Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

 

 

Jeg kan ennå ikke se at det har kommet noe fornuftig svar på disse spørsmålene. Det har vært gjort et par forsøk på å svare:

1) "den tyske monarchisten sammen med Prins Georg" er gitt som svar. Hvem er "den tyske monarchisten"? (Jeg har googlet "W Kloth", men fant bare en teppehandler i Hamburg).

Var dere faktisk inne i selve mausoleet, eller bare på utsiden?

Kan dere legge fram en invitasjon fra Prins Georg Fredrich av Preussen?

 

2) (skal være 3) "Ludwig er fetteren til Prins Georg". Det finnes en fetter av prins Georg Friedrich som i monarkistiske kretser kalles "SKH Prinz Christian Ludwig von Preussen". Hvorfor kaller spanskekongen ham da for Prins Ludwig av Østpreussen?

 

De andre spørsmålene står fortsatt ubesvart.

 

mvh FHJ

 

A,t dette skal du få svar på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all seriøs slektsforskning bør man unngå ønsketenkinger; man må rett og slett ikke gjøre føringer til et ønsket mål. I denne tråden føler jeg at nettopp ønsketenking er middelet her. Det er høyest prisverdig at folk engasjerer seg og vil hjelpe til i det hele tatt.

 

Selv har jeg møtt på usikkerhet flere steder, men jeg har da heller stoppet opp og unnlater å føre opp usikre koblinger.

I selve tråden er det gjort mange krumspring av endringer, noe som kan tyde på at noe er skrevet som ikke ønskes å stå der - hvorfor? Jeg får en følelse av at det forekommer en dialog i bakgrunnen som sier "nei, ta vekk det..." Når flere "medsammensvorene" ønsker å komme til samme målet (les: etterkommere av Keiser Wilhelm) så må man gå nøye igjennom hva som skal legges ut her av de såkalte bevis. En bunke uuttalte indisier - se hva som kan tjene saken og legg kun ut dem. Alt annet må trykkes hard til brystet - de gavner ikke saken. Legg så ut et spørsmål her og få litt mer støtte fra de erfarne slektsforskere, vips så føler man at man står på tryggere grunn for slektsskapet. Dernest kan man si "hele slektsnorges elite har kommet til det samme".

Beklager om Hohemzollerne føler seg tråkket på - men slektsskapet har dere ikke til nå klart å bevise. Og det er å bevise på best mulig måte det handler om, ikke ren ønsketenking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eks-keiserens dødsdag, 4. juni, åpnes mausoleet for monarkister, som da nettopp får anledning til å legge ned blomster. Var det 4. juni familien Fosse besøkte stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eks-keiserens dødsdag, 4. juni, åpnes mausoleet for monarkister, som da nettopp får anledning til å legge ned blomster. Var det 4. juni familien Fosse besøkte stedet?

viss jeg ikke tar helt feil så var det februar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eks-keiserens dødsdag, 4. juni, åpnes mausoleet for monarkister, som da nettopp får anledning til å legge ned blomster. Var det 4. juni familien Fosse besøkte stedet?

Hei . nei det var i Januar :) 13 januar :::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det også åpnes på fødselsdagen 27. januar, men det står det ikke noe om på nettsidene. Doorn og keiseren har fortsatt en sterk posisjon hos tyske monarkister, og så vidt jeg kan forstå også blant andre brune elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det også åpnes på fødselsdagen 27. januar, men det står det ikke noe om på nettsidene. Doorn og keiseren har fortsatt en sterk posisjon hos tyske monarkister, og så vidt jeg kan forstå også blant andre brune elementer.

Den mottakelsen som de fra vår familie fikk både Lørdag men ikke minst Søndag var helt enestående. Forøvrig var reisefølge og alt godkjent av Prins Georg Friedrich. Uavhengig av hva enkelte måtte mene om blodsbånd, så åpner de ikke opp mausoleumet for enhver som kommer. Så en viss åpning av døren på gløtt var det ihvertfall disse 2 dager. Navn på og bilde er vel lagt ut av Jan Harald trur eg. Så vidt vi vet er Jan Harald og reisefølge de eneste Nordmenn som har vært inne på graven. Så litt unikt er det uansett. Ha en fortreffelig dag. Ja de ble invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all seriøs slektsforskning bør man unngå ønsketenkinger; man må rett og slett ikke gjøre føringer til et ønsket mål. I denne tråden føler jeg at nettopp ønsketenking er middelet her. Det er høyest prisverdig at folk engasjerer seg og vil hjelpe til i det hele tatt.

 

Selv har jeg møtt på usikkerhet flere steder, men jeg har da heller stoppet opp og unnlater å føre opp usikre koblinger.

I selve tråden er det gjort mange krumspring av endringer, noe som kan tyde på at noe er skrevet som ikke ønskes å stå der - hvorfor? Jeg får en følelse av at det forekommer en dialog i bakgrunnen som sier "nei, ta vekk det..." Når flere "medsammensvorene" ønsker å komme til samme målet (les: etterkommere av Keiser Wilhelm) så må man gå nøye igjennom hva som skal legges ut her av de såkalte bevis. En bunke uuttalte indisier - se hva som kan tjene saken og legg kun ut dem. Alt annet må trykkes hard til brystet - de gavner ikke saken. Legg så ut et spørsmål her og få litt mer støtte fra de erfarne slektsforskere, vips så føler man at man står på tryggere grunn for slektsskapet. Dernest kan man si "hele slektsnorges elite har kommet til det samme".

Beklager om Hohemzollerne føler seg tråkket på - men slektsskapet har dere ikke til nå klart å bevise. Og det er å bevise på best mulig måte det handler om, ikke ren ønsketenking. :)

Hei Henning. Personlig så har eg gjort det jeg skrev. Klart at det har vært tvil. Men når jeg ser hvor mange mennesker som har bistått oss på forumet ¨å har jeg stilt ett fordømt krav til de av mine familiemedlemmer som skriver her. Vi skal holde oss til sannheten ikke mer eller mindre. Noe annet ville vært særdeles respektløst ovenfor dere som hjelper oss her. Jeg skriver for egen regning og har ingen medsammensvorende . Det eneste jeg er uviss om er hvor mye av kommunikasjon og bilder jeg vil ligge ut.. Vi har bevis på at første kontakt er via riktig hus i Tyskland, er vi ført bak lyset. Så sitter jeg og endel andre med så mye kommunikasjon at noen har hatt heltidsbeskjtigelse med dette. Jeg er helt enig med de fleste har inne at indisier er ikke bevis. Men vi har heldigivs eller uheldigvis mange sammenfallende indisier. Om jeg er Fosse , Andersen eller Hohenzollern vet jeg snart ikke selv. Og vi må på en eller annen måte få det bekreftet eller avkreftet.

Til slutt Henning jeg føler meg ikke tråkket på i det hele tatt av noen her. Men jeg for min del har heller ikke drevet med ønsketenking. Men etter å ha diskutert i flere måneder med folk og hatt møte med en av de : Så kommer det ett brev til meg fra Juan Carlos I , etter å ha fått det sjekket opp mot andre brev så ser det helt ekte ut. Det eneste som er fiel er at et IKKE Finnes noen Ludwig von Ostpreussen i tilttel . Han heter Luis Ramon Guilliom og er bosatt i Madrid. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Elias ble konfirmert i Bruvik i 1921! Han var ved Ulvsnesøy guttehjem ved Osterøy, som var et sted for forsømte gutter og gutter med atferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Elias ble konfirmert i Bruvik i 1921! Han var ved Ulvsnesøy guttehjem ved Osterøy, som var et sted for forsømte gutter og gutter med atferdsproblemer.

 

 

Og ved konfirmasjonen er det oppført fødselsdato 10.04.1906 og døpt 17.06 samme år. Foreldrene ved konfirmasjonen er ikke uventet de samme som ved fødsel og dåp, Elias og Karen Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Elias ble konfirmert i Bruvik i 1921! Han var ved Ulvsnesøy guttehjem ved Osterøy, som var et sted for forsømte gutter og gutter med atferdsproblemer.

 

Vi får håpe det var for forsømte gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke ha vært enkelt for barna å vokse opp med døvstumme foreldre. Det er en nok en spesiell utfordring selv i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi er nødt til å ta ett familieråd her, om hva som er sunt for oss å få kunnskap om. Det kan selvsagt være at han har vært fullstendig forsømt. I såfall stemmer det med hans egen historie , men alternativet her kan være av annen art. Noe som kanskje ikke vi barnebarn / oldebarn trenger å ha kunnskap om. Jeg har googlet hjemmet og lagt ut info på vår side om dette stedet. Jeg er uansett mektig imponert over hva dere klarer å finne ut. Tusen takk. Så takken for all hjelp bør være at jeg tar meg tid til å dele med alle dere vår historie fra det siste halvannet året. Den kan nok få dere til å undre, le og fortvile. Men garantert en merkelig og morsom historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til kyrkjeboka:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Bruvik i Bruvik, Klokkerbok nr. A 4 (1908-1937), Konfirmerte 1921, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-158

 

Så då er det rett likevel at han var "satt bort". Det var vel også nemnt i eit tidlegare innlegg (#218) at forholdet til foreldra ikkje var så enkelt.

 

Redigert etter å ha lese siste innlegg: Ting kan vel tyde på at Anders har hatt ein vanskeleg oppvekst, men han har jo greidd seg bra seinare i livet. Ein vanskeleg oppvekst betyr ikkje at ein treng å frykte at det var noko "gale" med han elles.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til kyrkjeboka:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Bruvik i Bruvik, Klokkerbok nr. A 4 (1908-1937), Konfirmerte 1921, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-158

 

Så då er det rett likevel at han var "satt bort". Det var vel også nemnt i eit tidlegare innlegg (#218) at forholdet til foreldra ikkje var så enkelt.

 

Uavhengig om hvem som er foreldrene , så stemmer disse funn med hans egen historie. At han måtte klare seg selv. Og bodde på forskjellige garder. Så han har åpenbart hatt en forferdelig oppvekst. Når ble alt verre for han? Under første verdenskrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fyrste verdskrigen var Norge nøytralt og handla med begge partar. Norge tente dermed på krigen. Eg trur ikkje at det var noko spesielt tyskarhat i Norge den gongen. Sist Norge hadde vore i krig var det engelskmennene som gjekk til angrep, og som seinare heldt blokade i Skagerrak (tenk på "Terje Vigen"). Eg vil difor tru at folk var meir skeptiske til dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra siden Ulvsnesøy skole:

 

"Sammenlignet med arkivene etter andre barnehjem og skolehjem, gir arkivene etter Ulvsnesøy skole et nokså helhetlig inntrykk av "liv og levnet". Belegget av gutter er godt dokumentert, og det finnes elevmapper fra størstedelen av skolens eksistens. I tillegg inneholder arkivet protokoller som gir et inntrykk av hva grunnen til plasseringen av guttene var. Protokollene gir videre informasjon om noen av guttene som i perioder ble fulgt opp også etter at de hadde sluttet ved skolen. Det aller meste av materialet er sett ut fra skolens ansattes synspunkt. Imidlertid finnes det noe materiale fra elevene, dette er fra siste del av skolens eksistens."

 

Hvis man er heldig kan det finnes interessante opplysninger i dette arkivet - hvis familien får innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra siden Ulvsnesøy skole:

 

"Sammenlignet med arkivene etter andre barnehjem og skolehjem, gir arkivene etter Ulvsnesøy skole et nokså helhetlig inntrykk av "liv og levnet". Belegget av gutter er godt dokumentert, og det finnes elevmapper fra størstedelen av skolens eksistens. I tillegg inneholder arkivet protokoller som gir et inntrykk av hva grunnen til plasseringen av guttene var. Protokollene gir videre informasjon om noen av guttene som i perioder ble fulgt opp også etter at de hadde sluttet ved skolen. Det aller meste av materialet er sett ut fra skolens ansattes synspunkt. Imidlertid finnes det noe materiale fra elevene, dette er fra siste del av skolens eksistens."

 

Hvis man er heldig kan man finne interessante opplysninger i dette arkivet.

 

Arkivet deres oppbevares i Bergen byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fyrste verdskrigen var Norge nøytralt og handla med begge partar. Norge tente dermed på krigen. Eg trur ikkje at det var noko spesielt tyskarhat i Norge den gongen. Sist Norge hadde vore i krig var det engelskmennene som gjekk til angrep, og som seinare heldt blokade i Skagerrak (tenk på "Terje Vigen"). Eg vil difor tru at folk var meir skeptiske til dei.

 

Nå tenkte jeg på noe helt annet, at han var betalt for på Fosse gård . Så brøt krigen ut. Ren spekulasjon selvsagt. Vet at Norge var nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å strø salt i åpne sår (beklager det :( ) føler jeg likevel det er riktig av meg å gjøre oppmerksom på følgende: et døvstumt par ville aldri fått tillatelse av fattigstyret til å ta til seg et lite barn. Derfor ER Karen moren, men hun kan selvsagt ha fått Anders Elias med en annen mann enn Elias. Eneste måte å komme til bunns i denne saken er derfor å kontakte de arkivene som sitter på opplysningene fra jordmødrene og fattigstyrene i Meland og i Bergen, det vil si Meland kommune, Bergen byarkiv og Fylkesmannen i Hordaland :( Jeg regner derfor med at familien Fosse tar kontakt med nevnte instanser snarest, slik at saken kan avklares raskt.

 

Selsagt vil også Y-DNA kunne avklare farskapsforholdet, men dette synes for meg å være helt unødvendig å sette i gang med i denne saken! :unsure:

 

En fortsatt debatt på metaplan vil ikke føre noe godt med seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så takker eg for at så mange hjelper oss her på arkivet. Vi gjør nå egne grep for å få klarhet i en del saker. Balnt annet prøver vi å få tak i ukjende "tremmenninger" som bor i Bergen til å matche DNA mot oss , får å se om vi er i slekt. Dette bør være den enkleste veien. Er de ikke i slekt stiller saken seg helt klart annerledes.Men siden vi baserer mye av saken på indisier og hukommelse. Så har eg ett spørsmål: Så vidt jeg kan se så er Karen fødd av en ugift mor stemmer det? Hva arbeidet moren med? Det er mulig dette er for lenge siden til vi klarer å finne det ut. Samtstundes har jeg ikke glemt Søsteren til Elias Andersen Fosse , Sofie som giftet seg i 1906 med Jon og flyttet til Øfstebø. Hennes spor finner eg ikke ut av mellom 1900 og 1906. Hovedspørsmålet er fremdeles hvorfor havnet Anders Elias på hjem for enten kriminelle eller vanskjøttede gutter? Når det var såkalt familie han budde hos. Og at myndige Severine som han ihvertfall senere hadde ett ok forhold til som var enehersker på garden frem til hun giftet seg. Sm jeg skrev i går så virker som Anders Elias sin personlig historie er ekte og ikke noe som er funnet på. Dette var vel egentlig det første skikkelige beviset på det.

 

I fare for å strø salt i åpne sår (beklager det :( ) føler jeg likevel det er riktig av meg å gjøre oppmerksom på følgende: et døvstumt par ville aldri fått tillatelse av fattigstyret til å ta til seg et lite barn. Derfor ER Karen moren, men hun kan selvsagt ha fått Anders Elias med en annen mann enn Elias. Eneste måte å komme til bunns i denne saken er derfor å kontakte de arkivene som sitter på opplysningene fra jordmødrene og fattigstyrene i Meland og i Bergen, det vil si Meland kommune, Bergen byarkiv og Fylkesmannen i Hordaland :( Jeg regner derfor med at familien Fosse tar kontakt med nevnte instanser snarest, slik at saken kan avklares raskt.

 

Selsagt vil også Y-DNA kunne avklare farskapsforholdet, men dette synes for meg å være helt unødvendig å sette i gang med i denne saken! :unsure:

 

En fortsatt debatt på metaplan vil ikke føre noe godt med seg :rolleyes:

Helt klart at det virker merkelig at han skulle bli tiltatt av ett døvstumt ektepar som knapt budde i lag. Men er det nødvendigvis en offisell adopsjon? Du har rett i den siste setningen. Er redd for det ja. Når det gjelder byarkivet og Jordmorbøkene så må det taes tak omgående fra vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å trekke paralleller mellom Køhler-saken og denne ”keiser Wilhelm-saken”.

I Køhler-saken hadde også avdøde Hugo Køhler f. 1861, ymtet om at han var en annen enn det familien trodde og senere gikk ut i pressen med. Her ble det diskutert opp og ned om hans egne uttalelser; ”at han egentlig var Johann Orth” f. 1852, familielikhet, bilder, malerier og medaljer han hadde hengende på veggen. Flere i familien var 100 % overbevist om at han var en annen enn han utga seg for og dette hadde de visst om i familien i mangfoldige år.

Familien etter Køhler tok kontakt med personer i Østerrike, som etterkommere etter Johann Orth og det endte med at de ble invitert til Østerrike for å bese slott etc. Det ble også foretatt gravåpning av Hugo Køhlers grav. Ingen ting kunne bevise annet enn at Hugo Køhler var Hugo Køhler og ikke Johann Orth. En mann med en ganske så ”brokete” fortid, etter hvert som en begynte å grave i det..

http://da2.uib.no/koehler/

 

Mye av det samme kommer igjen her, med at deres forfar Anders Elias Fosse, som dere påstår skal være født 10.april 1905, som sønn av keiser Wilhelm II og ei tjenestejente fra Sogn ved navn Sophie. Det fortelles at Anders Elias Fosse hadde et bilde av keiser Wilhelm på veggen. At det skal være bilder med Anders Elias Fosse og keiseren sammen.

Dere har kontaktet personer i Tyskland, og fortalt at dere er etterkommere etter Anders Elias Fosse, som ifølge dere var en uekte sønn av keiser Wilhelm II.

Det endte med at dere ble invitert til Tyskland og fikk sågar tillatelse til å ta navnet Hohenzollern i bruk.

Hva dere har gitt personer i Tyskland som bevis for at deres påstander er korrekte, er det bare dere selv som kan svare på. Her i forumet har vi ikke sett noe som kan underbygge en sånn påstand. Tvert imot, så har alt som har kommet fram gått i motsatt retning, i likhet med Køhler.

 

Uttalelser som er gitt angående Anders Elias Fosse spriker veldig, hvor Anders Elias Fosses sønn; Harry Andreas Fosse, uttaler til Webavisen at han ”hadde hørt at hans far hadde snakket om at han var sønn av Keiser Wilhelm II, men det var mye hysj, hysj.

Historien starter i Hardanger. I 1904 var keiser Wilhelm på besøk i Hardanger, og traff en jente (lokal tjenestejente) fra Sogn. I april året etter ble faren til Harry Andreas Fosse født, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

Etter fødselen ble han adoptert eller satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar, Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad.

Det var visstnok ikke bare et sommereventyr jenta fra Sogn skal ha hatt med keiseren. Hun skal ha vært med han flere somrer på skipet hans.

Keiser Wilhelms sønn skal ha hatt navnet Anders Fosse. Årsaken til at han ikke er blitt funnet av forskere tidligere, er at han ikke er registrert i noen kirkebøker, mener Fosse.

- Han dukket etter å ha vært sporløst forsvunnet de første fem årene av livet. Vi tror han da har befunnet seg på forskjellige gårder før han ble satt bort til familien Fosse på Halsnøy i Hordaland, sier han”.

 

Under tittelen: ”Her er keiser Wilhelms bergenske oldebarn”, uttaler uttaler Øyvind Fosse til BA 23.august 2012: – Vi har visst det hele siden vi var små, at min bestefar var sønn av keiser Wilhelm, men det er ikke før nå at vi faktisk har fått det bekreftet, sier Øyvind Fosse.

Han er født og oppvokst i Fredrik Stangs vei ved Brann Stadion.

Historien starter i Hardanger. I 1904 var keiser Wilhelm på besøk i Hardanger, og traff en jente fra Sogn. I april året etter ble bestefaren til Øyvind født, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

– Han ble adoptert eller satt bort til Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad. Vi har fått bekreftet fra flere steder at keiseren dro hit for å se til gutten, sier Øyvind Fosse.

 

NB! Her gjentar Øyvind Fosse det samme som faren Harry Andreas Fosse sa til Webavisen; Etter fødselen ble han adoptert eller satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar, Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

 

Hvordan kunne Anders Elias vokse opp hos Gustav og Severine Fosse på Halsenøy i Kvinnherad, når han vitterlig bodde hos Elias og Karen på Øvre Fosse i Meland?

Det fortelles av etterkommerne etter Anders Elias Fosse, at Anders Elias etter fødselen ble adoptert eller satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar, Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

Severina Martine Fosse f. 1882, var søster av Anders Elias Fosses oppgitte far; Elias Andersen Fosse. Severina Fosse var således tante til Anders Elias og 12 år eldre enn Anders Elias.

Severina ble gift 30.november 1916 med Gustav Andreas Andersen Moldekleiv f. 1894 Moldekleiv, Meland. Severina og Gustav hadde IKKE en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad, men de bodde på Fosse, Meland, Alversund, hvor Severina døde i 1961 og Gustav i 1964. Ikke på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad.

Anders Elias Fosse kan IKKE ha blitt adoptert eller ha kommet til Severina og Gustav rett etter fødselen, da Severina Martine Fosses giftermål med Gustav først ble inngått i 1916, da Anders Elias var 10 ½ år.

Påstand nr.2, er at Severina og Gustav var døvstumme. Det er ingen ting som tilsier at Severina var døvstum, men om Gustav var det vet jeg ikke. Men det jeg er ganske sikker på, er at noen blander kortene skikkelig!

 

Trådstarteren Jan Harald Fosse startet med å navngi tjenestejenta til Sofie født 1884 i USA og kommet fra gnr.51 Øvstebø:

”Elias Andersson Fosse og Karen Marie Chrtistophersdotter står oppført som foreldre på Anders Elias Fosse i Meland kirkebøker. Som min familie mener er feil. Den eldste igjenlevende i familien min er 80 år gammel og sier at dette er helt feil da Anders Elias Fosse ble tiltatt denne familien en gang rundt 1904 -1905, dette vet vi i Familien da Anders Elis Fosse har sakt det selv når han levde. Vi har i dag kilder på at far til Anders skal hete Wilhelm og er fra tyskland og at mor skal hete sofie og var tjeneste-jente og var født i usa . Når familien ikke godtar dette og mener at det er feile foreldre i kirkebøker på Anders Elis Fosse hva kan vi gjøre med det ?

Vi har også fått noen Papirer fra Tyskland ang denne familie saken , Så mitt spørmål er hvordan kan vi få registret de rette foreldre på min Bestefar Anders Elias Fosse . Venlig Hilsen Jan Harald Fosse”

”Anders Elis Fosse står i kirkebøker at han er født i 8 April 1906 . Familien vet at han at han bli tiltat Fosse meland 1904-1905 og døpt 1906 . Mor skal hete sofie og vere en tjeneste jente født 1884 i usa og kommer fra gards nr 51 øvstebø . Far skal ha navne wilhelm II og kommer fra tyskland da slekten i Norge vet om dette, Kirkebøkene på meland fosse er feil etter det familien sitter av informasjon Venlig Hilsen Jan Harald Fosse”,

 

NB! Hvis Anders Elias Fosse var født 10.april 1905, kan han jo ikke ha blitt tiltatt familien Fosse i 1904!

Moren skal hete Sofie og være tjenestejente født 1884 i USA og kommer fra gnr.51 Øvstebø skriver Jan Harald Fosse her.

Denne Sofie f. 1884 er det blitt redegjort for: Sofie Helene Sjursdatter f.12.mai 1884 på Øvstebø i Skånevik og ble døpt 18.mai 1884 Åkra i Skånevik, Hordaland, som datter av Gårdbruker Sjur Olsen f. 1829 og Valgerd Samsonsdatter f. 1840. Hun ble konfirmert i Skånevik kirke 2.oktober 1898.

Sofie Helene Sjursdatter var ved tellingen 1900 bosatt på Øvstebø gnr.51 i Skånevik, som tjenestejente og oppgis å være f. 1884. bor sammen med søsken og moren som er enke.

Hun bor ved tellingen 1910 på Øvstebø gnr.51, Skånevik og oppgis å være tjenestepike og å ha amerikansk statsborgerskap. Hun bor sammen med moren Valgjær Samsonsdatter og broren Samson S. Olsen.

Hun emigrer 2.gang i 1911 og da hun ankom Ellis Island i 1911 oppgir hun å ha vært i USA også fra 1900 til 1908! Ergo kan hun heller ikke være en mulig mor til et barn født i Norge 1905/1906 - Anders Elias Fosse!

 

I (innlegg 4) skrev Jan Harald Fosse: ”Legger her ved døds annonsen til min bestefar, dette beviser en gang for alle at min bestefar har feil fødsels datto og at kirkebøker har feil ... han kom til fosse gård da han var ca 1,5 år gammel . Kirkebøker er feil .. foreldre er feil ... få dette bort nå ...”

NB! Hvis Jan Harald Fosse mener at Anders Elias Fosse var født 10.april 1905, må han således ha kommet til Fosse ca. september 1906.

Hvordan kan de da døpe Anders 2 mnd gammel i Meland kirke 17.juni 1906, som ektefødt sønn av det døvstumme paret Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum?

Det normale var vel å døpe barnet når det var mellom 1 og 4 mnd gammelt og det er stor forskjell på det og å komme med en baby på 2 mnd enn et barn på 14 måneder!

 

I tillegg har Lars E. Øyane fått fyldige opplysninger fra flere familiemedlemmer i forbindelse med sitt arbeid Gards- og Ættesoga for Luster kommune. Han fikk da opplyst at: ”Anders Elias Eliasson Fosse, f. i Meland 10.4.1906, d. i Bergen 1.4.1983. Han gifte seg visstnok i Bergen kring 1925, dato ukjend, med Hildur Marie Martinsdotter Iversen, f. i Bergen 23.2.1907. Ho d. i Bergen 22.7.1977. Anders var ei tid steinarbeidar og sidan bybud før han fekk arbeid som ferjeførar. Han og Hildur fekk fem born i lag, men Hildur hadde òg ei dotter frå før.”

 

NB! Ingen i familien skal ha nevnt noe om at barna til Elias og Karen Marie ikke var ”ektefødte” barn av dette paret, eller adoptert av paret.

Hvorfor gjorde de ikke det, hvis de i mange år hadde visst at han ikke var en ekte sønn av Elias og Karen Marie, men at Anders Elias Fosse var sønn av keiser Wilhelm II og ei tjenestejente ved navn Sofie? Det er noe merkelig at ikke en av mange som Lars E. Øyane var i kontakt med, hadde ymtet innpå rykter eller mistanker om at det her forelå noe ”muffens” vedrørende Anders Elias sine foreldre. – Ikke mange hadde klart å tie om en sånn sensasjon.

 

Det er ingen ting annet som kan motbevise at Anders Elias Fosse, var en ektefødt sønn av det døvstumme ekteparet Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdtr. Sviggum.

Han ble født 10.april 1906 og døpt 17.juni 1906, med nær familie som faddere. Han bor på Fosse ved tellingen 1910 og oppgis f. 1906 (fødselsdato feil).

 

Anders Elias og søsknene har sikkert ikke hatt en lett oppvekst med to døvstumme foreldre, og broren Karl Martin stakk tidlig av gårde til ”Unaiten”.

Anders Elias kom til Ulvsnesøy guttehjem ved Osterøy (et sted for forsømte gutter og gutter med atferdsproblemer) og ble konfirmert under sitt opphold der den 19.juni 1921. Samme foreldre, fødselsdato 10.april 1906 og dåpsdato 17.juni 1906 er oppgitt.

 

Anders Elias Fosses far; Elias Fosse døde 17.februar 1926 i Bergen ca 2 måneder før Anders fylte 20 år.

Søsknene Karl Martin som var reist til Amerika, datteren Anna Sofie, gift med Karl Jacobsen, Skivebakken 46 b i Bergen, Martha Andersen, Gyldenpris Utmark 38 og sønnen Anders Andersen Gyldenpris Utmark 38, nevnes som arvinger etter faren i Dødsfallprotokollen.

NB! Han hadde ved skiftet etter faren samme adresse som søsteren Martha.

 

Fiskehandler Anders Elias Fosse f. 1906 i Alversund, ble gift i Årstad Kirke 21.juli 1926 med Hildur Marie Iversen f. 1907 i Bergen

 

Over stemmeberettiget ved kommunevalget i Bergen 1934 er Anders Elias også oppført med fødselsår 1906

 

I 1978 hadde folkeregisteret han registret som født 10.april1906.

 

Pensjonist Anders Elias Fosse døde i Bergen 1. april 1983, og datteren opptrådte på vegne av familien og gav avdødes personalia til skifteretten via begravelsesbyrå: Pensjonist Andreas, overstrøket og rettet til Anders Elias Fosse, Nedreveien 16, 5000 Bergen, f. 10.04.1906, Fossjøen, Holsnøy. Gift 24/6-26, Enkemann. Død 1-4-1983 Bergen.

Så kan en jo også spørre seg selv hvordan Anders Elias Fosses egen datter kunne gi så korrekte opplysninger til skifteretten?

 

I en dødsannonse etter Anders Elias Fosse skriver barn og barnebarn at han døde 77 år gammel, mens en annen del av ”familien” at han døde ”nær” 78 år gammel,

Anders Elias var 76 år når han døde (det manglet 9 dager før han fylte 77 år.)

 

En trenger ikke ha store fantasien for å forstå at det ikke kan ha vært lett for Anders Elias og hans søsken å vokse opp med to døvstumme foreldre..

Hvorfor Anders Elias Fosse i likhet med Alexander Hugo Køhler har forespeilet familien noe annet vil alltid bli et åpent spørsmål for de gjenlevende.

Det hadde vært morsomt om historien var sann, men enn så langt, så vil jeg, (ut ifra det som er fremkommet) enda en gang hevde at; dette tror jeg ingen ting på! Alt peker i motsatt retning.

 

Felles for både Køhler-saken og denne saken, er at hverken Alexander Hugo Køhler, eller Anders Elias Fosse gjorde noe selv for å rette opp i ”feilene” mens de levde. Det er etterkommerne etter de avdøde, som i begge sakene kjemper for å få godkjent at deres forfar var en annen enn hva kildene forteller oss.

 

Jeg tror dere begynte å nøste i feil ende av slektsforskningen og at når dere nå (i god tro?) urettsmessig og helt uten belegg, (basert på rykter og indisier) bruker navnet Hohenzollern; fordi dere mener/tror, at deres forfar Anders Elias Fosse var ”keiserens sønn”.

Jeg mener at Fosseslekten etter Anders Elias Fosse, ikke har noe som helst med keiser Wilhelm II og Hohenszollerne å gjøre.

 

Så når dere på nettet omtaler dere som Fosse Hohenzollern/ Fosse von Hohenzollern, og familiemedlemmer som; Prinz, ”Prinsesse, Prinz av Preussen, Hans Kongelige Høyhet Grand Prince Øyvind Fosse von Hohenzollern, ja, da vrenger det seg i meg.

Mennesker som for inntil halvannet år tilbake var helt alminnelige mennesker ved navn Fosse, er plutselig blitt ”Royale”, små barn er ”prinzer” og selv en ganske enkel forlovede av Anders Elias Fosses etterkommer har tatt i bruk navnet uten at de er gift!

Ut ifra titler og det dere opphøyer dere selv til blir dette vanskelig å fordøye.

 

Var jeg dere, ville jeg øyeblikkelig tatt tilbake navnet Fosse, fortalt mine nærmeste; ”at her har vi tatt feil” og latt alt annet forsvinne i stillhet, før verdenspressen fikk kloa i det..

Eller har det allerede gått for langt?

 

 

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.