Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Til TorillOgså jeg logger meg inn ved hjelp av brukernavn og passord de gangene jeg må, men det er kun i nettbank, og jeg har ingen problemer med å forstå at dette er nødvendig når det gjelder banktjenester.Derimot mener jeg at det er helt unødvendig når det gjelder å få bruke DIS. Alle har en unik E-postadresse som skulle være nok til å sortere medlemmer og ikkemedlemmer. I tillegg til å oppgi navn skulle dette være rikelig for å identifisere medlemmene.Jeg skjønner heller ikke hvilke hemmeligheter DIS har som gjør at de er redd f.eks hackere.Dersom du har lest hele tråden, så har du sikkert fått med deg at det faktisk er en del som oppgir at de ikke kommer seg inn på DIS sine tjenester selv om de er medlemmer. Anser du dette som et ubetydelig problem sammenlignet med at et ikkemedlem en sjelden gang skulle få tilgang?Når det gjelder hvor debatten skal føres, så er jeg i prinsippet enig med deg, men når man føler seg avvist i det forumet man egentlig henvender seg til, så prøver man det forumet hvor en har tilgang og hvor en føler seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Til Finn:Jeg registrerer at det er flere som tar opp at de ikke kommer inn. Men mitt poeng er at dette neppe er det stedet de kan forvente å få den hjelpen de tydeligvis trenger. Samtidig informerer jeg om at jeg aldri er blitt kontaktet av et medlem som har slitt med å logge seg inn eller at slike meldinger er sendt til vår generelle epostadresse i den perioden jeg har vært leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Brukernavn og passord er vel ikke bare begrenset til nettbanken. Jeg har sikkert 20 forskjellige sider her på nettet, hvor det kreves. Alt fra Norway Heritage, som også er en gratis, slektsrelatert side til nettbutikker hvor jeg handler. Riktignok har jeg på alle disse sidene kunnet bestemme b&p selv, og det hadde kanskje vært en idé for DIS' sider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til 173. Om det siste avsnitt var myntet mot meg som ikkje medlem, synest eg du skyt langt over mål. Eg har gjennom to innlegg prøvd å fortelle dine medlemer at dette ikkje er riktig forum å debattere DIS sine indre anliggende.Til 176. Som du ser i innlegg 173 ønsker deres leder at denne debatt blir tatt opp internt i deres organisajon og det synest eg at medlemene i DIS skal respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per innlegg 178Jeg benytter meg av internett i jobben hver dag, men de sidene jeg bruker (og det er ganske mange) er alle åpne for innsyn uten passord. At det er nødvendig med passord og pålogging når det gjelder tjenester som det skal tas betalt for har jeg heller ingenting med å akseptere. Også for sider som inneholder sensitive opplysninger av privat karakter er det naturlig med passord og innlogging. Når det gjelder andre fora, slik f.eks. DIS, så mener jeg at bruken av passord og innlogging er unødvendig. Akkurat dette har hele tiden vært noe av mitt poeng, og at deler av debatten har dreidd seg om helt andre ting for en vel kalle 'bivirkninger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg vil bare si at jeg er helt enig i alt Finn Oldervik skriver. Det er alt for mye dill-dall med brukernavn og passord når det gjelder Dis. Det kan ikke være nødvendig å gjøre alt vanskligere enn det er. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Noen steder må en bruke passord, bl.a. en rekke nyhetslister/boards. Noen steder må en sogar legge inn nummer til kredittkortet uten at du nødvendigvis blir belastet.Så verden er forskjellig.Synes at de som er misfornøyd med den Dis styrer sikkeheten på bruken, jo kan flytte over til de steder hvor de slipper slike 'ekle' ting for der å hente sine slektsopplysninger. Selv her i DA er det en viss kontroll ved at du må legge inn epostadressen og den brukes for verifisering at den er gyldig og jeg er sikker på at den om nødvendig kan brukes til å spore opp vedkommende som har innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Otto 182.Jeg ville ikke inn på DIS for å hente slektsopplysninger. Jeg ville inn for å svare noen som hadde spørsmål om slekt - og jeg har vært betalende, men passiv medlem siden foreningen ble startet. Når det gjelder DIS sin sikkerhet, så er det nettopp et lignende system vi har her jeg etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alle som er medlemmer av DIS har unik mulighet til å ta opp alle slike saker igjennom DIS.Det trenger ikke bli en eveigvarende diskusjon i DA.Det samme gjelder alle andre spørsmål som her er tatt opp i denne tråden. Det finnes muligheter og kanaler og hjelp i DIS til det meste som her er tatt opp.Jeg ser derfor ikke den store vitsen i at man diskuterer interne saken og forslag her i DA.Synes dette tema nå legges død her og flyttes til de stedene det hører hjemme.Håper DA setter stoppe på tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er vi ikke enige Otto. Om Torill ikke kjenner til dette, må det være en manglende/selektiv kollektive hukommelse i det sentrale DIS. Foreningen må finne seg i å bli diskutert utenfor egne vegger, om noen diskuterer nytten eller mangel på sådan med å bli medlem av DIS, så hører det hjemme andre steder. Oppfordringen til DA om å sette stopper for diskusjonen her, ligner nettopp på den demokratiske sentralisme som jeg neppe tror Otto er noen tilhenger av.Til Torill og Remi, la svaret være et enkelt motspørsmål (jeg har tatt dette opp med DIS' styre tidligere, det er en egen historie som jeg skal være vennlig å lå ligge død): Dersom man kan lese en kirkebok, et skifte, skattelengder osv. Dersom man kjenner de ulike arkivene rimelig godt og vet hvilke kilder som inneholder hva. Dersom man kjenner eller kan skaffe kunskap om den litteratur som finnes av relevant karakter. For disse, hva vil DIS med slike medlemmer ? Ønsker de dem ? I tilfelle, hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå endrer diskusjonen karakter enda en gang ! Og rent prinsipiellt er jeg imot sensur (unntaket er personvernet), slik som alle forslagene som har kommet, om at debatten skal avblåses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til 177: Jeg for min del henvendte meg jo først til nyhetsgruppe, og jeg trodde den gangen at jeg ikke kunne skrive til Slektsforum uten å logge meg inn. Da jeg fikk svar på nyhetsgruppe og ikke forsto svaret følte jeg meg dum, og trodde at dette med pålogging og passord var noe alle andre fikk til unntatt jeg. Kunne ha ringt DIS eller skrevet brev til dere, men jeg har også dårlig erfaring når det gjelder å få til ting på pc-en som blir forklart på telefon eller på mail. Det har vel også blitt lagt ut mer informasjon om hvordan det gjøres til jeg kom meg inn høsten 2006, men den kan ha ligget der en stund siden jeg var borte fra forumet så lenge(minst 1 år). Selv om jeg ikke er særlig glad i brukernavn og passord er jeg fornøyd med forumet.Til innlegg 186 og til dem som mener at Slektsforumet er for nybegynnere: Vi som kan litt mer om slektsforskning kan vel hjelpe nybegynnerne der inne så godt vi kan. Jeg er av dem som har tilegnet meg en god del kunnskaper om hvordan relevant litteratur skaffes for slektsforskningen min og når jeg forsker for andre. Jeg syns det er like viktig å hjelpe andre som å selv få informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Anne Lise; Jeg har såvidt jeg vet aldri diskutert Slektsforum. Og jeg er frekk nok til å betegne meg selv som yter som svært, svært sjelden nyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Tilbake fra håndball-VM og har brukt litt tid på å se hva som har skjedd mens jeg har vært borte. Denne debatten er like frustrende som Norges spill mot Ungarn - avslutningene like hjelpeløse og heller ikke der fungerte samspillet.Jeg er pensjonist, skaffet med PC i godt voksen alder, men har ingen problemer med å logge meg inn på alle av DIS sine sider som jeg ønsker å gå inn på, det være seg Slektsforum hvor jeg har fått hjelp og gitt hjelp, passord ingen hindring - det husker maskinen. DIStreff, heller ingen problem, har sendt inn data og fått svar tilbake dagen etter. Har registrert Sandnes kirkegård i Rauma med navn og bilder som ligger ute på DIS sine sider, sider som har hatt over 4,5 millioner søk. Er daglig innom WebDebatt hvor jeg fra 2001 har fått og gitt hjelp.Når noen blir sure, fordi de ikke får hjelp i spørsmål som krever lang tid for å finne svar, og gir uttrykk for det, gjør vel at en bruker tiden på andre ting. Ikke å gidde sette seg inn i ting og forvente at andre skal bruke tid til å finne svarene, har jeg liten sans for. Når andre fortsetter problemkjøret når de får en enkel oppskrift på hvordan en skal logge seg inn på, skjønner jeg heller ikke. Fordi jeg sitter med en del bygdebøker rett over PC'en slår jeg gjerne opp når det er noe jeg ser jeg kan svare på, og er glad jeg kan hjelpe noen. Og tror det er gjensidig.Det finnes ikke problemer, bare utfordringer og løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En kommentar til (191):For min egen del gjelder irritasjonen over manglende svar at når en påpeker meget mulige sammenhenger mellom viktige slekter (fordi de er opphav til mange), så gidder ikke godt erfarne folk en gang å kommentere det. Det å finne slike mulige forbindelser kan faktisk være en ganske krevende disiplin, som kan medføre gjennomlesing av en god del litteratur, hvis ikke teorien bare skal være fri fantasi. Da synes jeg ikke det skal være enkeltpersoners gratisarbeid uten noen som helst medvirkninger fra opptil tusenvis av andre nålevende ætlinger som evt. endelig løser problemet, det bør rett og slett kunne forventes litt medvirkning fra andre interesserte også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til 186 Jeg mener ikke at man skal slutte å diskutere, men denne tråden er en blanding av fugl og fisk.En del av saken er bedre egnet til å finne løsning innen DIS. Mens andre deler kan gjerne diskuteres utenfor DIS. Om DA er rette stedet for all denne diskusjonen, kan vel diskuteres. Jeg ville tro at en rekke av de ting som er tatt opp her, kan en finne ut av selv (bruker-id og passord som står på S&D). Andre ting som f.eks. at en ikke kommer inn, kan være av rent teknisk karrakter og kan både være datamaskin og andre forhold som er knyttet til den enkelte bruker. Lage Gedcom er egenkunnskap om sitt eget program, men der finnes rekke faddere for programmer. Innsending av bidrag til Distreff, er beskrevet på Dis-sidene. Det finnes også her faddere som hjelper til.Kort sagt en rekke ting er egen kunnskap. Mye kan en få hjelp til.Til slutt står igjen det prinsippielle og det kan man gjerne diskutere på en saklig måte. Men det er noe helt annet enn hva denne tråden var opprettet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg tenkte egentlig ikke kommentere noe som helst på denne tråden, da den består av så mange tema at jeg er ganske forvirra. Men det er én ting jeg har lyst til å forklare:Det forumet vi er på nå drives av Digitalarkivet, og har ingenting med DIS å gjøre. Slektsforum drives av DISNorge og er åpent for dem som vil, men om du er DIS-medlem og logger deg på får du tilgang på noen flere fora enn om du ikke er innlogget. Trønderslekt drives av DIS Sør-Trøndelag og trenger ikke innlogging. Trønderslekt er en videreføring av det gamle Fosenslekter og har i utgangspunktet ikke noe med DIS å gjøre, men ettersom det var et forum som var godt innarbeidet hos mange i Trøndelag, har DIS S-T (og antagelig også DIS Nord-Trøndelag) valgt å beholde det.Hvorfor man ikke får svar på sine spørsmål og etterlysninger kan ha mange årsaker, uansett hvilket forum man er på. Det kan rett og slett være at ingen vet svaret eller det kan være at de som faktisk KAN svare ikke frekventerer nettopp DET forumet. Jeg skjønner godt at folk kan bli frustrerte av at man ikke får svar på det man lurer på, men det hjelper så lite om det ikke er noen som kan svare...Jeg vil oppfordre alle til å være flinkere med å svare på spørsmål man vet svaret på, eller å henvise til steder/personer hvor man kan få svar.Håper dette var litt oppklarende... mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for et greit innlegg. Synes Trønderslekt i utgangspunktet er et utmerket sted å skrive innlegg. Problemet er bare at aktiviteten er såpass liten der, med kun noen få andre 'tilstedeværende', slik at mange av inseratene bare 'løper ut i sanden' uten de reaksjoner som er nødvendig for opprettholde interessen for å benytte dette forum. Og da er vel mye av hensikten med det vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til 191: ja da er vi vel dumme vi som har hatt problemer med å logge oss på da. Er det din mening? Da er det jo i såfall mange som er dumme i dine øyene, som det fremkommer i denne debatten. Det kan da ikke være så mange som er dumme. Resten av innlegget ditt er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har ikke sagt at du (196) eller andre er dumme, jeg sa at noen har en utfordring og at det finnes løsninger. Løsninger som noen ganske raskt kom med i dette temaet. Jeg er ingen datamann, plundret nok også i starten, men har funnet ut av det, sikkert også ved hjelp av andre. Jeg spør hvis jeg står fast, for jeg vet løsningene er der (tekniske spørsmål), jeg hadde ikke ergret meg i årevis på noe jeg ville finne en løsning på hvis det var det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Jeg synes det blir for dumt når en som da tydeligvis representerer DIS her (Remi Pedersen) går til personangrep på undertegnede. Les 123 og 124.Jeg har lest mine innlegg fire ganger og kan ikke se at jeg har gjort det samme. Jeg er kritisk, og kan sette ting på spissen, men personangrep er lavmål.At han har mistet respekten for meg, bekymrer meg overhode ikke.Og da blir min konklusjon at når en som representerer DIS kan gjøre noe slikt, så er jeg enda mer sikker på at den foreningen ikke er noe for meg.Og Remi: Du får siste ordet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.