Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Det du skriver stemmer med mine notater, Thomas, og jeg har Hans notert som sønn i Søren Jørgensen Falch's 1. ekteskap med Anne Martha Stabell, uten at jeg er sikker på om det er riktig. I Søren's 2. ekteskap, med Grethe Holgersdatter Dannefær, har jeg notert barna Axel, Cecilie og Kirsten, og i 3., med Martha Malena Hansdatter Kiil, barna Jørgen, Anne Margrethe og Hans. (Altså med Hans og Anne Margrethe som halvsøsken).Men det er ved en kronologisk betraktning lite trolig at ovennevnte Hans Sørensen f. 1728 er identisk med den Hans Sørensen (Falch ?) (i Helgöy i Troms ?) som var g.m. Ellen Eriksdatter Lind f. ca. 1782. (Ref. innlegg #620).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk, Per, - for avklaringen vedrörende de tre ulike ekteskap til Sören J:sön HEGGELUND FALCH f. 1696. Ikke minst hva angår DANNEFAER som jeg forberder en tråd om her i B-forumet.PCH's dattersönn, Henrik Simon 1872-1963, var som nevnt gift med en etterkommer av Sören, - og han hadde i det ekteskapet hele 10 barn.Via hans hustru, Johanna Kristine 1892-1971, finnes flere slektsrekker langt tilbake i tiden. Om noen skulle ha interesse av så kan bl.a. fölgende eksempel nevnes;- BENKESTOKK, SMÖR, HEGELUND, FALK, FYHN, HOFNAGEL, RÖ(E)D, STAUR, RAVN, MUNCH, KANE, KRUCKOW og KOFOED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Bare en kort kommentar til Per og Alvin vedrörende ovennevnte Sören J:sön HEGGELUND FALCH f. 1696.- ved naermere ettersyn ser jeg at Sören oppgis å ha hatt 3 brödre;- Hans f. ca. 1697- Hemming f. ca. 1698- Adrian f. ca. 1699Jeg har som foreldre - Jörgen Adrianssön STAUR FALCH f. 1657 og hustru Adsel Sörens:dtr. NIDEROS HEGGELUND f. ca. 1660.Imidlertid er Sörens bror, Adrian f. ca. 1699, svigerfar til Christen ARILD Hanssön BUGGE f. 1748 i Karlsöy. Christens foreldre er Hans Henrich HORSENS Olssön BUGGE f. 1723 fra Karlsöy og hustru Else Marie DANNEFAER Christensdtr. ARILD f. 1723 i Skjervöy.Mange av Adrians etterkommere er også inngiftet i PCH's store etterslekt.Hans Henrich's opphav omtales naermere i Mogens BUGGE tråden, og hans sönnedatter Else Maria Christensdtr. FALCH BUGGE f. 1774 var igjen gift med en HEGGELUND. Nemlig, - Ru(o)bert Christian HEGGELUND Mortenssön HEGGELUND f. 1767 i Karlsöy. Jfr. ulike HEGGELUND tråder her i B-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Navnet Hemming / Heming synes å være knyttet mot Nideros-familien. Det hadde egentlig vært interessant å forsøke å samle alle forekomstene av navnet Hemming Nordafjells. Det tror jeg det kunne komme noe interessant ut av - i det minste for meg, og kanskje andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnsteins innlegg # 629;Ja, - det kan synes som om Henning/Hemming navnet er tilknyttet NIDEROS-familien. Så i mellomtiden bl.a. Knud HANSENs tråd om NIDEROS her på forumet.Ser også at Hulda Sigfrida FIGENSCHOU 1917-1985 i boken om slekten FIGENSCHOU oppgir 4 barn til Henning Adrianssön FALCH f. ca. 1698, nemlig;- Adrian- Jerimias- Sören- Margrethe MariaSiftet etter Henning FALCH oppgis å vaere holdt i 1761. Skiftet etter hans bror, Hans, angis i 1757.Dessuten finner jeg et skifte etter deres far, ovennevnte Adrian Jörenssön HEGGELUND FALCH, - som angis per 10.Oktober 1746.Adrians far oppgis som Jörgen Adrianssön STAUR FALCH 1656-1683, fra Nippelberg i Nesna, senere bosatt i Skogsfjord, Troms. Jörgens far igjen, oppgis å vaere Adrian Jacobssön IBSEN FALCH f. ca. 1597 i Giske i Romsdal, bosatt på Nippelberg. Hans beskjeftigelse omtales som handelsmann, skipper og godsforvaler. Död den 16. mai 1677 på Stor Alteren i Mo i Rana.Skal dog forsöke å holde et öye etter Henning/Hemming navnet Nordafjells i denne forbindelse - dette så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i siste innlegg ''Henning Adrianssön Falch f. ca. 1698'' men mener vel ''Hemming Jørgensen Falch'' ? (Som jeg forøvrig har noter f. i 1703).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og ''Adrian Jör[g]enssön HEGGELUND FALCH, - som angis [angis hva ?] per 10.Oktober 1746'' er vel bror av Søren, Hans og Hemming/Henning, ikke deres far ?! (Og dessuten bror av Adelus, g.m. Willum Jenssen Ebeltoft, klokker i Langnes, Tromsøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(633:) Jeg tror jeg ville ha satset på Christen Jensen Hegelund (1604 Trondheim - 1673), sogneprest i Ørskog på Sunnmøre 1629-1673, altså 15 år og 'En ung Person udi Throndhjem' i 1619. Han var visstnok først g.m. Margrete Povelsdatter og deretter med (enken) Elisabeth Jacobsdatter.Margrethe kan være den som er 'omtalt' i teksten 'Magrethe Paaffelsdaatter Anno 1642' som skal ha vært risset inn i en vindusrute på gården Øvre Solli i Vaksvika. Hun skal våvidt jeg har lest være datter av jyden Povel som under syvårskrigen bodde på Abelseth i Ørskog.Christen skal ha skrevet et testamente datert 23 Jan 1670. Han hadde da en halvsøsters datter, Birgitte Hansdatter Sternberg, som var g.m. Jens Andersen Flemmer. CJH testamenterte sine midler til hustruens barn fra et tidligere ekteskap med Jacob Jenssen (Clausen?).Jens Andersen Flemmer (Fleming) var arveskifteskriver på Sunnmøre (1666) og bosatt på Langskipøya, senere på Slinningen ved Ålesund.Christen sin far Jens (Hegelund ?) kan kanskje være sønn av biskop i Ribe, Peder Jensen Hegelund (1542-1614), som ble g.m. Anne Jensdatter Holm i 1571 (1 barn: Jens f. 1573, muligens død 1605), med Margrethe Jørgensdatter Meiger i 1580 (7 barn) og med Anne Andersdatter Klyne i 1594 (10 barn).Det fantes en rådmann og borgermester i Ebeltoft, Jens (Christensen ?) Hegelund (1571-1630).Christen Hegelund (ung i 1619) fikk iflg. boksiden det refereres til i #633 ''Benaading at maa bekomme og nyde Margarate Rente på Søndmør til sine Studia at continuere og fortsætte ...''.Hva er 'Margarete Rente', og hvilken Maragarete kan opphavet til navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per NERMO's innlegg # 631;Ja, Per, - du har rett. Jeg mente Jörgen Hemmingsen FALCH, - det var nok en feilskriving. Takk for at du påpekte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Thomas/630:) Hva er det som 'angis' for eller om Adrian Jørgenssøn Hegelund Falch i forbindelse med datoen 10. oktober 1746 ?Og Adrian er vel bror av Søren, Hans og Hemming/Henning, ikke deres far ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort informasjon;- i innlegg # 625 her omtales bl.a. HAGE-slekten ifm et av PCH's mange barnebarn.I tråden ¤ 64.325 - vedörende DANNEFAER og HOLSTEIN nevnes HAGE i flere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Med önske om en God Jul til alle de som siden den 7. November i fjor har deltatt og vist interesse for denne tråden.Lösningen vedrörende PCH-gåten (Pet(t)er Christian HÖIER/HÖYER) er ennu ikke funnet, - men en går et nytt år i möte med nye muligheter.Vedlagt et fotografi av et emblem på en av dörene i Höjer kirke i Danmark. Ex Marinatus.

bilete6107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H.Nilsen

En av mine forfedre: P.C. Høyer/HøierSannsynlig bakgrunn: 2 eller 3 generasjon høyer/høier i Norge, fra Høyer i Sør Danmark. Kommet til Nord Norge via Bergen. Å bli fanget opp av folketellinger i Norge på denne tiden med glissen bebyggelse etc krevde at en var til stede.Kanskje et barn utenom ekteskap, derav forklaringen om at han 'drev i land på en flåte' - 'av engelsk herkomst' etc Alle som kjenner nordnorsk klima, vil vel se at det ikke virker veldig sannsynlig.En av ettekommerne hans hadde mellomnavn 'Lind', bodde i Akkarvik på Arnøy - skervøy kommune.ps! Kan det muligens finnes info i private/offentlige arkiv i København over utvandring til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Godt Nytt År, - önskes i PCH-tråden, med et bilde fra Höjer kirke (fotografert i Juni 2008), tatt fra den anbefalte pölsemakers butikk.

bilete6167.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering;- vennligst se tråd ¤ 64.325 'DANNEFAER HOLSTEIN' hvor det fremkommer interessante opplysninger om slekten(e) THYGESEN-BORCH, som også har vaert omtalt her i PCH-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se naermere på fölgende tråder;¤ 45.785 'Hvor kan Johan Dornicks enke Margrethe Heggelund f. ca. 1702 stamme fra'?ved Torkild KNUDSEN, samt¤ 67.104 'Morten Hegelund og Peder Olsen Hegelund'ved Per EVENSEN.- da disse behandler flere aspekter vedrörende HEGGELUND-slekten som tidligere har vaert omtalt i denne 'såkalte' PCH-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I denne PCH-tråden har slektsnavnet DAHL vaert nevnt flere ganger, bl.a. i forbindelse med eiendommene Rotsund Nordre og Söndre, samt giftermål til PCH's mange etterkommere.Jfr. for eksempel # 255, 270, 312, 363, 371 og 372.Se vennligst i den forbindelse tråd ¤ 67.971- 'Thron Olaus DAHL fra Skjervöy, födt ca. 1800, omkommet på sjöen 1827'- ved Sigbjörn ELVEBAKKEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Også slektsnavnet BORCH (jfr. innlegg # 644 vedrörende DAHL) har vaert omtalt flere ganger i denne såkalte PCH-tråden.Se vennligst i den forbindelse tråd ¤ 68.917- 'Axel Nilsen Borch f. ca. 1634 - död 1710 - forfedre'?ved Unni JAKOBSEN.God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Det ble i dag, tirsdag den 23. Juni 2009, lagt ut en ny HÖYER tråd her på B-forumet, nemlig;¤ 70.698 - 'Barbara Andersdatter Höyer f. 1831 i Svelvik gift 1853 i Hurum med Johan Pedersen'v/ Inger Sofie OLBERG.Dette kun til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se Dagny MADSEN's tråd # 71.120 'Ambrosius Nilsen', som kanskje kan gi ytterligere informasjon vedrörende slektene til PCH's 3 hustruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Dagny Madsen

Jeg har foran meg Claus Mortensen Borch og efterkommere ..., forfattet av H. Hertzum-Larsen og Carl St. Asschenfeldt.Med hensyn til Peter Christian Høyers avstamning ser jeg ikke bort ifra at han tilhører denne delen av inngifte etterkommerne til presten Alexander M. Borch f.1596, død 1661 i Elverum, født i Søndre Borch. Hans kone var Anne Livsdatter som dør etter 1650.Alexanders barnebarn Margrethe Livsdatter Borch var først gift med Paul Pedersen Koch i Trondheim som døde 1697, andre gang gift med EHM PEDERSEN HØYER, sønn av rådmann Peder Ehmsen i Høyer, Holsten og Anne Hansdatter O(Ø)sterby. Ehm var kjøpmann/Capitain! i Trondheim, og begravd der 4.3.1724. Margrethe og Ehm hadde flere barn.To av barna hadde navnet Peter Høyer. Den ene var Magister Peter Høyer, f. 31. mars 1702 i Trondheim, død 1765 i Nærøe prestegjeld (Møre og Romsdal). Peter Høyer var gift 1736 med Christiane Cathrine Thyrholm, f. 23.3.1711 i Nærøe, død 26.5. 1756. Dtr av Just Thyrholm. Eide gård i Laugen i Nærøe.Den andre var Peter Christian Høyer, død 21.11.1758 i Trondheim. Han var kordegn ved Vår Frues kirke og bodde 1748 i Apotekervn (veiten!). Gift 2 g i Trh. Med ei ved navn Kiembler (Kjembler) og ei ved navn Mortensen. Søster av disse to Peter var Hilleborg Livsdatter Borch, gift med Johan Nerenst, fogd på Toten, død 1724 Toten.Har andre synspunkter på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærøy ligger vel utenfor Namdalen i Nord-Trøndelag, ikke i Møre og Romsdal.Peter Ehmsen Høyer var sogneprest (pastor) der fra 1735 (prost over Namdalen fra 1751), etter tidligere å ha vært conrector ved Trondhjems skole. Han hadde såvidt jeg vet ingen barn med C.C.Tyrholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagny/648:) (siste avsnitt) En datter av Ehm P. Høyer (og søster av to blad Peter) kan vel ikke ha hett Hilleborg Livsdatter Borch.Jeg har Ehm's datter notert som Hilleborg Tanche Høyer (c1704/1705-1792), g.1. i Molde 1743 m. fogd i Romsdal, Jacob Mortensen Schultz (1693-1752) og g.2. 1757 m. sogneprest i Bolsøy, Hans Hansen Wingaard (1686-1758).Når skal hun ha levd, Hilleborg Livsdatter Borch, g.m. Johan Nerenst (fogd på Toten, død der i 1724) ?Jeg har forøvrig notert enda en bror av (2x) Peter og Hilleborg, nemlig toller i Molde 1752-1753, Liv Borch Høyer (f. ca. 1705 i Trondheim), som den 17 Juli 1752 var tilstede på vegne av sin bror Peter i skiftet (i Molde eller Veøy) etter ovennevnte fogd Jacob Mortensen Schultz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.