Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Dette blir vel som å banne i kirken her, men er det noen som vet hva formålet var med å lage/sende denne slekts-serien? Personlig tror jeg ikke at de gjorde det for å fremme slektsforskning, for til det er den litt for lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (104): Serien er primært underholdning og minst undervisning, og kjendisfaktoren er høy. Det er langt på vei blitt dagens spilleregler i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stål  Forfang

I forhold til anna 'ræl' som blir sendt på tv så syns jeg de to episodene som har gått er både underholdende og interesante. Også greit at det er med fra alla klasser, fra tømmerfløtere til høyesterettsdommer. Mye norgeshistorie også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var godt å høre at jeg ikke er helt alene om den tanken. Personlig kommer jeg ikke til å kaste bort mere tid med å se på serien da jeg synes den rett og slett var kjedelig og uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er grunnleggende uenig med Berit i at dette var lettvint, kjedelig og uinteressant. Tverimot har serien til nå vært bedre enn jeg hadde forventet. En må selvsagt være klar over at dette ikke er en programserie med røynde slektsgranskere som hovedmålgruppe, men fagseminarer for viderekomne egner seg vel heller ikke så godt i en allmennfjernsynskanal?Jeg tror dette er en programserie som kan skape interesse for slektsgranskning hos et større publikum - og det er vel også hensikten? Dessuten er det god underholdning, og det er det vel ikke noe galt i?Jeg synes for øvrig at de to programmene som har vært sendt til nå, også viser at primærkilder er viktige innenfor genealogien, selv om et slikt programformat nødvendigvis må 'komprimere' det mer omfattende, bakenforliggende kildearbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For 'oss' meir eller mindre profesjonelle er det klart at det ikkje er så mykje å hente i ein slik serie, bortsett frå den eventuelle underholdningsverdien - som det vil vere ulike meiningar om - men det er vel ikkje vi som er den største målgruppa heller. Dei som har brydd seg mindre om eiga slekt før vil kanskje få eit lite spark bak - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, se det, Åse!Jeg tillater meg en analogi, hentet fra mitt eget hovedarbeidsfelt - nordisk litteratur: Det hender jeg holder seminarinnlegg for kolleger, i det daglige underviser jeg studenter - mens en og annen gang holder jeg populærvitenskapelige foredrag for 'folk flest'. Temaene kan i og for seg være de samme på alle tre arenaer, men 'tilskjæringen' vil selvsagt være ulik.'Hvem tror du at du er' er populærvitenskapelig formidling, og som sådan synes jeg den er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell lund

Programmet om Christian Ringnes var vel mer et reklameinnslag om Ringnes Bryggeri.. han hadde jo med seg et ølglass hele tiden og fikk 'forskermessig' fortalt hvor fantastisk slekta var.. Helbom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg synes at det er flott at programmet er underholdende, og at kjendiser er villig til å stille opp.Ringnes har all grunn til å være stolt av sin egen slekt. Samme med Bjarne Brøndbo, som også så ut til å være stolt.Jeg gleder meg til de neste programmene, med eller uten øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De får god reklame de som er deltakere i serien, at Ringnes øl fikk god reklame i går. Underholdning.De som skal delta i nettmøter MÅ ha oppdatert kunnskap. NRK er en statskanal vi betaler for, og det MÅ gjenspeiles i at profesjonelle forskere, f eks fra Statsarkivet i Bergen, som også er ansvarlig for Digitalarkivet, svarer i nettmøte, og at ikke-kommersielle foretak primært blir foreslått.Der er skannede tinglysningsdokumenter på Digitalarkivet, som jeg bruker hver dag, og US Census er digitalisert av det amerikanske nasjonalbibliotket/statsarkivet, til bruk helt gratis, akkurat som hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En ting tror jeg alle kan være enige om: Serien skaper interesse for slektsgransking.Den tar også opp dette med å ta var på 'gamle' dokumenter og informasjon av ulik karrakter.Videre sies det også litt om å notere hvor en har opplysninger kommer fra.Alt dette har til stadighet vært klaget på av 'seriøse' forskere. Kanskje vil dette både bidra til økt interesse for aktiviteten, ta var på gamle dokumenter og verifisere hvor opplysninger kommer fra.Skal vi se på de positive effektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid (116)Jeg er helt enig med deg, og jeg har tipset NRK om dette. DIS har etter min mening ikke noe å gjøre i et nettmøte, og i alle fall når de ikke klarer å være nøytrale og i tillegg villeder.Ellers er jeg trygg på at de kommende episoder vil være interessante, også for oss 'drevne'.Og vi må huske at serien ikke er laget for oss, men det at Tore Vigerust faktisk var ansatt i produksjonsselskapet (Monster)i noen måneder tilsier at opplysningene som framkommer er korrekte. Jeg vet at Tore satte sin ære i dette prosjektet.De jeg har snakket med som ikke har vært interessert i slektsgransking synes serien både er underholdende og lærerik, og da synes jeg NRK har skutt blink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vil bare legge til at jeg har tiltro til at forskerne og historikerne som er med i selve programmet har gjort en grundig og god jobb forut for presentasjonen på TV.Det gjorde et sterkt inntrykk å se Tore på TV i går. Jeg aner ikke hvor langt han kom i det arbeidet jeg bisto han med her i Bergen, ved at jeg fikk avfotografert og bearbeidet rettsprotokollen fra De Zee Plog. Det skulle jeg gjerne visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tross innvendinger synes jeg i det minste programmene har langt større underholdningverdi enn diverse såkalte reality-serier.Om det skaper interesse for slektsforskning vil tida vise. Når det gjelder selve forskinga er den fra ei side sett helt urealistisk. Hvem av oss kan sette seg i bilen og kjøre rundt i både inn og utland, og på hvert stopp få servert på et fat det vi leiter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(119) snakker om nøytralitet. Flere av linkene som NRK har lagt ut fra dette programmet og informasjonen der er heller ikke 100% nøytral. Det er ikke enkelt å skape 100% nøytralitet.Jeg kan ikke se at kritikken av noen enkel organisasjon har noe i denne sammenheng å gjøre. Jeg tror de aller fleste fikk gode svar på de aller fleste av sine spørsmål.Er det andre som ville stille på samme premisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Det virker jo ikke som Wangensteen i innlegg 119 er så opptatt av nøytralitet. For å sitere: 'Jeg nevnte vel ikke RA eller Statsarkivene, og DIS så jeg heller ingen grunn til å nevne.' Det er å tilbakeholde informasjon med vilje. Å gjøre en feil når en sitter i ett nettmøte kan unnskyldes. Det virker som om han kun er ute etter å rakke ned på DIS så fort anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

123Jeg fikk ingen spørsmål om RA, Statsarkivene eller DIS, og da er det ikke å tilbakeholde informasjon når jeg ikke nevner de.Og det er ganske fornøyelig å oppleve gang på gang at enkelte ikke klarer å ta til seg berettiget kritikk. Da er det mye enklere å forsøke å 'ta' kritikeren, uten at det til nå har lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Kan ikke se at det i ditt innlegg (48) står noe om at du ikke fikk noe spørsmål om RA, Statsarkivene eller DIS og at dette var grunnen til at du ikke nevnte disse.Antar at dine kunnskaper om emnet var større enn hos den som ledet programmet, og at vedkommende derfor ikke stilte de riktige spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.