Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Vanskelig å holde oversikt, men jeg tror ikke disse er nevnt:- Å tute med ulvene- Gå troll i ord- Når krybba er tom bites hestene- Tagde ord kjem aldri til tings- Etter den søte kløe kommer den sure svie- Ete med presten og drikke med hesten (få servert vann til god mat)Og i anledning den forestående høytiden:- Renslighet er en god ting, sa kjerringa; hu snudde skjorta juleaften.God Jul til dere alle!

Gjest Magne Thorsen

Min mor var bevisst på kameratenes påvirkningskraft spesielt under oppveksten og sa i denne sammenhengen: Si meg hvem du omgås, så skal jeg si deg hvem du er . Det gjelder vel allment, men som grelt eksempel kan nevnes de impliserte i NOKAS-ranet. Krake søker make, sies det. I min dialekt bruker vi dativformen ein kraka i betydningen svekling, stymper, stakkar, på samme måte som vi sier ein hana - i stedet for en hane, men slike betraktninger hører vel hjemme under helt andre tema.

Gjest Marianne Solli

Jeg synes det passer utmerket med de betraktningene du kommer med i 338. 'Ein kraka' er et fyndig uttrykk.Angående dem man omgås, så brukte min bror å si at man tuter med de ulvene man bor sammen med.

Gjest Arild Alander

Ang. 332 og de følgende: Her i Folldal heter det vel 'Den som først ble fisen var, er dens rette far! - sagt til den som påpekte at det lukta. Denne forsvarte seg så med å svare: 'Og den som sier disse ord, er fisens mor'. Dette er nok gamle uttrykk, mens følgende trolig er litt nyere: 'Den som først kjenne teft'n, ha' sleft'n'.

Gjest Marianne Solli

Jeg ringte nettopp til noen kjente i Stavanger. Deres yngste sønn på 8 år svarte telefonen, og jeg innledet med å si at jeg ringte for å ønske dem en god jul. 'Takk i like måte,' svarte gutten og la på røret.Ha en trivelig jul alle sammen!Hilsen Marianne i Grimstad

• 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.