Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om denne er med fra før, men det er den kanskje?: 'Den om fjøra som blir til ti høner', og denne: 'Hvis fanden får tak i lillefingeren tar han hele handa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fullversjonen eg kjenner er 'å gå som katten rundt den varme grauten'. Har du sett ein katt som har fått varm mat veit du akkurat korleis det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurte på om noen vil hjelpe meg med fortsettelsen på denne for jeg husker ikke hele? 'Den som først ble fisen var ....., så husker jeg ikke mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den om fisen har jo også en fortsettelse; 'Den som først ble fisen var, det er fisens far. Den som sagde disse ord det er fisens mor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Carsten og Finn, slik var det ja, og den til Carsten tror jeg ikke jeg har hørt før:)) Jeg tror jeg har hørt en annen versjon også men greier ikke å komme på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skal vi driste oss til dette her då? 'Den som først blir lukten var, den er luktens RETTE far'. 'Den som sier disse ord, den er luktens rette mor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Vanskelig å holde oversikt, men jeg tror ikke disse er nevnt:- Å tute med ulvene- Gå troll i ord- Når krybba er tom bites hestene- Tagde ord kjem aldri til tings- Etter den søte kløe kommer den sure svie- Ete med presten og drikke med hesten (få servert vann til god mat)Og i anledning den forestående høytiden:- Renslighet er en god ting, sa kjerringa; hu snudde skjorta juleaften.God Jul til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Min mor var bevisst på kameratenes påvirkningskraft spesielt under oppveksten og sa i denne sammenhengen: Si meg hvem du omgås, så skal jeg si deg hvem du er . Det gjelder vel allment, men som grelt eksempel kan nevnes de impliserte i NOKAS-ranet. Krake søker make, sies det. I min dialekt bruker vi dativformen ein kraka i betydningen svekling, stymper, stakkar, på samme måte som vi sier ein hana - i stedet for en hane, men slike betraktninger hører vel hjemme under helt andre tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg synes det passer utmerket med de betraktningene du kommer med i 338. 'Ein kraka' er et fyndig uttrykk.Angående dem man omgås, så brukte min bror å si at man tuter med de ulvene man bor sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om denne er med her fra før?, 'Å slå på skåka men meine merra', og 'vondt skal vondt fordrive' men den er kanskje her fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Ang. 332 og de følgende: Her i Folldal heter det vel 'Den som først ble fisen var, er dens rette far! - sagt til den som påpekte at det lukta. Denne forsvarte seg så med å svare: 'Og den som sier disse ord, er fisens mor'. Dette er nok gamle uttrykk, mens følgende trolig er litt nyere: 'Den som først kjenne teft'n, ha' sleft'n'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg ringte nettopp til noen kjente i Stavanger. Deres yngste sønn på 8 år svarte telefonen, og jeg innledet med å si at jeg ringte for å ønske dem en god jul. 'Takk i like måte,' svarte gutten og la på røret.Ha en trivelig jul alle sammen!Hilsen Marianne i Grimstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Har sett denne: 'Der ser du' sa mannen til den blinde merra da de kjørte av veien. Den er kanskje med her fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.