Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Remi i (144):For å gjøre det kort. Du skriver 'Vi har holdt kurs i gotisk skrifttyding for nybegynnere og viderekomne. Det må da vel være litt 'høyere faglig kvalitet''. Nei, dessverre, med mindre du skriver litt med store bokstaver. (Det betyr ikke at dette kan være det helt riktige tilbud i ditt område med tilknyttede medlemmer). Jeg ser at Laila har vært innom, jeg har vært tilknyttet O/A og hun vet nokså godt hva jeg mener. Dette har vært tatt opp en rekke ganger, ingenting skjer.Jeg håper du legger merke til at jeg ikke kritiserer hva DIS gjør, det er hva foreningen IKKE gjør jeg tar opp. Det er derfor jeg skjønner at noen tidligere ikke har sett noen hensikt i å melde seg inn. Som tidligere skrevet har jeg i min naivitet opprettholdt medlemskap, men selvsagt, alt har en smertegrense.PS. Visby på Gotland, ellers Løvenstad i Rælingen som utflyttet Oslo-gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 132: Hvis det skulle bli brukernavn og passord på Trønderslekt og andre forum så tror jeg også det blir mange som ikke kommer seg inn der. Jeg er selv en del innom der, men med de problemene jeg hadde for å finne ut av dette med brukernavn og passord på Slektsforumet i minne, så hadde det ikke blitt mye Trønderslekt på meg hvis jeg skulle få de samme problemene. Tar heller spammen der jeg, og de fleste har jo oppdaterte antivirusprogram som takler dette med virus. Med tanke på de problemene som har kommet frem at andre også har med brukernavn og passord vil jeg kanskje tro at det er mange som ikke vil ha samme problemene en gang til og da ikke går inn på forum som krever brukernavn og passord.Til innlegg 150: Jeg har forklart i et annet innlegg her at du absolutt ikke trenger å være på arkiv for å skrive av kirkebøker, skifter osv. Det er unødnvendig og bortkastet tid hvis en kan se det på mikrofilm hvor en kan forstørre teksten og ta utskrift. Da trenger en ikke å skrive i det heletatt, og kan sitte i ro og mak hjemme og studere det en har fått skrevet ut. Det koster jo litt pr. kopi da. Mikrofilmapparater kan en også skaffe seg selv, men det har ikke jeg gjort enda da.Hva har skjedd med linjelengden her inne? Den var da ikke slik i går. Jeg skulle lese 50 innlegg fra i dag, og det tar veldig langt tid når en må flytte markøren nede på siden hver gang en skal lese ny linje og må flytte den langt fordi en ellers ikke får lest hele linjen. Er det ikke mulig å få rettet på dette? Det er ikke slik i andre emner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Arnfrid, enig med deg i at det var greit forsåvidt , men det er en av de få reglene på dette forumet, og Anita har ikke bedt om å være med.Anne-Lise, grunnen til at det er blitt vanskelig å lese, er det svære bilde inni diskusjonen - da man må dra bortover og bortover-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Laila, jeg har sendt Anita en beklagelse.Anne-Lise, det er dels min feil (bilde) og dels har det med skjerm- og skriftstørrelse hos deg å gjøre.Beklager.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Odd Roar (150): både DIS og NSF har støttet Arkivverket i bestrebelsene på å få mere ressurser til digitalisering av arkivmateriale.Det er Stortinget som bestemmer, og statsbudsjettet for i år har større beløp til digitalisering enn tidligere.Kulturdepartementet har dessuten bestemt at de kun bevilger midler til digitalisering av arkivmateriale såfremt arbeidet går via Arkivverket.Da er det også naturlig at de ferdige resultater (kildeavskriftene) havner på statlig eide websider, dvs: ikke hos f eks DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo en vanlig 17 tommers skjerm, og skriftstørrelsen vil jeg også tro er ganske vanlig på min pc. Det går sikkert greit å lese så lange linjer når en leser noen få innlegg i gangen, men da jeg kom inn her i kveld var det kommet til innlegg 142. Jeg visste jeg hadde lest til og med 99 i går, og mens jeg leste til 142 var det kommet inn 7 innlegg til. Da ble det ganske tidkrevende å lese ja, men siden debatten er så interessant måtte jeg likevel lese alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kunne alle de som er medlemmer av DIS og er misfornøyde med organisasjonen gjør, stille opp og bidra til at organisasjonen blir enda bedre. Jeg er sikker på at organisasjonen trenger flere hender. Her er jo kommet så mange forslag om hva som bør gjøres.De som ikke er medlemmer, har i grunnen ikke noe å klage over da de jo ikke betaler noe til organisasjonen. De bare 'surfer' på det medlemmene i DIS yter av innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Bruvoll

Jeg hadde også store vanskeligheter med å komme meg inn på Slektsforum og DIStreff til å begynne med. Jeg lastet ned Mozilla Firefox og bruker nå den istedenfor Internet Explorer. Grunnen til at ikke Explorer 'taklet' brukernavn og passord har jeg ikke orket å finne ut av, da jeg 'stortrives' med å bruke Mozilla Firefox. Prøv dette dersom du kjører Explorer.P.S. Håper det virker, for da kan kanskje denne 'overopphetede' diskusjonen avsluttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kjører henholdsvis IE 6 og 7 på to maskiner og dette gir meg ikke problemer. Tror mer det er maskinene og evt. oppsetting som gjuør at noen sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Jeg synes endel av kritikken som her rettes mot DIS er meningløs. Personlig medlemskap koster bare kr.300,- pr. år og hva får du for de pengene idag??Mange DIS lokallag er veldig aktive, f.eks Hedemark Lokalag, de holder åpent på Statsarkivet Hamar en kveld pr. måned. Både medlemer og ikke medlemer får komme dit og jobbe med eget slektsmateriale når det ikke er spesielle møter eller foredrag. Bare det er verd medlemskapet.Oppland Lokallag synes nå å komme etter og har ett møte pr. måned med en rekke aktiviteter på Lillehammer.Lærerike tema for både nybegynnere og dem som har arbeidet med slektsgransking en stund.Oppfordrer alle til å gå inn å se på programmet sitt Lokallag !Det meste som du finner av slektmateriale er som regel nyttig selv om alt ikke skulle være helt riktig. Alle bør vel gå inn i kildene for å sjekke at riktig personer og data kommer med. Ingen kan forvente å få alt rett opp i fingrene, du må også gjøre en innsats sjøl. Det må da være noe av morroa med denne hobbyen.Da er det du selv som bestemmer kvaliteten på slektsdata du til slutt sitter igjen med !Det som er mest problematisk for meg er å tyde de inn-scannede kirkebøkene som er kommet og kommer nå etter hvert. Det burde bli gjort en dugnad i samarbeid med DIS og kansje lokale Historielag for å digitalisere dette og få kirkebøkene og klokkerbøkene søkbare. Egentlig burde dette være et offentlig ansvar men det er vel vanskelig med noe bidrag fra den kanten. Det med at vi må logge oss inn kan da ikke være så stort problem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Geir (151): Jeg har heller ikke tolket deg dithen at du har kritisert DIS-Norge, er bare interessert i hva du mener med 'faglig kvalitet'?Det er helt fint at du tar opp ting i O/A, men jeg her i DIS-Buskerud har ingen peiling på hva du har tatt opp der.Så hva er det du vil at DIS skal gjøre? Jeg vil gjerne vite dette, kanskje du kan gi oss en ide i Buskerud.Hyggelig å høre at at du har bodd/bor på Løvenstad. Bodde der selv fra 1972 til 1978. Gikk mine 6 første barneskoleår på Løvenstad skole.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 162: Det med å tyde kirkebøker går bedre etterhvert, og ikke alle kirkebøker er like ille å lese hverken som innscannet eller på mikrofilm.Ut fra det jeg forsto på Slektforskerdagen 28.10 i fjor ser det også ut til å være en del aktivitet på Stjørdal hvor eneste Slektshistorielag er et lokkallag av DIS, og jeg vurderer å møte der når jeg er på Stjørdal hos familien. Den muligheten hadde jeg jo ikke hatt om jeg ikke hadde vært DIS-medlem. De har visst møter 2. onsdag i hver måned.Jeg har ikke vært på noe møte der enda da. Jeg besøker jo familien der noen ganger i året, og har ingen mulighet til å komme meg på møtene i Nordland som er ca 40 mil fra der jeg bor(avstandene i Nord-Norge er store, og jeg måtte ha betalt overnatting selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tja? Kanskje det ligger konspiratorisk og programmessig automatikk idet å gi ville gi samsvar til utgliding i debattens innhold (denne gang mot høyre og utenfor synsvidde)? :-) Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Innlegg 165: Dersom du med feilformatert mener at sida er dobbelt så bred som skjermen og dermed svært tung å lese, er det vel bare å vise til innlegg nr. 129. Når det er behov for å legge inn slike elementer, kunne vel det gjøres ved å lage det som et eget tema, med henvisning til 'hovedtemaet'?Eller tar jeg helt feil, har sida vært like bred helt frå starten? Amatøren bare spør-. Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for informasjonen i (155). Da skjer det i alle fall litt, og som medlem av begge foreningene er jeg jo med på å støtte dette. Det viktige i vår tid er bl.a. å få omdannet fortidens tungvinte arkivsystem til et mye lettere og raskere søkbart, som det jo blir ved nettutlegging (da helst ikke bare i skannet form). Det er vel ingen grunn (annet enn økonomisk) til at denne type data skal være mye mindre tilgjengelige enn mange andre opplysninger en har bruk for. Mange fastlåste 'sannheter' finnes også i eldre slektslitteratur og bygdebøker, som da kanskje kan oppdateres og om nødvendig korrigeres.Ang. denne sidens bredde: Når jeg i nettleseren Opera setter '70%' i feltet helt til høyre oppe, blir hele tekstbredden synlig, men da må en ha lupe for å lese teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..jeg mente IKKE at det er god plass i kirka, men på skjermen. Bildet har jeg tatt sjøl. Ta en tur til Undredal - det flotteste stedet jeg har besøkt - trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Om kirken der er liten, så er fjordsystemet rundt den temmelig stort --- kanskje et passende apropos til den lille skjermen som skal ta inn den enorme nettverdenen som er tilgjengelig på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Jeg har fulgt denne debatten og er overrasket over ganske mye og skal forsøke å oppsummere litt her:Siden jeg gikk inn som leder i foreningen for ni måneder siden har jeg ved gjentatte anledninger gitt uttrykk for at jeg ønsker innspill fra medlemmer og fra organisasjonsledd. I tillegg har jeg ønsket å besøke lokallagene og dermed få mer kontakt med det enkelte medlem. Så langt har jeg rukket over omtrent halvparten. Det er svært lite som kommer av tilbakemeldinger. Det som er tatt opp fra ulike personer i denne debatten er ikke fremmet slik at verken jeg eller styret 'hører' det. Er man med i en organisasjon og har synspunkter på hva som skjer/gjøres er det et krav til medlemmet at det faktisk sier ifra til ledelsen om hva de synes er galt. Ellers er det faktisk ikke mulig å fange opp slike signaler.Denne diskusjonen starter med et problem med å logge seg inn på DIStreff. Jeg tillater meg å spørre hva gjør det spørsmålet på dette debattforum? Er det noen som tror at digitalarkivet kan gjøre noe med et slikt problem. Jeg skulle anta at de fleste av oss som bruker data i vår daglige virksomhet kjenner til at det fins brukerstøtteordninger, de utføres normalt av organisasjonen/arbeidsplassen selv. Hvis man opplever slike problem må de rettes til DIS-Norge, særlig hvis man har forventing om at ting skal bli løst. Annen fremgangsmåte er svært lite konstruktiv.Det utvikler seg til en generell debatt om pålogging og hvorfor det. Det er et faktum at internett er der, men alle som er der er ikke individer som er med på å bygge opp tjenester som alle kan dra nytte av. De er der for å spre spam, hacke, kort sakt motvirke det vi ønsker å etablere. For å ha et minimum av kontroll med hvem som bidrar har vi valgt pålogging og identifisering. Jeg syns det er rimelig at vi er navngitte personer og ikke annonyme i vår samhandling om slektsforsking. Faktisk har jeg problem med denne type debatt på et forum som det vi er inne i nå der det ikke er en eneste mekanisme for å godtgjøre at den du sier du er faktisk er den du er. Så lenge du presenterer en eksisterende epostadresse er det tilfredsstillende. Med dagens realiteter på internett syns jeg dette ikke er optimalt.At det skapes en stor debatt om pålogging og hvor vanskelig det er syns jeg er svært overdrevet. Jeg vil anta at de fleste har flere nettsteder de besøker der de avkreves ulike brukerIDer for å få logget seg på. At vi stadig må etablere nye og ulike IDer syns jeg er et problem og her kunne det sikkert vært gjort en jobb av noen som har tid og krefter til det. Når jeg sammenholder dette med en annen gjennomgående tråd her om sporbarhet og riktige opplysninger, finner jeg konklusjonene uholdbare. Opplysnigner som ligger åpent tilgjengelig uten noen form for pålogging er også i større grad utsatt for risiko, f.eks. manipulering. At vi ikke ønsker at internett skal være slik, er jeg ikke i tvil om, men den realiteten er det dessverre ikke vi som skaper.Så jeg vil avslutte med å oppfordre de debattantene somer her og som er DIS-medlemmer om å ta diskusjonen inn i foreningen. Det er bare på den måten vi kan gjøre tiltak som kan føre organisasjonen framover. Til de som deltar og som ikke er medlem er min oppfordring at de enten må skaffe seg bakgrunn som medlem og delta i en organisatorisk diskusjon i sitt lokallag og andre fora i DIS eller akseptere at det fins foreninger som kanskje ikke passer for alle formål man kunne tenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Til 173:Jeg er ikke enig i så mye du skriver, men noe. At denne debatten og debattantene, inklusive undertegnede, har fjernet seg langt fra selve temaet er jeg enig i.Men jeg synes denne diskusjonen har vært nyttig, og jeg ser jo nå at denne debatten ikke kunne blitt ført på Slektsforum.Da måtte jeg, og de andre ikke-medlemmer betale for å diskutere, og det hadde ikke jeg gjort i alle fall.Å måtte logge seg inn med brukernavn/passord må også jeg et par ganger i uken........men det er i nettbankenLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Jeg regnet vel heller ikke med at du skulle være det.Men jeg forstår at du ikke er medlem og da må du avfinne deg med at det er medlemmene som både utformer hvordan de vil ha foreningen sin og er de som gjør at den kan leve økonomisk sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.