Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei igjen.Nu har jag hittat familien og den ser slik ut i Husförhör Börstil, Svartnö AI: 15B 1861-1866:Nr 86 kronobåtsmann Matts Loberg f. 24 feb 1818 Hustru Anna Lena Mattsson, sjuklig f. 7 mars 1808 son Matts (Södergren9 Mattsson f. 7 mai 1839 son Gustaf andersson 25 aug. 1845 son Carl Erik f. 1 sep. 1849 under dette står Nr 86 kronobåtsmann Matts Loberg f. 8 jan. 1845og siden står också hos Loberg Enka Britta jansdotter f. 3 feb. 1794 ( Matts Loberg, den eldres mor?)Den yngre Matts Loberg er ju den samme som finnes i folkräkningen 1880.Ann Kristin

bilete4026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei igjen. Her er vel beviset for at Matts Loberg som Kirsti leter etter er denne mann.Ann Kristin

bilete4030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Hei Anne Lene.Tusen takk for info. Som voksen har han også tatt Egeberg til etternavn. Har det noe tilknytning til Sverige eller kan det være en gård i Norge han har bodd på ? Mvh Jan Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Hei Anne Lene.Finner en Per Nilsson innflyttet til Enebakk i 1876. Men finner bare han. Var det vanlig at bare 1 i familien stod oppført som innflyttet ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Jeg er imponert over hva dere har funnet ut, hadde egentlig ikke stort håp om at det gikk an å finne ut av dette.Det er mulig jeg er ganske treg etter juleferien, men jeg greier ikke å skjønne hvilken person det er snakk om i innlegg 1129. Jeg leser utvandret til Christiansand, men hvilken Matts er det snakk om?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Kirsti. Det er Matts Mattsson Loberg utflytting fra Börsti til som Christiansand du har spurt etter ikke sant? For å vite at han er den Matts Loberg som du leter etter må du ju ha noe som beviser at dette er rett person og det får du her, i Husförhör for Börstil. Det står det at han Har meldt flytting 6/1 1868, dette blev jo ofte gjort i forbindelse med at man trengte attest til f.ex. gifte seg.I dette tilfelle med Matts Mattson Loberg er det grunnen. Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei.Jeg har tidligere fått hjelp til å finne Casper Olsen f.1857 i Gøteborg 1890 og 1900 med hustru Anna Maria Andersdotter. Han er da oppført med en sønn Fritz Conrad Leopold f 1882 i Gøteborgs Karl Johan församling.Er det mulig å finne faddere til Fritz C P ?Jer er også på endeløs jakt etter Caspers bror Anton Olsen f.1849 som angivelig også skal ha flyttet til Sverige. Anton Olsen er døpt Paul Anton Olsen på gården Nyhus i Nes, Akershus. Han er stort sett nenvt kun med navnet Anton Olsen.Håper du kan hjelpe meg :-).Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Karen.Frits Conrad Leopold født 23 desember 1882, døpt 21 januar 1883 i Karl Johans församling (födelse och dopbok C:7) foreldre viet 9/12 1882 Han 25 år, hun 38 år faddre Husföreståndare Mat. Nordlund, Evelina Johansson och Beata BengtssonAnn Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjenHjertelig tusen takk til dere som løste dette for meg, jeg har funnet ut av det nå tror jeg.Det var din henvisning til boupptekningen Anne Lene som gjorde at det løsnet, selv om jeg trodde det måtte være feil familie. Jeg må nok lære meg å lese litt grundigere. Takk også til Hanne og Ann Kristin for oppslag. Det er så moro når det viser seg å stemme.Jeg kan bare overbringe en stor takk for hjelpen, til dere alle. Tusen takk.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er det mulig å identifisere en Johan Andersson Dahlgren som skal være født 1856 i Sverige?Han fikk et barn 1893 med ei fra Våler i Solør. Johan bodde da i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arild KompelienDet er nok litt vel lite å gå på av info for å finne rett mann. Hvis han fikk barn i 1893 kan han jo ha giftet seg på den tiden også. Har du funnet vielsen ? Der vil det jo sikkert fremkomme f.dato, sted og fars navn, og er vel ganske så nødvendig info for å vite at den person man evt finner er rett person for deg.Se om du kan finne vielsen da, så bør det være mulig å finne han.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei.Her er sidelenken til fødelsen av det barn som Arild henviser til i 1137. Lenke Nr 39, øverst på siden. Står at Johan Andersen Dahlgren bor i Trondheimsveien 100 i Kristiania og at han er rørlegger. Må nok vite litt mer om han for å finne han i Sverige.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Var klar over at det er lite å bygge på. Heldigvis er det lite påtrengende å finne ut av det, og lar det ligge foreløpig. For tida vil det bli for mye arbeid å leite etter en vielse når jeg ikke vet om han giftet seg i det hele tatt. Ihvertfall ikke gift med barnemora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Arild. Et skudd i blinde. Er en Johan Dahlgren begravet i Sjåstad i Lier. Begr 10.10.1930. Kan jo i allefall sjekke han ut. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Hei!Tippoldefar Adam Pettersen (Lettenstrøm) er i 1805 spikersmed ved Bærums jernverk. 'Alle' mener å 'vite' at han hadde svenske røtter, men forsøk på å finne disse røttene har vært forgjeves - så langt. Kanskje det er hjelp å få her?  I boken 'Gamla Steneby' skal det være opplysninger om smeder ved Billingsfors bruk. Av disse ville det være interessant å vite mer om:   Adam Johansson f 1723 Petter Adamsson f 1755-03-27 i Billingsfors gift 1755 i Ödeborg med Maria Greta Pettersdotter Sörström f 1755 i Ödeborg   Adam Pettersen ble oppgitt å være 87 år da han døde (i USA) i 1865. Han bør altså ha vært født rundt 1778. Han hadde barn med navnene Maria, Petter, Johan og Adam, mens første sønnen fikk navnet Abraham!Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en debatt i svenske Anbytarforum (Lenke) er det en henvisning til et nummer af Värmlands Anor, der en familie Lettenström skal være omtalt. Kanskje et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Drevland Tømmerberg

Jeg leter og leter etter svenske aner og er omsider kommet på et spor. Søker primært fødested til Petter Liljendahl, f. ca 1779 i Stockholm (?)og hustru Berit Maria Pettersdtr., f. ca 1787. Deres to eldste døtre skal være døpt i Norrsjø i Vesterbottens len i Sverige( opplysn. oppgitt i forbindelse med konfirmasjon). Kan man ut fra dette finne noe mer om foreldrenes fødested? Med hilsen Irene Tømmerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Drevland Tømmerberg

Glemte å skrive at barna het Anna Bergitte, f. 1812, og Marie Christine, f. 1814. Irene T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Takker for innspill om Lettenstrøm-debatter, Oddbjørn.(1143 - 44) Så langt har søking på Lettenstrøm gitt dårlig utbytte.Siden Adam brukte patronymet Pettersen i flertallet av de dokumentasjonene som finnes om han i Norge, er det kanskje like sannsynlig at han i utgangspunktet var en Adam Petterson.Derfor er det interessant om noen har anledning til å 'grave' i Billingsfors-smedene nevnt ovenfor. (1142)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Petter Zederløf var født i Sverige ca 1784. Han døde i Bækkesletten under Skjelmerud, Grue, Hedmark, Norge den 4 apr 1866. Han er da oppgitt til å være 81 år gammel.Barn av Petter Zederløf og barnemoren kan være Kari Olsdatter, men vet ikke! 1. Sophie Pettersdatter - finner ikke dåp eller andre ting, som viser alder eller hvor født! 2. Emanuel Pettersen - finner ikke dåp eller andre ting, som viser alder og hvor født!Barn av Petter Zederløf og Kari Olsdatter (finner ikke noe ekteskap mellom de 2) 3. Ole Pettersen 13 , Født: på gården Moe i Grue kommune, Hedmark fylke i Norge, 7 nov 1818 4. Svend Pettersen 14 , Født: på gården Moe i Grue kommune, Hedmark fylke i Norge, 18 des 1821 5. Oliana Pettersdatter 15 , Født: på gården Voldsnes i Grue kommune, Hedmark fylke i Norge, 28 okt 1828 6. Berte Marie Pettersdatter 16 , Født: på gården Skyrud i Grue kommune, Hedmark fylke i Norge, 1 okt 1835Vet overhodet ikke noe om Kari Olsdatter. Hun kan være svensk eller f.eks. fra Grue. Hun dør i hvertfall en gang før 1865. Barn nr. 1 og 2 kan være født i Grue, men også i Sverige eller evt. andre steder!I Norge gikk han under mange forskjellige navnevarianter - har brukt det først nevnte da alle ungene heter Pettersen/-datter til etternavn. Varianter: Petter / Peter / Peder ; Cedeleff, Sedeløff, Sederløff, Zederløf(f), Sederløf, Sedeløv.Mest sannsynlig het han Peter Zederløf evt. Cederløf i Sverige.Ønsker info. om ham, hvor født/når - foreldre - søsken m.m! Evt. giftermål hvis dette har skjedd i Sverige!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til alle med spørsmål.Det er ganske så nødvendig å vite noe om hvem, hvor og når man leter etter en person.Svært lite av kildene er nemlig søkbare. Folketellingene er søkbare, men de er tilgjengelige først godt ut på 1800 tallet, faktisk mot slutten av 1800 tallet.Sveriges dødbok er søkbar, men den dekker først de senere år og opp mot i dag.Emigranter både på Emibas og Emigranten er også søkbare, men også her snakker vi stort sett fra 1800 tallet og fremover.Utover dette så er det ikke all verdens som er søkbart, og det som er det er ikke komplett for Sverige.Når det gjelder kirkebøker og husforhør så kan de sammenlignes med de scannede kirkebøkene for Norge. Man må se gjennom de aktuelle bøkene og se hva som er å finne.Derfor er det nødvendig å ane noe om den man søker. Hvor kan vedkommende være født og når. Spesiellt viktig er jo dette da før midt på 1800 tallet, fra da av er det enkelte søkbare kilder å støtte seg til.Et råd da, blir å forsøke å finne ut noe om personen her i Norge, om det var her man endte. F.eks er en vielse da svært så verdifull, for her vil man kunne få mye av den info som jeg og andre kan trenge for å komme videre. Fødselsdato og sted vil gjerne være nevnt, og likeså fars navn. Info som er nødvendig for å vite at den person man finner frem til er rett person for den som etterlyser. Det er jo ingen som ønsker å sende noen ut på gale veier, basert på antakelser. Det blir fort galt.Familysearch er også et godt alternativ her til å forsøke å finne sine, finner man noe her, så kan det brukes til å forsøke å spore opp rett person i Sverige.Ellers har jo denne debatten fått gledelig stor oppslutning, og det håper jeg den fortsetter med. Det er moro å kunne dra nytte av hverandre ut fra hva man har og kan noe om.Slik håper jeg det fortsatt blir masse henvendelser også i tiden fremover.Men , som sagt det hjelper både meg og andre enormt at man har noe grunnleggende informasjon om den man søker, og jo eldre den ønskede informasjon er jo viktigere er det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Olaf TrydalJeg har ikke funnet noe enda. I heftet värmlandske aner 1-50 er Lettenstrøm nevnt i en anetavle. Men, det stemmer ikke med dine navner.Det er en Johannes Eriksen Lettenstrøm f 1844 i Kila og hans far Erik ERiksson Lettenstrøm, Soldat f 1807 i Kila, Värmland.Navnet og adresse på innsender fremkommer i antavlen, mulig at en kontakt med henne vil kunne føre til noe ? Ønsker du adressen for et forsøk, så kan du jo sende meg en mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.