Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke lagt inn slektsopplysninger på DIS-treff, men har lurt på å gjøre det. Men, så tenker jeg, da må jeg vel først foreta en grundig sanering i slektsdatabasen min..Det er jo ikke alt der som er kildebalgt. For ordens skyld; jeg har fjernet den fra nettet nettopp grunnet det. Synspunkter?Må man sende inn GEDCOM-fil, eller kan man sende det som tekstfil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg synest det er et fint tilbud dette å kunne 'klatre inn andres slektstrær' selv om man selvfølgelig må være kritisk til kvaliteten.Men siste gang jeg sendte inn min gedcom-fil ble den ikke behandlet korrekt av DIS-administrasjonen. Personopplysningene er skjemmet ved at det er listet opp inntil 20 steder og årstall for hver person.Det har ikke vært mulig for meg å få DIS-administrasjonen til å korrigere dette, tross flere forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (75): Jeg har ikke tenkt å være den eneste som gjør jobben med å avklare opphavet til tusener av personer her i landet, hvorav også en del nok er interessert at dette gjøres. Jeg synes faktisk da at andre får yte litt også. Mitt bidrag i slike sammenhenger er gjerne å innta et oversiktsperspektiv (en tenkemåte som er styrket via min arkitektutdannelse, som nettopp bl.a. går ut på å erverve seg et overblikk som samler detaljarbeidet til andre profesjoner, og sørger for at disse elementene fungerer godt i en sammenheng), og gjennom dette prøve å peke på forbindelser som andre kanskje ikke i samme grad legger merke til. Om det i øyeblikket ikke alltid tar lang tid å finne ut av slikt, så krever det jo tid å erverve seg den erfaringen som skal til for å oppdage den sannsynlige helheten. Noen ganger er den da så tydelig at bevis for slektskonstellasjonen faktisk kan foreligge, selv om ingen slik direkte kan utledes av bevarte dokumenter. Er en da heldig, kan det likevel tenkes at enda eldre papirer finnes, som kan fortelle mer bare 'the missing link' blir sannsynlig nok. Jeg synes at det å påvise slikt er en viktig innsats, og bør veie litt, selv i forhold til 'tunge' skrifttydere.For øvrig er arbeid av denne typen såpass krevende at det bør være lønnet, hvis resultatene holder faglig mål. En fagverden som har så liten verdi at hvem som helst forutsettes å gjøre det særdeles tidkrevende arbeidet der gratis av fri vilje og egen interesse, kan vel ikke forventes å tiltrekke seg særlig mange dyktige folk, siden slike jo kan få mye mer igjen for sin innsats ved å operere innen andre felter. 'Bransjen' er altså ikke tjent med å fundamenteres på et grunnlag av gratisarbeid i et samfunn som er stinn av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

DIStreff problemer bør tas opp på DIS-Norges slektsforum - under DIStreff. Da blir innlegg lest av de som har ansvar for DIStreff. [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2285>Lenke og ja - for å kunne legge innlegg må du logge deg inn. Arnfrid (76) - dersom du lurer på noe vedr. DIStreff, kan spørsmål enten stilles til din fadder i lokallaget, eller til forumet DIStreff på Slektsforum. Evt. et spørsmål til distreff@disnorge.no kan gi svar.Svaret på ditt konkrete spørsmål her er at du må sende inn en GEDcom-fil.---Kurt (77) lag en ny gedcomfil og send til distreff @oa.disnorge.no slik at det gamle bidraget ditt fra 2005 blir slettet. Mye er skjedd i program-håndteringen til DIStreff siden den gang, så kanskje det blir bedre nå?Dersom du fortsatt har problemer, kan en epost til distreff@disnorge.no (altså til 'distreff-administrasjonen') hjelpe.Evt. legg et spørsmål til DIStreff-folket på Slektsforum Lenke fortsatt er passord og brukernavn som anvist her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Jeg er medlem av DIS (17571), og har lenge stusset over at de i ett og alt gjør det meste så komplisert. Til nå har jeg kommet frem til at svaret trolig ligger i organisasjonens fulle navn, ”Databehandling i slektsforskning”, og at mye av virksomheten derfor styres av datanerder med liten forståelse for helt vanlige pc-brukere.For tilgang til Slektsforskerbasen må jeg som medlem registreres særskilt, og dette oppleves bare som en ekstra plage. Ikke-medlemmer får tilgang til f.eks. Slektsforum og Slektsforskerbasen, men må da først via omveien ved å registrere seg som gjest. Så hvorfor slik når de likevel får tilgang. Mitt eget medlems-, brukernummer og passord er nå for øvrig tilgjengelig for alle ansatt i posten, familie og naboer som låner mitt blad og noen ganger også for papirinnsamlere.Hvorfor ikke ønske alle velkommen både til bruk og bidrag på nettet? Holdningen bak formuleringen å ”klatre i andres data” er for meg uforståelig: Udelte kunnskaper er jo døde kunnskaper, og vil man ikke dele noe med andre, så bør en nå i alle fall styre unna nettet. Medlemsfordelen får en ved et utmerket tidsskrift, tilbud om lokale kurs og annet. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Har passord og alt klart på Dis jeg,men prøvde å gå inn på Dis-treff igår men kom ikke inn.Det er noe frustrerende da jeg har fått høre at det er en der inne som har opplysninger om slekta mi. Han har ikke svart på spørsmålene mine på digitalarkivet selv om han er slektsgransker. Jeg har lenge prøvd meg på at det kanskje er en ny slektsgrein jeg har . Odd Roar. Jeg kan godt se at Kvikne slekta er spennende,men det er ikke min slektTROR JEG. Men jeg skal ikke gi opp selv om æ blir nødt til å læRmE mæ GOTISK. Er dyslektiker,men det stoppe me ikke det heller. Med vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg gjorde i ettermiddag et forsøk på å registere meg på DIS-treff. Det var MEGET komlisert, og jeg ga til slutt opp. Jeg måtte innom diverse undersider å lese, men da jeg skulle laste ned et program, som jeg forstod jeg måtte ha for å sende inn min GEDcom-fil, stoppet det helt opp. Ikke noe program der, -kom istedet tilbake til forrige side.Mht Slektsforum; jeg har lagt inn 3-4 spørsmål/etterlysninger der, men ingen er blitt besvart. Det ene gjelder min forfar Heine på Leite (Kvinnherad) som, på samme måte som Odd Roars forfar, har tusenvis av etterkommere, og det endog på Vestlandet, der det ellers er så enkelt å finne utav slektsspørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 58: Det er ikke enkelt å logge seg inn på Slektsforumet hvis man ikke får til dette med brukernavn og passord. Selv om det er enkelt forklart der inne nå, så ser det jo ut som om det er andre hindringer for å komme inn der for enkelte.Til innlegg 63: Finn har jo prøvd å skrive inn brukernavn og passord, og når man gang etter gang opplever at det ikke fungerer gir man opp til slutt. Det var det som skjedde med meg før jeg var så heldig å finne ut av det høsten 2006.Til innlegg 70 og 73: Er enig med deg i at Odd Roar må sette seg inn i kilder selv og prøve å lære seg gotisk skrift for å komme noe videre. Det tror jeg ville ha spart han for irritasjon over at andre ikke svarer han, og han kan selv bli den eksperten som han mener andre er. Det var noe slikt jeg mente i et tidligere innlegg i denne debatten.Jeg må si at jeg når jeg først greide å logge meg inn på Slektsforumet har funnet en god del av interesse der inne, men har kun hatt ett spørsmål oppe der inne som jeg ikke har fått svar på. Jeg har på den andre siden kunnet hjelpe flere andre der inne som ikke har kommet så langt som meg, og det er også svært viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 72 og Odd Roar angående Christen Aalborg: Sitter her med boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt, og det kunne kanskje ha interesse hva som står om Christen Aalborg.På side 6 finner jeg:Margrethe Benkestok var gift med dansk mann Christen Aalborg som bodde på Øsund i Melø fjerding.På side 24 er Margrethe nevnt i en slektsoversikt, som gift med Christen Aalborg. Det står at kun en datter er kjent, men boken her ble skrevet i 1897-1904. Det kan ha kommet frem forskning senere om flere barn.Margrethes og Christens eneste kjente barn het Berethe og var født ca 1620 i Øsund, og døde i Gaasvær i 1675. Hun var gift med Jon Olsen født 1609 og død 1680. Han var skipper og lensmann for Meøy fjerding, og bodde i Gaasvær. Han brukte hele Øsund og Støtt(4 våg), som var utlagt til han som lensmannsgård. Han må ha drevet et ganske betydelig jordbruk menes det i 'Slekten Benkestok'.Den eneste Anders jeg finner i slektsoversikten til Margrethe Benkestok er en bror av oldefaren Tord Benkestok. Selv om det står i boken at det kun er kjent ett barn av Christen Aalborg og Margrethe her så er jo 'Slekten Benkestok' en gammel bok som ble utgitt i årene 1897-1904, og her kan det godt være nyere forskning som er mer aktuell. Har du ingen mulighet til å ta kontakt med han som la inn opplysningene i DIS-Treff? Dette var vel ikke til så mye hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kommentar til (85): Jeg finner ingen grunn til å prøve å bli ekspert på alt i hele verden, da det tar ganske mye tid. Ikke har jeg tenkt å lære meg gotisk skrift heller, da det alt er mer enn krevende nok å nå over hele flommen av innkommende blader og bøker med den vanlige skriften, samt alle tekstene på nettet. Innen alle andre fagområder er det slik at folk er spesialister på litt forkjellige deler av virksomheten, og så må de samarbeide om totalløsningen av oppgavene. Slik bør det være innen slektsverdenen også. Ei heller ønsker jeg å arbeide gratis i mangfoldige timer for å løse en oppgave som gjelder opphavet til en stor mengde personer, hvorav mange nok tjener meget godt. Så da får det heller være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takker for mange, mer eller mindre dypsindige innlegg.Det er nok lett å bli vel negativ når man ikke får enkle ting til å fungere som det skal.Prøvde lenken til DIS slektsforum som Laila (innlegg 80) la inn. Kikket på hva som låg inne fra min egen kommune. De fleste (nesten alle) spørsmålene var fra nyere tid dvs. fra 1800-tallet, og deltagerne hadde neppe brukt alle tilgjengelige kilder for å finne svar på sine spørsmål. Nå har jo nordmøringene en svært dyktig og aktiv leder (fadder?) i Tore Kristiansen, og han hadde jo svart på det meste der. Imidlertid var det spørsmål om en person som høyst sannsynlig er innflytter. Jeg lurer da på hvor effektivt det er å legge slike spørsmål under et kommuneforum? Hadde det ikke vært bedre muligheter for svar om man henvendte seg til et større publikum?Det lille jeg selv har sett, sammen med andres erfaring, gjør at jeg tror det kan være svært nyttig for de som ikke er kommet særlig langt med sin slekt å delta i DIS-fora. Den andre gruppen som også i mange tilfelle vil ha stort utbytte av bruken, er vel de som sysler med planer om slektsbok der f.eks flest mulig etterkommere fra et eller annet ektepar skal samles.Til innlegg 82, Anita.Tror nok at du vil kunne få noe hjelp på slektsforumet om du kommer deg inn. Du må da primært legge inn dine spørsmål under Halsa som er den kommunen hvor Hestnes hører til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (86): Takk for oversikten. Selv kjenner jeg litt til dette fra før.Her ar vi imidlertid et utsøkt eksempel som anskueliggjør problemet med feilinformasjonen på DIStreff. Som jeg beretter i (72) har jeg ikke den store tiltroen til opplysningene fra en nordmøring (som kanskje har opphav i den slekten fra Kvikne som kommer til Tingvoll?), siden dataene hans fra Tynset virker litt 'rufsete' så å si. Det trøstesløse er da at Benkestok neppe er noe opphav her, men trøsten er at Schanke ifølge Robelins bok er det i stedet, og det kan vel være like bra.I (86) nevnes helt greit litt om Kristen i Øysund, men videre 'saksgang' blir vel nå gjerne at dette er den absolutte sannheten om opphavet til min slekt, noe jeg altså avviser i (72). (Viser her til temaet om 'Bratt' Otnes fra samme strøket som den bidragsyteren i DIStreff som gjør Aalborg på Tynset til Benkestok-ætlinger. Er slikt en bygdeskikk der, mon tro?)Altså: At det står i DIStreff er ikke et bevis for noe som helst, og videre spredning av slektslinjen omtalt her bør stoppes snarest, f.eks. ved at DIStreff etableres på et annet kvalitetsnivå enn hittil.Hvis jeg tar feil her, bør kanskje omtalte bidragsyter prøve å påvise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 85: Ja du har nok rett i at folk er spesialister på hvert sitt felt og at de må samarbeide om totalløsningen, men når de andre spesialistene ikke kan svare deg på det du spør om så kommer du ikke utenom å lese i kildene selv for å få svar. Det er mye som er mikrofilmet, og du trenger ikke på arkiv for å lese f.eks skifter. Noen av dem er mikrofilmet ned til 1600-tallet. Det finnes vel ikke så mange som er spesialister på slekter på 1600-tallet heller, og selv begynner jeg etterhvert å få noe kunnskap om slekter på 1600-tallet. Det er imidlertid lenge til jeg blir ekspert på det, om jeg noen gang blir det.Når en kommer ned til 1600-tallet så er jo dette også så langt tilbake i tid at kildegrunnlaget begynner å bli spinkelt for å finne noe mer. Det kan være mange grunner til at de som du mener er spesialister ikke kan svare deg, og kanskje har noen prøvd å lete i det lille som finnes av kilder uten å få bevis for dine teorier og har ikke kunne svare deg. Jeg tror ikke at de ikke svarer fordi de mangler folkeskikk iallefall som du skriver et annet sted her. Kanskje har de ikke hatt tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei!Finn. Jeg tror ikke jeg får noen flere svar om slekta mi om jeg starter fra nytt i slektsforum. Jeg tror svaret ligger hos slektsgranskeren Svein Hestnes. (dis treff).Spørsmålet jeg har til han er:Hvordan kan min Hestnes slekt knyttes til hans. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (90): Ja, akkurat det uttrykket er kanskje litt overdrevet, men det er ganske irriterende at de ikke kan svare (jeg har spurt flere ganger) på noe så enkelt som om en prest og prestesønn omtalt på en litt 'offisiell' nettside er en faktisk person eller om han er forvekslet med en annen. Når en slik omtales der, bør han jo kunne dokumenteres, og da er det ubegripelig at ikke folk kan få fastslått at så er tilfelle. Det tar ikke mye tid å svare på det, men det kan ha stor betydning for å komme videre med den aktuelle linjen på vegne av mange.Til (91): Husk å lese det jeg har skrevet i (72) og (89) hvis du skulle slumpe til å komme borti den omtalte Aalborglinjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Odd Roar i innlegg 92: Hvilke prester gjelder det? Jeg har nettopp i forsinket julegave vært så heldig å få boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl i julegave. Er det noe som kan stå der slår jeg gjerne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Om DIStreff. Mange av innleggene ovenfor vurderer og bedømmer etter ønsker den enkelte har om hvordan forumet burde fungere etter deres forståelse. DIStreff slik det er i dag er ikke en database med slektsopplysninger som kan brukes som kilde for å finne slektsdata. Det er en mulighet for å finne fram til personer som forsker på samme slekt som det du gjør selv og utveksle informasjoner.Av egen erfaring kan jeg bekrefte at forumet er nyttig for å komme i kontakt med andre som har samme aner som en selv har og få og gi bistand for å komme videre. Jeg er også glad for å ha kommet i kontakt med flere forskere som har gjennomgått de samme kirkebøker og folketellinger og annet materiale som jeg også har gjort og kommet fram til resultater som så kan sammenlignes og være med på å kvalitetssikre eget arbeid.Hvis det er ønsker om å utvikle DIStreff til noe annet, er det noe jeg syns dere skulle formidle til DIS-Norge slik at vi kan se på ønskene og se hva som kan være mulig. Men jeg vil nok en gang minne om at DIStreff ikke er og ikke skal være en kilde. Dette er en viktig grunnsetning for hvordan systemet er utviklet.Jeg kjenner ikke andre muligheter til å finne felles slektninger enn ved å legge ut spørsmål på web-sider, i diskusjonsforum eller ved å spørre seg fram. Ved hjelp av DIStreff kan du komme i kontakt med ganske mange som forsker på de samme slekter raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Den boken har jeg hatt i årevis, og den er meget nyttig. Han det her gjelder holder til like innenfor grensen til Hedmark, og er altså ikke nevnt hos Dahl. For øvrig har Dahl også utgitt to bøker om embetsmenn i Trøndelag, og Hasselberg en for Nord-Norge. Disse er gode kilder når en søker informasjon om folk av denne typen nord for Dovre. Aller best er presteboken når det gjelder å få oversikt over ekteskapsnettverkene i dette skiktet av befolkningen. Slikt er vanskelig å finne samlet noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 96: De bøkene du nevner her har jeg mulighet for å låne på biblioteket her, og den ene har jeg vel kopi av. Nå er jeg forlengst utenfor opprinnelig, og skal ikke skrive mer her om prester og bøkene til Svein Tore Dahl her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Må bare fortelle at jeg endelig klarte å komme meg inn på Dis-treff. Men som ventet fant jeg store feil angående slekta mi. Man må forvente at når man som slektsgransker legger ut data må han i det minste se på folketellingene. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Der er jo lett å forstå at en 'fersk' gransker eller nybegynner regner med at det materiale som ligger i en database hos en så seriøs forening som DIS, MÅ være riktig. Jeg ble grundig lurt selv for noen år tilbake.Vi nordmenn er jo ikke kjent for å lese bruksanvisninger.Vi liker 'plug and play'.Så konklusjoene på denne debatten tolker jeg slik:'Gå ut i fra at ingenting av det som ligger ute på DIS, eller på ukjente internettsider forøvrig er riktig, før du har sjekket kildemateriale selv!'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.