Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arne i innlegg 196. Jeg husket ikke på at Tore Vigerust hadde mye med denne serien å gjøre, men det visste jeg jo. Da er det jo enda mer merkelig at vi ikke fikk se noe forskning bakover på anene til Mari Maurstad, for det hadde sikkert vært i Tore Vigerusts interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ja, det er synd Anne Lise.... De kunne med god grunn ha vist litt mer av hvordan forskningen foregår, og hva en finner... Håper de sender en liten dokumentar om hvordan en fant informasjonen som legges fram i serien.Og jeg nesten fristet til å si at de vanærer han litt med at det var kun i første avsnitt hans minne ble æret ved å bli nevnt... men, Monster sitter jo med bukten og begge endene i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mari Maurstads aner ble sikkert kartlagt langt bakover, men så har det vel vært et valg med hensyn til hva man skulle dypdykke i - kanskje i samråd med hovedpersonen selv?Jeg registrerer at vi ikke får se så mye slektsgransking i praksis i denne serien, men det er i og for seg ikke så rart. Det ville neppe vært god underholdning for massene dersom vi hver søndag kveld skulle få se endeløs leting i folketellinger og kirkebøker. (Kanskje slektsgranskings-reality kan være et nytt programkonsept? Ti personer låst inne i et arkiv, ukesoppgaver, dueller og påfølgende utstemming?)Serien er imidlertid åpenbart vellykket når det gjelder å smitte nye mennesker med slektsgranskerbasillen. Det viser besøkstallene i Digitalarkivet og det faktum at søk går tregt de første par timene etter at et program i serien er ferdig.Da får det heller være at erfarne slektsgranskere skulle ønske å se mer slektsgransking i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Denne episoden av 'Hvem tror du at du er' var for meg ikke så interessant. Halve dette programmet var mer et dokumentarprogram om Alfred Maurstad, og den andre halvdelen om hennes morfar. Vi kom ikke noe lengre tilbake enn dette. Jeg håper fremtidige programmer øker interessenr for slektsgranskning mer enn dette. Mari visste jo allerede om disse to personene, og for meg handler skektsgranskning om mer enn det. Dette programmet ga bare informasjon om 2 generasnoner tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Grenen til Alfred Maurstad er vel godt beskrevet på hans fars side og han mor side kan finnes godt dokumentert i allerede oppgitt hefter av Åsvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Generelt om programserien så langt:Jeg er generelt skuffet over denne serien. På forhånd ble det sagt at den skulle handle om slektsforskning. Men dette er jo bare vanlig kjendisstoff i beste TV3- eller TVNorgestil. Hvorfor ikke gi seerne en innføring i praktisk bruk av f.eks. alt det fantastiske stoffet som ligger her på digitalarkivet og andre (seriøse) nettsteder. Det er jo de færreste av oss som har et navn og et TV-team i ryggen som åpner dørene til alle arkiver der fagfolk står på pinne for å hjelpe. Vi uten kjendisfaktor må som regel klare oss selv eller søke hjelp her på debattforum. Jeg antar at størstedelen av seerne også må finne seg i å havne i den kategorien.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Sitering: Kristian Hunskaar, Tønsberg, 24.1.2011 21:18 (203)Mari Maurstads aner ble sikkert kartlagt langt bakover, men så har det vel vært et valg med hensyn til hva man skulle dypdykke i - kanskje i samråd med hovedpersonen selv?Jeg registrerer at vi ikke får se så mye slektsgransking i praksis i denne serien, men det er i og for seg ikke så rart. Det ville neppe vært god underholdning for massene dersom vi hver søndag kveld skulle få se endeløs leting i folketellinger og kirkebøker. (Kanskje slektsgranskings-reality kan være et nytt programkonsept? Ti personer låst inne i et arkiv, ukesoppgaver, dueller og påfølgende utstemming?)Serien er imidlertid åpenbart vellykket når det gjelder å smitte nye mennesker med slektsgranskerbasillen. Det viser besøkstallene i Digitalarkivet og det faktum at søk går tregt de første par timene etter at et program i serien er ferdig.Da får det heller være at erfarne slektsgranskere skulle ønske å se mer slektsgransking i praksis! .............................. Helt enig!Jeg vil tillegge: Kanskje et eller ett par oppfølgingsprogrammer kunne bli å vise slektsgransking i praksis hvor disse nye slektsgranskerene, og oss andre for så vidt, kunne lære litt mer om bruk av tilgjengelige kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kan en ikke også tenke litt annerledes?Det er ikke sikkert at denne TV-serien og mange andre tilsvarende ikke er egnet til å lære folk slektsforsking, men at dette er med på å trigge interessen.Da er det opp til DIS-Norge, NSF, Historielag og mange andre aktører å kaste seg på denne bølgen og tilby kurs i slektsgranskin.Føler vel at alle klager på at her er det ikke slektgransking, men mer presentasjon om slekter og hva man kan finne. Så jeg er spent på alle lokale aktører som kan slektsgransking at de starter kurs i tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(184/189:) Mari og arkivaren burde også ha interessert seg for det som sikkert sto trykket øverst på avissiden, nemlig datoen for utgivelsen av nettopp denne avisutgaven, som nødvendigvis må ha vært en ettermiddagsutgave, dersom det er riktig at Fritjof Andersen døde 'i morges'. (Snakker om dårlig start på dagen ...) Om altså 'i morges' ikke heller var en dag eller to før den dagen dødsannonsen ble trykket. Dette kan sikkert de Stavangerske arkivarer svare på ....Ellers er jeg enig i at program 4 (av 8) bar mer preg av sosietets-sladder en slektsgransking ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, dette var etter min mening det dårligste hittil, men Mari (som jeg ellers synes er ei særdeles 'cool' dame) fikk seg jo en - for oss seere - dødskjedelig tur til Paris, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hvem har sagt at dette er et slektsgranskningsprogram?Hvem tror du at du er? er en genealogisk dokumentarserie hvis hensikt er å underholde. Dette er ikke skole-TV.Jeg gjengir fra engelske Wikipedia: «Who Do You Think You Are? is a British genealogy documentary series that has aired on the BBC since 2004. Made by Wall to Wall, in each episode, a celebrity goes on a journey to trace his or her family tree.»Hovedformålet er altså å presentere forfedre og deres historie, og ikke å vise hvorledes slektsgranskning foregår. På den annen side har serien fremstilt også granskningsbiten på en god måte, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så en litt artig sak i siste program fra Maurstad-gården, en Trygg stasjonærmotor påmontert hesteskjæker som sto ved låvebrua. Hvis jeg treffer Toralf lagelig til skal jeg spørre ham hva den ble brukt til, men det var kanskje til korntresking etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Jeg mener programmet med Mari var en god 'teaser' for å starte med slektsgransking. Jeg har et forholdsvis greit, avklart forhold til min eldre slekt, men mange er faktisk ikke klar over sine oldeforeldres gjøren & laden.Så å legge programmet såpass nært i fortid tror jeg kan hjelpe til økt interesse for min hobby, jeg er ingen historiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig med A.M (213)Disse programmene er ikke en serie som har som målsetting å lære opp framtidige granskere. Dette er underholdning men med en veldig artig vri som helt sikkert vil øke interessen for vår hobby.Jeg tror jeg hadde blitt kjedelig å sitte å sett på en gransker som blar i en kirkebok i 60 minutter uten å finne noe.Selve metodikken og teknikken med å bli en bra gransker er det vår (oss erfarne) oppgave å formidle. Jeg har vært på NRK radio to ganger og skal på igjen i morgen tidlig. Jeg forsøker å fokusere på metodikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så akkurat igjen denne Trygg-motoren nevnt i 214 påmontert hjul og hesteskjæker i reprisen på TV-programmet 'Hvem tror du at du er?' på NRK 2 som pågår i øyeblikket, den har vel antagelig med korntresking å gjøre, men så ikke noe treskeverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er flott Reidar at du forsto at serien ikke hadde noe med den tekniske skjæreren å gjøre, men et underholdningsprogram å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er riktig Lars Ove, jeg tar i grunnen dette programmet som underholdning, men forsto ikke helt 'den tekniske skjæreren'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til Reidar i (214) ofl.:Filmklippet du såg her er nok ikkje frå Maurstad, men ein stubb dei har funne i eit eller anna arkiv for å illustrere. I eit tidlegare program i same serien, var det snakk om tyske soldatar under andre verdskrigen, og då fekk vi sjå engelske soldatar. I same programmet var det snakk om hurtigruta, og då vart det vist eit filmklipp av S/S 'Stavangerfjord' som vitterlig gjekk mellom Noreg og New York. Research er ikkje alltid enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til deg Gunnar for den oppklaringen, jeg trodde klippet fra gården en så var relatert til Maurstad-familien, men da var det altså filmtriks. Jeg har innbilt meg at det en ser i disse programmene var ekte vare. Bra du Gunnar gjorde meg oppmerksom på dette før jeg røk på Toralv om dette maskineriet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Som Kristian Hunskaar - i innlegg nr 203 sier; Det er jo i samråd med hovedpersonen selv hva de ønsker å finne ut. Når det gjelder Mari Maurstad, så sa hun jo selv at hun ønsket mest å finne ut av 'nære' slektninger: Sitat Mari: '- Jeg var ikke så veldig interessert i å gå veldig langt tilbake i tid, slik noen av de andre kjendisdeltagerne var. Jeg var mer interessert i å finne ut ting om visse personer, slik at de kunne bli mer som mennesker av kjøtt og blod, mennesker jeg kunne forstå. Jeg ønsket rett og slett å lære de bedre å kjenne, sier skuespillerinnen til Seher.no.LenkeJeg har og sett litt på de engelske programmene, og synes de har vært veldig interessante, og jeg følger også med på de norske nå - synes nå det er litt artig uansett jeg da:))Men - hadde jeg irritert meg for mye (om for lite slektsforskning i seg selv-) så hadde jeg bare slått av :))Jeg må og innrømme, at etter å ha drevet med slektsforskning i 12 år; I starten var det mest morsomt å se hvor langt jeg kunne komme i grenene.... Men - nå - er det mest morsomt/interessant om, og hva jeg egentlig kan finne ut av om menneskene bak navna! Lære de å kjenne på en måte, finne ut hvordan de egentlig levde og hadde det. Så jeg forstår godt Mari der egentlig...:))Når det gjelder programmet i seg selv, så er det vel som de fleste 'nystarta programmer' - man kan ikke underholde alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I neste program er det Unni Lindell. I Dagbladet står det i interjuvet hennes om oldefaren som invandret til Norge fra Lindkjøping i 1885. Men han skal i følge Emibas ha reist 1903. Å ha står også i folketellingen i Sverige 1890. Det står også at han da bodde på Haga i Gøteborg.Har jeg feil Carl Lindell her. Fant han også i 1910 tellingen i Bærum. Mvh HanneLindell, Carl Vilhelm Teodor Vagnmakare (man)f. 16/9 1867 i Gryt, Östergötlands län (Östergötland)Utvandrad 10/2 1903 från Östra Haga 24, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 99Emibas emigrationsakt: Göteborgs Haga O 1903 009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.