Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Utrolig artig å lese denne temaspalten. Så mange morsomme ord og uttrykk vi benytter oss av.En nå avdød mann hadde også masse kjappe vendinger, nesten hele tiden. En gang var vi på et møte sammen, og han hadde henta meg med bil hjemme. Etter møtet sa jeg at jeg godt kunne gå hjem igjen, men da sa han: 'Har man tatt fanden i båten, får man ro ham hjem også.' Og så sa han en gang da han hilste på min søster, som han knapt kjente: 'Du skjønner, jeg glemmer til stadighet navn, men til gjengjeld så husker jeg heller ikke ansikter.'Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til Kari (217): 'Å gjøre sine hoser grønne'. Uttrykket kommer visstnok av at grønt er lykkefarge. Ifølge gammel skikk fikk en forsmådd frier en svart strømpe, mens en godttatt frier fikk en grønn. Men hvorfor svaret ble meddelt med strømper har jeg ingen anelse om. Noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for svaret om grønne hoser, Bjørg. Det var interessant.Til Marianne (226) Jeg kjenner tilsvarende uttrykk: 'Har du tatt Fanden på ryggen, må du også bære ham frem'. Brukes når en har begynt på en oppgave som kanskje ikke er så hyggelig i lengden. - Vi bruker jo ikke så mye båter her på Romerike, men derimot er 'Apostlenes hester' et nyttig fremkostmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Artig diskusjon dette her. Jeg har også et par uttrykk som jeg lurer på om det finnes forklaring på. Hvordan kan man 'ha en rev bak øret?' Forferdelig upraktisk, spør du meg. Og hva var det med høyvekta på Moss? Mine besteforeldre sa at de 'gikk etter høyvekta på Moss' dersom noen ikke var så nøyeregnende, eller kanskje litt uærlige. Fantes det virkelig en vekt for høy i Moss, eller har en av våre forfattere/diktere omtalt noe slikt? Eller er dette et uttrykk som har utviklet seg fra noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det med 'å ha en rev bak øret' må nok være et svært billedlig uttrykk. Kanskje kommer det av at reven i eventyrene gikk for å være svært lur av seg og narret andre dyr - og også mennesker - til å gjøre noe galt, som den selv fikk gevinst av til sist. Hva det kan ha med øret å gjøre, gjetter jeg på kan komme fra at når noen mennesker prøver å narre andre, så klarer de ikke helt selv å beherske sitt kroppsspråk så godt at ikke andre slu personer gjennomskuer dem. De kan f.eks. la være å møte blikket, eller tvert imot stirre for mye, ta seg til nese- eller øreflippen, samtidig som de forsøker å se troverdige ut. Disse avledningsbevegelsene til bl.a. ørene, røper dem.Dette er bare noe jeg har fundert meg frem til og må ikke betraktes som en 'evig sannhet'.Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

'Høyt henger de og sure er de'. Vet noen hvor det utrykket stammer fra?En venn av oss svarte ofte når man takke for maten: 'Det var billig det'.Har noen hørt uttrykket? 'Den som blinker mye lyver'? Jeg hørte det ofte i Nord Norge.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Når det gjelder søyer som er i brunst så sier de her i traktene om søya at 'ho æ' når det er riktig tid, og om væren heill 'veiddin' (som det sies) driver og undersøker søya så sier de at 'Hainn driv og bronnda' med sine spesielle lyder,og det er hevdet at akkurat de lydene betyr noe slikt som 'Du er det vakreste jeg ser i øyeblikket':-) Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

171: Eg har høyrt; Fint/reint ska da vara, sa kjeringjo, ho sopte båset onda teppe.Da går den veien så høno sparka, blir brukt framleis i indre Sunnhordland. Me ungane hadde ein eigen vri for 45 år sidan: Da går den veien så Jørgen sparka. Eg har gløymt om Jørgen brukte dette uttrykket spesielt mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Seldal

Jeg leste innlegget til Are S. Gustavsen, Minde/Bergen, 4.11.2007 16:52 (43), med uttrykket 'Eplet faller ikke langt fra bakken'. Det er kanskje ubegripelig, men inntresant. Jeg har oppgjennom tiden vridd og vrengt og laget noen nye ord og uttrykk... noen er publisert litt anonymt på nett. Vi har: 'Som far, så sønn'. Det kan være både positivt og negativt, men oftest brukt negativt slik jeg har lest det. Vi har: ' Eplet faller ikke langt fra stammen'. Det brukes mest i positiv betydning. Mitt nye er: 'Eplet råtner ikke langt fra stammen'. Det kan brukes i negativ betydning. Et som jeg har brukt siden jeg var 12-13 er: 'Det er der du leter sist du finner det'. Har ikke motbevist det enda.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

231. Jeg lo godt av 'Det var billig det.' Morsomt uttrykk, som jeg ikke har hørt. Skal tro om det lå en liten ironi på lur (bak), siden den som hadde spist (kanskje) hadde fått 'spist billig' hos han som sa dette. Artig vri i alle fall!Nordpå sa noen at de som blinker mye, lyver. Det kan kanskje være noe i det. Mødre har ofte veldig følsomme antenner når det gjelder å gjennomskue løgn hos barna sine. Men så finnes det jo enkelte personer som blunker mer enn andre hele tiden uten å lyve (så mye).Selv har jeg brune øyne, og jeg ble ofte ertet av noen store blåøyde jenter med at de som har brune øyne er så fæle til å stjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Etter å ha lest gjennom ei kirkebok flere ganger, fant jeg plutselig det jeg hadde lett etter ! 2 uttrykk her fra Trøndelag slo meg i anledningen; 'Go` te` å leit, men dårle` te å finn' - og så er det jo; 'Auan en først bli` blinn på'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Full som ei alke', hvordan har det uttrykket oppstått? 'Full som en dupp' er vel også brukt. Rundt 'Fanden' er det vel mange varianter, bl.a. 'Å male fanden på veggen', 'fandens fødselsdag' etc, det er vel kanskje nesten så mange en vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Til 217 og 227. Har en gang hørt at uttrykket kommer fra tysk og er ganske romantisk. Når kavaleren spaserte i det fri med sin hjertenskjær, så gikk han ned på kne for å fri. Da risikerte han få grønske på 'seine Hosen' (Hosen=benklær).(Dette blir verre og verre, som kjerringa sa da hun skulle si ære være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ole (241): Takk for en god og romantisk forklaring på de grønne 'hosene'.Marianne (230): Ja det er nok som du sier en kobling til den lure reven. Men fortsatt stusser jeg på at den skulle være bak øret. Selv lurte jeg litt på om det kunne ha noe med det utslettet vi kaller 'rever' å gjøre, men ser ikke hvordan det har med lureri å gjøre.Ellers fant jeg selv ut at høyvekta på Moss virkelig fantes. Det sies at bøndene lot hesten stå med bakbeina på kanten av vekta. Derav kommer unøyaktigheten.Apropos 'Fanden' - uttrykket 'å gi noen fanden med fett' betyr vel å overse noen eller 'gi blaffen i noen' eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Bjørg. Jeg prøvde å fundere litt på det 'at reven skulle være bak øret', og det eneste jeg kommer på i farten er at den står bak øret til vedkommende for å hviske hva slags trollskap han/hun skal pønske ut (som om ikke menneskene selv kan komme på lureri).Ellers var jeg innom en butikk i dag, og fikk varene mine i en kjempepose. Damen unnskyldte seg med at de hadde bare denne typen poser igjen, og da la jeg merke til at jeg kom til å si: 'Det gjør ingen ting. Denne posen er jo hiva-god.' Vet ikke hva hiva-god er, men det kom bare.Jeg var også innom flere steder for å finne stoff til bunnsåler til tovede kartanker, men det var ingen som visste hva kartanker var, så jeg prøvde å forklare med andre ord, som f.eks. lugga, ladda eller dossoka, men her var det ingen som forstod disse ordene. Jeg fikk likevel fatt i stoffet jeg trengte.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bladde gjennom denne debatten litt igjen og ville ta med et par varianter av innlegg 49 som er hørt: 'Tomme tønner ramler mest' og 'En ser ikke skogen for bare trær', får ta med denne også da i samme slengen, 'Som en roper i skogen får en svar', ellers håper jeg debatten livner til igjen etter noen stille dager, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kommentar til ordtaket i (245):Med ein engelsk vri heiter det: Do not do tomorrow what you can postpone until the day after.I Nordfjord sa dei at 'ein skal akte seg når dei kollute kyrne får horn'.Det vil seie at når ein tåpeleg person, eller ein som ikkje har 'noko å fare med', plutseleg får ein maktposisjon, så vil han hevde seg eller ta igjen på eitt eller anna vis.Gratulerer med kulturstipendet, Atle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du skal ikke skue hunden på håra eller fanten på klærne.I mörket er alle katter grå.Tror ikke jeg har sett disse over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

På Sunnmøre har eg høyrt 'slik blir det når rennjeskjeta (=diare) får vengje' - kan ein sunnmøring ta seg av forklaringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Å ikke ta med fisk på fisketur' var i blant hørt i tidligere tider, ellers slutter jeg meg til Gunnar i 246 og gratulerer Atle med kulturstipendet, det er en flott inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.