Gå til innhold
Arkivverket

[#29555] Lochart


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Hei Jeg fikk en link til en web side i Scotland, men har mistet den. Jeg skal prøve å få fatt i den adressen igjen. Min venn i Scotland sa at Lochartene tilhørte McGregor klanen, den samme klanen som William Wallace tilhørte. Jeg kommer tilbake til deg. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Fra innlegg 13: 'I 1642 gifter Anna Lockert og Mons Gilbertsen seg, bosatt på Sunderøya i Øksnes. Mons antas å være en borgersønn sørfra. De har for øvrig en sønn med navn Abraham.'Burde man ikke ha sjekket ut om dette kunne være Abraham Monssen Lockerts foreldre? Han skal være født ca. 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

En av mine formødre het Katarina Lockart. Min mor fortalte meg at hennes slekt kom fra Scotland. Men jeg skal se på alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Om Abraham Monsen, sønn til Anna Lockert på Sunderøya i Øksnes, sier 'Gård og slekt i Øksnes' at han var f. ca 1661 og d. etter 1688. Han var gift og bosatt på Barkestad i Øksnes. Konas navn er ukjent og ingen barn er kjent. Anders Lockert (ca 1620 - ca 1673) hadde 3 kjente barn, Jokkum (f. ca 1651 - d. etter 1666), Mons (ca 1663 - 1727) og Jon (ca 1665 - 1727). Vi ser at her også finns navnene Mons/Mogens og Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Til Pål W. Martinussen. Har du min e-post adr. Jeg har flere linjer som alle stammer fra de første Lochart i Scotland. Send meg en E-post så skal jeg skrive dem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Først vil jeg bare korrigere meg selv, i innlegget nr 51 sa jeg at William Wallace tilhørte McGregor klanen men det var ikke han , men Rob Roy McGregor. Det er ikke lett å holde styr på de skotske heltene. Jeg ser også at en slektning av meg som har skrevet om slekten vår, også skriver at 'Det er videre klart at ætten stammer fra Skottland. Lochar-ætta, som navnet egentlig lyder, tilhørte og tilhører McGregor klanen.' Forfatteren her skriver en del om Lochart-ætten i Nord Norge. Hentet fra forskjellige kilder. Han viser bl.a. til Geir Haug som Pål refererer til over. Min venn i Skottland har sendt meg noen lenker til web sider om Locharts, noen av disse sidene har jeg besøkt for noen år siden, et par av dem har jeg ikke sett før. Kanskje de er av interesse [url="http://www.clanlockhart.org/history.php>http://www.clanlockhart.org/history.phphttp://www.clanlockhartsociety.com/Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

I fjerde lenken er det noen intr. opplysninger Hvis du blar til Lockhart 02 Så er der en Alexander Lockhart tredje av Cleghorn gift med Euphame Hamilton. De får en sønn Mungo Lockhart a 1579 Vet ikke hva a står for.Kan Mungo være det samme som Mogens. Nå sier ikke jeg at dette er de rette, men jeg har ikke funnet noen andre som til svarer navnet Mogens. Bare en tanke mens jeg leter videre. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter The Oxford Names Companion (2002), s. 830 er Mungo et skotsk navn av ukjent opprinnelse. Navnet har en variant Munga på gælisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Det står ikke noe i Bergen Bygdebok at Joen Lochert hadde noe mellomnavn. Ser at jeg har vært unøyaktig i ett innlegg og skrevet Joen Mogensen. Det var en glipp. Beklager. Da leter jeg etter faren hans som kansje heter James. Bosatt i Scotland. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var en Jon Lochert som tok borgerskap i Bergen 1609 (Borgerboka som starter 1600, nr 685).Men der står det ikke at han kom fra Skotland. Derfor vil jeg gjerne vite hvor kildeopplysningen kommer fra som forteller om det skotske opphavet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg -Christensen

Jeg så det det selv i borgerboken da jeg gikk igjennom den at det ikke sto at han var fra scotland. Da jeg var i forbindelse med Lockhart-familien for noen år siden sa de at Lockart slekten kom fra Scotland. Hvis jeg husker rett, først til Normandie. Så til Scotland. Min mor sa for mange år siden at den slekten kom fra Scotland. Men det er jo interesant og prøve og finne det ut. Jeg vet at jeg kansje ikke skal stole på det min mor sa, men det er sikkert 40 år siden hun fortalte det. Hun sa at hun hadde hørt det fra sin mor. Men takk for at du minner meg på det. Så over til noe annet, finnes det skattelister tilbake til 1600 tallet i Bergen?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Under den linken i innlegg 60 under Migration står det om navnet Lockhart og hvor det kommer fra og også at det skrives på mange forskjellige måter. Hvis dere trykker på hjertet inne i linken kommer dere videre,. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis man kontakter ''Lockart-familien'' (innlegg 65) forundrer det ikke at man får opplysning om at denne slekten kommer fra Skotland, siden slekten er og bor i Skotland. Annet svar er ikke å vente.MEN vi vet da ikke at den personen som tok borgerskap i 1609 var av den skotske Lockart-familien. Da hjelper det fint lite å påberope seg uttalelser fra den skotske Lockart-familien om at DE vitterlig stammer fra Skotland.Det som kan trengs, er en gjennomgåelse av kildene som nevner den Jon Lochert som tok borgerskap i Bergen, for å se om kildene opplyser om personens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner kun Bergens skattemanntall fra ca 1670-årene av. De ligger i Riksarkivet, Rentekammeret, Byregnskaper. Der er det også noe eldre materiale fra Bergen. Hovedtyngden av skattemanntall for 1. halvdel av 1600-tallet for Bergen ligger i Riksarkivet, Rentekammeret, Lensregnskaper.Har du andre kioldeopplysninger om Jon Lochert enn innføreselen i borgerboka under året 1609 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Det finnes og Lockhart familie i Usa. Som stammer fra Lockhart i Scotland. Jeg var i kontakt med en slektsforsker i U.S.A. Som tilhørte slekten Lochardt. Jeg har ikke vært i kontakt med dem i Scotland. Nok om det. Takk for opplysningene dine om skatteregnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Skulle gjerne ha visst hvor forfatteren av 'Bø Bygdebok', Rolv Straume har hentet opplysningene fra ang. Lockert-slekta. Han skrev i forb. med Abraham M. Lockert på Ramberg i Bø: 'Lochar-ætta stammar frå Skottland. Under religionsstridar kring 1600 kom ætta til Bergen. Den første var Joen Mogensen Lochar. Han kom til Bergen kring 1600, fekk borgarskap i Bergen 1609. Sonen Mogens Lockart fekk borgarskap i Bergen 29. mars 1637, skipper med nordlandshandel, budde seinare på Langnes i Vesterålen, dødsår ukjent. Han var far til Abraham på Ramberg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Det ser ut som om det er den samme slektskretsen som omhandles i NST nr.37 side 188 i Kåre Hasselbergs artikkel 'Nye opplysninger om Falch-slekta fra Trøndelag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Ja hvor hadde Straume det fra? Skulle vært interesant og vite. Jeg ser at Bergen Off. Bibliotek har ett manntall fra 1663-1666. Det gjelder hele landet. Kan der står noe? Noen av Lockartene Lever vel i 1663. Tror det er mikrofilm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I en fortegnelse over bergensborgere som residerer i Nordlandene av ca 1661, finnes en ''Anders Lochersönn i Things fierding'' i Vesterålen. Her ser vi et eksempel på et patronym Locher(t). Dermed må Locher(t) også være et fornavn.Hvilket innebærer at den Jon Lochert som tok borgerskap i Bergen i 1609 kan ha hatt ''Lochertssen'' som patronym, forkortet Lochert. Det er ikke nevnt noe sted at han tilhørte en slekt som brukte Lochert som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.