Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I Norgesprosjektet er det nå den situasjonen at to linjer som går til den samme stamfaren, viser seg å være hhv. en R1a- og en R1b-linje. Dette er likevel ikke åpenbart når man leser navnene i prosjektet, siden den ene linjen har oppgitt som stamfar en sønnesønn av den oppgitte stamfaren fra den andre linjen. Nå er jeg med hensikt vag her, slik at ingen skal føle seg uthengt. Mitt poeng med å bringe dette opp, er at dersom man har mulighet til det, bør minst to linjer testes opp til samme stamfar, for å verifisere linjen. I dette tilfelle viser det seg at det altså må mer testing til, for å forsøke å avklare hvilken linje som kan være den riktige.

Hvis man har oppgitt en stamfar fra midt på 1600-tallet, midt på 1500-tallet eller enda tidligere, kan det jo ha skjedd mye på veien til oss i dag. Det behøver ikke være snakk om utroskap, men kan ganske enkelt være en uklar kildesituasjon, en misforståelse i samtiden (f.eks. i et skifte) eller ledd som er feilkoblet på papiret i ettertid. Jeg vet ikke hvem som har testet disse to linjene. For alt jeg vet kan de være amerikanere, og det er også mulig at ingen av dem kjenner til diskrepansen.

Jeg vet om minst ett tilfelle til i Norgesprosjektet, men her er begge I1-linjer, dog så ulike at de ikke kan være beslektet innenfor den tidsrammen det er snakk om. Den oppgitte stamfaren for den ene av disse linjene er likevel så "hinsides", at det like gjerne i dette tilfelle kan være snakk om en fullstendig urealistisk tolkning av data (samt ønsketenkning, i hvert fall fantasileddene opp til denne "stamfaren"). Jeg vet heller ikke hvem som har testet disse to linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I mangel av en bedre tråd (omhandler jo DNA-testing):

http://www.nrk.no/magasin/dei-kan-vere-keisaren-sine-oldebarn-1.11692609 (NRK.no 25. mai 2014).

DTH

Jeg trodde vi var ferdige med dette nå... (hvis noen vil diskutere mer Hohenzollern, får de fortsette på den (de?) gamle trådene som eksisterer om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi var ferdige med dette nå... (hvis noen vil diskutere mer Hohenzollern, får de fortsette på den (de?) gamle trådene som eksisterer om dette).

Ja, det trodde jeg også. Postla lenken her fordi jeg trodde at Statsarkivet i Bergen-tråden var stengt for nye innlegg (skulle ha sjekke det først, selvsagt, men det var sent på kvelden ...). Diskusjonen kan gjerne fortsettes der (og ikke her).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

For de som har sittet på gjerdet for å vente på at Big Y-testen hos FTDNA skulle bli litt billigere: Som tidligere kjøper av denne testen har jeg mottatt en rabattkupong på $ 100, som kan brukes av hvem som helst - én gang. Kombinert med farsdagssalget gir denne kupongen en pris på $ 495 for Big Y. Tilbudet går ut 17. juni.

Jeg har kjøpt de Big Y-testene jeg hadde tenkt å kjøpe, så de som måtte være interessert, kontakt meg på mail svbjornd+krøllalfa+online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med farsdagssalget er også Family Finder-testen (den autosomale testen) satt ned fra $99 til $79. Det er ikke nødvendig med noen kupong for å nyttiggjøre seg dette salget. Tilbudet gjelder 9/6 - 17/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Etter å ha lest igjennom det meste ovenfor stiller jeg et enkelt spørsmål: Hva kan jeg forvente å få vite ved å teste meg selv? Har ingen mannlige slektninger i farsgenerasjon ei heller bror eller mannlig søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom det meste ovenfor stiller jeg et enkelt spørsmål: Hva kan jeg forvente å få vite ved å teste meg selv? Har ingen mannlige slektninger i farsgenerasjon ei heller bror eller mannlig søskenbarn.

Hei!

Som kvinne kan du teste morslinjen din, altså mitokontrie-DNAet ditt. Mitokontrie-DNA (mtDNA) arves til både kvinner og menn, men det er bare kvinner som kan bringe det videre til sine barn igjen. Som Y-DNA, er mtDNA oppdelt i veldig mange grupper som har utviklet seg fra ett opphav gjennom veldig mange tusen år, og ved å teste dette DNAet, vil du få vite hvilken av disse gruppene (kalt haplogrupper) du selv tilhører. Siden mtDNA muterer veldig langsomt, anbefales det at du tester hele gensekvensen, for å ha noen som helst sjanse for å få treff med andre testere innenfor en historisk tid. Det er ikke alltid man får nært treff likevel, men så har du i hvert fall bidratt med å kartlegge hvilke grupper vi i Norge tilhører. :)

Hvis du tar Family Finder-testen (FF), tester den ditt autosomale DNA, altså det DNAet som blander seg vilkårlig fra generasjon til generasjon. Mens Y-DNA- og mtDNA-testene bare tester henholdsvis ens farslinje og ens morslinje bakover, kan du i prinsippet få treff på alle linjer innenfor en 5-6 genrasjoner tilbake, av og til også lenger tilbake, med en FF-test. Det er vel den testen hvor du har størst sjanse til å få match med folk som er beslektet med deg innenfor en historisk tidsramme, men det fordrer at du har gjort en del arbeid selv på forhånd med å kartlegge anene dine tilbake til rundt 1700, i hvert fall (der det er mulig, av og til kan det jo stoppe mye før). FF-testen har også en del som kalles myOrigins, der den matcher deg mot ulike befolkningsgrupper, både innenfor kort tid, og opptil flere tusen år tilbake. Den skiller imidlertid ikke mellom nært og fjernt i resultatet, så her kan man ha en liten detektivjobb foran seg, hvis man får et litt uventet resultat. 

Hvis du tenker å teste deg, gjør det gjerne via Norgesprosjektet, så blir det litt billigere: https://www.familytreedna.com/public/Norway/

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ganske sikkert få minst 200 treff på slektninger (som har testet seg) og som det teoretisk skal være mulig å finne felles ane med - via kirkebøker etc, dvs innen de siste 4 hundre år. Dette gjelder for den autosomale testen (Family Finder), som koster rundt 600 kroner. Er du fra Hedmark, kan du få mange flere treff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som kvinne kan du teste morslinjen din, altså mitokontrie-DNAet ditt. Mitokontrie-DNA (mtDNA) arves til både kvinner og menn, men det er bare kvinner som kan bringe det videre til sine barn igjen. Som Y-DNA, er mtDNA oppdelt i veldig mange grupper som har utviklet seg fra ett opphav gjennom veldig mange tusen år, og ved å teste dette DNAet, vil du få vite hvilken av disse gruppene (kalt haplogrupper) du selv tilhører. Siden mtDNA muterer veldig langsomt, anbefales det at du tester hele gensekvensen, for å ha noen som helst sjanse for å få treff med andre testere innenfor en historisk tid. Det er ikke alltid man får nært treff likevel, men så har du i hvert fall bidratt med å kartlegge hvilke grupper vi i Norge tilhører. :)

Hvis du tar Family Finder-testen (FF), tester den ditt autosomale DNA, altså det DNAet som blander seg vilkårlig fra generasjon til generasjon. Mens Y-DNA- og mtDNA-testene bare tester henholdsvis ens farslinje og ens morslinje bakover, kan du i prinsippet få treff på alle linjer innenfor en 5-6 genrasjoner tilbake, av og til også lenger tilbake, med en FF-test. Det er vel den testen hvor du har størst sjanse til å få match med folk som er beslektet med deg innenfor en historisk tidsramme, men det fordrer at du har gjort en del arbeid selv på forhånd med å kartlegge anene dine tilbake til rundt 1700, i hvert fall (der det er mulig, av og til kan det jo stoppe mye før). FF-testen har også en del som kalles myOrigins, der den matcher deg mot ulike befolkningsgrupper, både innenfor kort tid, og opptil flere tusen år tilbake. Den skiller imidlertid ikke mellom nært og fjernt i resultatet, så her kan man ha en liten detektivjobb foran seg, hvis man får et litt uventet resultat. 

Hvis du tenker å teste deg, gjør det gjerne via Norgesprosjektet, så blir det litt billigere: https://www.familytreedna.com/public/Norway/

Takk for informasjonen. Slektstreet er for lengt utforsket, og dette kan kanskje være et interessant bidrag. Mye å sette seg inn i - men får ta et steg av gangen. Skal bestille testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei . en ydna er fra far til sønn . men en x mt dna går fra mor til datter . Jeg tok en dna test fra en person som mener han er i familie med meg fra min mors side av slekten . Som jeg forstår det så har jo jeg også xx dna , hvordan leser vi en dna test som er rettet mot mors-slekten min tatt av meg ? jeg har ydna R1a1 min mors slekt har R1b etter hva jeg er blitt fortalt .

mvh jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . en ydna er fra far til sønn . men en x mt dna går fra mor til datter . Jeg tok en dna test fra en person som mener han er i familie med meg fra min mors side av slekten . Som jeg forstår det så har jo jeg også xx dna , hvordan leser vi en dna test som er rettet mot mors-slekten min tatt av meg ? jeg har ydna R1a1 min mors slekt har R1b etter hva jeg er blitt fortalt .

mvh jan harald

Jeg tror det er noe du misforstår her, men for å gjøre det hele kort og greit: Du må ta en test for autosomalt DNA (f. eks. Family Finder på FamilyTreeDNA) av begge for å sjekke mulig slektskap her, med mindre ev. felles ane er mormors mormors mor osv. for begge (da kan mtDNA være en mulighet). Så må du overlate til laboratoriet å tolke testene og antyde ev. slektskap.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh jan harald

Hei Jan Harald.

Som du sikkert vet er det tre hovedtester som hver gir forskjellig informasjon.

Hvis du ønsker å finne ut om denne personen er i slekt med deg på din mors side, 

så spørs det hvordan dette slektsskapet er? Om han på sin morsside har samme morslinje

er det beste å teste mt-DNA hos dere begge. 

Ser at du nevner R1a1 som din Y-DNA, men det kan ikke si noe om eventuelle slektninger på din morsside. R1b som du nevner er nok Y-DNA til kanskje din morfars farslinje?

Hvis det er denne farslinjen som "slektningen" din har, så vil ikke en test av hverken mt-DNA eller Y-DNA hos deg hjelpe mye. Alternativet er da å finne en mannlig etterkommer av samme farslinje som din morfar. Hvis denne slektningen er nært beslektet bør det kunne vises i en Familyfinder (autosomal-test),  det kan ikke "bevise" slektsskapet helt, men kan indikere nært eller fjernt slektsskap. Denne siste testen må da selvfølgelig begge ta, da testen tester andre deler av DNA enn de førnevnte.

Hvis du i denne testen får treff på X-kromosomet, vet du at slektsskapet ikke kan være på din farsside og heller ikke på din morfars farsside, regelen er at X arves ikke gjennom to mannsledd. Som mann arver man X kun fra sin mor, mens din mor arver fra begge sine foreldre. 

Anbefaler deg også å lese informasjon på Norgesprosjektets nettsider: http://www.norwaydna.no/nb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

David Widerberg Howden

Takk for et fint svar , Da ingen på min mors side ønsket og stille opp ang en test så valgte jeg og ta disse to testen . Han som tok testen sa at manne gruppen på min mors side er mulig R1b . Jeg tok to tester som kommer ut snart , han som holder på min mors slekt er en kjent slektforsker :) og faren var en kjent skribent ang slektsbøker og kirkebøker på bømlo . så jeg ønsket og hjelpe han så godt jeg kunne da vi mulig er i slekt på min mors side : Men takk for fine svar . så for vi se om jeg har slekt på bømlo også :)

mvh jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

David Widerberg Howden

Takk for et fint svar , Da ingen på min mors side ønsket og stille opp ang en test så valgte jeg og ta disse to testen . Han som tok testen sa at manne gruppen på min mors side er mulig R1b . Jeg tok to tester som kommer ut snart , han som holder på min mors slekt er en kjent slektforsker :) og faren var en kjent skribent ang slektsbøker og kirkebøker på bømlo . så jeg ønsket og hjelpe han så godt jeg kunne da vi mulig er i slekt på min mors side : Men takk for fine svar . så for vi se om jeg har slekt på bømlo også :)

mvh jan harald

Skjønner, men hvis din mors farslinje er R1b så er det vel en slektning av deg som har tatt den testen?

Ved å teste ditt DNA kan man ikke vite hvilken Y-DNA din mors farslinje hadde.

Men hvilke to tester har du tatt? Er det Y-DNA og mt-DNA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min ydna er R1a1 jeg har har tatt 5 tester ang farslinjen  + att jeg nå har tatt to tester nå ang Mors linjen . Det eneste jeg hvet er at min mors farslinje har R1b etter hva denne personen sa til meg .  xx kronosomet har vi også på manne siden så testene jeg tok mot min mors-slekt kan vel vi se om jeg beslektet mot en mulig 4 menning fra bølmlo fra mors siden  ? Men dette er ikke mitt fag håper noen vet dette .

mvh jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald, og takk for sist!

Eg kan kanskje bidra her; I far min si slekt har det tidlegare stoppa opp ved tipp-tipp olderforeldra mine i rein mannsline. Vhja. Y-DNA har eg funne tipp-tippoldefar min og kor han kom frå, og spørsmålet meldte seg straks om kven kona hans var.

For å prøve å finne eit svar på dette, har eg tatt DNA testar av ein rekkje ætlingar etter henne og som alle har arva noko av hennar X-DNA. 

Vi har fire ulike typar DNA i cellene våre, som blir overført ulikt til barna våre, Y-DNA, mt-DNA, autosomalt-DNA og X-DNA. Som Widerberg Howden orienterte om ovanfor, er X-DNAet i ein særklasse, ved at søner arvar ein kopi av mor si sitt X-DNA, altså 100% frå mor og ingenting frå far, mens jenter arvar ca. 50% frå kvar av foreldra. Ved å fylja denne regelen, har eg funne dei av ætlingane som har arva deler av denne ukjende formora mi sitt X-DNA. Eg har no testa 4-5 slektningane som har arva ca. 25% av hennar X-DNA og fleire med 12.5% eller 6,25%. Alle er såkalla FamilyFinder testar, som også testar X-DNA. Desse "Marta"ane var aktive rundt 1800.

Du Jan Harald har ein forfar som heitte Odd Fredriksen Jåstad, og var frå Ullensvang i Hordaland. Han hadde barn med to stk. «Marta»; - Marta Ivarsdtr. og Marta Kristoffersdtr. Sidan du er etterkomar etter Odd Fredriksen Jåstad og den siste Marta, og har 6,25% X-DNA etter Marta Kristoffersdtr., og sidan begge «Marta» er aktuelle kandidatar til å vera mi formor og, gler eg meg til resultat av testen din er klar, sjølv om sannsynet for å få treff ikkje er stor. Det er som Peter Sellers så treffande sa det; "It's a shot in the dark...". Morbrødrene dine har 12,5% av Marta Kristofferdatter sitt X-DNA.

Dette viser at X-DNA, har nokre eigenskapar som gjer at ein kanskje kan nå lenger tilbake enn med tradisjonelt autosomalt DNA, på visse ættledd. Det må samstundes nemnast at prosentane som eg gjevne ovanfor, er høgst teoretiske, og praksis viser store avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigmund Steinsbø, og takk for sist! Håper det ikke blir lenge til neste kaffe prat , :)  Jeg håper du finner ut av dette , Jeg skal stiller opp så godt jeg kan ang DNA . Håper at en av mine onkeler kan ta en Dna test  :)

mvh

jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Det er endelig et kort sommersalg hos FTDNA, og inntil 25/7 er disse kupongene gyldig for følgende tester:

Family Finder: $89 (regularly $99) Use Code: JerusalemFF89

New Tests - Full mtDNA. Y37, Y67, Y111 ($30 off) Use Code: JerusalemY30

15% off on all upgrades regularly costing $99 or more - this includes BIG Y. Use Code: Jerusalem2015

Thus:

• With the Jerusalem2015 code, the Big Y is only $488.75
  • With the JersualemY30 code, Y-DNA37 may be only $119 (new kit) or $109 (existing kit with no previous Y-DNA testing)
  • With the JerusalemY30 code, mtFullSequence may be only $109 if mtDNAPlus was previously purchased
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein skal starte opp med ein Y-DNA-test -  er Y37 ein grei start, eller er det like greit å gå rett på t.d. Y67?

Y-37 er for så vidt en grei start, men matcher på dette nivået er mindre pålitelige enn på Y-67, dvs. at man kan ha matcher på Y-37, som blir borte på Y-67.

Hvis man skulle vise seg å tilhøre haplogruppen R1a, vil det oftest være lettere å plassere en Y-67-test, enn en Y-37-test. Det gjelder også til dels R1b og I1, men ofte må man her siden ta SNP-tester i tillegg, for å finne ut av hvilken undergruppe man tilhører, siden markørene ofte er veldig like på grener som ellers har felles opphav for flere tusen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-37 er for så vidt en grei start, men matcher på dette nivået er mindre pålitelige enn på Y-67, dvs. at man kan ha matcher på Y-37, som blir borte på Y-67.

Hvis man skulle vise seg å tilhøre haplogruppen R1a, vil det oftest være lettere å plassere en Y-67-test, enn en Y-37-test. Det gjelder også til dels R1b og I1, men ofte må man her siden ta SNP-tester i tillegg, for å finne ut av hvilken undergruppe man tilhører, siden markørene ofte er veldig like på grener som ellers har felles opphav for flere tusen år siden.

Og hvis man tilhører en sjeldnere haplogruppe slik som jeg gjør (G2a2b2a1c3), får man ikke engang match på 12 markører. (Evanger og Vaksdal siden 1600-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man tilhører en sjeldnere haplogruppe slik som jeg gjør (G2a2b2a1c3), får man ikke engang match på 12 markører. (Evanger og Vaksdal siden 1600-tallet).

Det er ikke alltid man får match på 12 markører selv om man tilhører veldig vanlige haplogrupper som I1 og R1b, heller. Jeg administrerer et par slike testresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider