Gå til innhold
Arkivverket

[#29555] Lochart


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Joenn Lochertt skrives slik i Bergen borgerbok , veldig likt Mogens sitt navn som skrives Laakertt i borgerboken i Bergen. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Joda, jeg fant opplysning på FS. Der står det i skjemaet: 'Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available.' Det står altså verken kilde eller hvem som har lagt det inn. Når det gjelder opplysninga i borgerboka: Det står neppe at han var bosatt på Langenes, men at han hadde kanskje hadde jekta der. Jeg har sjekka alle årene omkring 1637, men det er fortsatt blankt. Heller ikke Kari Lindbekk (Lof. og V.ålens historie) nevner Mons, og hun ramser ellers opp alle borgerne og jekteskipperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle nyborg-christensen

Hei Pål. Jeg finner ikke Mogens Laacher 1589 i borgerbøkene på digitalarkivet. Hvor har du det fra? Vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Personen har uten tvil eksistert, og som borgere flest bodde han nok i Bergen. Spørsmålet er hvilken havn han brukte nordpå. Det ser ikke ut til å være i Vesterålen, men jeg lurer på om ikke Gimsøy i Lofoten kan være en mulighet. Lockert'ene i Bø (der slekta trolig fortsetter) hadde nemlig god kontakt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Edle. Jeg fant han på s.11 i den boka jeg har hatt tilgang til. Tok kopi av siden. Det er listet 20 stk etter hverandre med Mogens som fornavn, Laacker er nr. 12. Borgerne på denne tiden er oppført alfabetisk etter fornavn for hvert år i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk begge to. Pål har du mulighet til og sende meg en kopi? Ville bli kjempeglad. Du har vel e-post adr. min. Jeg kom i skade for å skrive en feil i min iver. Under fødested i borgerboken står det langenes, Vesteraalen. Ikke at han var bosatt der,men at han var født der. Min søster har kontaktet arkivet i Bergen, der de har orginalene til borgerbrevene, hvis jeg forsto henne riktig. Men hun har bare spurt om det er opplysninger ett sted lengre bakover fra Joenn. På grunn av ombygning kan det ta litt tid. så det kan kansje komme noe derfra. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle nyborg-christensen

Hei Pål. Har du noen opplysninger om Ermegaard Carsteinsdtr. som var gift med Offer Abrahamsen Lockert? Hun er Katarina Abrahamsdtr. Lockert sin bestemor, hvis jeg husker rett. Jeg har mange opplysninger om henne som jeg gjerne vil diskutere med deg. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei igjen, Edle. Det er lite jeg har om denne dama. Geir Haug skriver i 'Bøfjerding 92' at Karstein Naustvik, Narvik mener at Ermegård trolig er datter av Carsten Andersen (Bernhof), forvalter over 'Tromsøgodset'. Kanske andre som leser dette kan hjelpe oss? Hilsen Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

ja, jeg har de samme opplysninger om henne. Men det må sjekkes opp. Sender en e-post så snart jeg får tid. Ellers håper jeg det er noen som vet noe om henne. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Edle nyborg-christensen

Jeg fant en liste over noen Nordlandsborgere/-farere med borgerskap i Bergen. Mogens Laakertt er nevnt i 1637, Langenes i Vesterålen. http://digitalarkivet.uib.no/sab/nordfar.htm Er dette godt nok bevis for at Mogens Laakertt var nordpå som nordlandsborger/farer? Med hilsen Edle Nyborg-Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Edle Nyborg- Christensen

Er det noen måte jeg kan finne ut forbindelsen med Joen Mogensen Lochardt og hvor han kom fra i Skottland. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, det er det. Måten består i å saumfare skotske arkiver med innhold fra årene omkring 1600 (og så lenge før og lenge etterpå som er nødvendig).På ett aller annet tidspunkt kommer deltagerne i debattene her i Brukerforumet, som har det til felles at de ikke har arbeidet i skotske arkiver, til kort når det gjelder nærmere rådgivning til bruken av materiale i skotske arkiver. Men jeg antar at mange av arkivene har blitt flinkere de seneste årene med å meddele på sine internettsider om hva de har av kildemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg -Christensen

Takk skal du ha. Jeg har faktisk en del navn i Scotland, men og finne bindeleddet kan for meg være litt vanskelig. I allefall takk. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvorvidt bindeledd kan finnes, vet jeg ikke, da jeg ikke vet hva som befinner seg på hver side av bindeleddet. Men uansett hva det skulle være, så ligger kildeene til skotsk slektshistorie i arkivene i Skottland. Skal man anvende disse kildene, må anvenderne forflytte seg til skotske arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest edle nyborg-christensen

Er det noen som har ett forslag angående navnet til Mogens Lockert, hvordan det kan være skrevet på skotsk.? Mogens høres ikke skotsk ut synes jeg. Edle Nyborg-Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Eldste sønnen til Abraham M. Lochert, Ramberg i Bø, het Magnus iflg. 'Bø Bygdebok'. Det er p.g.a Magnus at vi vet så mye om Abraham M. Locherts familie. Magnus døde ombord på det nedelandske skipet 'De Fame' på tur til Vest-India i 1716. Det er vel derfor temmelig sikkert at det skotske navnet som ble til Mogens var Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest edle nyborg-christensen

Kan navnet Mungo være navnet Mogens montro. Finnes mange med det navnet. Brukes mye i Lockharts ætten. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hvorfor skulle Mogens/Magnus väre et skotsk navn. Navnet kan vel väre kommet til efter indvandringen til Norge.Magnus er meget almindeligt på Orkney (domkirken der er viet til St Magnus) men ikke i resten af Skotland.Skotske skifteregistre ligger å nettet:http://www.scotlandspeople.gov.uk/Man må registrere sig som bruger og logge sig indDet er gratis at söge, men koster at få en digital kopi af skiftet. Man kan söge på Lockhart (og på en liste välge op til 5 varianter per sög) og fornavn med M perioden til 1700Der er ingen Lockhart på orkney overhovedet og ingen magnus L i registeret. en Mungo findes.Hilsen/LMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Jeg hiver meg inn i debatten. Jeg holder på å lage min morfars stamtre og er selvfølgelig også kommet tilbake til Abraham Mogenss. Lochart, men via hans sønn Heming f.1710/11. Via en venn i Scotland fikk jeg vite at Lochartene tilhørte Mac Gregor klanen. Til Edle; du skriver i innlegg 15 at Abraham er født i 1638, det skal vel være 1653?? Abraham Mogensen Lochart hadde 20 barn og Marcus er nr. 2 født ca. 1681 og Anders nr. 5 er født i 1685 ifølge de opplysningene jeg har. Mvh Rita Grøtte, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.