Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Akkurat det ville være langt enklere hvis en god del mer viktig kildemateriale ble tilgjengelig på nettet. Hvis dette fattige landet ikke makter det, så kunne jo noe slikt evt. være en betalingstjeneste med abonnement og innlogging. Det vil vel uansett bli langt billigere og enklere enn en endeløs rekke med arkivbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Ad innlegg 100.Jeg viser til mitt innlegg ovenfor. Som slektsforskere er det grunnleggende å lære seg en del om kilder og kildekritikk. Derfor gjentar jeg at DIStreff ikke er å betrakte som en kilde, det er en kontaktsformidlingsmulighet. Jeg sakser fra informasjonen om hva og hvordan opplysningene kan brukes som ligger lett tilgjengelig under DIStreff:'DIStreff har aldri ment å være en kilde i seg selv, men et middel for kontakt. Data som vises på Internett er svært grove, DIS Norge kan ikke garantere at de viste data eller relasjoner er korrekte. Da DIStreff-data og familielenker må anses på det beste å være tredjehånds informasjon/kilde anbefaler vi på det sterkeste at alle data som man kommer over i DIStreff, sjekkes med bidragsyteren eller mot originalkilden. Du gjør lurt i å kontakte vedkommende for å utveksle erfaringer og/eller data. Husk også at det er god folkeskikk å kreditere andre for sitt arbeid. ! Oppgi din hjelper som kilde'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei! Jeg tenker nå at det var bra at jeg ikke klarte å logge meg inn på Dis og treffet.Da hadde jeg godtatt en etablert sannhet,og kommet tidlig ut på villspor.Nå kan jeg direkte ta kontakt med vedkommende slektsgransker og kanskje få rettet opp feilen. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En ting kan en vel konkludere med: Alle bør lese intensjonen. Alle steder som mottar data har sine tanker om hva de skal brukes til. Dette gjelder alle, uansett om det er hos DIS eller andre.Når det gjelder DIDtreff og meninger om datakvaliteten, så gir dette en klar oppfordring til alle som bidrar og har bidratt med sine data at når du får nye opplysninger (mange eller få), send inn et nytt bidrag til DIS. Samlet er dette med på å høyne kvaliteten på de data som ligger i Distreff. Det er ikke vanskelig å sende inn bidrag og med de hjelpemidler som DIS har lagt til rette, er det enda enklere enn tidligere. En har enda bedre muligheter til å kontrollere sine egne data.Har en problemer med å lage GEDCOM-fil som her er grunnlaget, les i manualen eller hjelpefilen. Blir en ikke klok på det som står skrevet, ta kontakt med personer som kjenner programmet. Det finnes både faddere, leverandører og andre som vet hvordan en GEDCOM-fil skal lages. Det er ikke noe hokkus-pokkus. Det er enklere enn å lage f.eks. et word-dokument. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synes ikke det er i Internetts sin ånd å bli ekskludert fra bruk av tjenesten. Jeg har to ganger vært medlem av DIS, men ikke funnet det formålstjenelig å stå som medlem. Jeg har ikke lest denne tråden, så det ville være fint å få en forklaring på hvorfor bruk av DIStreff er eksluderende ? Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Unnskyld meg og kanskje dette (for noen) dumme og naive spørsmålet:Hvorfor være medlem av DIS når det er så mye komplikasjoner vedrørende innlogging og nettstedets kvalitet?Jeg har aldri vurdert det en gang.Jeg får den hjelpen jeg trenger her på brukerforumet, og jeg knytter kontakter her inne, som jeg også har kontakt med pr mail, slik at vi får kvalitetssikret materialet sammen.Å måtte betale for å 'klatre' i usikre trær, er jo ikke bare dumt, det er livsfarlig!Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nå er jo DIS betraktelig mer enn enn bare DIS-Treff og Slektsforum. Disse to tingene er bare en liten brøkdel av all den aktiviteten DIS er med på.Jeg er ikke enig i at det er komplikasjoner med innlogging i det hele tatt. Det tar meg et trykk på en OK-knapp i et lite popup-vindu som kommer automatisk opp når det blir spørsmål om pålogging. Hvor lang tid kan det ta, max. et sekund!!!Men det er helt frivillig å være medlem eller ikke, noen vurderer det, andre ikke, det får bli deres sak hva slags konklusjon de kommer fram til.Ellers så synes jeg at å kritisere hele nettstedets kvalitet bare pga at DIS-Treff ikke er til å stole på, er for dumt. Der er betraktelig mer informasjon for alle, medlemmer som ikke-medlemmer, utenom DIS-Treff som er meget nyttig.Fint at du synes at Brukarforum gjør jobben godt nok, men det er flere av oss som bruker begge fora daglig som også har nytte av det daglig. Jeg knytter mine kontakter i begge fora. Noen er bare her på Brukarforum, mens andre er bare på Slektsforum, andre igjen er begge steder.Nå betaler en ikke bare for å 'klatre i usikre trær'. En betaler for et medlemskap i en forening som gjør betraktelig mye mer enn å legge ut andres slektstrær på nettet. Det står også ettertrykkelig at DIS-Treff ikke er en kilde, men et middel for kontakt. Alle som skaffer seg informasjon på nettet, uansett hvor det er, bør i det minste lese informasjonen om de dataene som ligger der. Hadde dere gjort det før dere startet å søke så hadde dere kanskje blitt litt mindre frustrerte.Helge: Ingen blir ekskludert fra å bruke noen av DIS-Norge sine tjenester på internett. Men der er begrensninger i hva slags informasjon du får tilbake dersom du ikke er medlem. Alle, om de er medlemmer eller ikke, kan lese og skrive på Slektsforum. Den er ikke stengt for noen. Dette gjelder DIS-Treff også, alle kan søke, men du får ikke vite hvem som har levert dataene inn til basen og du får ikke se om den personen du har søkt etter har lenket familie eller ikke, dersom du ikke er medlem.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I DIS betaler en jo kontingent for en rekke tilbud samlet, hvorav DIStreff kun er ett. Hvis en skal betale spesielt for tilgang til lukkede tjenester som f. eks. klatring i slektstrær og tilgang til viktige kildedata som koster mye å legge ut på nettet, så må i alle fall forutsetningen være at disse dataene da kvalitetssikres skikkelig, så får det heller bli litt dyrere pga. det. Folk bør vel kunne ta seg råd til litt slikt for å oppnå bedre tjenester, siden det vil koste en del å gjøre dette på andre måter også, f.eks. langdryg arkivtid. Sett i forhold til prisen på mange bøker bør vel ikke dette være uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

(107) kom meg delvis i forkjøpet. Vil legge til at en må være medlem for å legge inn et eget tema på Slektsforum og også for å svare på innlegg der. Derimot er det fritt for alle å lese innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan ikke være rett at alle kan skrive på slektsforum uansett medlemsskap eller ikke. Da jeg prøvde å svare på et spørsmål der for noen måneder siden ble jeg avkrevd passord. Dette synes jeg er både tøvete og ekskluderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Noen får ikke logget seg inn på DIS sine sider. Noen har problemer med andre sider på nettet, systemer eller programmer.Hva gjør man da??Det enkeleste er å ta kontakt med de som har ansvaret for dette. Og da vil en sikkert få hjelp. Men vær klar over at det også kan være feil på din side; tastefeil, programvare etc. Prøv å forklare situasjonen din så godt som mulig overfor den som kan hjelpe deg; det finnes som ofte en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Der fikk jeg forsåvidt bekreftet mitt kanskje 'dumme og naive spørsmål' (107-108-109).Men jeg ¨må betale samme kontigent uansett hvilke tjenester jeg vil benytte? Og hva har DIS som er unikt og verdt et medlamskap? (bortsett fra ekstrem-sporten å klatre i trær med, i noen tilfelle, tørre og råtne grener)Og hvis svaret er; å få kontakt med andre granskere. Da spør jeg: hva gjør vi her på brukerforumet da?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tilbud fra DIS er jo flere; kan nevne Lenke it tillegg til at man mange plasser også har foredrag og sosiale aktiviteter samt selvfølgelig medlemsblad.Og synes man det er for lite tilbud, er jeg sikker på at alle i DIS verdsetter at flere engasjerer seg og deltar aktivt i foreningen ut fra de forutsetninger den enkelte har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Ikke misforstå; Jeg er selvfølgelig villig til å betale for noe som kan gi meg noe tilbake.Men når man leser dette temaet, og konkluderer, så er det ikke til å stikke under en stol at det er en del (veldig mange) mennesker som ikke er fornøyd med DIS sin betalingstjeneste. Noen uenige i den konklusjonen?Men hvorfor er ikke DIS på banen her?Kan noen gi meg en god grunn til å betale en kontigent til DIS for en tjeneste som bare delvis er troverdig? Jeg tenker da på DIS-treff, som jeg i utgangspunktet trodde var et sted hvor jeg ville finne seriøse granskere og dokumenterte materiale. Noe jeg har opplevd at det ikke er.Hvorfor skal jeg da tro at det andre materiale på DIS er troverdig?Kanskje kalle Dis-Treff noe annet? Skille de?Jeg vet ikke, og er ikke så interessert i, hva et medlemsskap koster, men hvis jeg skulle vurdere et medlemsskap, så måtte JEG fått betalt.For det første for min database som er kildebelagt, og for det andre for risikoen for å klatre i andres trær.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Igjen kan eg ikkje dy meg med å skrive ett innlegg, sjøl om eg kanskje får meg en nesestyver. Allerede tidlig i denne debatt (innlegg 15) prøvde eg å si at dette kanskje ikkje er rette fora til å kritisere DIS. Jfr. også innlegg 113. Til Finn sitt innlegg 115, så er det nettopp fordi du er medlem at du skal synspunkt denne organisasjonen, de som ikkje er medlemmer har ingenting de skulle ha sagt. Derfor bør denne debatt også foregå i deres eget fora.For personer som idag ikkje er medlemer i DIS, så har dere gjennom denne debatt klart å skremme vekk mange. Hvis dette var intensjonen så har innlegget klart sin hensikt.Eg vil hendstille dere å hendvende dere til DIS direkte å da få rettet opp de problem som dere der skulle ha, når ein er medlem i ein organisasjon, så er det medlemene som bestemmer hvordan organisasjonen skal være. Dvs. det er årsmøte som bestemmer i ett og alt, eg antar at dere har dette 1 gang hvert år.Ein liten ting som kanskje dere bør rette på, er at de som ønsker å svare dere på spørsmål i slektsforum og som ikkje er medlem, har ikkje tilgang til å svare. Dere har derfor stengt ute mange som kunne vært til hjelp for dere, men også dette er det dere medlemer som kan rette opp i.Håper for DIS skyld, det er også dere som fremfører all elendighet, at innleggene deres ikkje ødelegger, men at dere også i fremtiden får flere medlemmer. Husk at det er ved å stå sammen at man blir sterke, ikkje gjennom splittelse.Med vennlig hilsen ein som lenge har vurdert medlemskap, men med bakgrunn i denne debatt må ta en revurdering av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vil bare minne om at DIS også har et utmerket medlemsblad 'Slekt og Data', slik at medlemskontingenten dekker mer enn tilgang til aktivitet i Slekstforum og DIS-treff. F eks i 3/2006 under TEMA: 'Bymennesker' har Vigerust en artikkel 'Bergen By 1680-1730: en prosopografi (kollektiv biografi)' med en skatteliste fra 1710. Utmerket, selv om jeg selvsagt håper at også den kan bli lagt ut her på DA til glede for alle.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Ja selvfølgelig er det noen medlemsfordeler, skulle bare mangle.Men hvis jeg, som ikke medlem, skulle ha behov for info om den basen Arnfrid henviser til (som da er eksklusivt for medlemmer av DIS en periode), så er ikke det noe problem. Med et kontaktnett så lar det seg enkelt gjøre.Jeg har ikke noe i mot DIS, men det er kanakje på tide å 'tenke nytt' og i tillegg ha en administrasjon som Vigerust også påpeker.Og jeg savner fortsatt argumenter for at jeg skal melde meg inn. Slekt og Data er ikke nokLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i DIS-diskusjonen, jeg har forlengst sagt ifra hva jeg mener internt. Og jeg er uenig med i (117), selvsagt skal ikke-medlemmer kunne diskutere foreningen og ha oppfatninger om den. Foreningen er såpass transparent at ikke-medlemmer uten problem ser substansen/mangel på substans i foreningen.DIS har muligens et godt tilbud til nye og litt øvede (det får andre vurdere), DIS kan ha hyggelige utflukter og DIS har mange hyggelige mennesker som medlemmer. Men at jeg årlig kaster 300 kr. ut av vinduet, det er jeg enig med Lars Ove i! Kanskje skyldes det et naivt håp om at noe engang skjer, det er jo et og annet dyktig fagmenneske der, jeg merker dem bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Til (117) :'Ein liten ting som kanskje dere bør rette på, er at de som ønsker å svare dere på spørsmål i slektsforum og som ikkje er medlem, har ikkje tilgang til å svare. Dere har derfor stengt ute mange som kunne vært til hjelp for dere, men også dette er det dere medlemer som kan rette opp i.'Dette stemmer ikke. Er man ikke medlem kan man,som gjest,legge inn emne eller svare på emne i DIS Slektsforum, noe mange benytter seg av.LenkeMvh Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Unnskyld meg !!Kan vi avslutte denne diskusjonen her og nå, og ta den opp igjen i Slektsforum. den hører ikke hjemme her!!Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Her var det forferdelig mye tøv!!!(109 og 110): Der er helt riktig som jeg sa at en MÅ IKKE være medlem for skrive i debattene på Slektsforum. Man må registrere seg, som er gjort en gang for alle, da får man tilsendt et brukernavn og et passord på email like etterpå. Alle som føler seg utelukket fra å skrive på Slektforum og som gjerne ønsker det, kan registrere seg her: Lenke Da kan dere bruke det brukernavnet og passordet dere får pr. epost til å logge dere inn på Slektsforum. Husk å krysse av for at Windows skal huske brukernavn og passord så behøver dere ikke å huske på det og pålogging tar et sekund ved å trykke på en OK-knapp. Så Finn, DIS er ikke ekskluderende og dette jeg skriver her er ikke tøv!(112) Ja, du må betale samme kontigent uansett hvilke tjenester du vil benytte deg av så lenge disse tjenestene er helt og holden for medlemmene. Dette gjelder ikke Slektsforum, søke på DIS-Treff, møte opp på møter, delta i kilderegistrering, være med på kurs o.l. De fleste DIS-grupper som arrangerer kurs og møter er kjempeglad for at ikke-medlemmer møter opp, men kanskje de som ikke er medlemmer må betale litt mer for kursene enn de som er medlemmer. Men dette gjør stort sett alle andre kursarrangører også uansett hva slags forening de er medlem eller ikke-medlem i. Dette er opp til kurs-arrangørene. Hva DIS har som er verdt et medlemsskap er veldig individuelt og hver enkelt person må finne ut av om et medlemsskap har det tilbudet de er på jakt etter. Å få kontakt med andre granskere er en ting, men det også bare en liten del av det å være medlem. Men det er opp til hver enkelt og finne ut av om dette er noe de vil.(115) Det du sier her er feil. Du behøver ikke å være medlem, men du må logge deg på enten med medlemsnr. og ditt passord eller som gjest og ditt tildelte passord, men dette er fort gjort og gjort mer eller mindre en gang for alle.(116) JA, jeg er helt uenig i konklusjonen din. Det er trolig et lite fåtall av de nesten 10000 medlemmene som ikke er fornøyd. Du kan jo telle hvor mange av de 10000 du finner i denne tråden som ikke er fornøyde.DIS er på banen. Lederen i DIS-Norge har til og med lagt inn 2 innlegg her. Følger du ikke med eller??? Flere andre medlemmer av DIS har også skrevet i denne debatten.Det eneste du kaller 'som bare er delvis troverdig' er DIS-Treff. Leste du informasjonen før du begynte å søke der? Ikke det nei...... Som sagt så har DIS forferdelig mye mer å tilby enn bare DIS-Treff, men siden du ikke er medlem så vet jo du så klart ikke noe om dette. Uttaler du deg da bare med den informasjonen du har fått i denne debatten eller har du gått dypere inn i kildene om hva DIS gjør på? Hva annet materiale i DIS sin regi anser du som lite troverdig: Test av dataprogrammer? De genealogiske ressursene? Gravminner i Norge? Hva vet du om dette og har du noe grunnlag og uttale deg på? Du vil finne seriøse granskere som har dokumentert materiale som har lagt inn side data på DIS-Treff, men siden du ikke er medlem så får ikke du vite hvem som har lagt inn informasjonen. Noen fordeler må det jo være å være medlem. Hva slags grunnlag har du da til å si dersom f.eks noen har samme informasjon om en person som deg i sin database, at dette er lite troverdig? Du vet ikke hvem som har lagt det inn, og ingen av oss vet hvor godt kildebelagt den informasjonen er. Det er derfor det er en kontaktformidlingsbase og ikke en kilde. Det er meningen at medlemmet som fant en person de lette etter, skal kunne ta kontakt med det andre medlemmet, også skal de kunne snakke sammen om kilder og utveksle informasjon. Men hadde du lest det som står under informasjon før du søkte så hadde du forstått dette. Da hadde du sluppet og klagd etterpå.Min og andre sine databaser er også kildebelagt, hva får deg til å tro at vi som er DIS-medlemmer absolutt gjør en dårligere jobb angående kildene enn deg. Med den holdningen du viser i nest siste setning så sank du så mye i mine øyne at den respekten jeg hadde for deg med tanke på all den hjelpen du har vist andre på Statsarkivet i Hamar, er helt og holden blåst vekk.Jeg er enig i (117) at det ser ut som om enkelte prøver å skremme vekk folk fra å bli medlemmer i DIS, man kan lure på hva DIS har gjort som har forårsaket den store antipatien. Og som sagt over: ALLE HAR TILGANG TIL Å SVARE PÅ SLEKTSFORUM!!! Ingen er utestengt. Det trengs ikke å være medlem, man må bare registrere seg for å få brukernavn og passord. Dette er åpent for alle. Og du skal ikke høre på alt som har blitt framlagt her i denne debatten, Oddvar, for en stor del av det er ikke riktig. Men tenk på saken og finn ut av om et medlemsskap har de riktige verdiene for deg og at det gir deg det du vil ha. Dette er jo et personlig valg som en må ta stilling til.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hadde ikkje tenkt å føre noen debatt om dette, men siden det referer til mitt innlegg, så til innlegg 120, eg er heilt uenig med deg på dette punkt. Problemstillinger skal og bør løses innad i ein organisasjon blandt medlemene. Skal dere løse ett problem må dette taes opp gjennom deres egen organisasjon.Til 121, det hadde eg ganske enkelt ikkje funne ut og det var greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Til innlegg 123Morsomt at det endelig kom en på banen (medlem) som forsvarer et tilbud som på ingen måte tilsier at det bør koste for å være et medlem av noe som etter min mening ikke gir på langt så mye tilbake som et noe som er gratis.Jeg er bedriftsøkonom, og selv om kr 300,- ikke er mye, så vil jeg selv om jeg er på Rema forlange å få litt varer tilbake.At jeg klarte å provosere deg, er kanskje mer interssant. Men hva hisser du deg opp over?Hvis jeg ikke ser vitsen med et DIS-medlemskap, kan du ikke respektere det?Og jeg behøver ikke bruke store bokstaver for at folk leser hva jeg skriver?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.