Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

..og der var det ingen ting nytt..., men fortsatt spres det desinformasjon om at det har vært en rettsak, -om det er JFJ som sier dette eller om det er journalisten som tar det fra eget bryst vet jeg ikke.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke hatt til hensikt å spre noe desinformasjon om 'rettsaken' eller 'bevisopptakene' for Bergen byrett 1945.jeg har selv ikke lest avisen, får den på PDF i morgen. Men media er ihvertfall fortsatt meget intressert i saken og vi kommer tilbake med nytt så snart sm råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

La oss håpe på et gjennombrudd snart.Jeg skal prøve å spore transaksjonene etter Berlinerauksjonen 1912/13 vedr. Johan Orth's innbosalg fra Slossh Orth og Villa Toscana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Denne etterforskningen har allerede fått sitt gjennombrudd - flere ganger. For eksempel da bildene av Køhler og Orth viste at det var snakk om to vidt forskjellige personer. Siden da har dette vært hysterisk morsomt, eller litt trist, alt etter som man har sett det. Personlig er jeg av den førstnevnte oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Godt er det iallefall at vi har full oppbacking av habsburgere.Når det gjelder BA's reportasje Torsdag 13.september mener jeg den var god og nyansert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Dag Søpler

Venter i spenning på neste kapittel i dette rasende festlige eventyret.Eller er det kanskje så at JFJ har kommet på bedre ideer?Dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Vel,vel. Så lenge trua og publisiteten er stor nok er det utrolig hva som skal til for å innse at man er på feil vidde. Tenk på følgende: Hvis Johann berget seg i land i Argentina/Chile etter forliset - var det ikke pussig at han av alle steder på kloden reiste til Norge? Hvis han ønket å være annonym var det vel mye lettere å stikke seg bort der.Hvorfor ikke reise til NZ eller Australia? Det er mest sannsynlig at han druknet under forliset, og at han ikke ble funnet etterpå.Det er mange myter som har blitt skapt av manglende lik.Det er vel sikkert mange som hadde glede av å utgi seg for å være den 'forsvunne hertugen'. Minner mistenkelig mye om Anastasia-myten (eller Hitler-myten for den saks skyld: døde Hitler i bunkeren i 1945,eller rømte han i U-båt til Argentina?)DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hvor har det blitt av den meget omtalte DNA-testen? Skal være intr. å se hva den viser.MEN: ettersom det varer og rekker, er det vel mye som tyder på at resultatet ikke var det forventede.Ingen Habsburg-gener, bare 'per-Habs'.Spørsmålet blir vel om testen kvalifiserer til medlemskap i DNA (det kongelig norske).DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan frode Johansen

Vi holder kortene tett til brystet og ingen får rede på noe før DNA resultatet foreligger.Imens får dere hygge dere med tidligere innlegg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Etter å ha fulgt med (om det da er mulig?) i 686 innlegg kan jeg ikke dy meg:Det skal bli spennede å se (om vi får det?) om JFJ fortjener alle de tvilsomme karakteristikkene han er tidelt - eller om det er mange som blir sittende igjen med et langt ansikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frans Olsen

Nå har jeg lest bøttevis av innleg i denne saka.Hva er resultatet av DNA-testinga? Er det dukket opp bevis på at Köhler=Ohrt=hertugtittel i Østerrike (storfrste av Gmunden)? Eller koker hele saken ned til at fyren (Hugo K) var uekte sønn av en eller annen gårdsgutt? Hugo var Hugo og ikke Johan Ohrt.Det er vel det de aller fleste har konkludert med.Venter på svarF-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Er dere fortsatt ikke ferdig med denne lenken? Fantomet er ikke død. Han rømte til Norge og lever i beste velgående. Ingen her i landet vet at han er 'Ånden som går'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Er det noen vits i å drive med mer nedrakking og nærmest sjikane her? Kan det ikke nå greie seg med at konklusjonen hittil er såpass klar? Så får det være opp til Jan Frode eller andre entusiaster, å legge fram eventuelt nytt materiale. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det eneste som hittil har kommet ut av den massive mobiliseringen av ressurser i denne saken, er at Jan Frode Johansen til gagns har demonstrert sin manglende forståelse for en vitenskaplig tilnærming i det å løse et slektshistorisk problem.Saken er og forblir en PR-jippo av uante dimensjoner. Det eneste interessante, rent metodisk, er fraværet av nettopp anerkjent metode.Det spiller egentlig ikke noen rolle om hvorvidt et foto ligner på en person eller ikke, ei heller om man kan hoste opp en tilnærmet lik DNA-profil. Denne saken er allerede løst på betryggende måte. De skriftlige kilder som er fremlagt er entydige og taler imot en mulig forbindelse.Den eneste farbare konklusjonen, er at dette er oppsinn og eventyr. Og denne konklusjonen må stå inntil noen kan fremvise et ugjendrivelig skriftlig bevis.Are S. Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen

Selvsagt er det bare eventyr,og bevis på noe annet kommer nok aldri til å dukke opp.Jeg mener JFJ nok heller skulle satse mer på en jobb innen PR, for metodene han bruker passer best der. Lurer litt på hva oppdragsgiveren mener om JFJs stadige PR-framstøt for å få blest om eventyret.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Her snakker vi nok om en ekstrem lang og komplisert DNA-analyse. Dette betyr etter all sannsynlighet at det er usannsynlig at JFJs sannsynlige DNA-treff på Køhler stemmer.Det er bare det at vår emminente prosessfullmektige privatdetektiv og etterforsker ikke vil innse sakens realiteter.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det virker som om mange av dere forsøker å overgå hverandre i negativ omtale av JFJ.Om dere ikke har evne til å slutte med slik personhets så burde redaktøren pålegge dere å besinne dere!Om redaktøren derimot mener (som øyensynlig mange gjør) at JFJ's sak er tåpelig så ta den bort!Slik jeg klarer å følge saken så kan det jo synes som om JFJ har en svært tynn sak,og det er sikkert riktig at den ikke er 'vitenskapelig', men han stiller i hvert fall i en klasse langt over mange av motdebatantene i folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.