Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

(446) Sammenblanding av ordtak kan gi artige resultater. F.eks. var det en politikker som engang sa 'Det gjelder å få skuta til å gå rundt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og da er det lett å skyte seg selv i foten, skyte på pianisten eller kanskje hadde man ladet med løskrutt - takk for meg for nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Magne Thorsen

'Kokkelimonke' betyr vel noe i samme retning som 'ugler i mosen' som vi har fått god forklaring på tidligere, men kan noen forklare bakgrunnen for synonymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Jeg vet ikke om dette har vært lagt inn under et annet emne, men da jeg lette i 1900-tellingen for 0301 Kristiania, kom jeg over en gift kvinne i Sigurds gade 5 som, under 'Yrke', 'Suger paa Bjørnelabben.' Ville man ha uttrykt seg slik ved en Folketelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

I yrkestitlene på dem som ikke er hovedforsørgere kan det virke som det er litt ironi i folketellingene.I FT 1801 på en gård i Lesja er en mann på 44 år ført opp med hushald: 'i huset af medlidenhet' og yrke: 'uhældig kiøbmand af fridericstad'.I FT 1865 på en gård i Nordland er en gammel mann ført opp som 'strandsidd. gammel og svag', og på en annen gård står det 'en gammel fisker som er givet livsbrød'.På FT 1865 i Gudbrandsdalen har en husmann med jord, som også er skredder og skinnfellmaker, skrevet at kone og en voksen datter 'spinder meget'. Om barna på 14 og 8 år har han skrevet at de 'betler ofte'. Er dette ironi, eller kan de virkelig ha tigget for å bidra til husholdningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kan ikke se noe islett av 'ironi' eller forsøk på humoristisk kommentar i noen av de nevnte (innlegg #467), som etter min mening er nokså presise beskrivelser av personens livssituasjon, der yrke ikke er relevant. 'Av medlidenhet' og 'af charité' benyttes om hverandre i tellingene, og beskriver vel nærmest at personen bor 'på legd'. (Det fantes ikke noe utbygd sosialvesen/trygdesystem, og ingen gamle- eller sykehjem !). Vedkommende var altså ute av stand til å forsørge seg selv, og ble ydet mat og husrom ('givet livsbrød') mer eller mindre uten vederlag av folk som hadde ressurser til dette.'Strandsitter' er en vanlig 'yrkesbetegnelse' i folketellingene i kyst-distriktene.På Nannestad så jeg en ung mann som i iflg. merknadsfeltet var blitt 'blindet av sin egen tamme stork'. Dette er vel i grenseland av hva som er nødvendig av detaljer i en folketelling ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Forøvrig var det vel i FT 1865 ikke slik at det var medlemmer av husstanden som selv fylte ut telle-skjemaene; dette ble nok gjort av en 'øvrighetsperson' (prest eller annen skrivefør) som besøkte husstanden. Derfor finner vi gjerne de samme uttrykk og betegnelse anvendt hyppig i samme geografiske område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(468) - her har eg lyst å mistenkje at det må vere ein avskriftsfeil. Ein tam stork -? Fyrste alternativ som fell meg i hovudet er 'tomme stock', altså ein mælestav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har site her og kosa meg med denne tråden til frukosten, og hengjer meg opp i eit lite ord i (386) - der avsluttar Kirsten Olaug Mølstre, Haugesund, med helsinga Nanna då, og då får eg lyst til å spørje kvar i landet (utanom Haugesund) er denne helsinga gangbar blant vaksne?På våre kantar veks ein frå dette ordet omlag samtidig med bleiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Sikter du til 'na-na'? Det bruker de i Stavanger, så vidt jeg har erfart, voksne som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.