Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Jarl Runde

Nok eit par 'visdomsord' frå dagboka til mor: 'Det står ikkje på når ein har bispen til morbror' og 'Når stakaren hjelper olmoså, lær Vårherre'. Men kven er 'olmoså'? Kan det vere meint 'almuen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den siste fikk meg til å tenke på et av min mors 'visdomsord': 'Når det regner på presten, drypper det på klokkeren.'En annen: 'Den som er med på leken, får smake steken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvis det var en person som snakket nedsettende om en person fra samme famile så sa de i Nordland: 'Han skit i sitt eie røyve'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

286, på Nordland sa de 'La maten stopp hølle (altså holet, hullet) når de pratet for mye med matbordet.287. 'Du skal ikke gi bakerens barn brød' sa de hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Goddag, mann økseskaft', lurer på om jeg har hatt noen spørsmål i en annen lang debatt i forumet som denne passer inn, for alle skulle ikke få svar så jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal vi tørre å ta med denne da, du setter vel inn de manglende bokstaver sjøl Kari, men ordet står i ordbøker: 'Når ...... står er halve vettet borte' (hele er vel også i blant hevdet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Når lydnivået ble på sitt værste rundt matbordet i min barndom sa alltid min mor: Når vår herre gav oss mat, gav han oss matfred og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Til 297; her er to til av samme slag: 'Ingen bruker vett når man har det hett' eller 'Noen har det hett, andre bruker vett.'Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.