Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Dette er spennende. Jeg sitter i bakgrunnen og følger med. Til pkt.1.7 :Christian Daniel f 1699 og Marit Hansdatter på Bildøen, kan vel, på barnen tilføyes:1: Hans døpt 17/8-1732 Fjell,2: Gierche døpt 20/3-1735,g m Mathias Morthorst Smith. 4 barn,3: Christian f 1738 Fjell g m Ovidia Magdalena Tonning. 8 barn og g 2:Malene Iversdatter Kvien. 1 barn. Og så 4:Blanceflor Catharina f ca 1740.MvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det er greit. Finer de to barna som er f mellom Fredrikke og Ove Ramel, Anne Margrete og Louise, døpt i samme kirke med samme far. OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Terje,der var du også. Så det var et av barna f på Lokøy dom ble gift med Tonning. Jeg trodde det var en av dem i Vik, men det er flott. Skal legge det inn i manus.:-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er nok den Fredrikke jeg nevner i innlegg 74: ' Bl.a. * sønnen Knud Rudolf Kaas f. 1701 - d. i Kristiania 26.mai 1786, (hans hustrus navn ikke kjent) som fikk sønnen Laurits/Lars Kaas f.1731, som ble gift 4.gang i 1773 med Fredrikke Orning – d.1781'.Men - Fredrikke står ikke oppført under barna til Anna Agatha Zitlow Kaas og Wilhelm Fredrik Orning. Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ytterligere et barn av klokker David Fredrik Danielsen Orning og Else Sophie Madsdatter Sæbye: KB Vik, S&F, oppslag 108, 1753, 12te Søndag efter Trinit (9/9) Gravf: Klokkerens Søn Daniel Henrich Orning gl: 26 aar 9 maaneder og 14 dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Når det gjelder Morten Haagensen Grønvold og Else Elisabeth Ornings barn, har jeg registrert barna til Bernt og Haagen Otto, det kan jeg ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Når det gjelder Christian Daniel og Marit Hansdatter på Bildes barn Christian, så skal det være notater i klokkerboken på Eid iflg Rune Bergesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til 2.2:Haagen Otto Grønvold hadde i 1. ekteskap med Marthe Kirstina Christoffersd. Stenshorne sønnen Jørgen Christopher født 1713, død ca. 1770.I 2. ekteskap med Abigael Dop har jeg notert Marthe Kirstine født 1719, Johanne Elisabeth født 1722, død 1753, Karen født 1724, Anne Lange født ca. 1725 (ikke funnet dåpen), Johan Christopher født ca. 1727-29, Bernt Orning født 1730, Karen født 1731, Karen Lange født 1732 og Bernt Orning født ca. 1734/35, død 1753.Og i 3. ekteskap med Johanne Samuelsd. Eide har jeg notert Abigael født 1739, Martelius født 1740 og Samuel Henric født 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og så kom dette inn i en mail, gjelder3.1.4. Rebekka Dorotea Orning:'Rebecca Dorothea Orning, døpt 09.05.1745 i Gierdrum, ble viet 02.04.1776 i Lars Kaas hus i Christiania etter kgl. bev. med stadskirurgus Henrich Hess. Hes dør 1795 i Christiania og begraves 09.01.1795 på Vor Frelsers Kirkegaard. Hun gifter seg annen gang med daværende Ritmester Poul Jørgen von Beichmann 26.02.1802, på ny i huset etter kjgl. Bev. i Vor Frelsers menighet. Han blir second major i 1804, men tar avskjed 24. mai 1805 etter egen søknad. Hun dør på Løvaas i Sande i daværende Jarlsberg 06.07.1816 og begraves 11.06.1817. Han dør samme sted 17.11.1824 og begraves 26.11.'NB! Prøv å gi dem nr da det er så mange Blanceflor, Bernt og Wilhelm i denne slekten. Ved nye, der vi ikke har plassering i søskenflokken, skriv fars eller mors nr og en x.:-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Bjørg,Fint at du la inn nr 2.2., slik blir det mye lettere å følge debatten.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvor kan man søke etter de som gikk i Hollands Orlog og som forsvant eller omkom? Jeg tenker fortsatt på den ene sønnen som Bernt Orning og Sissel Juel, iflg Laurits Galtung 1746, hadde, og at Grønvold nevner Kristen, Børge og Otte Erik som alle gikk i Hollandsk Orlog og forsvant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vedr. Capitaine des armes Søndre Bergenhusiske reg. 1719-21 Lars Johansen Galtung (5. juli 1696 Jondal, Strandebarm – 1771) g.m. 1. Blanceflor Cathrine Danielsdatter Orning, 2. Brithe Danielsdatter: Hadde han også en datter Blancefloor Katrine Lauritsdatter Galtung g.m. Ole Johannesson Helland? (Har dessverre ikke notert noen kilde for denne problemstillingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christian (112), jeg har ikke reg at LJG var gift en 2. gang med Brithe Danielsdatter. Hans sønn, 1.2.3. Hans Chr., var imildertid gm Brite (Berthe) Danielsdatter Wallem. Hun ble gjengift med en Lars Samsonsen da Hans Chr omkom på sjøen i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøver å finne Leutn Orning på Tysnes fra 1736 til 1746. Han er forlover til 2 i 1737, navnet skrives her Aarning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg trolig svar på mitt andre spørsmål i en annen debatt: 'Riborg var hos Tarald Gievær i Kvæfjord, og Blancheflor tok seg tjeneste hos Søren Schieldrup, Hadsel ,Mælboe gård. Hun var der i 1764 og 1765. I 1768 var hun i tjeneste hos presten Peter Albrecht Angel og kona Birgitte Marie Giæver , Vinje og Malnes, Bøe prestegård. Før hun reiste til Andøya.' Lenke Det ser ut for at Birgitte Margrethe Jochumsdatter Althands mor, Ellen Gievær, var fra Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christian, om du er innpå, hadde din slektning Riborg Petersdtr Arentz noen barn? Vet du når og hvor hun døde?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og kjenner du eller andre til kilden til dette, som jeg fant på Nermo.org:'Wilhelm skal ha vært gift slik : 1) med 'en luudfattig dame, men af gambel, ypperst Adelsæt, Magdela Løwenbalck', 2) med 'en riieger (sic.) och formuffende Fogeds Encke, huis 'Ende' han saae' (muligens Riborg Arentz), og deretter 3) med 'den fager Unger-Møe, nafnlig Eline Rawensberg, som aff sær Adelsbloed war', også kaldt den 'skiønne'. Barnløs udi alle 'Ægte-Senge').'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid,114, 115: 'Fra Sogn', betyr ant. Sonner Sogn, dvs. Son som du sier. Presten har flere opptegnelser som dette.116: Skulle gjerne hatt ref. til disse to dåpene. Herer en til: Fadder, bl.a. løytnant Wilhelm Orning Fer. 3. Pent. 1720 i Husnes, Kvinnherad til Johanes Torbiørnsen (Børsem) (sønn av Capt. Armis Torbiørn Johansen Cørsen) sammen med Erich Gudmundsen Kallestad, Ole Hermandsen Røsseland, og Kari Lars Boysens Qv.118: Kilden som jeg også tidl. har sett er såvidt jeg husker Slektskrøniken.Riborg døde ant. før 1727 og skal ha fått to barn i 1. ekteskap med forvalter Halsnøy klostergods 1714-19, fogd Nordhordland 1711-12, fogd Halsnøy 1702 Peder Jensen Smith (død 27. juni 1719):1. Sara Pedersdatter Smith (ca. 1705-86) g.m. løytnant Wilken Pedersen Hiermand (1694 Lærdal-før 1756) og2. Jens Pedersen Smith (1708-83), sersjant, g.m. Anne Svendsdotter (død ca. 1755) i Jens 1. ekteskap. Jens og Anne fikk barna a) Peder Jensen Smith (1735-1823) g.m. Maria Wiborg Hansdatter Honningdal (1748-1826), og b) Riborg Jensdatter Arentz Smith g.m. gårdbruker på Yksnebjør, Fjaler Christen Henrikson Krog(h) (1736-1811), etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Christian. Da er det kanskje ikke noen vits å lete etter Riborg Arentz dødsfall. Det har vel vært leitet etter det tidligere. Jeg skal finne dåpsh. i Tysnes. Riborg og Wilhelm var altså barnløse...Terje (107), jeg finner ikke det i noen klokkerbok. Er dette n i en tråd av Rune Bergesen?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Ja det er ant. en gml. mail mellom han og meg. Jeg så også at det ikke var noen klokkerbok. MEN jeg finner 1801 tellingen på Eid,Schorhoug, Christian Orning 63 år. Det vil si f. 1738. Har ikke funnet noen Christen 'Danielsen' Orning f på den tiden i dette området. Har fadderne på alle 9 barnene til Christian Orning.Christiana Ovidia døpt 31/8-1774 Innvik:Capt Reusch,Ole Tonning,Madam Tonning,Madam Fleicher,Jfr Anna Tonning dødbegr.19/10-1774.Anne Elisabeth døpt Innvik 9/2-1776 :Hr Fleicher,Peder Tonning,fru Reusch,Christine Hejer,Anna Tonning konf 1792 16 1/2 årChristianaa Ovidia døpt Innvik 24/7-1777 :Capt Knagenhielm,Petter Eliseus Tonning,Madam Baar,Dorthe Angel,Margrethe Maria BaarSamuel Baar døpt Innvik 24/10-1779 :Major Lohman,Capt Reusch,Lieut Bech,Madam Tonning,Jfr Margretha Maria AbelsetDorthe Margrethe Baar døpt Innvik 5/2-1781 :Samuel Baar,Detlev Reusch,Madam Arnet,Jfr Arnet,Jfr Reusch konf 1795 EidMartha Gesine døpt Innvik 16/2-1783 :Waldemar Svarstad,Mathias Lunde,Elisabeth Faleide,Agnetha Langesetter,Anna Svensdat konf 1798 EidFrederica Jacobina døpt Gloppen 11/7-1788 :frue Ovidia Magdalena Orning,Proustinde Anna Cathrina Heiberg,Giøde Anthonsdat Baar?,Clara Olsdat Jordanger,David Erichsen Baar?,Ole Christensen Baar?Hanna Sophia døpt 7/2-1791 :Lieutn Lohman,Henrich Tonning,Mad Ravn,Mette S Meyer.Så kom 'atpåklatten' Christiane døpt 13/2-1798 (med Malene Iversdatter Kvien) faddere:Ole Olsen Nor,Abildgaard,Jfr Heiberg,Marthe O. Kvien.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg så også FT 1801, dessuten ligger der en del databaser på DA fra Eid. Fant noen av dem der, men ikke Daniel Christians, eller var det Christian Daniel, dødsfall.Hvor var Anna Tonning og Marthe Kvien fra? Jeg må vel prøve å finne vielsene hans også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.