Gå til innhold
Arkivverket

[#22476] Adrian Jacobsen Falch


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Innlegg 46 og innlegg 50): Hvis Milla Hansdatter (Adrian's 1. kone) er d. av Hans Ovesen Rød-Lunov og Maren E. Rustung, så er hun altså søster av Jørgens Staur's 1. kone Øllegaard. Og Adelus (Adrian's 2. kone) var altså Jørgens datter. Men slektskap mellom konene blir det jo ikke av dette, med mindre Adelus er d. i første ekteskap (som Magne 'i mange år har trodd', og som kanskje da er rett ?). Da blir nemlig Milde Adelus' moster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... men da må Adelus vær f. før 1617, og da blir det litt drøyt (men ikke umulig) med barn f. i 1666 (Jacob på Sæteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Jeg har i min slektsdatabase ei kvinne som fikk barn i en alder av 51 år, så ingenting er umulig (kanskje litt usannsynlig). Det jeg ville med mitt innlegg var å sannsynliggjøre slektsforholdet mellom Adrian Jacobsen Falch,s to hustruer, Milde og Adelus, hvis det er riktig at Adrian fikk bot for at disse to kvinner var i nært slektsforhold med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Per Nermo: Jeg skrev kun det som sto i bygdeboka for Nesna om slektskap mellom de to hustruene til Adrian, og jeg vet for lite om dette til å kunne si noe videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Per Nermo i innlegg 49. Jeg leser i Rana Bygdebok om Anna Ulriksdatter Brugmanns sønn Alexander Jonassen at han hadde sin gamle mor boende hos seg i 1737, og jeg bokstavelig talt 'datt' over dødsfallet hennes da jeg så etter noe helt annet i kirkeboka for Rana. Der står det at hun var gravlagt 25.p.trinit. i 1750 i Moe, og alderen er skrevet til å være 88 år med to liggende 8-tall, men hun var jo 80 år i 1750. Jeg har også sett dødsåret 1727 på 'Family Search', og jeg aner ikke hvor de som skrev det inn der har tatt det ifra.Enda et bevis på at hun levde etter 1727 er at hun var fadder på ett av sine barnebarn i 13.12.1733(Gidsken Mikkelsdatter Ytteren). Det kan da ikke være noen andre som heter Anna Ulriksdatter Ytteren i 1733.Jeg kan ikke se at det er noe skifte på Fordel Olsen i Rana iallefall i tiden rundt 1727.Til den som skrev om som ble mor på 51 år: Har du både moren og hennes barn som døpt fra kirkeboka? Bare husk at alder på folk var temmelig unøyaktig ført ofte i tidligere tider, og jeg ville stilt spørsmål om når moren var født hvis opplysningen om hennes fødselsår f.eks. er fra en folketelling eller oppgitt i kirkeboka ved dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

En sidekommentar vedrørende alder og barnefødsel: Min oldemors søster fikke en sønn 11 dager før sin 52-årsdag. 28 år yngre enn sin eldste bror.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Til Anne Lise. Alder er tatt ut av kirkeboka, men skulle være 50 år og 8 mnd. da hennes datter ble født og som fortsatt lever idag.Når det gjelder Øllegaard Hansdatter Røed, hustru til Jørgen Henrichsen Staur, døde hun i 1717 eller er dette bare et antatt dødsår??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Jeg har fulgt denne lenken med interesse, spesielt når det gjeler Thomas Iversen sin hustru og det Alv Edvardsen skriver og også hans hovedspørsmål som dreier seg om Thomas sin hustru kan være en datter av Adrian Falch. Når det gjelder dette epiphatum som er beskrevet, er det noen som kan bekrefte epiphatet og som kjenner til teksten på det?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Jo dette finnes.- Originalen befinner seg på N. Folkemuseum.- Kopi i Hemnes kirke.- Div. avfotogtaferinger har vært vist i flere bøker. Bl.a. den bok jeg nevnte innledningsvis.- Et problem med det hele er at teksten er noe vanskelig å tolke.- Jeg hadde håpet at det et eller annet sted var noen som var 'klurige' nok til å få (rett) mening i teksten. Evt. også at noen hadde kommet over noen dokumenter som gav klarhet i saken.- Enten Adrian nu var g.3.m. piken, - som det også har vært antydet,- eller om dette var et sidesprang.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg skjønner nå hvilket epiphat det siktes til Alv. Dersom man ser på denne hjemmesiden; Lenke så skulle Adrian Jacobsen ha hatt en sønn Thomas med Kirsten, kjenner noen til hvor denne Thomas Jacobsen havnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Du mener selvsagt Tomas Adriansen ? - Som det vel har kommet frem, så bodde det en Tomas Ivarsen på Øvre Dal, som var Adrians gård. - Denne hadde sønnen Adrian.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg mener selvsagt Thomas Adriansen. Dersom Thomas Iversen og Thomas Adriansen skal være samme person, så må folketellingen ha feil navn, eller den Thomas som er sønn av Adrian av en eller annen grunn ha brukt tilnavnet Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

En mulig løsning på denne floken kunne jo være at denne Kirsten som da evt. hadde en sønn Tomas m. Adrian, blev g.m. Ivar-- som var far til resten av søskenflokken og at Tomas så siden har blitt oppfattet som en 'Ivars-sønn'.-- Nu vet ikke jeg hva som fremgår av originalkildene, om Tomas klart er skrevet som en Ivars-sønn, eller bare ført opp som en av flere søsken.-- Ellers er det jo litt påtagelig at denne Tomas hadde en sønn Adrian og en dr. Kirsten, samt at to av hans søsken hadde en dr. døpt Kirsti og Kjersten.-Dette i tillegg til at to av disse søknene bosatte seg på den gård som Adrian eide, men solgte.- To av disse søsknene bodde på gårder med tilkn. til Hemnes kirke,- som Adrian var sterkt innvolvert i.-- Det finnes også flere 'indisier', men hvordan var det egentlig ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg for min del mener at det er to indisier i mot din teori, den første er navnet som også i orginalen fra 1701 tellingen er Ifvers. Det andre som taler i mot, er at på den andre part av Øverdal er en Christen Iversen- kanskje en bror av Thomas?. Dersom dette er en bror og de har arvet hver sin halvpart, må de begge være etterkommmere av Adrian???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei.- Den Christen som var på det andre bruket av gården var bror av Tomas.- Men ingen av dem eide noe som helst i gården.- Adrian Jacobsen solgte gården til en Lars Christensen, 'Rådmann uti Bergen', samtidig som disse brødrene kom inn på gården som leilendinger.- Adrian selv,- som vel bodde på gården en tid, flyttet til Stor Alteren ca. 1674 og var br. der til ca. 1678.- Denne gården (S.A.),var tidl eid av Adrians bror, Fogden Peter Jacobsen. Senere dennes enke o.s.v.-- En sønn av Christen på det ene bruket,- (bror av Tomas) var g.m. en enke som hadde en bror som var g.m. enken etter en sønn av Adrian J.-- Vel, jeg kan jo ikke vite hva eller hvordan dette egentlig var og om det har noen relevans.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Etter min mening har det relevans i den betydning at Thomas har en bror, Adrian skal så vidt jeg kan se- bare ha ett barn med Kirsten og det er Thomas. Det kan jo hende at Kirsten gifter seg med en Iver og får enda en sønn og begge sønnene som er halvbrør blir benevnt som Iversønner. Andre forklaringer? Ellers er jeg enig med deg om at det er mange indisier som tilsier en tilhørighet til Adrian. Kan Thomas ha tilhørighet til Adrian gjennom sin kone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har prøvd å finne Thomas Adriansen, men så langt har jeg ikke lyktes med det. Thomas Adriansen skulle etter min mening være å finne også på tellingen i 1701, men det har jeg ikke gjort. Dette igjen gir en indikasjon på at Thomas Iversen kan være en sønn av Adrian, mens hans halvbror har Iver som far, denne Iver kan ha vært Adrian sin stedfar. Eller kjenner noen til hvor det ble av Adrian sin sønn Thomas??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Øystein ! - Kanskje det også ville være en ide å sjekke ut dette som er antydet i innlegg 45 ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dersom innnlegg 45 stemmer med at han flyttet til Senja, så er det vel ikke mulig at Thomas kan ha noen tilknytning til Adrian så vidt jeg kan se? En mulighet kan være gjennom moren til Thomas Iversen, selv om dette er tvilsomt. Jeg kan heller ikke finne Thomas Adriansen i tellingen i 1666, er det noen som har funnet ham der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg tror det må være den samme Thomas som man finner som Tomis Iffersen på gården 'Wdland' i tellingen 1663/66. Dette stemmer i alle fall bra med brødrenes navn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 2 her:I heftene av Arnt. O.Åsvang er Adrian Jacobsen Falch bare såvidt nevnt, og det er da i hefte 1. Derimot er det noe å finne både på Frodeh Holthes hjemmeside og Simon Ellefsens hjemmeside. Det skal også stå en artikkel i ett eller annet nummer av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 2002.Jeg har selv fått Adrian Jacobsen som en av mine nye aner gjennom datteren Elsebe, og hun skal jo være mor til Peder Christoffersen Strømmen som var var far til min Kirsten Pedersdatter.I Årbok for Helgeland 1974 side 107 kommer det frem at en av hennes brødre var Christopher Pedersen Strømmen.Jeg tror også at Hans Pedersen Strømmen som det er skifte i 1743 kan være en bror, og en annen bror kan være Ole Pedersen Strømmen som får datteren Berethe døpt i Hemnes kirke Dom 19.p.trinit. 1737.I en annen tråd her er det reist tvil om det var noen Elsebe Adriansdatter som var datter av Adrian Jacobsen i hans 1. ekteskap. Jeg kan jo bare nevne at i skiftet etter den før nevnte Christopher Pedersen Strømmen her finnes både Else og Adrian blant barna. Også min ane Kirsten Pedersdatter har en datter som heter Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Beklager, men nu har jeg vært 'ute' en stund.-- Til siste innlegg.- Kan du si hvem denne Kirsten Pedersdr. var gift med ? -- Ellers nevner du Hans Pedersen.- Hans Pedersen Strømmen var sønn av Peder Andersen Hemnes. Hans var g.m. Marit Mathiasdr., som var g.1.m. Christopher Pedersen (Falch).(Christopher var g.1.m. Maren fra Utskarpen).- Marit var g.3.m. Lensm. Mikkel Jensen Blix.-- Så nevner du Ole Pedersen. Jeg går ut ifra at du mener Ole Pedersen Strømsnes, sønn av Peder Olsen Ytterleiren, ant. fra Jemtland ?-- Tja ? Kommentar ?--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.