Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Susanne Herringstad

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788

Recommended Posts

Gjest Susanne Herringstad

Min tip-tip oldefar, Hans Peter Herringstad blev dansk soldat ved det kongelige artillerikorps i København 28.0.1808. Han døde i København den 8.4.1836, og angaves da at være norsk og 47½ år gammel. Der er ingen oplysninger om hans forældre eller hans fødsel i militærpapirerne. Jeg ville blive meget glad for hjælp med, hvordan jeg kommer videre. Måske er han rekrutteret til militæret i Norge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Finner en gård med navnet Heringstad i Heidal i Vågå i tellingen 1801: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Tak, Jeg går ud fra, du mener person 2325, Hans Pedersen, men han er kun 9 år i 1801, så han må være født i 1792. Jeg tror ikke, det er ham.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Nei,jeg tror heller ikke det er han.Men 'din Hans kan ha flyttet til gården senere,så kanskje det lønner seg å lete etter dåpen hans i dette området.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Jeg har på FamilySearch fundet et ægtepar, Ole Pedersen Herringstad og Kari Nielsen Kielstad gift i 1783, der jo fint kunne være hans forældre. De er fra Horg i Sør-Trøndelag. Men jeg kan ikke finde børn til dem - jeg kan heller ikke finde dem på dititalarkivets søgninger.Det er svært, når man ikke har så meget erfaring med norske arkiver, så jeg er glad for al hjælp, jeg får.Kan han være optaget i en norsk militærrulle. Han står ikke i lægdsrullerne i Danmark, desværre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Hans Pedersen Heringstad 1801: Alderen kan være feil, slik at det er riktig person, som bør være født ca 1888 alderen ved innrulling også tatt i betraktning. Hilsen Helge fra Heidal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Tak for hjælpen. Er det i Oppland? Og Vågå prestgjeld? Min geografi i Norge er helt ude af trit med behovet. Jeg kan heller ikke finde en dåb, som passer i den kirkebog.Kan du give mig idé til, hvordan jeg kommer videre til inrulleringen?På forhånd tak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Heidal annex i Vågå prestgjeld i Oppland fylke. Helt korrekt. Har du også søkt i Kirkeboken for 1888 ? Hilsen Helge H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Nej, men han blev født i 1788, cirka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Til innlegg 11 om vielsen til Ole Pedersen Herrigstad og Kari Nielsdatter Kieldstad:Du finner vielsen her på Dagfinn Refseths hjemmesside, under vielser i Horg 1783 og der står det følgende: 29.05.1783 Ole Peders. Skieringstad og Kari Nielsd. Kielstad:LenkeHvis lenken ikke virker søk på Dagfinn Refseth.Mvh Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Beklager, det skulle være en kommentar til innlegg 5.Randi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Tusind tak. Ok, det må så være en skrivefejl i FamilySearch.Jeg tror også der er større chancer i Oppland, Vågå, hvor der i det mindste er en gård, der hedder Heringstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Inlegg 8: Jeg mente jo 1788 !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Den aktuelle Hans i FT 1801 for Heringstad er fra et husmannsbruk. Dette navnet kunne ha vært brukt i dåp. Heringstad hadde følgende husmannsbruk: Rønningen, Amundstad (øvre, midtre og nedre), og Bekkemellem (øvre og nedre). Hilsen Helge H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Tak, det er en stor hjælp. Jeg får travlt. Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Jeg ser også i 181-tællingen, at han har en søster Ragnhild, som er 9 år også - det er måske en tvillingedåb, jeg skal se efter.Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Du er på riktig sted. Enten er de tvillinger, eller så er alderen til Hans feil. (Han kan da udmerket godt være født i 1788). Helge H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Hverken Hans eller Ragnhild kan jeg finde fra 1788 til 1793. Kan de ikke være tilflyttere og være blevet døbt et andet sted?Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kai M Kveum

Var det ikke et gardsbytte mellom heringstad og Graupe ca.1775. Kansje den ettersøkte Hans Peder finnes i Kvikne ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Tak for idéen. Den vll jeg følge. Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Der var desværre heller ikke noget i Kvickne. Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Innlegg 1: ''Min tip-tip oldefar, Hans Peter Herringstad blev dansk soldat ved det kongelige artillerikorps i København 28.0.1808''.Denne setningen må være unøyaktig. Han ble ikke dansk soldat, siden han var norsk soldat. Norsk soldat i statens hovedstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Undskyld min unøjagtighed. Datoen er også en fejl. Men han kom altså til det kongelige artillerikorps i København 28.10.1808. Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Myrstad

Ifølge FamilySearch (og derfor med forbehold om feil) er den Hans Pedersen som er sønnen til Peder Knudsen og Randi Hansdatter på Heringstad døpt 25.9.1791 i Vågå og død 9.12.1852. Dersom dødsdato er riktig i FS, kan ikke dette være din Hans. I FS er det ikke opplyst hvor denne Hans døde, og jeg finner ikke dødsfallet i kirkebøkene for Vågå. Igjen ifølge FS er det en Hans Pedersen født i Heidal i 1788; Hans Pedersen sønn av Peder Faukstad, døpt 29.6.1788. Denne Hans finnes i 1801 som eldste sønnen til husbonden på Faukstad, Peder Stenersen og kona Anne Hansdatter. Jeg vet ikke mer om denne Hans Pedersen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Susanne Herringstad

Det er mest sandsynligt, at det er den 2., du nævner. Ham vil jeg se på. Da min kunnen om norsk geografi er meget lille, kunne du måske hjælpe mig med fylke og så videre? Mvh Susanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.