Gå til innhold
Arkivverket

Balchen-slekten. De eldste slektsledd hva vet vi om dem og opphavet til Balchen navnet?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dette var kjempefint Lars. Her trengs all mulig drahjelp for å finne ut av disse slektsforholdene.

I tillegge fikk vi to bekreftelser på noe vi tildels ikke visste fra før og noe vi bare antok. Vi visste ikke at Olaf Mogenson holdt til på Aaresetten , kun at han hadde hatt tilholdsted i Sunnfjord. Og jeg antok at Mogns Olufsen var hans sønn, men hadde ikke noen bekreftelse på det. Så dobbel takk fra meg for et fint og verdifullt innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sjekket Bygdebok for Naustdal og gården Årset/Aarsetter. Olaf Mogensen var født omlag 1597 og var bruker fra ca 1635. Han hadde en sønn Mons født omlag 1648. Dermed er Olaf og Karen begge født 1600 +/- et par år. Det er trolig rundt den tiden Berendt Jansen også var født og kanskje dermed også hans første hustru. Spørsmålet er jo da fortsatt om hans hustru var i slekt med Olaf og Karen. Om hun var en Mogensdtr. hvor kommer da Balchen navnet fra?

 

Dessverre sto det ingenting i Bygdeboka om hvor Olaf kom fra eller hvem hans far var.

Angivelig skal jo Berendt være født i Bergen, men vi vet jo at han tidlig er registrert i Gloppen. Han var tilknyttet området der allerede rundt 1628. Kan det da tenkes at roten til hele denne problemstillingen sittet i Gloppen? Tilsynelatende har både Olaf og Karen tilbragt det meste, kanskje hele livet i Sunnfjord/Nordfjord? Kom Berendts første hustru også fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan lure. No er denne karen begynt å forfølgje meg om natta og, så eg bør vel legge han vekk for ei stund! Kunne han ikkje lagt etter seg ei dagbok ein stad, der han gjorde utførleg greie for barndommen sin ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom det bare er Hr Jansen som hjemsøker deg om natten, så er du heldig. Jeg har hele Fæster slekten etter meg i tillegg.

Flink med kniven og flink til å slåss var Berendt, men tror du han var skrivekyndig nok til å føre dagbok i tillegg :unsure: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle risset han vel inn det han ville med kniv, for den hang løst hos ham, he, he.

 

Men fra spøk til alvor; siden det altså var en kontrakt, selvsagt skriftlig, mellom Hr. Thomas Thompson og Berent Jansen, kan vel den også være å finne på Riksarkivet. Der burde det vel gå fram hva slags slektsskap det var mellom Lisbeth Balchen og Berent Jansen, eller helst Berents avdøde kone, kanskje også hennes navn, det er jo det vi hele tiden er ute etter.

 

Og som Rune skriver, kanskje er det mere å hente i Gloppen. Jeg har søkt i lensregnskapene, mest i sakefallslistene for om mulig å finne et aldri så lite leiermål mellom denne Berent og hans "festemø", men uten hell. Sakefallslistene for Bergen er det desverre få av, i alle fall som er lagt ut, det kunne jo ha vært mulig å finne noe der. Er det noen av dere som vet om den godeste Berent bodde i Sunnfjord noen gang? Har søkt på Sunnmøre, også der uten hell, ikke så mye som et knivrisp å finne, desverre.

 

Men - jeg gir ikke opp med det første!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell.

 

Jeg kan ikke erindre at gamlefar selv drev med noen virksomhet i Sunnfjord, i motsettning til hans avkom som jo drev handel i Bremanger. Det er vel Korsvika i Gloppen som var hans tilholdsted. Dog er han kun å finne i koppskatten 1645 for Bergen og ikke Nordfjord. Så om han bodde i Bergen i lange perioder for derfra å drive handel vet jeg ikke. Han drev jo og fartet til Bergen etter at han giftet seg med Malene også. Så jeg tror nok at det som måtte være av opplysninger om ham nok er knyttet til Bergen og Nordfjord/Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste del av skiftet kommer her:

Forts. av fol. 40 a:

...............

Der suaris: Efterdj Lisebet Gilbertsd. og hendis Mand Jon Crometj efter forrige registerings indhold begge ere tillagde en Hæderlig Sørge Klædning efter hendis død, da kand der paa intet videre prætenderis.

Til Henrich Kirkdorphs fordring suaris: saa som hand self hafuer anduist Jørgen Possis dene udgang d 13 avgustj 1673 hvor udj ham er tillagt in alles 130 RDr hvilke penge ham og strax ere tilfalte fra hvilken tid bemte. Kirkdorph hafuer ladet sig uden nogen paatale der paa, siden den tiid da vnderstaar vj och(?) der ved intet videre at giøre.

 

fol. 40 b:

 

Tynnes Petersøns indlagde Memorial andgaaende da som hand iche melder noget qvantum sig til fornøyelse, da hafuer hand derom med Arfuingerne self at accordere.

Major Magnus Jacobsøn fordrer for andvente bekostninger efter forbemte. fordrings indførsel 122 RDr 3 ort 10 s. Der til udleggis af de første indkomne avctions penge for husene 122 - 3 - 10

Til Skifte forvalteren for Vmagen 13 - 0 - 0

Til Notarium pro labore 12 - 0 - 0

Naar begrafuelsens sambt Skiftets omkostning med anden fordring vorder af Sterfboets efterladende midler udtagne, da vorder igien beholden af avctions pengene 383 RDr 12 s.

Dissligeste Jordegodzet som er 2 løber smør 1 skp(?) malt.

Noch Skylden hos Størkss. som er 8 RDr. 1(?) ort mod pantets igien leverance.

Hos Hans Heitman 5 RDr 4 ort 8 s.

hos Margrete Jonsdatter 2 RDr.

Disse igien beholdne og ofuerskiudende penge sambt Jordegods hafuer de self myndige arfvinger imellom sig selfuer efter deris oprettede Skriftlige Contract baade for Rætten saa vel som udj Sterfboet, anduist, at skifte og dele.

Saaledis at være i alle maade, eftersom forreskrefuet staar retteligen i denne registering afhandlet og forrettet bekrefter vj ydermere med voris sædvanlige Signeter. Bergen den diebus & anno ut superius.

(LS) (LS) (LS) (LS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en kjempeflott jobb Else. Jeg vet ikke om vi ble så veldig mye klokere av det. Er det Berent Jansen som er i slekt med de øvrige arvingene eller er det hans barn via deres mor. Det er jo det samme spørsmålet som gjelder Balchen navnet. Var det fra hans familie det kom, evt. hans mor eller var det via hans ukjente hustru. Kanskje må vi til Riksarkivet og de øvrige avtalene som det var vist til for å finne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt høyttenkning:

 

Rekken av barn som Berent Jansen hadde bør indikere hvilket farsnavn hans kone hadde:

 

Abel, Torstein, Moritz, Jens, Absalon og Jørgen. Pluss datteren Malene.

 

Her er det vel bare fire som det finnes etterslekt etter, og her bør det vel legges merke til om noen jentenavn går igjen hos dem. På den måten kan vi i alle fall tenke oss hva Berents kone kunne ha hatt til navn, da oppkalling var vanlig.

 

Så lurer jeg også på hvilken kilde som ligger til grunn for denne barnerekka? Absalon, Jens, Jørgen, Abel og Malene er det vel gjort rede for, men hva med Torstein og Moritz? Er de å finne igjen senere?

 

Vi har jo noen av disse navnene som er å finne i enkelte slekter i Gloppen, f. eks. Moritz Jensen på Rygg, sogneprestene Absalon Absalonsen Beyer og Jørgen Abelsen (her er både Jørgen og Abel), og det var nok i slike sirkler at Berent fant sin første kone, dersom hun da var fra Gloppen. Så er det Balchen-navnet, hvor kan det ha kommet fra, dersom Berents kone var slektningen til Lisbeth Kristoffersdatter Balchen, og det var hun som videreførte dette slektsnavnet til sine barn.

 

Her er det mange innfallsvinkler i alle fall.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå som både Aase og jeg har begynt å ble hjemsøkt om nettene av både Balchen og Fæster folk. Og ike minst de første som att på til var kjent for å ha kniven løst i sliren. Det er like før jeg kontakter Andenes Makt på TV Norge for å bli kvitt dem :D .

Der er mange vinklinger og muligheter, men problemene står ogå i kø.

Jeg husker ikke i farta hvor denne barnerekken er nevnt, men mener å huske at det var i forbindelse med diskusjonen om Malene Hansdtr. og hennes første ekteskap og om hvorvidt hun kunne være mor til noen av disse barna. Det konkluderte vi med at hun ikke kunne være, fordi første ektemannen var i live i 1659. Og fordi hun i det ekteskapet fikk barn rundt 1628, kunne hun ikke fortsatt få barn mer enn 30 år senere. Hun må jo være født før 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... da spørs det om ikke jeg er like mye hjemsøkt, i alle fall av denne Berent-fyren, med kniven hengende løst og med knyttneven like under nesa mi!

 

Vel, det irriterer meg veldig at vi ikke vet hvem han var gift med først, og med hvem han hadde mange barn. Mange opplysninger har vi jo hanket inn, men tusenkronerspørsmålet er der fremdeles.

 

Vi vet at han allerede i 1628 i alle fall er nevnt i Korsvika, men det står jo at Berent var født i Bergen da han søkte om borgerskap i 1625, trolig for å drive gjestgiveri i Korsvika. Men det står jo også "unge" på ham da han søker om borgerskap, kanskje for at han ikke skal forveksles med en med det samme navnet, eller kanskje fordi han var ung av alder da han ble borger. Så er det selvsagt mulig at han var i slekt med de tidligere gjestgiverne i Korsvika, det var ofte slik at slike gjestgiverier fulgte den samme slekta i generasjoner.

 

Hans patronym "Jansen" indikerer at hans fars navn var Jan, men det kan også ha vært Jon eller Jens (som en av hans sønner het). Ser også at Moritz Jenssøn på Rygg hadde forskjellige patronym i ulike kilder (Jonsøn har jeg i alle fall sett). Dette gjør at vi ikke kan være helt bastante på hva faren egentlig het til fornavn.

 

Men - at hans barn var oppkalt etter noen i den nærmeste slekta, kan vi være sikre på. All den tid vi ikke har sett overenskomsten mellom Thomas Gilbertsen Thomsen/Lisbeth Kristoffersdtatter Balchen og Berent Jansen, kan vi ikke være sikre på hvordan disse var i slekt, personlig tror jeg at det er Berents kone som er slektningen her.

 

Så får vi fremdeles prøve å finne ut av dette, men jeg skulle gjerne ha fått kloa i det papiret som kan gi oss svar på hva Berents kone het!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel, Jens, Absalon og Jørgen pluss dottera Malene er dokumenterte Berent-born hos meg. Kva som er kjelda til Torstein og Morits veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I direkte meldingene var du jo innom navnebruken på etterkommerene etter Berendt.

 

Nå er det jo mye vi ikke vet om foreldrene til de ektefellene barna hans valgte, men jeg tenkte jeg kune ta en liten oppsummering på det jeg har.

 

Jens Berendtson var jo først gift med Christentze Sørensdtr. Wittrup, ingen barn der tror jeg. Så ble han gift med Lisbeth Pedersdtr. Fittie. Her kjenner vi vel far men ikke mor.

 

De fikk i alle fall disse barna: Agnete, Kristense, Absalon, Mauritz og Berendt i tilfeldig rekkefølge.

 

Absalon Berendtson var gift med Mette Michelsdtr. Krag hvis foreldre jeg ikke kjenner.

 

De hadde barna Sara, Hans og Mette.

 

Jørgen Berendtson var gift med Anne Mendtsdtr. Henne har jeg heller ingen info om.

 

De hadde barna Lisbeth, Anders, Malene, Anne Margrethe, Berendt og Marie.

 

Den siste av Berendts barna jeg har gift er Malene. Hun var først gift med Olaf Reksten og med ham hadde hun barna Jacob og Lisbeth.

Etter hans død giftet hun seg med Bjørn Jensen Lemvig og fikk barna Jens og Berendt med ham.

 

Ikke akkurat noen rød tråd her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle det kan være en rød tråd her, så bør det vel være Lisbet/Elisabeth. Absalons datter het vel Sara Elisabeth, og kan være oppkalling etter ei Lisbet utenom Sara? Og Malene og Jørgen hadde vel også døtre med navnet Lisbet?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Agnete? Slagstad gift til Fitje har vi nokre gamle trådar om emnet, t.d. denne - som også herr Thorstensen har delteke i, men eg har full forståing for at ein ikkje får med seg alt heile vegen, det er nok eg sjølv eit strålande døme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Thorstensen må ha sovet ganske grundig i timen, for jeg hadde ikke notert meg noe av det som kom frem der. Selv innholdet i Peder Mogensons skifte hadde jeg ikke ført inn navnene på arvingene. Ja endog barna han hadde med Giedske var ikke notert.

Nå vart je skræmt gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med beviset for fru Peder sin identitet er eg litt kry av....men no får vi vel holde oss til Balchen-folket her. Vår arbeidsteori er at Berent si fyrste kone heitte Lisbet på bakgrunn av kva namn barneborna har fått. Han kan for så vidt ha hatt 2 koner før og. Ho burde fått skilsmisse ved dom ho og, slik at vi hadde eit namn å forholde oss til.

 

Dersom denne fyrste kona skulle vere syskenbarn med fru Tomas passar namnet endå betre, med oppkalling etter felles bestemor...

 

Ein tanke når det gjeld andre kona, Malene: Ho blir alltid kalla Malene Vereide, og vi (i alle fall eg) har då gått ut frå at ho ikkje var av ein familie som bar slektsnamn. Men er det sikkert? Vereide var ein stor og mektig gard, og kanskje var det meir stas å vere gardkjerring der enn å ta med seg eit eventuelt slektsnamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Balchen, så tror jeg vi må til de dokumentene som ligger i Riksarkivet og som stadig er nevnt i tvisten rundt skiftet fra 1697.

Men det er en tilg jeg lurer på. Kan vi tolke opplysningene fra 1687 som om Berendt fortsatt var i live? Om han var død burde ikke han da ha vært representert ved en av sine sønner, slik Major Magnus Jacobsen opptrådt på vegne av sine søsken fordi moren var død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og to spørsmål til: Eg har leita litt gjennom tidlegare debattar, men ikkje funne svar på dei - kva er kjelda for Torstein Berentson og Morits Berentson ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig et betimelig spørsmål, Aase, dette lurer også jeg på! Hva og hvor er kilden til at Berent Jansen hadde disse to sønnene, Morits og Torstein? Og i tilfelle de er hans sønner, hvor ble det av dem?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at det så absolutt har sneket seg inn en tanke om at i alle fall Morits kan være en sammenblanding med sønnen Jens sin sønn Morits, for bygdeboka opererer også med at Agnete var en datter av Berent Jansen (og selvsagt at Berent i siste ekteskap var gift med Lisbet Pedersdatter Fitje, noe vi vet er feil). Slik kan det være lett å tenke seg at det kan ha sneket seg inn barn her som ikke var Berent sine. Agnete var jo også sønnen Jens Berentsens datter med Lisbet Pedersdatter Fitje og ikke Berent sin datter med samme damen.

 

Men man kan jo ikke vite hvor kilden egentlig er på dette at Morits og Torstein var Berent Jansens sønner, og det er vel den vi bør komme fram til. Og kanskje kan vi finne spor etter hvor disse to, om de er hans sønner, ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovudmålet mitt med å bry meg med desse eldste slektene i Gloppen har nettopp vore å avlive eller verifisere desse gamle påstandane som vi alle har lese i alle år - jamfør Malene Vereide som mor til Berent sine born, noko som du eigentleg berre treng litt kjapp hovudrekning for å avsløre. Det vi gjer då er å gå bak påstandane og spørje kvar dei kjem frå, og det er målet med desse namna og: Kvar kjem dei frå? Har nokon sett noko som ikkje vi har sett, eller er det ein feil ein stad? Spennande å sjå om vi finn noko denne gongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.