Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Skrevet 28 August 2013 - 22:11

Elias Andersson Fosse (fødd Meland 28.12.1869) og Karen Marie Christophersdotter f. Sviggum (fødd Hafslo 13.7.1874)

Som vi i familien mener er feile foreldre til Andres Elias Fosse . Far til Anders mener familien er det Tyske Kaiser Wilhelm II . Jan Harald Hohenzollern

Hva var årsaken til at du la inn dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 dager er gått siden tråden ble startet, og det er fortsatt absolutt ingen dokumentasjon for de opprinnelige påstander. Mange har forsøkt å bidra til oppklaring, bare ikke familien selv. Det virker ikke som om familien er interessert i sannheten, men kun ønsket å få støtte for egen "teori".

 

Edit: - og den opprinnelige påstanden (tittel og startinnlegget) påsto at kirkeboken var feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den opprinnelige emnetittel og tekst fra 28. august - slik det fremsto 5. september (Google cache):

 

"ang kirkebøker og fakta og feil"

 

"Elias Andersson Fosse (fødd Meland 28.12.1869) og Karen Marie Christophersdotter f. Sviggum (fødd Hafslo 13.7.1874)

 

 

Elias Andersson Fosse og Karen Marie Chrtistophersdotter står oppført som foreldre på Anders Elias Fosse i Meland kirkebøker. Som min familie mener er feil . Den eldste igjenlevende i familien min er 80 år gammel og sier at dette er helt feil da Anders Elias Fosse ble tiltatt denne familien en gang rundt 1904 -1905 , dette vet vi i Familien da Anders Elis Fosse har sakt det selv når han levde. Vi har i dag kilder på at far til Anders skal hete Wilhelm og er fra tyskland og at mor skal hete sofie og var tjeneste-jente og var født i usa . Når familien ikke godtar dette og mener at det er feile foreldre i kirkebøker på Anders Elis Fosse hva kan vi gjøre med det ?

Vi har også fått noen Papirer fra Tyskland ang denne familie saken , Så mitt spørmål er hvordan kan vi få registret de rette foreldre på min Bestefar Anders Elias Fosse . Venlig Hilsen Jan Harald Fosse

 

 

Legger med et bilde av Wilhelm II og min sønn . det er noe som heter eple faller ikke langt fra treet og familie likhet lyver ikke ...

Vedlagt(e) fil(er)

16902_4312424857722_95234017_n.jpg"

 

Hele tråden må sees i denne sammenhengen. Det er en uting å endre et innledende innlegg på et (mye) senere tidspunkt på en måte som gjør at svarene fremstår på en annen måte (og på noe annet!) enn de opprinnelig var ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re innlegg 275. I utgangspunktet har din samboer ingenting med saken å gjøre, og det er vel ikke lagt ut bilder av henne i denne diskusjonen, men lagt inn lenke til Lady Hohenzollern som har bilde av din samboer med etternavnet Fosse Hohenzollern, hvilket selvfølgelig er latterlig, og som du bør bebreide din slektning for og ikke den som legger ut lenken til sidene.

 

Denne slektningen sier på siden sin, Hva gjør dette meg, prinsesse, prinsesse av Tyskland. Her er det snakk om en som totalt mangler bakkekontakt. Om det skulle være etterkommer i flere ledd senere av en uekte av sønn, som ikke er offentlig akseptert gir ingen titler. Hun er ganske enkelt en Fosse fra Norge.

 

Ettersom dere spør om denne Anders er det vel tydelig at det er usikkerhet. Det er ingen idag som kan si noe med sikkerhet om hans opphav utenom kirkebøkene. Dere burde ha droppet Hohenzollernnavnet til dere hadde kunnet bevise at det virkelig var tilfelle at Anders var sønn av Keiseren, noe som alle beviser frem til nå som vi har sett tyder på at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald og Øyvind; det kan være interessant for oss å få vite hva Fylkesmannen, Bergen byarkiv og Melnd kommune mente om hva de kunne hjelpe med av dokumentasjon (jordmorprotokoller, fattigstyrets protokoll, arkivet til Ulvsnesøy m.v.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald Fosse skrev:

 

"ja vi hadde planer om og legge ut alt her ang denne familie saken . men så lenge det kun dreier seg om saken"

 

------------

Det burde dere ha gjort fra begynnelsen av. Det er en god skikk, om man ønsker hjelp til å nøste opp i slektstrådene sine, å informere om alt det man i utgangspunktet har av informasjon, som er relevant for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten presisering ang oldemor Karen;

Hun bodde ikke så veldig alene med barna. På Fosse gnr 25 bnr 11 var der to bolighus.

Det ene var huset til Elias' foreldre so ble overtatt av hans søster Severine.

Det andre var huset til Elias der Karen bodde med barna. Dette huset ble skjøtet over til Severine i jan./feb. 1926. Det var vel omtrent på den tiden Elias døde.

Elias var skredder og oppholdt seg vel helst der det var arbeid for en skredder. Karen og barna var altså på hjemegården hans i eget hus.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.a.40, Sted: Nordhordland sorenskriveri, Meland, Alversund tinglag, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Meland og Alversund I Gnr. 1-48

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071203620463.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12915&uid=ny&idx_side=-161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan Google: Fosse Hohenzollern og finne lignende linker og mer til. Selv det som er skrevet her vil komme fram.

Jeg skrev at jeg mente at dere hadde begynt å nøste i feil ende og at jeg mener at dere ikke burde være bærere av navnet Hohenzollern, da deres navn vitterlig er Fosse. Jeg fant det enda mer merkverdig at en forlovede også kunne begynne å ta i bruk navnet.

 

Da jeg etter Googling hadde funnet både Hans Exellence, Hans Høyhet, Prinser, Prinsesser, Grand Prinz, Prinz av ditt og Prinz av datt; Fosse von Hohenzollern, og Øyvind Fosse sa at han ikke visste noe om sånne titler, så lagde jeg noen linker til noe av det.

Jan Harald Fosse la tidlig ut et bilde av sin egen sønn, sammen med et bilde av keiseren og skrev at: familielikheten lyver ikke og at eplet faller ikke langt fra stammen. (Det ble senere fjernet)

 

Det har aldri vært min mening å ”drite” ut noen i familien her, men vet at jeg har lett for å gå rett på og kaller som oftest en spade for en spade.

Det har hele tiden blitt spurt etter ”BEVIS” for at dere er etterkommere etter keiser Wilhelm II, av flere som har prøvd å bistå, men det er bare blitt pratet bort hele veien og det har gått på rykter. Dere har ikke lagt fram noen ting som kanskje kunne gjort sitt til at jeg kunne se tingene fra en annen side.

En kan ikke bygge et slektstre på rykter og antagelser.

 

Flere deltakere, meg selv inkludert, forsto fort at Anders Elias Fosse så langt fra var en sønn av keiseren, men av Elias Andersen Fosse og Karen Marie Christophersdtr. Sviggum.

Påstår dere noe annet så ligger bevisbyrden hos dere.

 

Derfor rådet jeg dere også at; ”Var jeg dere, ville jeg øyeblikkelig tatt tilbake navnet Fosse, fortalt mine nærmeste; ”at her har vi tatt feil” og latt alt annet forsvinne i stillhet, før verdenspressen fikk kloa i det..”

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det ikke igjen (kanskje fjernet?), men det ble nevnt at Anders skulle ha et større pengebeløp i DNB, og at dere ønsker å få tilgang til dette + evt dokumenter. Jeg stiller meg helt uforstående til dette. Det fungerer jo slik at når etterkommerne får skifteattesten fra skifteretten tar man kontakt med banken avdøde benyttet, og får tilgang til boksen, kontoene etc. Dette har vel de fleste av oss vært igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vise til et (nå slettet?) innlegg i begynnelsen av debatten, fra ett av familiens medlemmer, så viser det litt av familiens innstillig til saken:

 

Kenneth-Wilhelm skrev 29 August 2013 - 15:42:

 

Hva er poenget med Digitalarkivet og dette forumet når familien vet om feil som er her ikke kan få rettet de opp!? Da blir dette bare tull på tull!

Hele famiien til Anders Elias Fosse vet at han var født den 10 april 1905, men alle andre vet selfølgelig bedre en familien?

 

Slikt er ikke noe godt utgangspunkt. Her ønskes ikke sannheten, men å få rett. Nå mer enn 2 uker senere er det fortsatt ikke lagt frem noe som helst, det foreligger kun angrep på alle de som forsøker å hjelpe. Hva var egentlig hensikten med å starte denne debatten i dette forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder navnet Hohenzollern: Så har vi fulgt de anbefalinger vi fikk. Jan Harald sendte inn en søknad om navneendring. Han fikk da beskjed om siden dette var ett spesielt etternavn måtte det godkjennes i Tyskland. Så hvem som har godkjent det der vet jeg ikke. Det tok ca 2 måneder fra søknad ble sendt til navnet ble godkjent.

 

Etterkommerne til Anders Elias Fosse har fått lov til å bruke navnet Hohenzollern, som trolig er et beskyttet etternavn.

På nettsiden preussen.de kan jeg ikke finne noen opplysninger om at familien Fosse er innlemmet i Huset av Hohenzollern, noe man skulle tro hvis dette var offesielt? Hvorfor kan man ikke lese om keiserens uekte sønn i Norge på denne siden eller andre tyske sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det ikke igjen (kanskje fjernet?), men det ble nevnt at Anders skulle ha et større pengebeløp i DNB, og at dere ønsker å få tilgang til dette + evt dokumenter. Jeg stiller meg helt uforstående til dette. Det fungerer jo slik at når etterkommerne får skifteattesten fra skifteretten tar man kontakt med banken avdøde benyttet, og får tilgang til boksen, kontoene etc. Dette har vel de fleste av oss vært igjennom!

 

Du finner det i innlegg 218 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut denne en gang til og håper dere ser på denne ikke bare hva ang hva familie medlemmer har gjort på google .

 

 

håper at noen ser hva min fetter Øyvind skrev på arkive sendt i går ang feilene . vi forholder oss til at det er feil som dere ser . så for vi heller gå videre i denne saken ang dokumenter , vist dere forholder dere til at det er feil i Arkive ok . les skikkelig igjen hva øyvind la ut på Arkive i går kveld viktig for saken .

 

 

se hva han har lagt ut . han påstår feil i arkive les det . takk

Hele familien har vel påstått feil i arkivet siden post 1.

Vi venter fortsatt på dokumentasjon ang. hva som er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut denne en gang til og håper dere ser på denne ikke bare hva ang hva familie medlemmer har gjort på google .

 

 

håper at noen ser hva min fetter Øyvind skrev på arkive sendt i går ang feilene . vi forholder oss til at det er feil som dere ser . så for vi heller gå videre i denne saken ang dokumenter , vist dere forholder dere til at det er feil i Arkive ok . les skikkelig igjen hva øyvind la ut på Arkive i går kveld viktig for saken .

 

 

se hva han har lagt ut . han påstår feil i arkive les det . takk

 

Hvilke feil er det du tenker på? Hva mener du forresten med "feil i Arkive" (det virker som om du bruker betegnelsen "Arkive" både på de primærkildene som finnes og på Digitalarkivets forum)?

 

Ellers stusser jeg over formuleringen "så for vi heller gå videre i denne saken ang dokumenter , vist dere forholder dere til at det er feil i Arkive ok". Hvordan skal dette tolkes? Betyr det f.eks. at dere bare vil legge ut dokumentasjon dersom vi aksepterer at det er "feil i Arkive"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hele familien har vel påstått feil i arkivet siden post 1.

Vi venter fortsatt på dokumentasjon ang. hva som er feil

 

Ja, det er ikke noen nyhet med feil i arkivene og det er derfor en må sjekke opp og kontrollere selv. Ingen nyheter i det han skrev igår kveld.

 

Under tittelen: ”Her er keiser Wilhelms bergenske oldebarn”, uttalte Øyvind Fosse til BA 23.august 2012: –Vi har visst det hele siden vi var små, at min bestefar var sønn av keiser Wilhelm, men det er ikke før nå at vi faktisk har fått det bekreftet, sier Øyvind Fosse.

Hvem kunne bekrefte det? Hvor er bevisene?

 

Hva er det som holdes så tett inntil brystet hvis dere har en bekreftelse? Bare lurer jeg :(

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterkommerne til Anders Elias Fosse har fått lov til å bruke navnet Hohenzollern, som trolig er et beskyttet etternavn.

På nettsiden preussen.de kan jeg ikke finne noen opplysninger om at familien Fosse er innlemmet i Huset av Hohenzollern, noe man skulle tro hvis dette var offesielt? Hvorfor kan man ikke lese om keiserens uekte sønn i Norge på denne siden eller andre tyske sider?

Under tittelen: "Her er keiser Wilhelms bergenske oldebarn", uttalte Øyvind Fosse til BA 23.august 2012: –Vi har visst det hele siden vi var små, at min bestefar var sønn av keiser Wilhelm, men det er ikke før nå at vi faktisk har fått det bekreftet, sier Øyvind Fosse.

Hvem kunne bekrefte det? Hvor er bevisene?

 

Hva er det som holdes så tett inntil brystet hvis dere har en bekreftelse? Bare lurer jeg :(

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

På siden preussen.de kan man oppnå kontakt med Huset av Hohenzollern. Vi kan jo sende en e-post og spørre hvordan de forholder seg til saken? Noen som tar utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig så har/hadde de fleste av barna til Anders Elias identisk blodtype som keiseren eller i samme blodfamilie. De / vi har ikke typisk norsk A / O. men AB.

 

Til det kan eg nevne at min mor har blodtype AB rh-, samme som Fleksnes. Min yngste søster blei fødd i Bergen pga dette (ikkje Haugesund der me andre er fødde), og ho var BLÅ da ho blei født. Typisk tegn på kongelig.

Vet noen om keiseren var i nærheten av Lysefjorden eller Sauda rundt århundreskiftet (1898 – 1900)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår Jan Harald og Øyvind litt når dei føler seg utdritne, sidan deler av debatten etter kvart dreiar seg meir om facebook og prinsesser enn om det som er saka, nemleg opphavet til Anders Fosse. Hadde eg vore i deira skor ville eg ha vore ganske flau i utgangspunktet, og det er då lite hyggeleg når nokon ser ut til å vere vel opptekne med å strø salt i såra. Eg trur at Øyvind har forstått at ting tyder på at Anders ikkje er keisarleg. Uansett om ein er i stand til å ta inn over seg fakta eller ikkje, så er det liten vits i å terpe meir på at dei ikkje burde hatt etternamnet eller andre private forhold. Kva dei vel å kalle seg får vere deira problem.

 

Elles meiner eg at mykje av debatten også har dreia seg om saka, og at de har fått god hjelp. Dette gjeld også innlegget til Øyvind frå i går kveld. Som Øyvind er inne på er det mange feil i folketeljinga frå 1910, og dette er noko dei som har følgd med på forumet er kjende med. Opplysningar frå folketeljingar må takast med ei klype salt. Kyrkjebøkene pleier derimot å vere rette. Er det noko av det Øyvind skreiv i går kveld som de ikkje har fått svar på?

 

Elles meiner eg de burde undersøkje dei tinga Arnfrid nemner i #280 og tidlegare innlegg, og håpar at de deler litt av dette med oss. Som "alle andre" heile tida har etterlyst ville det ha vore interessant å få vite heile historia dykkar, inkludert "bevis", slik Øyvind har lova oss fleire gonger. Dette burde ha komme mykje tidlegare i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

På siden preussen.de kan man oppnå kontakt med Huset av Hohenzollern. Vi kan jo sende en e-post og spørre hvordan de forholder seg til saken? Noen som tar utfordringen?

 

Ser det ikke som usannsynlig at noen kommer til å ta imot utfordringen din etter hvert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser det ikke som usannsynlig at noen kommer til å ta imot utfordringen din etter hvert :)

 

Vi kan være enig om en ting utover indisier og rykter . Så er det gjort en elendig jobb fra vår side, sett fra en slektsgranskers syn. Noe jeg er inderlig klar på, det er egentlig derfor jeg er på arkivet nå. For å prøve å finne sannheten uansett for kjedelig den måtte være. På en måte står vi like fast på en annen måte så er sannsynligheten mindre. Vi er ikke dummere enn at vi har skjønt det. Selv om det fremdeles er en del saker som jeg finner forunderlig. Hva vi har av beviser blir tynt, når vi ikke er i nærheten av å kunne bevise at Karen ikke er hans mor. Så det eneste vi har da er Anders Elias sine egne uttalelser og andre sine uttalelser fra den tiden. Jeg finner det merkelig at han har fornektet sin Mor og Far som hans ekte. Ingen av barna hans skjønner det heller. Som jeg har sagt en kan si mye om bestefar ,men han vår normalt en sindig , rolig og anstendig person. Ikke hadde han noe å tjene på det , heller tvert imot. Skulle det vise seg at vi har blitt rundlurt så er det ekstremt rart. men mye kan tyde på det. På tross av at vi har gjort endel eksterne kontroller av folk vi har diskutert med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi kan være enig om en ting utover indisier og rykter . Så er det gjort en elendig jobb fra vår side, sett fra en slektsgranskers syn. Noe jeg er inderlig klar på, det er egentlig derfor jeg er på arkivet nå. For å prøve å finne sannheten uansett for kjedelig den måtte være. På en måte står vi like fast på en annen måte så er sannsynligheten mindre. Vi er ikke dummere enn at vi har skjønt det. Selv om det fremdeles er en del saker som jeg finner forunderlig. Hva vi har av beviser blir tynt, når vi ikke er i nærheten av å kunne bevise at Karen ikke er hans mor. Så det eneste vi har da er Anders Elias sine egne uttalelser og andre sine uttalelser fra den tiden. Jeg finner det merkelig at han har fornektet sin Mor og Far som hans ekte. Ingen av barna hans skjønner det heller. Som jeg har sagt en kan si mye om bestefar ,men han vår normalt en sindig , rolig og anstendig person. Ikke hadde han noe å tjene på det , heller tvert imot. Skulle det vise seg at vi har blitt rundlurt så er det ekstremt rart. men mye kan tyde på det. På tross av at vi har gjort endel eksterne kontroller av folk vi har diskutert med.

 

Jeg skjønner godt at det må være frustrerende å få helt andre opplysninger enn det en selv har gått og trodd på et helt liv.

Hvorfor Anders Elias sa dette, kan vel nettopp ha forbindelse med at barndommen kanskje ikke var så veldig god og lett for han. Men det vil dere jo aldri få svar på, for grunnen tok han med seg i graven.

Dere er ikke de eneste og derfor trakk jeg fram sammenligningen med Køhler. De var også overbevist om noe annet enn det som var tilfelle.

Så lenge det ikke finnes fnugg av bevis for at dere er etterkommere etter keiseren, så blir det vel hva kildene forteller oss som må være det avgjørende i denne saken.

Jeg prøvde kanskje å vekke dere på en litt brutal måte, men tror vel det er lurt å innse at historien som Anders Fosse fortalte, ikke medførte riktighet og for alltid vil være et ubesvart spørsmål.

Sørgelig, men sant. Det hadde vært moro om historien var sann og jeg har ingen problemer med å forstå at dere føler dere grundig lurt. Hvem ville ikke det?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.