Gå til innhold
Arkivverket

[#29555] Lochart


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei. Er det noen her som har hørt om Joen, jon,eller john Lochart. Han kom til Bergen rundt 1600 og tok borgerskap der i 1609. Han er fra Scotland. Jeg ønsker og finne ut om hans familie bakover i Scotland. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv denne og kanskje de kan hjelpe deg videre http://www.clanlockhart.org/index.phpIflg. FS ble en John Lochart fca. 1587 of Lee.. Scotland, far James Lochart. Og så er det en Johnne Lockart dpt. 22/|0 1587 Stirling, Stirling, Scotland, foreldre James Lockart og Margaret Reid. Det er også en til men han ble gift i Edinburgh i 1611 med Janet Gibson. Dette er bare noen funnet utfra født 1580 +-10 år? og egentlig ganske ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg vet at denne Lochart reiste nordover og fikk mange etterkommere der. Har hørt at de er blitt kalt lavadel.Men jeg vet ikke om det er til noe hjelp. Han hadde en bror som reiste samtidig som han til Bergen , men hans slekt blev i Bergen eller Hordaland, Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jon Lockert holdt til som bergensborger i Langenesværet, på nordspissen av Langøya i Vesterålen. Lockert-slekter finnes fortsatt i Nord-Norge, men det er uklart om alle stammer fra Jon. Noen har nok fått slekstnavnet ved oppkalling. Ei oversikt som Mikal Jakobsen laga først på 1900-tallet over etterkommerne til Jon, er i hvert fall full av feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Min mor CLara Johannessen skal være etterkommer av Abraham Offersen Lockert f.1727 Faren Offer Abrahamsen Lochert var f. på Ramberg 1699. Han var lensmann. Dette har jeg fra Bø bygdebok , men vet ikke om det stemmer. Vet du noe om disse . Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Tusen takk for link, Berit, kan få bruk for den senere. Har sett litt på den men sier meg lite enda. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Abraham Offersen Lockert kan være en etterkommer av Jon, men mangelen på kirkebøker gjør det vanskelig å dokumentere det. Faren til Abraham var Offer Abrahamsen Lockert (f. ca. 1699), som igjen var sønn av Abraham Monssen Lockert (f. ca. 1653). Vi veit at Mons-navnet blei brukt i Lockert-slekta på den tida, men vi kjenner ikke til at Jon Lockert hadde en sønn med det navnet. Skattelistene for Vesterålen i det aktuelle tidsrommet - midten av 1600-tallet - nevner ingen Mons Lockert. Så der står vi, foreløpig.Et annet problem er at ei svært stor Lockert-slekt i Vesterålen, etterkommerne til lensmann Nils Lockert i Sortland, ikke stammer fra Lockert'ene i Bø, slik det har vært antatt og påstått. I denne slekta har Lockert-navnet kommet på plass via oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk. Da står jeg vel fast da, hvis det ikke kan bevises at Abraham Offersen Lochart var en etterkommer. Jeg har tatt kontakt med Fam. Lochart som har samlet alt av slekten som utvandret til Amerika. De syntest at det var interesant at det var kommet noen til Bergen. Og eventuelt til Nord-Norge.Jeg fikk vite at slekten Lochart opprinnelig kom fra Flandern.Så reiste de antagelig gjennom England til Scottland. De regner med at alle etterkommere er av en slekt av de som kom til Scotland.Hans kone som er slektsforsker skulle se på slekten til Joenn Lochart, så vi får se. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

I borgerlisten ifra Bergen er nevnt en Mogens Laakertt f. Langenes i Vesterålen . Fikk borgerskap i 1637. Er det Sønn til Joenn Lockert ? Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det stemmer, jeg har vært borti den opplysninga en gang før. Men som tidligere nevnt, han er ikke registrert i skattelistene for Langenes på den tida. Likevel er sporet verd en undersøkelse. To spørsmål blir viktige å få svar på: Kan han ha levd til rundt 1653, da Abraham Monssen Lockert blei født? Og, siden Langeneskildene ikke nevner han, hvor holdt han til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Han var visst skipper med nordlandshandel, kansje han er å finne i Bergenstraktene? Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hvis vi kan stole på family search er Mogens Lochert oppført som far til Abraham som er født 1653. Det er hva jeg har funnet til nå. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Edle! Her har vi på nytt felles forfedre. Jeg er også etterkommer av Abraham Offersen Lockert gjennom datter Katrina. Her er noe jeg har funnet om de første Lockertene uten at sammenhengen er dokumentert: 1. Blant Borgere i Bergen har jeg funnet 4 sansynlige Lockerter: Mogens Laacker, Borger 1589, Joenn Lockertt 1609, Haagen Laakertt (Skotland) 1614 og Mogens Laakertt(Langenes i Vesteraalen) 29.3.1637. 2. I 1647 bosetter en Anders Lockert seg på Tinden i Øksnes. I 1642 gifter Anna Lockert og Mons Gilbertsen seg, bosatt på Sunderøya i Øksnes. Mons antas å være en borgersønn sørfra. De har for øvrig en sønn med navn Abraham. Navnet Aron finnes også i slekta, og det finnes også blant de førsta av Lochart-klanen i USA. Abraham M. L. dukker opp i prestemanntallet 1666 11 år gammel som pleiesønn hos presten Nils Simonsen i Bø. Dette skulle vel tyde på at faren var død og derfor ikke finnes i manntallet. Dette er vel de tre eldste Lockertene som er dokumentert i Vesterålen. Geir Haug har i 'Bøfjerding 1992' forsøkt å gi en oversikt over Lockert-slekta i Vesterålen og han mener å kan dokumentere en fjerde Lockert: Steffen Monsen, 28 år g. i 1666, bosatt på Litløy, Bø, mulig bror av Abraham. 3. I 'The Clans of Scotland' av Micheil MacDonald fortelles om clan Lochart og dere opprinnelse: Navnet var opprinnelig Locard og de kom fra Normandie i Frankrike. Til Lanarkshire (the Lee) i Skotland kom de i 1272. I 1330, etter at den skotske kongen Robert 'de Bruce' var død/drept, ble hjertet hans fraktet til Jerusalem for å gravlegges der. Simon Locard fikk ansvaret for nøkkelen til skrinet med hjerte på turen til Jerusalem. Da han kom heim til Skotland igjen, forandret han etternavnet til Lockhart med henblikk på det ansvaret han hadde hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg har hatt kontakt med Bill Lochart. Han forteller det samme som deg, Martin, om historien om den skotske kongen, men han sier slekten kom fra Flanderen. Dette er veldig interesant stoff. Der er flere forskjellige klaner Lochard , men alle skal stamme fra samme familie. Hans kone har fått brevet mitt og. Så det blir spennende og se på sammenhengen. Min mor sa alltid at hun visste at vi hadde scotske aner. Jeg stammer også gjennom Katrina. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

I følge Family search Hadde Abraham Lochert f.1638 en sønn som het Anders. Hvis vi kan stole på dem så er dette sønnen til Abraham. Han hadde en til sønn Markus . Men fødselsåret syntes jeg ikke stemte helt Marcus var f. 1699 og Anders var f. 1701.Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hvilket dokument er Lo/Ve historie? Noen som vet? Der skal stå noe om Joenn Lochert defor er jeg veldig interesert i å vite hvilket dokument det er. Sikkert dumt spørsmål, men det er jo slik en lærer. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Lo/Ve historie må være bokverket 'Lofoten og Vesterålens Historie' på 3 bind som omhandler historien for regionen fram til 1837. Den er utgitt av kommunene i Lo/Ve. ISBN: 82-90412-37-1, 87-7096-0780, 87-993557-0-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk Pål. Den kan vel lånes via biblioteket, . Det skal stå noe angående nårtid navnet til Joenn kom i bruk som borgernavn. Det skal ha skjedd i 1621. Kansje du har muligheten for og skjekke det? Så kansje han bodde i Bergen fram til navnet kom i bruk. Men selve borgerskapet var i 1609. Håper vi kan finne ut av dette? Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det står ei setning om Jon Lockert (side 147 i bind 2) om at han betalte husfrelse fra 1615 til 1626, og var oppført med borgernavn fra 1621. Og for å gjenta det: Noen Mons Lockert som kan være sønn til Jon, nevnes ikke i skattelistene for Øksnes/Langenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk skal dere ha begge to. Jeg er jo klar over at Mogens ikke er å finne i skattelistene i det tidsrommet,.Men jeg har ikke tenkt og gi opp enda, da her er mye interesant enda og gripe fatt i. Kansje jeg lykkes? Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg nevnte i ett tidligere innlegg at jeg fant en Mogens Lochert på family search. Hans fulle navn er Mogens Johnsen Lochard f. ca 1620 i Nordland. Han far hette John Lorchard. Kan dette være den Mogens vi leter etter.?Hvis dette er den samme som står i borgerboken i1637 så er han ca 17 år når han får borgerskap. Det gikk en stund før jeg fant han fordi jeg søkte på en feil måte. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hva er linken til denne opplysninga? Det finnes ikke kirkebøker for noe sokn i Nordland så tidlig, så dette virker mer som ei gjetting. Sjølsagt kan det være ei opplysning fra manntallet i 1666, men der står verken fødested eller far oppgitt for voksne personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg har ett problem med lenken i dag. Du kan gå inn på Sol. no og finne slektsforrskning til venstre. Trykk på den . Det kommer opp mange søke motorer. Du skal klikke på den ruten hvor det står family search. Søk på Mogens og johnsen da får du det opp. Lengre nede på siden finner du Mogens Johnsen Lochard. Jeg vet ikke hvor det er tatt fra annet enn at det står der. Også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Mogens Laakertt finnes i Bergen borgerbok fra 1637. Der står det at han er bosatt på Langenes i Vesterålen. med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.