Gå til innhold
Arkivverket

Balchen-slekten. De eldste slektsledd hva vet vi om dem og opphavet til Balchen navnet?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Her er skiftet etter Lisbeth Christoffersdatter Balchen:

 

http://arkivverket.n..._read/24531/38/

 

En søster av Thomas Gilbertsen Thamsen, Lisabet Gilbertsdatter, var gift med Jon Crommeti, og formodentlig mor til den Berent Jonsen Crommeti som vi har vært bort i før i denne tråden.

 

Og her:

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43534/455/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resten av det eg har fått ut av dokumenta i Norske Innlegg.

 

 

Kvifor gav Bernt avkall på arv også på vegner av barn og svoger (=svigerson) ?

 

Lisbet og ektemannen kan ha rekna med at Bernt ville døy før henne, noko han også gjorde – og då ville avtalen (3) kunne bli trekt i tvil dersom ikkje Bernts barn sjølve var direkte part. (Her må ein igjen gå til arvetalet i lova, ville Bernts barn stå først i køen for arv om han døydde før Lisbet?) Lisbet, som vi kan rekne med kjente den stridbare Bernt, kan ha ønskt å forsikre seg om at barna hans ikkje ville seie seg ukjende med avkallet, og reise krav i buet etter at ho var død. Avtalen fortel at kvar enkelt av Bernts sønenr og svigerson hadde faaet fuld kommelig og nøyachtig betalning og der paa gifuet deriß schrifftlig Quitering En huer vnder deriß hænder, Saa de aldeliß intet effter min død med Rette Kand hafue at fordre. Dei rette og sande Arfuinger i Sunnfjord fekk også fullmakt til å søkje kongeleg konfirmasjon på testamentet. Skrivarane fekk låne Lisbets Sl: mands zignet for å setje på testamentet. No er desse forsikringane i stor grad standardformuleringar, men det er i alle fall ikkje færre av dei enn vanleg på denne tida – her skulle ikkje noko bli prisgjeve Bernt-sønenes innfall og utfall!

 

I avtalen er Lisbet omtalt som eit ”kjært” søskenbarn fleire gonger, men også dette er sjangerens konvensjonar. Ho var klar over at Bernt var hennar næraste arving, men kan ha tykt meir om slektningane i Sunnfjord og Doctor Cortis datter. Ho og ektemannen kan også uavhengig av dei øvrige ha ønskt å kjøpe ut den hissige slektningen i Nordfjord ein gong for alle. Men då er vi over i spekulasjonane – noko som sjølvsagt er lett når vi mellom linjene ser så pass mange spor som vi her gjer, av levd liv og enkeltmenneske med tydelege eigenskapar. Det er dette som er så fascinerande med personal- og slektshistorie!

 

(Kuriosa: Merk at Bernt Janssøn omtalar ”kusine-mannen” som sin svoger. Eg har også sett dette omgrepet brukt i samband med ektefeller av ”cousins once removed”, der ein person i 1675 omtaler moras kusines ektemann som svoger.)

 

 

 

Kor mange barn av Bernt Janssøn kan vi dokumentere?

 

I innlegg #16 får vi eit transkribert utdrag frå Bergen Domkapittels protokoll nr. 6 (1686–1694), der det i 1687 heiter at

 

Procuratoren Crein tillige med Lisbet Thamson fremblagde i Retten, det ind Citerede Kiøbebreff, som udi citationen bleff mentiorered, som bleff tillige med Iorgen berentzens sambtyche da hand blef fuldmyndig læst og paategnet.

 

Vi ser altså at Bernt Janssøns ”kjøpebrev” (3) frå 1670, som galdt for han sjølv og hans myndige barn Jens og Absalon, og svigersonen Bjørn Jensson, har fått eit tillegg – eit samtykkje frå Jørgen Berntssøn. Dette er det einaste tillegget som er nemnt i 1687, og det er såleis grunn til å tru at det ikkje var fleire barn enn Jørgen som var blitt myndige etter 1670, i alle fall ikkje som var i live eller hadde etterlate seg livsarvingar.

 

Eg ser at Rune Thorstensen i innlegg #1 nemner omtale av Abel (død 1660), Torstein og Moritz som barn av Bernt Janssøn, i tillegg til Jens, Absalon, Malene og Jørgen. Ut frå dette materiale er det ingenting som tyder på at meir enn fire barn av Bernt Janssøn i 1687 var myndige/i live/hadde fått livsarvingar. Det er vel heller ikkje spesielt sannsynleg at det var fleire umyndige søner så pass seint. Ettersom Bernt sjølv var død, er det truleg at eventuelle ugifte døtre eller deira formyndarar hadde blitt omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biletfilene med dokumenta frå Norske innlegg var såpass mange og store at det blir prakk med å laste opp alle. Men eg sender gjerne på e-post til dei som er interesserte - berre å seie frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det var spesielt interessant å få vite dette om barna til Berent Balchen, siden det har vært operert med navn på flere. Bygdeboka for Gloppen og Breim opererer med det samme antallet som Rune har, og vi har jo lurt på om alle disse virkelig var Berents barn. Selvsagt kan noen av dem ha dødd tidlig, men av dem vet vi kun om Abel, som altså ble stukket ihjel av sin egen far i 1660. Torstein og Moritz har vi ikke kunnet finne noe om, og kanskje har de aldri eksistert, hva vet jeg? Det ser nå i alle fall ut til at vi kan innskrenke antall barn noe, og - ikke minst - regne ut så noenlunde når de kan ha vært født.

 

Ett lite hjertesukk: Jeg skulle ønske at protokoll 2 og 3 fra Bergen Domkapitel, altså årene etter 1620 hadde blitt digitalisert, jeg føler på meg at det der ville ha vært noe å funnet angående denne stridbare mannen. Jeg har sett gjennom protokoll 1 (1605-1619) uten å finne noe, men for den som er interessert fant jeg en nokså fornøyelig sak ang. en tjenestejente til Hr. Absalon Absalonsen i Gloppen (dette var en digresjon, men om noen er interessert i den så ta kontakt).

 

TAKK!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt en stor takk til Lars som har tatt på seg jobben med å finne frem og lese igjennom disse dokumentene og dernest dele sin kunnskap med oss.

 

Vi har altså fått plassert de ulike aktørene i ett slektsforhold til Lisbeth, noen på hennes mors side andre på farssiden hennes. Vi har også fått vite at Bernt har fått Balchen navnet via sin far mens Lisbeth hadde det fra sin mor. Vi har også fått vite mere eksakt tidspunkt for når de ulike partene har dødd.

Dernest har vi fått kunnskap om at Lisbeth hadde vært gift med en prest tidligere, før Thomas, og at hun hadde fått en sønn med ham som var død før denne arvesaken kom opp. Vi har også fått vite når Lisbeth og Thomas ble gift.

Alt dette er interessante og nyttige opplysninger.

Men dessverre vet vi fremdeles ikke noe om foreldregenerasjonen. Vi vet ikke noe om Berts tidligere ekteskap, om det er ett eller fler. Vi har fått vite noe om noen av hans barn, men det utelukker ikke at der kan ha vært flere. Om Bernt var født senest 1610 har han hatt god tid på seg til å produsere barn, og med datidens dødelighet er det ikke usannsynlig at noen av dem var død før 1670 tallet.

Jeg er ikke særlig inne i arvereglene på den tiden vi her snakker om, men er ikke sikker på om eventuelle barnebarn av Bernt hadde kommet foran andre i arverekkefølgen. Det kan i så fall forklare noe.

 

Her er fortsatt mye uløst, men vi har ved god hjelp av Lars fått et godt innblikk i familiesammenhengen og hvordan Lisbeths liv har vært.

Så får vi samle oss i bånn. og se på vilke muligheter vi eventuelt har for å finne flere svar, eller om vi skal slå oss til ro med tingenes tilstand.

 

Ikke minst så har vi fortsatt en liten "Fest" karamell liggende på vent, nemlig Fæster slekten.

Fortsatt God Påske til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune!

 

Du som bor i Bergen burde ha tatt deg en tur til statsarkivet der, for å se gjennom Bergen Domkapitels protokoll 2 og 3 som ikke er digitalisert. Hadde jeg vært nærmere skulle jeg jo selv ha gjort det, men jeg bor så langt unna, at dette ikke er mulig. Jeg er overbevist om at det finnes dokumenter som ville ha avslørt de spørsmålene som vi ennå ikke har fått svar på, det gjelder bare å finne dem.

 

Lars skal ha stor takk for alt han har funnet og som har gitt oss svar på en hel masse av de spørsmålene vi har tatt opp i dette emnet! :) Takk for at du tok deg tid til å hjelpe oss! Fortsatt god påske!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell.

 

Jeg skal se nærmere på den muligheten. Men som jeg har sagt tidligere, så har jeg til dels store problemer med å lese skriften i disse dokumentene. Er jeg heldig får jeg bare med meg bruddstykker, og det kan være uheldig i den forstand at det trekkes feile konklusjoner fordi man ikke ser helheten i teksten. Men jeg skal forhøre meg litt om det er mulig å få hjelp her borte av noen som kan dette mye bedre enn jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal eg snart slutte å leggje inn kuriosa. Men kom på at det kunne skjule seg fleire relevante likpreiker frå Bergen i Det kongelege bibliotek i København. Det gjer det ikkje ved første augekast, men jammen har dei ikkje eit portrett av Lisbets mann nr. 2:

 

http://images.kb.dk/present?id=mp000821&sys=0000775&bas=kbb01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med bilde av Thomas, da får vi på en måte noe konkret å forholde oss til! Takk Lars! Skal tro hvem som var Lisbeths første mann? Han var gjerne prest han også som du har antydet tidligere, og burde vært mulig å finne, men, men.....

 

Dersom du finner noe av interesse, Rune, så kan du jo få tatt kopier som kan legges ut her. Jeg skal mer enn gjerne være med på å tolke det som står:-)

 

Det blir slik at når vi har fått mye, så vil vi gjerne ha resten også, og da tenker jeg på Berents opphav og kone/koner. Slik han behandlet Malene Hansdatter, skal det ikke forundre meg om han også behandlet sin første kone like ille, hun som var mor til hans barn, og på den måten havnet i myndighetenes søkelys. Og kanskje hadde han flere koner som vi ikke vet om også. Men de kildene vi rår over som er scannet, er ikke gamle nok, eller fra den tidsperioden vi skulle ha hatt. Og her tenker jeg på tidsrommet 1630 til 1670. Selvsagt kan det fremdeles være noe å finne i Lensregnskapene (har sjekket sakefallslistene som er lagt ut, de er mangelfulle) fra denne tiden, men i tilfelle er det bare enkeltnavn etc.

 

Uansett, vi har nå så mye at det kunne blitt en hel roman, og den grenser så absolutt opp til kriminalsjangeren! :) Her har vi Lisbet, som på en lovlig måte vil bli kvitt en brysom slektning, Berents vådemord på eget barn, hans mishandling av kona Malene og jeg vet ikke hva! Og den overraskende slutten på denne mishandlingen, der Malene ikke bare får lov til å skille seg, men også får lov til å gifte seg opp igjen, og her snakker vi om 1600-tallet! Hva mere trenger vi av ingredienser? Jeg bare spør!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se hva jeg kan få til. Nå prøver jeg å gå gjennom boken til Lampe i håp om å finne Lisbets første mann. Men jeg tror like gjerne vi skal utenbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom Lampes bok uten å finne spor av hvem Lisbeth Balchen var gift med først. Jeg kan selvsagt ha oversett noe, men på den andre siden så er det mange prester på 1600 tallet som ikke er oppført som gift eller hvor man ikke kjenner navnet på kona. Jeg har sjekket hele boka, ikke bare Bergen, men Sogn, Sunnfjord, Nordfjord, Sunnmøre, Nordmøre, Nordhordland, Hardanger/Voss og Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi fikk ikke mer ut av skiftet etter Absalon Balchen i Bergen i 1692 enn det vi visste fra før. Dette fordi skifteprotokollene slik vi kjenner de startet først rundt 1695.

Men vi vet at Absalon var gift to ganger. Første hustru er ukjent og med henne hadde han datteren Sara Elisabeth. Så giftet han seg andre gang 12.01.1679 i Domkirken i Bergen med Mette Michelsdtr. Kragh. Med henne hadde han to barn, sønnen Hans født i 1688 og datteren Mette født i 1689. Det må jo ha vært flere barn i det ekteskapet, men de har vel dødd små.

 

Jeg finner Absalon i koppskatten i Bergen 1683.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=kopp1683&gardpostnr=3650&merk=3650#ovre

 

Da er han instrumentalist til logement, hva nå enn det er.

 

Her er han i koppskatten 1689, samme sted.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=kopp1689&gardpostnr=2131&merk=2131#ovre

 

Derimot finner jeg ham ikke i koppskatten for Bergen 1675, heller ikke i formueskatten 1657.

 

Hvor oppholdt han seg før 1679 da han altså giftet seg andre gang i Bergen? Var han i Korsvika i Gloppen eller annet sted i Nordfjord eller Sunnfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Se dette som står til høyre her:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/15009/14/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080904650315.jpg

 

Her er jeg så absolutt usikker på hvem som er "salig", er det Berent Jansen, så kan vi se bort fra dette, da er det for tidlig.

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Her tror jeg du må hjelpe meg litt. Hva er det vi ser her. Jeg mener å kunne lese noe om  fader broder Bernt Janson, borger i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på farten og skal på jobb, men det ser ut til at det ikke er "vår" Berent Jansen det er snakk om. Det er snakk om en arv som S. Henrik Jansens barn i Amsterdam fordrer "epter deris S. Fader Broder, Berent Jansen",borger i Bergen "er tilfalden".

 

Dersom det er slik det skal forstås så har det altså vært enda en Berent Jansen, borger i Bergen. Men her er jeg på høyst usikker grunn altså.....

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Til dem som har interesse av Balchen slekten kommer jeg her med en liten oppsummering ang Absalon Berentsen Balchen og hans ekteskap.

 

Med svært god hjelp av Lars Østensen har vi klart å rydde litt opp i usikkerheten rundt hvem Absalon var gift med.

 

Han giftet seg første gang i Domkirken i Bergen 12.01.1679 med Mette Michelsdtr. Krag/Krog, datter av Michel Gjeblesen Krag 1607-1672 og hustru Mette Pedersdtr. Paasche d. ca. 1670.

 

Absalon og Mette fikk datteren Sara Elisabeth (trolig i 1679 og hun ble gift 1710 med Anders Desideriussen Foss. Sara døde trolig før 1760.

 

Mette Michelsdtr. Krag har trolig dødd rundt 1685 for Absalon giftet seg på nytt rundt 1687 (vielsen ikke funnet) med Melle Hansdtr. Rafnsberg  gravlagt 24.07.1730 i Bergen. Hun var datter av Hans Ibsen Rafnsberg  og Sara Pedersdtr. Finde.

 

I dette ekteskapet fikk Absalon sønnen Hans ca 1688 og datteren Mette ca 1689. Absalon døde i 1692 og skiftet etter ham i Bergen  05.03.1692 bekrefter disse tre barna i to ekteskap.

 

Hans og Mette er begge i live i 1704, mens bare Mette er nevnt i 1714. Hun døde imidlertid 14.04.1724 i Bergen. Trolig har hans dødd en gang mellom 1704 og 1730, for da Mette Hansdtr. Rafnsberg døde i 1730 er ingen av barna nevnt. I skiftet etter henne 27.08.1731 er det kun hennes hel og halvsøsken som nevnes.

 

Det er således kun etterslekt etter Sara Elisabeth Balchen.

 

Her er lenke til den siste debatten om Absalon Berentsen Balchen.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/191846-absalon-berents%C3%B8n-balchen-ca-1640-1692-nordfjordbergen-og-hans-hustruer/

 

 

Hjertelig takk til Lars Østensen for fremragende hjelp.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For de som fremdeles har interesse av Balchen slekten skal jeg her komme med en liten oppsummering vedrørende Poul Christian Pederson Balchen.

 

Han ble døpt i Davik 02.09.1758 som sønn av Peder Berentsen Balchen 1725-1807 og kona Ellen Hansdtr. Glad 1731-1795.

 

Poul ble konfirmert i Davik 27.11.1774. Han dro senere til København. Her finner vi ham i 1787. Ved morens skifte 27.05.1795 får vi bekreftet at han er observationsbetient ved Toldboeden i København.

 

Han giftet seg første gang 29.07.1791 med Anne Cathrine Nielsdtr. Farsø som døde trolig i Barsel 1793/1794.

 

Han giftet seg andre gang 07.11.1794 med Anne Marie Møller. Hun døde trolig 1798/99

 

Så må han ha giftet seg tredje gang 1799/1800 med Botille Marie Olsen. Dette ekteskapet har jeg forløpig ikke funnet.

 

Poul Christian fikk følgende barn:

 

Barn av første ekteskap.

 

1. Peter Vilhelm Poulsen Balchen 25.08.1791

 

2. Anne Elisabeth Poulsdtr. Balchen 21.11.1793

 

Barn i andre ekteskap:

 

3. Anne Benedicte Poulsdtr. Balchen 26.09.1795- død 15.10.1798

 

4. Anne Benedicte Poulsdtr. Balchen 22.10.1798, gift med Andreas Samuel Luplau 1788-før 1860, minst 3 barn.

 

 

 

Barn i tredje ekteskap:

 

5. Carl Bernhardis Poulsen Balchen 21.07.1800 trolig død i York, England 28.10.1858

 

6. Ludvig Rosenkrantz Poulsen Balchen 10.12.1802

 

7. Juliane Emilie Poulsdtr. Balchen 29.12.1804

 

8. Leonhard Ambrosius Poulsen Balchen 01.03.1807 - død 1807

 

9. Leonhard Ambrosius Poulsen Balchen 08.03.1808- død 01.07.1876, gift med Dorthea Frey, barna Ludvig Reinhart 1832 og Carl Leonhard 1838.

 

10. Lovise Vilhelmine Poulsdtr. Balchen 11.03.1810 - død 13.07.1811

 

11. Lovise Vilhelmine Poulsdtr. Balchen 02.02.1812

 

 

Poul Christian Pedersen Balchen døde i København 22.04.1814.

 

Disse opplysningene har fremkommet med god hjelp. Se tema https://forum.arkivverket.no/topic/203280-paul-christian-pedersen-balchen-f1758-davik-til-k%C3%B8benhavn-hva-vet-vi-om-ham-og-hans-etterkommere/

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botille Marie Olsen-enke i 1814 giftet seg om igjen 2 september 1814- med Kusk Peder Jørgensen i Trinitatis kirken i København.

Da var hun 46 år. Hun født da ca. 1768.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119263#157758,26475313

Opslag 21.

Takk igjen Wenche for nytt flott bidrag til å kaste lys over denne familien.

 

Merkelig at ikke vielsen med Botille dukker opp. Den må jo ha funnet sted mellom 1796 og 1801. Likeså mangler dødsfallet til de to første hustruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Rune

Du kan prøve denne mailen til Nils Evald Biti som jeg fant på

DIS- Vet ikke om det er den samme Balchen som den du leter etter

 

 

Jeg har massevis av opplysninger om Paul Christian Balchen,

fra hans korte periode som handelsmann i Tana fra slutten av

1790 årene, hvis du er interessert.

 

Mvh. Nils Evald Biti. nevaldb@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Rune

Vedr. den første hustru Anne Cathrine Nielsdtr. Farsø.  Du skriver: " som døde trolig i Barsel 1793/1794"

Som det fremgik af det link jeg sendte dig i tråden om Poul Christian Balchen, døde hun i barsel d. 24 NOV 1793 (34 år gl.)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151079#151079,25074273

 

Datteren Anna Elisabeth døde forøvrigt 20 NOV 1795:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151079#151079,25074280

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Wenche. 

 

Dette er en av flere navnebrødre i Balchen slekten, nemlig Paul Christian Jensen Balchen 1768-1847. Han ble født i Gloppen av foreldre Jens Berentsen Balchen 1718-1782 og Herborg Galtung Hansdtr. Glad 1728-etter 1782..

 

Men mange takk igjen for gode og interessante bidrag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.