Gå til innhold
Arkivverket

[#22476] Adrian Jacobsen Falch


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen ! - Jeg hadde håpet at noen kunne klargjøre hvordan det egentlig forholdt seg med denne Christopher Pedersen, Elsfjord, f.c. 1594. Om han var g.1.m. Elsebe Adriansdr. eller g.m. Else Aagesdr. (Haagensdr.)- Eller g.2.m. Else.- Samt da hvilke av barna som var barn av hvilken mor.- Det er vel her 'hunden ligger begravet' (?) --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært så heldig å få oversendt noen scannede sider fra nettversjonen av bygdeboka for Hemnes, og der står det iallefall at Christopher Pedersen Strømmen var født ca 1594-1595, og i 1.ekteskap var han gift med Elsebe Adriansdatter. Ifølge bygdeboka hadde han alle 5 barn med henne.Christopher Pedersen ble gift 2 med Else Aagesdatter som ifølge bygdeboka like gjerne kan være Haagensdatter. Jeg har ingen barn på disse.Ellers sitter jeg her med lassevis av papirer, skifter bøker, utskrifter fra Digitalarkivet om slekten Falck, skiftene til Svein Edvardsen og et par bygdebøker. Jeg er godt igang med å skrive inn i slektsprogrammet, og håper å komme over noe som kan gi videre svar. Det er såvidt jeg har plass til meg selv her ved skrivepulten. :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for svarene.- Ja, da får man vel tro på dette, - 'inntil noe annet er bevist'.-- Denne sønne-sønn av Christoher P., Elsfj.,Christopher Pedersen som var på Strømmen, d. 1738, g.m. Marit (Marithe) Mathiasdr., bodde vel på Enge i Rana i 1. ektesk ? - Se Oppigarden, l.nr. 455. J.fr. l.nr. 454.- kan ikke skjønne annet enn at dette må være rett.- Kan man finne dennes fars / mors gifte her ? J.fr. at hans søster hadde en 1/2 bror, Jacob Olsa.-- Christophers 1. kone Maren var visstnok fra Utskarpen --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Otto Jørgensen: Jeg kommer meg inn på nettversjoen av bygdeboka for Hemnes, men får feilmelding når jeg går inn på gårdshistoria. Har prøvd å laste ned Winzip-program tidligere for å komme inn, men det lyktes tydeligvis ikke helt.Jeg har gitt opp å komme meg inn på både gårdhistoria for Rana og for Hemnes, men jeg har jo gammelversjonen av boka for Rana og har nå fått de sidene av bygdeboka for Hemnes som jeg trenger.Til Alv: Ja Maren var fra Utskarpen. Ifølge kirkeboka ble hun og Christen Pedersen trolovet 1.pinsedag(11.05)1704, og de ble gift Dom 22.p.trinit(19.10)1704 i Hemnes kirke. Kirebøkene for Hemnes fra 1704 og ganske mange år fremover er svært greie å lese, og de innbyr rett og slett til nitide studier på mikrofilm. Jeg har ikke fått sett på bygdeboka i Utskarpen.Ut fra kopien jeg har av bygdeboka for Rana jeg at det er en Kristoffer Persen som var bruker i Oppigarden av Engja i ca 1710. Jeg har jo lest dette tidligere, men tenkte ikke på at det kunne være den samme som ellers var i Strømmen.Ellers lurer jeg på om Inger Christophersdatters ektemann Mathias Engja er den samme som den Mathias Persen Engja som var 55 år i 1701? Ifølge bygdeboka ble han gift med Inger Jonsdatter, men det kan jo være feil? Jeg finner ingen Mathias Engja som var gift med Inger Christophersdatter. Inger var jo søster av Peder Christophersen født ca 1634, og opplysningen om at hun skulle varæ gift med Mathias Engja har jeg kanskje fra Simon Ellefsens hjemmeside(??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer et nytt spørsmål til dem som har greie på slekten på Ringvassøya i Troms. En tremenning har en mor som var født der, og hun har blant annet disse anene:Adrian Falch Hansen døpt 06.02.1811 og Anne Dorthea Christensdatter Dass født 1815. Han sier at Adrians foreldre var Hans Iversen og Malena Andersdatter. Er det forbindelse mellom disse og de Falch som er nevnt på Ringvassøy tidligere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen ! - Nu har jeg forsøkt å se igjennom det jeg har tilgang til, men jeg klarer ikke å se at det foreligger opplysning om hvem som skulle være foreldre til Adrian J.s 1. kone, Milde (Milla) Hansdr.- (Kruse - Rød.) - Noen som vet, eller vet hvor det fremgår ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Noen har henvendt seg til meg om noe som angår denne tråden, men jeg har feil på e-postserveren og får ikke sendt noe svar. Jeg får likevel inn e-post som andre sender.Det ble blant annet spurt om hvor langt tilbake i tid kirkebøkene for Nesna går, og til det kan jeg svare at de går tilbake til 1704. En maskinskrevet versjon er utlagt på internet,og kan lastes ned.Det ble også spurt om giftermål mellom Else Christophersdatter og Ole Jensen. Else er nevnt i faren Christopher Pedersen Strømmens skifte i 1738. Siden jeg har levert tilbake kirkebøkene på mikrofilm før 1756 får jeg ikke sjekket noe giftermål her.Tar med det jeg har om denne familien, hvis noen kan ha nytte av det:Christopher Pedersen Strømmen var 28 år i 1701, og det var skifte etter han i 1738. Han ble trolovet med Maren Udscorpen 11.05.1704, og de ble gift 19.10.1704. Barn:1)Else døpt 09.04.1705, og hennes faddere var: Peder Strømmen, Øllegard Joensdatter, Jon Strømmen, Karen Hemnæs.2)Peder døpt 22.07.17083)Ane født 17114)Lisbeth døpt 24.03.17145)Maren døpt 05.05.1717.Vet ikke om dette passer helt inn her, men siden e-postserveren ikke fungerer er dette den eneste måten å gjøre det på når jeg ikke får svart ellers på det som det ble spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Min t-t-t-t-t-oldemor, Elisabeth Christophersdtr, som nevnes som barn nr.4 og i (12) og (85), ble gift ca 1735 med Peder Haagensen Hauknes (skifte der 1767). Hun levde da fortsatt og døde hos sin eldste sønn på Bergsnev i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Til siste innlegg; - Vi snakker om to forskjellige Elisabeth og to forskjellige Hauknes.- Elisabeth C. var gift på Hauknes i Nesna, Elisabeth T. var nok på Hauknes i Rana (v. Mo.)- Kanskje hos sin bror som bodde der ? -- Til Nils A., i nest siste innlegg;- Artig.- Hvem av barna er du da etterkommer av ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Beklager forvekslingen, Per. Min ane var bare den Elisabeth/Lisbeth på Hauknes i Nesna nevnt i (85). Hennes etterkommere videre til mine foreldre finnes her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Til Anne Lise i innlegg 107Jeg vet ikke hvor mye som mangler på anetavla siden spørsmålet kommer.. Her er i alle fall et svar:Jeg går ut i fra at det er registrert feil dåpsdato, og at det gjelder:Adrian Falch Hansen, Skattøra – døpt: 02.06.1811 i Karlsøy …. (KKB) (avskr.)--foreldre var Hans Iversen og Malena Andersdatter-Hans Johan Iversen, Skatøra og enke Malena Andersdtr. Trolovet: 04.11.1810 gift: 13.11.1810 – Karlsøy (KKB) (avskr.)--(Aleth Ottesdtr, Lenangstrand, konf: 22.10.1775, 18 år – Karlsøy (KKB) (avskr.))enkem. Iver Johannissen, Skatøra og pike Aleth Ottesdtr. (datter av Otte Christenson i Nord Lenangen) Trolovet: 02.09.1781, gift: 05.10.1781 – Karlsøy (KKB) (avskr.)Otte Christian Iversen – døpt: 08.09.1782 – Iver Johannessen og Aleth Ottesdtr, Langsund (KKB) (avskr.)Hans Iversen – døpt: 15.08.1784 – Iver Johannessen og Aleth Ottesdtr, Skattøra (KKB) (avskr.)Otte Christian Iversen – døpt: 04.09.1785 – Iver Johannessen og Aleth Ottesdtr, (KKB) (avskr.)Hans Johan Iversen – døpt: 30.09.1787 – Iver Johannessen og Aleth Ottesdtr, Skattøra (KKB) (avskr.)--Malena Andersdtr., Skatøra Konf: 22.09.1793, 18 år – Karlsøy (KKB) (avskr.) Hun er muligens datter av Anders Obadiasen og Anne Kolbeinsdtr., Rotnesfjord… Disse har en datter Malene som blir døpt: 17.09.1775 – Karlsøy (KKB) (avskr.)----Forbindelsen kommer her:enkem. Adrian Henningsen Falch og pike Malena Andersdtr. Gift: 10.10.1802 – Karlsøy (KKB) (avskr.)Adrian HEMMINGSEN Falch (f: ca 1751) var sønn av HEMMING Jørgensen Falch (f: ca 1703 i Skogsfjord) og Marit Iversdatter, HEMMING var sønn av Jørgen Adriansen Falch og Aasel Sørensdatter Heggelund Det som skjedde var at da Malene ble gift for 2. gang, så døpte de en sønn etter Malenes 1. ektemann.. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

God kveld Falch interesserte!Det blir nevnt flere ganger i denne tråden at Jacob Adriansen på Sæter (f. oml. 1666) var sønn av Adrian Jacobsen Falch på Neppelberg (f. 1597 på Giske, Sunnmøre). (Jmf. bla. innlegg nr. 33/34).Jacob Adriansen Sæter var fra gården Lund i Alstahaug. Dette går frem av ei leiermålsak som var oppe på høsttinget for Alstahaug og Herøy fjerdinger den 7 november 1690 på Alteren.Utdrag: 'Jacob Adriansen af Lund, og nu boende paa Setter i Ranens fiering var indstefnt for leiermaal beganget med Maren Larsdatter Lund'.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Per!Opphavet til Jacob Adriansen Lund/Sæter er for meg hittil ukjent.Tingretten dømte han i 1690 til å 'være barne fader til barnet, samt bøde sin bøde efter loven 24 lod sølf (=12 Rdr, som var mennenes bot på denne tid) samt hafve omsorg for barnets opfostring'.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Knut Hansen. Takk for svaret. Jeg startet eget emne på Adrian Falch Hansen døpt i 1811 fra Skattøra(emne 30048), og har vel fått noenlunde det samme til svar der som det du skriver. Videre diskusjon om aner til Adrian passer vel best på emne 30048, siden det jo viser seg at han ikke er av slekten Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Vedr. denne Jacob Adriansen Lund.- Er det noe som tilsier at dette ikke kan være samme person som senere var på Sæteren ? - Hva med folketellinger ? - Hvem var oppsitter på Lund i 1665 ? Jeg går ut ifra at dette er ment som Lund i Alstahaug. -- Rettssaken var i 1690.- Jacob er oppf. som oppsitter på Sæteren fra 1693. Forrige bruker her døde 1692 og Jacob giftet seg med enken.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Unni Jakobsen

Jeg leser det har vært en lang diskusjon om mulige etterkommere av Adrian Falch. Er det noen som har hans ættetavle og noe informasjon om hvor han kom fra? Med hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Kan Jacob Pederson Ibsen og Margrete Petersdtr. Falkener være et alternativ å undersøke. Peter Adrianson Falkener var Margretes far. Selv har jeg ingen holdepunkter for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er den anerekka jeg har:1)Adrian Jacobsen Falch født ca 1597-98, og død ca 1677. Det står en god del om han i 'Bygdebok for Nesna' bind 1 av Øyvind Jensen. Han var først gift med Mille Hansdatter, som han fikk datteren Elsebe Adriansdatter med. Deretter var han gift med Adelus Jørgensdatter som han fikk 5 barn med, og til slutt med en som het Kirsten.2)Jacob Petersen Falch født 1536, og gift 1587-88 med Margrethe Pedersdatter Falch. Hvis fødselsårene på barna stemmer noenlunde, syns jeg de fikk veldig mange barn frem til 1600 da den yngste jeg har ble født(14 barn). Det kan nok hende de ble gift før 1587-88??Jacob var født i Vammen by i Danmark, døde 03.09 og ble gravlagt 08.09.1633 i Trondheim.3)Margrethe Pedersdatter Falch født ca 1556 i Trondheim. Hun døde i Trondheim 24.11.1622, og ble gravlagt 12.12.1622. Besteforeldre:4)Peder Ibsen født 1500 og død 1569. Han var herredsfogd i Nørre i Lyng på Jylland, og bodde i Vammen by på Jylland.5)Anna Pedersdatter født ca 15006)Peder Adriansen Falkner født ca 1530-38, og han døde i 1569. Han var også handelsmann i Trondheim.7)Gunhild Sevaldsdatter som døde etter 1615. Ifølge et diplom av 1588 skulle hun være søskenbarn av borger i Trondheim Sevald Olsen, som var gift med Karen JacobsdatterOldeforeldre:12)Adrian Rockertson Falkner født ca 1500-1510, og han døde 1596 i Trondheim. Mye tyder på at han var født i Vriesland i Nederland. Han var borgermester i Trondheim på 1500-tallet.13)Margrethe Pedersdatter født ca 150014)Sevald Olsen(omdiskutert ane). Noen mener at Gunhilds(anenr.7) var Hr.Sigurd Amundsen i Verdal, men ifølge Simon Ellefsens hjemmeside kan dette ikke være riktig.15)Margrethe(omdiskutert ane) Tippoldeforeldre(alle her meget usikre aner):24)Rockert Laurentsen Falkner som sluttet seg til sin far og sin sønn i Trondheim, og det er sannsynlig at han drev med handel48)Laurents Van Valknier som døde i Trondheim i ca 1513. Ifølge boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell drev han handel i Trondheim, og kom dit sammen med sønnesønnen Adrian(anenr. 12 her). De kom fra Nederland.49)Aljit van Utrecht som døde etter 1565Jeg har ikke tatt med alt jeg har her, og jeg kan sende deg det jeg har i et dokument. Ser at ut fra annet emne her på Digitalarkivet at du skal videre på Elsebe Adriansdatter, Kirsten Pedersdatter/Lars Joensen og på en av deres sønner. Jeg skal videre på en annen av deres sønner Christopher Larsen, så jeg kan sende deg i et dokument det jeg har. Dokumentet starter med Christophers datter Berethe. Mailadresse: anlih@online.noKilder til det jeg har skrevet her, som sikkert kan fjernlånes gjennom bibliotek:-'Vær hilset mine børn', av Øystein Røtvoll Angell-'Mo prestegjeld gardshistorie', av Anders Frøholm-'Bygdbok for Nesna' bind 1 av Øyvind Jensen-'Falcher i flere farvann', som er en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 3 for 2002. Den er skrevet av Erik Lie.-Frode Holthes interaktive hjemmeside-Simon Ellefsens hjemmeside(bare litt derfra)I de to bygdebøkene skrives det om Adrian Jacobsen Falch født ca 1597, og da særllig i den fra Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.