490] Veri- eller falsifisering av adelslinje - Haftore-slekt/Rosensværd


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Tore, du slo meg med på det som jeg trodde skulle bli målstreken (innlegg nr.100) Jeg er ikke dummere enn at jeg tar signalene fra innlegg 88 og utover, men samtidig vil jeg benytte anledningen til å gi svært mange av aktørene her en solid honnør for mye av det stoffet som er lagt ut her + de NST-artiklene i den senere tid som vedrører temaet.Men Lars Løkkebø ! Hva menes med ”skratch” ??? Det er vel særlig vår kjære Åsa du vil fortsette med og klokt nok har du lagt inn dette som eget tema nå i kveld. Tema 26890:. LenkeFor mange av oss er problemet med Åsa Ulfsdatter paradoksalt nok blitt at man vet for MYE om henne !! -Ikke for LITE!! Såpass mye vet man, at opphavet hennes må fjernes fra anetavlene våre !!PS: Det siste var delvis en spøk fra en som liker å samle på mange navn og lange anerekker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars Løkkebø

Her har det vært stille lenge så lurer litt på om noe har skjedd. Skulle ikke forundre meg om jeg har gått glipp av ett ellere annet ett eller annet sted.Kan jo like godt hoppe ut i det, og spørre om denne linja fortsatt er gjeldende:Oluf Torsteinsson Gyllenhord, gift med Aasa Ulfsdatter.Sigurd Sjøfarsson død etter 1446, gift med Birgitte Olufsdatter GyllenhornSjøfar Sigurdsson, ca. 1415-1480, gift med Asbjørg Brynjulfsdatter KusseRolf Sjøfarsson, gift med Anne TjøstulfsdatterSigurd Rolfsson, ca. 1490-1550Valgjerd Sigurdsdatter, ca. 1530-1600, gift med Oluf Ellingsson KaarElling Olufsson Augeberg, ca. 1560-1620, gift med Eline PedersdatterOluf Ellingsson Strømnes, ca. 1600-1665Elen Olsdatter Strømnes, ca. 1630- 1700, gift med Gunder Nilsen Ellingsviken Kan jo bli spennende å se hvor mye juling jeg får, hehe....Prøve meg på foreldrene til Aasa skal jeg i alle fall ikke gjøre, hehe;-) Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg mener å huske å ha lest at Elling Olufsen Aageberg var sønn av Oluf Kaar i et annet ekteskap, og altså ikke sønn av Valgjerd. Jeg husker ikke lenger hvor jeg leste det, men jeg antar at det var i et gammelt nummer av NST. Noen andre vet sikkert mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hun er kjent 7.3 1422 (SRA orig perg, segl: væpnet arm), var datter av riksråden Benkt Nikulasson [væpnet arm], kjent 1378-1392, og Ulvild Torgautsdotter (Smør); Ingeborg skrev seg til Hjelmenäs i Närke, de rhun var enke 1440 (DN III 739, VIII 237, 307). Hun var 1. gm. Otte, muligens Otte Mikkelstorp, 2. gm. Brynjulv Jonsson [rose] av Sørum-ætten, død før 1437. Ingeborg var mor til hustru Sigrid Ottesdotter, kjent 1460-66, 1. gm. Toralde Gunnarsson Kane, 2. gm. Havtor Niklesson (Bolt-''våpen''). Fra 2. ekteskap hadde Ingeborg barna Knut Brynjulvsson til Näs og Ulvild Brynjulvsdotter.Litt.: Huitfeldt-Kaas i PT 1.r.VI (1885), s. 262 tavle; Y. Nielsen i HT 1880 s. 54 ff; Hans Gillingstam: Några påpekanden om ätten Roos af Hjelmsäter och dess norska förfäder (Sudrheimsätten), Genealogisk Ungdoms Tidskrift 1979:3, s. 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Takk Tore. Eg såg at ho var samtidig med ei Ingeborg Benktsdatter som var rådmann Arvid Ingjeldsson i Bergen si brordatter. Ho er nemnd i Arvids testament. Etter det kan eg ikkje finne ho att i kjeldene. Rådmannen førte eit våpen med tre roser på skrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. den forholdsvis nye gårdshistorien for Øymark, skal en Amund Li ha vært lensmann i Øymark ved hyllingen 1610. Det er gjettet på at dette kan være den senere Amund Olsen Årnes. Er seglet til Amund Li bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Det er vel ikke bare gårdshistorien for Øymark som hevder dette - det framgår også av 'Aktstykker til de norske stændermøders historie 1548-1661' (Kristiania 1910), og den boken pleier ikke å gjengi navn feil, så vidt jeg vet. Men seglet til Amund Li er neppe med på hyllingsdokumentet fra 1610 ettersom han ikke var lagrettemann, og jeg kjenner heller ikke til om det er oppbevart i andre dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.