Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788


Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Susanne Herringstad

Jeg vil bare lige fortælle, at jeg stadig er med, og at jeg med fryd følger med i jeres omfattende arbejde med mine forfædres gøren og laden. Jeg takker jeg for alt jeres arbejde. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette er en stor gjettekonkurranse med hypoteser. Jeg har kommet til at han hadde falsk identitet. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Så håber jeg - for alles skyld - de kan hjælpe os i statsarkivet i Hamar.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Foretok et søk på FamilySearch og fikk opp følgende: Hans Peter Herringstad gift 1/5-1847 (26 år) med Sara Jacobsen (25 år). Kan det være at vi opererer med feil årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Susanne har lagt inn kopi av dødsinnførselen i innlegg 114. Der står det at Hans Peder Herringstad døde 8. april 1836, 47 år gammel. Det er vel sønnen du har funnet, han het jo det samme som faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hei Kai og Grete, I har ret, det er hans søn, min tip-oldefar, som Kai har fundet på FamiliSearch. Det er en problematisk familie jeg har, kan ikke finde min norske tip-tip oldefars fødsel, men heller ikke hans søns død. Han og Sara fik 7 børn, hvoraf 4 var døde, da den sidste blev født. Hans Peter forlod sin kone i begyndelsen af 1860'erne, og hun angiver sig som enke i 1868. Hun må alene skrive under på sin eneste overlevende søns skifteprotokol, da han drukner som sømand i 1868. Så lever hun alene med sine døtre, heraf den yngste, min oldemor, til sin død i 1898. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Så er der svar fra Statsarkivet i Hamar:SlektsopplysningVed folketellingen 1801 bodde bl.a. følgende familie på Heringstad i Hedalen i Vågå: Husmann Peder Knudsen, 46 år, hans kone Randi Hansdatter, 46 år, barna Knud, 14 år, Hans, 9 år, Anders, 4 år, og Ragnild 9 år. I tillegg bodde følgende, som hadde føderåd, på stedet: 'Forældre' enkemann Knud Pedersen, 83 år, og enke Imbjør Andersdatter, 75 år.'Peder Saxens Db - Hans' ble døpt 13. søndag etter treenighet (14. september) 1794. (Kirkebok for Vågå prestegjeld 1739-1810, fol. 124b.)Ungkar Peder Knudsen og pike Randi Hansdatter ble viet 26. februar 1784. (Kirkebok for Vågå prestegjeld 1739-1810, fol. 112b.)I Rogaland fylke ligger gården Haringstad, som muligens kan forveksles med Heringstad. Ved folketellingen 1801 bor det imidlertid ingen ved navn Hans Pedersen, ca. 10 år, på gården.Kirkeboka for den aktuelle perioden for Vågå kan leses på http://www.digitalarkivet.no - 'Skanna kyrkjebøker' - Oppland fylke - Vågå prestegjeld.Med hilsenInger Karin Martinsen E.f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det var desværre ikke de oplysninger, jeg havde brug for, hvorfor jeg svarede:Kære Inger Karin MartinsenJeg takker for Deres brev med mail af d.d.Desværre kender jeg til alle disse Hans'er (se brugerforum på Digitalarkivet, nr. 70834: Søger Hans Peter/Peder Herringstad født ca. 1788) Der har udspundet sig en lang og ivrig debat med mange hjælpsomme deltagere.Det, jeg har brug for Statsarkivets hjælp til, er at få indsigt i lægdsrullerne, eventuelt om han fra Norge har ladet sig indskrive i den danske hær direkte efter sin konfirmation.Lykken ville jo være, hvis det fremgik af de danske stambøger eller optegnelser, men først, da han søger om civil arbejde, se vedhæftede, i 1835 står der, at han var født i Norge.Han har været en velkendt mand, for han - og for resten også hans søn - omtales ikke med fornavn. Den norske Hans Peder omtales som sergeant Herringstad, og hans søn som bøssemager Herringstad - fornavn unødvendigt, man vidste jo i militære kredse i København, hvem de var.Mit håb er, at der står i de norske militære papirer, hvem hans forældre var.På forhånd tak for al Deres hjælp.Med venlig hilsen Susanne Herringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Er litt nysgjerrig på hvordan dere klarte å bevare Herringstad-navnet gjennom et kvinneledd. I Norge ville det ha skjedd ved at mor og far ikke var gift. Helt vanlig ting i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Soksen/Saxsen under Heringstad er ofte nevn fordi der finnes en passende Hans. Har hele tiden trodd at det bare fantes en Hans og at han var født i 1791 og dro til Luster. Nå har Statsarkivet bragt inn enda en Hans f.1794 på Soksen. Er det mulig for en som leser skriften godt å bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette er virkelig til å bli tullete av :-)Peder og Randi på Soksen fikk bare èn Hans, døpt 14.09.1794 i Heidal som Peder Soxens barn. Faddere: Anders Sæteren, Østen Kjørren, Ingeborg Heringstad, Kjersti Hagen og Mari ibid.Forøvrig hadde Peder og Randi disse barna: Ingeborg dpt. 29.08.1784, Knut dpt. 18.03.1787, Rønnaug dpt. 11.10.1789, Ragnhild dpt. 26.12.1791 og Anders dpt. 17.09.1797.Som du ser, er det ikke plass til enda en Hans f. ca. 1791.Hvis den Hans som flyttet til Luster, beviselig var født i 1791, så kan han ikke ha vært fra Heringstad/Soksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg og min bror, som er født Jørgensen (min farmor, der blev gift Jørgensen, var født Herringstad, for hendes mor giftede sig ikke), tog Herringstad som efternavn i 1981. Siden har min fætter også taget Herringstad som efternavn. Vore børn fører således navnet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Med andre ord, hvis det er bevist at den Hans som kom til Luster, var døpt 25.09.1791 i Sel, (som nevnt i innlegg 37), så er det Hans Pedersen Blekastad.Dermed blir Hans Pedersen fra Soksen 'ledig' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Men, igen, det er ikke sandsynligt, at 'min Hans' er fra 1794, for så var han bare 14, da han kom til København.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette har vore ein spennande debatt!Eg trur at den Hans Pederson HERRINGSTAD som gifte seg i Luster, må vera han som er døypt i 1794; han har jo Herringstad-namnet med seg til Sogn! Soleis er det Hans Pederson frå 1791 som er ''ledig''! Men korleis Hans Pederson frå 1791 kan bera namnet Herringstad - det er vel kjernen i problemet?Eller, kan det tenkjast at soknepresten har teke feil person når han har skrive flytteattest til Danmark? Dette veit mer har skjedd andre stader, m.a. i Årdal i Sogn der ei ung utvandrarjente til Amerika vart feilidentifisert...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hej Lars, Jeg er taknemmelig for, at du finder det en spændende debat. Jeg er meget glad for al hjælpen, og at I endnu ikke er blevet dødtrætte af min besværlige forfader. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg tror at Hans Pedersen Herringstad var tjenstegutt på Heringstad før han reiste til Danmark. Gårdsnavn var adresser - ikke etternavn slik vi tenker i dag. Og da kan man ikke si at han seilte under falskt flagg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hej Aud, nej jeg kendte ikke på forhånd debattørerne, og det har været en stor og meget glædelig oplevelse med gode oplysninger. Hej Grete, det kan vi måske finde ud af, hvis de kan hjælpe i statsarkivet Hamar. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

I 1801 tællingen fremgår der: - ud over dem, vi har talt om flere gange 3678 Hans Pedersen Deres børn 12 på Krogen 42 Hans Pedersen Tjeneste dreng 11 på Kielshuus 1743 Hans Pedersen Tienestefolk 15 på Mungild 1329 Hans Pedersen Deres børn 13 Ugivt på Grotheim 2933 Hans Pedersen Deres børn 11 Ugift på Rosten 1668 Hans Pedersen Hendes søn 15 Ugift på Stubrud 197 Hans Pedersen Deres børn 12 på Mustad Nedre 2857 Hans Pedersen Tienestekarl 15 Ugift på Hveem Vestre 4536 Hans Pedersen Hans søn 13 Ugivt på Gran Store 3505 Hans Pedersen Deres børn 11 på Hoel 195 Hans Pedersen Deres børn 10 på Norby 1552 Hans Pedersen Deres børn 9 på Ræken 1234 Hans Pedersen Deres børn 13 Ugift på Hasvold 2594 Hans Pedersen 15 på Engelien (lægdslem) - bare i Oppland. Jeg har taget dem ud, som har ældre forældre, der måske er døde inden 1808, eller som ikke ser ud til at have for gode udsigter i deres liv. De kan måske have tjent på Heringstad mellem 1801 og 1808, deres forældre kommer måske fra Heringstad, eller har tjent der, hvad ved jeg, men jeg er i vildrede (forvirret). Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis vi er litt frie og sier at danskene har skrevet feil kan vi stå igjen med Harrildstad. F.eks den samme som Aud refererer til. Harrildstad eide på et tidspunkt Åmotet gnr.319 bnr.2. Åmot er navn på et sted hvor to elver møtes, Sjoa/Lågen. Denne garden har vandret litt rundt mellom Heidal, Sel og Kvam. En person på denne garden vil kunne utskrives til det Quambske kompani fra Harildstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

En absolut mulig kandidat. Men der er ingen, der kan sige det endeligt, hvis ikke statsarkivet kan hjælpe. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Fant dette i Årbok for Gudbrandsdalen 1952, s.32: Kva for ein kar var Paal Harildstad? Han var fanejunker og fødd på Harildstad i Heidalen i Gudbrandsdalen. Som ung gut var han med på herferda til prins Carl av Hessen til Båhuslen og til Gøteborg. I 1788 ble han Paal sersjant og kring 1800 kommandersersjant. Ivar Kleiven skriv: Han skulle vera ein veltenkt, stø og fast mann. Overmennan hans ha heilfast tetru åt `om, og soldatan heldt tå `om som \ n skulle vore far deres. I 1808 vart han fanejunker. I 1808 fikk han Danebrogsteiknet. Ikke din kar, men artig alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Nej, ikke min Hans, men min Hans kunne jo meget vel være blevet inspireret af sådan en soldat som forbillede. Jeg har netop læst om prins Carl af Hessen og hans rolle i det danske militær på den tid. Tak Kai, det var spændende at høre. Jeg tror, vi nærmer os den 'rigtige' Hans. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.