Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788


Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Susanne Herringstad

Hvor er du hjælpsom! Det er den 2. andresse, jeg har sendt til i morges. Jeg prøver at sende mail til den anden også. Tak. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hvor skønt! Jeg bliver helt nervøs, men findes der mon nogle billeder af gården, ligger den der endnu, eller hvad? Det er næsten til at græde over, så tæt på det pludselig kommer. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Bare en betrakning: Navnet som er oppgitt er Hans Peter Herringstad. I debatten over er det tatt utgangspunkt i at Peter/Peder er hans patronymikon, men kanskje han het Hans Peter/Peder og at farsnavnet er ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Til indlæg 54:Det har du fuldstændig ret i. Men når jeg har søgt på Hans Peter, får jeg ingen frem. Har du været heldigere? Jeg modtager alle muligheder for at finde ham med største taknemmelighed.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Finner ingen Hans Peter/Peder i Oppland, men i hele landet er det over 200 personer. Men - han burde jo på en eller annen måte ha forbindelser til Heringstad. Det er også en mulighet for at han ikke befant seg hjemme under tellingen i 1801, med andre ord at han allerede hadde flyttet ut av bygda av en eller annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hva het hans kone og hennes foreldre, og hva het barna hans? Tenker her på tradisjonen med oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Sørgeligt nok fik han kun 1 søn, som hans kæreste - de var endnu ikke gift - kaldte Hans Peter. Der er vist ikke noget at hente der.De blev så senere gift, men de fik ikke flere børn. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Stamruller Gudbrandsdalske kompani: Hans Pedersen 1783 Stamstad N.,grotem, M.m. Peder Hmd. Lom 100 54 Sold. 1808: Se Anm. 791ASynes bare det var interessant at denne Hans ble soldat i 1808. Det står se anmerkning etter dette, og for å se det, må man vel se i originalkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Til indlæg 59: Det kunne da sagtens være interessant. Undskyld min uvidenhed, men hvordan får man mulighed for at se den - originalkilden? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Til indlæg 59: Det kunne da sagtens være interessant. Undskyld min uvidenhed, men hvordan får man mulighed for at se den - originalkilden? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Susanne: vedr (53). Gå inn på hjemmesiden til Heidal Historielag (www.heidal-historielag.org). Litt ned på siden er det en knapp med teksten 'Heidal i Norske Gardsbruk'. Der kan du laste ned info om Heringstad og andre gårder i Heidalen, inkl. foto fra ca. midt på 1900-tallet (pdf-fil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Trond, tusind tak, det var en gave at få at se. Jeg bliver nødt til at printe ud og læse det hele.Pludselig er han ikke et fatamorgana, men et virkeligt menneske.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I oversikt over husmannsbruk glemte jeg Soksen (Heringstadeje) som var det aktuelle gårdsbruket for Hans Pedersen f 1792. Hvis han vervet seg (innrullerte) like etter konfirmasjon, er han høyst aktuell. Noen som ser på konfirmasjonslister for Heidal ca 1807 ? Helge H. p.s.: Soksen ligger inntil Heringstad men er ikke med i bøkene Norske grdsbruk hverken i 1952 eller 1998. Min onkel eide Soksen til sin død. Jeg tipper at denne Hans Pedersen var sønnesønn til klokker og digter Knud Pedersen Soksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Der er rigtig nok en Hans Pedersen, der blev konfirmeret i Vågå kirke 1807. Men jeg kan ikke se, der skulle stå noget gårdsnavn. Hvad så Helge, så er vi næsten i familie, eller bare lidt langt ude. Du kunne fortælle, at du er født 600 meter fra Heringstad, så kan jeg til gengæld fortælle, at mit kontor er kun 100 meter fra, hvor han er begravet. Er der andre steder, hvor jeg kan finde et billede af Soksen?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Helges forslag er spennende! Finner ikke noen Hans Pedersen født i 1792, men derimot i 1791: Permanent sidelenke: LenkeMen jeg klarer ikke å tyde hva som står bak Peder, noe som slutter på stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Krysset utenfor navnet kan vel bety at Hans har bedt om fødselsattest, og det måtte han jo ha når han skulle ut å reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Denne Hans pedersen f.1791/2 er ute av bildet. Se innlegg 37 og 44. Husene på Saksen er så langt jeg vet solgt til Jonsgard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

FT 1801 viser tre kandidater. Hans, 13 år, fra Faukstad er kanskje ikke så aktuell. De to andre er husmannssønner fra Hougen og Rosten. Er noen av disse to den samme som Hans fra Soksen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

..ok Kai, men hva med de to husmannsønnene fra Rosten og Hougen - kan de være noe å sjekke videre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Så først nå at linken min (66) var nettopp til han vi hadde sjekket ut - beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg tror, den Hans, Helge mener, er person 2325 9 år gl. Hans, søn af Peder Knudsen og Randi Hansdatter. De bor sammen med hans forældre Knud Pedersen og Imbjør Andersdatter, så det passer med den omtalte klokker og digter Knud Pedersen Soksen. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Referencen til person 2325 viser med al tydelighed, at jeg ikke aner, hvordan man indsætter link. De dumme danskere! Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ja selvsagt - han er det Helge mente. En spennende kandidat! Beklager at jeg rotet det litt til med disse andre navnene.... Her er linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har funnet de tre søsknene til Hans P. Saksen: Knud f. 1787: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Ragnhild f. 1792: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1792, side 93. Permanent sidelenke: Lenke Anders f. 1797: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.