Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Fra Arilds tid. Uttrykket er mye brukt i gamle tingprotokoller, men kanskje mindre brukt i dag. Det har ingen ting med navnet Arild å gjøre, men er avledet av de norrøne ordene ár alda - og betyr altså noe sånn som fra urgammel tid (i følge Kunnskapsleksikon og Caplex).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No sa akkurat Titten Tei 'Der datt'n Daniel, gitt' i eit gammalt klipp i Frukost-TV. Eg trudde det var eit heilt lokalt uttrykk her i bygda - er det andre som kjenner det og har ei forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I siste nr av Vi Menn, nr.46/2007 finnes dette kinesiske ordtaket: 'Hvis du eier mer enn syv ting, er det tingene som eier deg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

'Når barnet får vilja si, gret det ikkje!'' Han sett høgast han som rår'(132) 'Det e` fleir` flekkåte bikkjå enn prestbikkjå'Uttrykk i dagligtale her på Smøla:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit uttrykk som stadig blir brukt feil: Å vere skoren for tungebandet. Dersom ein person pratar godt for seg, høyrer du gjerne folk seie noko slikt som: 'Han var såvisst ikkje skoren for tungebandet!' - og så var det nettopp det han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nettopp, det var slik uttrykket var opphavleg, men etter som folk gjerne ikkje lenger veit kva sjølve det fysiske inngrepet 'å skjere tungebandet' gjekk ut på, har den motsette seiemåten lurt seg inn.Til dei som måtte lure - tungebandet er den litt stramme tråden frå undersida av tunga ned mot underkjeven, og er denne ekstra stram, kan han gjere det vanskeleg å bevege tunga skikkeleg og personen kan få talefeil. Slik var det i alle fall oppfatta før - kva seier dagens logopedar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min mor brukte å si 'det er ingen så hög at han ikke må töye seg og ingen så lav at han ikke må böye seg'.Et annet uttrykk (tror ikke jeg har sett det over) som hun og brukte var 'krake söker make'.Min farfar (fra Sogn) brukte å si da han ble eldre og folk spurte hvordan det stod til, 'det går den vegen som höna sparkar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Forandring fryder sa kjerringa da ho blødde neseblodTroll i ordÅ komme som julekvelden på kjerringaOpp som en løve ned som en skinnfellSelg ikke skinnet før bjørnen er skuttDet er ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe / det er ingenting som er så godt at det ikke er galt for noeDau mann bit ikke / dau mann lukter stygtSplitte mine bramseilTidlig krøkes som god krok skal bliFra Odins tale, visdomsord i julebordstida:Med låkare niste du legg ikkje i veg enn ovdrykkje med ølInkje så godt som godt dei seier er øl for manne-ættMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe, artigt bilete du sette i hovudet mitt no, Kari - ein kar som vert slepe bort av to andre - men set nedi hælane, set han seg då ikkje på 'bakbeina'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har nettopp lagt ut noen flere navneregistre til kirkebøker, og synes at vi har vært riktig flinke, men når jeg ser på det havet av kirkebøker som nå er skannet inn, tenker jeg: 'Ja, ja, alle monner drar, sa musa, hu pissa i havet'Om det er noen flere 'mus' som kan bidra med 'noen dråper', så der det fint'.Det var reklamepausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Blunder du også, din enøyde djevel, sa mannen - han skulle træ en tråd i nåla.Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg nesen. Man har ikke annen moro enn den man lager selv. mvhBjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.