Gå til innhold
Arkivverket

[#22476] Adrian Jacobsen Falch


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen ! - Ja nu fant jeg ut dette om Kirsten Pedersdr. - Dette var super ! - Takk Anne Lise ! Dette løste en gåte jeg har grublet mye på. - Nu gjelder det bare å få 'sikkret' denne Elsebe.-Det hele passer da også godt inn i den store sammen-hengen.- Om da ikke noen kan dokumentere noe annet ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette med at Hans Pedersen og Ole Pedersen kunne være brødre av Christopher Pedersen var bare noe noen teorier jeg 'luftet' siden de bodde i Strømmen, og du avkrefter jo dette med at de kunne være brødre av Christopher.Har også vært borti en Anders Pedersen Strømmen, men fra samme tid, men jeg finner ikke igjen hvor jeg har det fra. Er det en bror av Christopher og Kirsten? Forøvrig ble det holdt 'liigprædiken' over Kirsten Pedersdatter 26.07.1740 i Hemnes, og hun er da oppgitt å være 72 år. Lars Joensen ble gravlagt 3.p.paascat 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.-- Vel, denne Hans Pedersen hadde en bror Anders Pedersen som var på Hestnes, g.1.m. Adelus Bjørnsdr. og g.2.m. Maren Pedersdr. som blev g.2.m. Ulrik Alexandersen (Budde.)-- Hva med en dugnad for å få 'klarert' denne Elsebe (Adriansdr.) Elsfjord ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Regner med at flere kanskje er interessert i det som står i Årboka for Helgeland 1974, og jeg har overført hit noe som jeg sendte noen på mail:Fra gamle rettssaker i Lugtvassli':På gården Luktvasslimo i det nåværende Vefsn var det folksomt den 7.Juni 1730. Den dagen åpnet lagmannen i Nordlandene og Finnmarken et rettsmøte i anledning en grensesak mellom gårdene Håkalia(midre Lukt- vassli) og Luktvasslimoen(nedre Luktvassli).Saken ble først tat opp i 1727 av oppsitteren i Håkalia Hans Haagensen. En grensegang ble da avsluttet 24.09 ved sorenskriveren med domsmenn. Den avsagte dommen ble av oppsitteren til Nedre Lugtvassli Chirsten Pedersdatter påanket til lagmannsrett. Det er nevnt at Christen var enke etter Lars Joensen Til hjelp i saken hadde hun sin bror Christopher Pedersen Strøm, og sin sønn Christopher Larsen. Hun hadde også til hjelp i saken sin halvbror Jacob Olsen. Datteren Ingeborg var med i markegangen(hva nå det skulle bety)Til lagmannsretten i 1730 ble både sorenskriveren, domsmennene av 1727 og Hans Haagensen innstevnet.Prost og magister Anders Dass var også innstevnet, men møtte ikke. Bare 3 domsmenn møtte, og noen vitner møtte. En Lars Trondsen Auren forklarte blant annet at han for 35 år siden hadde slått høy for Nedre Lugt- vassli. Peder Joensen Svartkjønnli sa blant annet at han for 6 år siden hadde slått høy for Nedre Lugtvassli. Anders Olsen Smalburemmen var 3. vitne. Det siste vitnet frafalt. Resultatet ble iallefall at Christen Pedersdatter vant saken, og sorenskrive- rens tidligere dom ble kjent død og maktesløs. Av plasshensyn ble selve saken utelatt i Årbok for Helgeland.Så gikk det mange år, og i 1795 ble det ny rettssak. Den ble tatt opp av daværende oppsitter i Håkalia(midtre Lugtvassli), som var misfornøyd med at oppsitterne på Nedre Lugtvassli hadde unnlatt å holde vedlike grensegjerdet, samt tatt seg tilrette med å lage en ekstra vei ved elva istedet for å bruke den alminnelige bygdeveien til Elsfjord.Det er sikkert mulig å lese om denne saken i tingbok på Statsarkivet i Trondheim, men er det noen som vet hvilkee tingbøker dette har stått i ? Jeg tenker på å skrive til Statsarkivet i Trondheim og kanskje få kopi av papirene fra saken i 1727,1730 og 1795. Kanskje kommer det også frem flere interessante opplysninger.Ellers er jeg enig med deg Alv i at vi burde få avklart noe om den nevnte Elsebe Adriansdatter i Elsfjord, men jeg har ikke tenkt ut noe enda for å finne ut av dette. Kanskje kan saken i 1727,1730 og 1795 være med på å avklare hvis man fikk tak i papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Av alle som har forsket på Falch slekt, må det da være noen som har fått tilgang til originalkider og som kan (vil ?) si noe om denne Elsebe sitt opphav ? Adriansdr. ? / Aagesdr. ? - J.fr. antydelser om hennes opphav i tema 28271.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tenke på å skrive det jeg har skrevet i tema 28 271, men fant ut at det var like naturlig å fortsette i temaet om Adrian Jacobsen Falch her.Kan jo nevne at i skiftet etter Christopher Pedersen Strømmen i 1738 så er det en sønn som heter Adrian og er 11 år.Kirsten Pedersdatter hadde jo også en halvbror som het Jacob Olsen, og i og med at han heter Olsen til etternavn så må jo mor til Kirsten ha vært gift med en Ole tidligere. Hvis man greide å finne ut noe om denne Jacob Olsen så er det sikkert mulig å finne noe ut om Kirstens mor Elsebe Adriansdatter(jeg tror mest på Adriansdatter siden Adrian finnes i etterslekten hennes-hverken Christopher eller Kirsten har noen Aage blant sine barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

--Og i skiftet e. Ingeborg Christophersdr. i 1689, Elsfjord,-(søster av Peder Christophersen) - er der en sønn av henne som heter Adrian.- Denne må være død ung, da han ikke er med i sk. e. faren i 1715.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Dette er en lang diskusjon og jeg har ikke helt oversikt. Likevel lurer jeg på om noen har en Adrian som de ikke får plassert. Jeg siterer: 'Han er nevnt som Adrian eller Adrianus Jørgensen (paa Soløe Jord)I 1635 vr 'Enchen' oppført. I 1635 var også Jørgen Adriansøn med. Manntallet 1664/66 oppgir Jørgen som 50 år med sønnen Olle 10 år' Dette er hentet fra Beiarboken. Veien til Rana eller Vefsn er ikke lang. Jeg lurer på hvor Adrian Jørgensen kommer fra. Kan min Adrian ha tilknytning til noen av dem som nevnes her i dette temaet. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Alv: Takk for opplysningen om Ingeborg som søster til Peder Christophersen, og nå får jeg et nytt navn å føre inn i slektsprogrammet. Hadde Peder flere søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Inger Eide.- På ditt spørsmål er svaret - jeg vet ikke. - I en eller annen sammenheng mener jeg å ha vært borti 'Adrian navn' i Gildeskål, - som jo er enda nærmere Beiaren. - Til Anne L. - Slik det er ført opp, skulle barna til Elsebe Adriansdr. og Christopher Pedersen være: a) Ingeborg, d. 1689 (som tidl nevnt ) g.m. Josef Pedersen, visstnok fra Solhaug.- b) Peder C., f.c. 1642, Skipper på Strømmen, med tidl omt. sønn Christopher Pedersen Midstrøm. Obs. at sønnen Adrian ant. har fått feil farsnavn i et sk. e. en 1/2 søster i 1751.- Christohers dr., Lisbeth, som er g. på Hauknes, - det er Hauknes i Nesna. c) Aage C., f.c. 1649,- Adrian C., f.c. 1654,- d) Inger C., g.m. Mathias Enge (i Rana).-- Men om dette er rett, strides det altså åpenbart om.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Jeg burde vel sjekket skiftene selv, men disse anene er så nye for meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Alv Edvardsen (innl. 75 og 76): Kjennes foreldrene til den Christopher Pedersen Falch (f. rundt 1700?) som var 1. ektemann til Marit Mathiasdatter ? Og hennes foreldre ?Du nevner i innl. 76 at 'en gåte' ble løst for deg gjennom Anne Lise's innlegg nr. 74. Kan du utdype dette litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det siste først; - 'Gåten' var at jeg nu fikk foreldre til en Kirsten Pedersdr., som da altså skulle være søster av Christopher Pedersen.-- (Les Anne L.s tekst i forb. rettergangen.)- Denne Christopher Pedersen, Midstrøm, g.m. Marit Mathisdr., var sønn av Peder Christohersen , f.c. 1642, gårdbr. og skipper på Strømmen. Han skulle da være sønn av Elsebe (Adriansdr.) og Christopher Pedersen Elsfjord, f.c. 1594.-- Marit (Marithe)s far var Mathias Olsen Strømmen, f.c. 1651, d. 1731, g.m. Gjertrud Amundsdr., d. 1744. Det er mulig Mathias var sønn av Ole Olsøn, bruker av br.1.b., Strømmen ca. 1680-89.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til siste innlegg. Hvem er barna til Elsebe og Christoffer Pedersen?Lars Larsson Bech og Else Kristoffersdatter, (bosatt Sandstå, Ullensvang) har en sønn ved navn Kristoffer (1662-1706) g. 1. m. Milda Andreasdatter Falch, g. 2. m. Margrete Andersdatter Tynder(Tønder?) var bosatt i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Karin ! - Etter 'oppskriften' hadde Elsebe A. en søster Milla Adriansdr., f.c. 1664, d. på Mo i Brønnøy 1697, g.m. Christopher Larsen Bech.-- Elsebes barn: Se innlegg 85.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Mest sannsynlig fra andre ektesk., ettersom hun da åpenbart er oppk. e. Adrians første kone Milla Hansdr.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Alv (innl. 88): Hvis jeg forstår deg rett svarer du også indirekte på mitt første spm. (i innl. 87), og 'gåten' løser seg såvidt jeg skjønner ved at Marit Mathiasdatter (ca.1700?-et.1756) fra Strømmen i Hemnes blir g. 1. g. m. Christopher Pedersen Midtstrøm/Strøm (Falch) (ca.1685?-1738) (sønnesønn av Elsebe Adriansd. Falch og Christopher Peders. Elsfjord), 2. g. m. Hans Pedersen Strømmen (ca.1700?-1743) (s. av Peder Andersen Hemnes) og 3. g. (8 Jul 1744) m. lensmann Michel Jensen Blix (ca.1705?-1756).Jeg skulle gjerne sett identifisert a) mor til Christopher Pedersen Midtstrøm død 1738, b) mor til Hans Pedersen Strømmen død 1743, c) far (Jens) til Michel Jensen Blix død 1756, d) foreldre til Marits svigerinner i hennes 2. ekteskap, dvs. konene til ektemannens bror Anders Pedersen Strømmen: Adelus Bjørnsdatter (f.ca.1710?) og Maren Pedersdatter (f.ca.1720?).Noen som har tilgang til noe av denne informasjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Per ! - Oi her var det mye å svare på.-- Vel, denne min 'gåte', for å ta den gikk kun ut på at jeg savnet sikkre foreldre til den Kierstin Pedersdr., som var nevnt i dette referatet fra rettssaken. Hun blev jo da søster til Christoher.- Vedr. mor til Christopher Pedersen, må man forsøke å lete etter en dame som var g.m. en Ole og hadde med ham (evt. bl.a.) en sønn Jacob, da denne var n. som en 1/2 bror.-- Hans Pedersen Strømmen s mor var Berite Arensdr. (fra ?) Hun var g.2.m. Hans Andersen Selfors, 1/2 bror av Anders Jacobsen Falch Elsfjord.--Adelus Bjørnsdr., var dr. av Bjørn Jonsa Selfors g.m. Ingeborg Pedersdr.--Maren Pedrsdr., var dr. av Peder Larsen Røssvoll g.m. Marit Bejaminsdr., f. Myklebost.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Marit Benjaminsdatter Myklebostad kan kanskje være søster av Anders Benjaminsen Myklebostad som det var skifte på i 1766? Jeg tror Anders var født ca 1690(tar det bare på husken fra forskning for andre her).Så over til det som er temaet her: Jeg har prøvd å finne passende Jacob Olsen ved manntallet 1701 som eventuell halvbror av Kirsten Pedersdatter, og jeg finner en Jacob Olsen som oppsitter på Sund i Hemnes som 38 år, og en Jacob Olsen som er 23 år og tjenestedreng i Solhaug. Det finnes noen Jacob som er yngre uten etternavn. Ved manntallet 1666 finner jeg ingen Jacob Olsen i Rana eller Hemnes som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(til 94): Her er nevnt Anders Jacobsen Falch, f 1793. Han var gift 2 ganger, første gang med Maren Jonsdtr som døde 1743 og skulle være fra Øksningen. Senere, 1744, med Anna Jacobsdtr f, 1726.Hvem var Maren Jonsdtr. fra Øksningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til siste innlegg; Maren Johnsdatter var født på Øksningan ca 1689, hun var datter av John Thomassen Øksningen(Opprinnelig fra Sund i Leirfjord, sønn av skipperen Thomas Sund) og Else Andersdatter Skorpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lillegaard (98) : Hadde Maren Jonsdatter en bror Anders (død på Øksningen 1753, skifte 1755), g. 1731 m. Maren Christophersdatter fra Tenna/Tenden (ca.1704-ca.1766) ?Jeg tillater meg (enda en gang) å henvise til debatt '14043: Thomas Thorsen på Sund i Leirfjord ca.1690 ' (Lenke) der jeg ber om hjelp til å 'rydde' rundt ekteskapene til John's far på Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.