Gå til innhold
Arkivverket

[#29555] Lochart


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Hvor finner jeg borgerlistene her på digitalarkivet? Hadde det framme tidigere men finner det ikke igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Listen fra 1661 blir lagt ut i løpet av en uke. Men hvis du mener borgerboka, så skulle den være lett å finne, velg Bergen, borgerruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Inge Samuelsen

Det finnes flere beboere i Bø i Vesterålen som fremdelse benytter Lockert-navnet. Noen av dem er vel innehavere av et skriv om slekta som ble laget for en tid tilbake. Der nevnes det vel også, er meg blitt fortalt, en av Lockertenes gifte med enka etter en annen innvandret skotte-etterkommer, Petter Dass. Kanksje kan det være en idè å kontakte noen gjenlevende av Lockert-slekta - og samtidig få rede på hvor Rolv Straume hadde sine opplysninger fra.Leif Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Jeg har nå sjekket borgerboken fra Bergen. Der er en som heter Haaen Laakert der. I 1614. Han er fra Skotland. Men dette har jeg nok lest før. Det står nevnt i innlegg nr 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei HEr kommer en lenke (fikk den i kveld) til en web side som er ganske interessant med tanke på hvordan skottene kom til Norge for lenge siden. Det er litt sent nå og jeg fikk lest igjennom halvparten,og det er ganske interesant lestestoff. LenkeHilsen Rita GRøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

De Lockert-ene som finnes i Bø idag, er ikke 'ekte' Lockert-er, men etterkommere etter han som ble døpt Lockert på Sortland (se innlegg 7). Når det gjelder gifte med annen skotsk familie, er det mulig at andre kona til Abraham M. Lockert, Berit Jakobsdtr. Lind fra Indre Leivset i Salten var av skotsk avstamming. Når det gjelder Petter Dass, så var Abraham M. Lockerts 3. kone, Maren Offersdtr. (Hundevad), datterdatter til Hadsel-presten Mogns Pedersen Telemann, som senere ble gift med mor til Petter Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Kikket igjennom boken ' The Surnames of Scotland', Their Origin, Meaning and History av George F. Black, Ph.D. (bibliograher and historical scholar on staff of The New York Public Library, 1896 - 1931). Han mente navnet kom fra OFr. fornavnet Locard fra teut. Lochard. Han har flere stavemåter på navnet Lochhart. Fornavn blant dem er : Stephen og Symon nevnt 12 århundre. Symon Loccard filius Malcomi nevnt ca 1280. Jordan Locard i 1225. William Locard ca 1272. Maucolum Lockare of Ayrshire i 1296. Sir George Lockhart, President of the Court of Sessions, var myrdet av Chiesley of Dalrey, 1689.Jordan kan lett bli Jon, og Maucolum Mogens på norsk, skottene er ikke alltid like lette å forstå!Da Elizabeth l døde i 1603, og James Vl tok over, var det jo utrolig mange som forlot Scotland. Så hvorfor ikke noen 'over fjorden' til Norge.I noen gamle papirer fra Vesterålen sto det nevnt at familien min stammet fra Caithness i Scotland - men hvem?Eva, som stammer fra Sidsel Marie Abrahamsdtr. Lockert gift med Mogens Offersen Hundevad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Eva (84): hvilket navn stammer fra gammelfransk og hvilket fra tysk ?Eksemplene dine på Lochert som fornavn viser ingen eksempler som fornavn, men som tilnavn eller patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Er det noen muligheter for og finne ut hvilkne skip som kom til Bergen på den tiden og hvem som var ombord. Da ville en finne ut om dette er de samme folkene som tok borgerskap i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Hvordan finner en ut om Lockhart navnet er brukt som fornavn , tilnavn eller patronym? Bortsett fra den gangen som blir skrevet i borgerboken fra 1667?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Inge Samuelsen

Til Pål W. Martinussen,Tror ikke det stemmer at Lockertene i Bø i Vesterålen stammer fra en som tilfeldig fikk navnet fra en beboer på Sortland. Det er da en enkelt sak å føre slektslinjene deres tilbake til 'de skottske' anene via Bø slektshistorie (forutsatt at den ikke er helt bort i natta da!). Sjøl hevder de i alle fall å ha utspring i Skottland.Leif Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Leif Inge. De få som er igjen i Bø med etternavnet Lockert er alle etterkommere av Nikolai Jentoft Nielsen Lockert, f. Sortland 1805 som sønn av lensmann Niels Nielsen Lockert på Strand i Sortland. Se siste avsnitt i innlegg 7. Se forøvrig 'Bø Bygdebok' Bd. III s.262. Foruten Nikolai, som bosatte seg på Eidet i Malnes sogn, kom også broren Martinus til Bø og bosatte seg på Mårsund i Bø sogn, men han har ingen direkte mannlige etterkommere igjen i bygda (han er oldefar til forfatterinna Regine Normann). Av Abraham M. Lockerts sønner, var det bare Offer og Hans som ble boende i Bø og det er bare Offer som har kjente etterkommere (bl.a. meg og Edle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg -Christensen

Jeg lurer på en ting, er det noen som vet om Anna Henriksdatter Haug har etterlatt seg noen skrifter som omtaler fam. Lockhart . Hun var jo av ætten Hundevad og den var inngiftet med lockhartene. Jeg vet at hun forsket på slekten Hundevad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Rolv Straume nevner Anna Haug i forbindelse med Abraham M. Lockert i 'Bø Bygdebok', men da bare som gransker av Hundevad-slekta og dermed nevner Zisselle Maria Abr.dtr. Lockert og hennes barn da hun var gift med Mogens Offersen Hundevad, forøvrig bror til 3. kona til Abraham. Desverre ryktes det at alle papirer etter Rolv Straume ble destruert. Et intakt arkiv er papirene etter min fars onkel, Karl Fjærvoll, men dette ligger nedpakket på et loft i Bø. Han er også av denne slekta og drev slektsgransking i hele sitt voksne liv. Abraham M. Lockert hadde også ei datter Ide, f. før 1718. Anders Jonsen Lockert i Øksnes, barnebarn av den første Anders, hadde også ei datter med dette da uvanlige navnet. Bror til sistnevnte Ide, Aron, hadde også ei datter ved navn Sissel. Vi har da Mons, Jon, Anders, Ide og Sissel som finnes som navn blandt Lockert-ene i både Bø og Øksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Dette høres interesant ut. Jeg har lett litt i koppskatten og fant en Anders locher i 1645. Hvem er han montro? Han bodde i rode 15 i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Kanske den Anders Lockert som bosatte seg i Tinden, Øksnes 1647?. Jeg må også rette en feil jeg skrev i forrige innlegg: Ide A. Lockert DØDE før 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hvis der ikke nävnes i norske kilder at Jon Lochert kom fra Skotland, kan man söge i skotsk arkivmateriale (hvis han nu kom derfra).Jeg tänker särlig på 'Register of sasines' dvs sköderegistrene, der er per 'County' eller 'shire'. Hvis JL kom fra skotland og hvis han senere solgte fast ejendom dér vil det stå i dette register. Man må ha en idé om hvor han kan väre kommet fra og begynde der eller gå igennem County for County, år for år.Noget kan väre trykt. Som eksempel kan nävnes at jeg kender til to salg af arvet ejendom på Orkney hvor sälger var bosat i Bergen (begge Cromerty, den ene sandsynligvis födt i Bergen, jeg har ikke sögt på andre familier). Begge har jeg fået fat i via en referensliste af David Dobson i serien: Emigrants..... (som ikke bare findes for Orkney)som kan fås her:http://www.users.zetnet.co.uk/dobson.genealogy/Hvis man finder noget interessant kan man be David Dobson eller en anden professionel genealog i Edinburgh lede efter og kopiere interessante dokument (måske en times honorar, de er hurtige) og hvis man er meget ivrig og har budget lade transkribere. Eller selv rejse til Edinburgh og lede.Et andet register hedder Register of Deeds som også er per County eller Shire. Her registreres veksler arv og övrige kontrakter f eks giftermål. Det er per år og alfabetisk efter slägtnavn. Det er delvis udgivet trykt og kan läses på större universitetsbibl, eventuelt fjernlånes via lokalbibl. Pröv og sög 'register of Deeds' resp 'register of sasines' i bibsys.no katalog zSök for at se hvor det findes i Norge.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Jeg har vært inne på www.scotlandspeople.gov.uk Der ligger mye informasjon som kan være av stor interesse bl.a. kirkebøker over døpte mellom 1553-1854. Søkte på Lochart og fikk vite at de fant 173 personer ved det navn, men det kostet 30 pund og få ut informasjonen. Fryktelig dumt at en må betale for den slags informasjon. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

EdleAf sammenhänget er det jo sandsynligt at Mogens der er födt i Vesterålen (DI borgerrulle) er sön af Jon der var aktiv dér.I bergens verditakster 1645 finder man to mogens Jonsen(DI) og fire uden efternavn hvoraf to (bager) nok er samme person. i listen for 1657 er der to mogens jonsen.På Orkney finder vi både formen Magnus og Mans/ManssCaithness var nävnt. Det er jo när ved Orkney og havde samme jarl länge. Og samme slägter fandtes på begge sider af Pentland Firth der var smalt (sövejene vigtigst i 15-1600 årene).her har du hjemmeside til NAS i Skottland som rummer länker til skotske registre til arkiverne (SCAN lenken).[url="http://www.nas.gov.uk>http://www.nas.gov.ukDer er sögebare databaser dels til statens arkiver dels til private. Det tar lidt tid inden man kommer ind i det. Men til sidst må man nok bestemme sig for om man selv vil rejse dertil (Det er ikke sandt at det koster at få informationen, for det er gratis at gå ind og bruge läsesalene) Eller man kan kontakte en seriös skotsk genealog som man kan finde her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Takk skal du ha Lars. Jeg skal nok gå igjenom materiale. Skulle gjerne reist til Skotland. Men vi får se. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Jeg har lest litt i Bø bygdebok, I forordet står det at det er hentet opp lysninger fra dagbøker, primærkilder skrevet av N. M . Lockert, Mårsund. Er det noen som kjenner til ham? Bygdeboknemda må jo ha hatt opplysninger fra ett sted om at Lockert ætten kommer fra Scotland. På s. 497 . Bind 1 står det. Lochar-ætta stammer fra Skottland.Under religionsstridar kring 1600 kom ætta til Bergen. Her står at den første Lockert var Joen Mogensen Lockar. Han kom til Bergen kring 1600, fikk borgerskap i Bergen 1609. Sonen Mogens Lockart fekk borgerskap i Bergen 29 mars 1637, skipper med nordlandshandel, budde seinare på Langennes i Vesterålen, dødsår ukjent. edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Edle. Se innl. 89. Nicolai Marelius Lockert var sønne-sønn til den Martinus Lockert fra Sortland jeg nevnte der ('uekte' Lockerter). Du finner familien under Mårsund i Bd.II av Bø Bygdebok. (Derimot er han av Ringkjøb-slekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.