Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Du mener da ikke at en lenke til Facebook viser noe som helst? Blant dette forumets medlemmer tror jeg nok at jeg neppe er alene om å ikke være medlem der...

 

Jeg vet ikke om det har noen mening i å forklare dette. Men med de hederspersoner som er kommet på banen i nå det siste. mener vi å sannsynliggjøre at det er større muligheter til at denne saken er riktig enn feil. Ps. Hvem har snaket om Facebook ?

 

Uansett så ser jeg at det er meningsløst å diskutere dette temaet med enkelte her , på tross av at vi har avdekket store feil i papirene og folketellingene enn noen liker å innrømme.

 

Så vi sender det vi får nå direkte til de som har hjulpet oss. Alt annet ser jeg som meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Hvem har snaket om Facebook ?

 

Det gjorde Jan Harald i #322 - hvor han skrev: "en liten smake bitt mere kommer ,,,,,,," (og la ved en lenke til en side på Facebook).

 

Jan Harald har etterpå forandret dette innlegget slik at det bare er et smilefjes igjen. Altså atter en gang et innlegg som har blitt forandret i ettertid slik at den opprinnelige teksten forsvinner. Det er helt ok å redigere sine innlegg for å rette på skrivefeil og dårlige formuleringer, men alt utover det blir uredelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde Jan Harald i #322 - hvor han skrev: "en liten smake bitt mere kommer ,,,,,,," (og la ved en lenke til en side på Facebook).

 

Jan Harald har etterpå forandret dette innlegget slik at det bare er et smilefjes igjen. Altså atter en gang et innlegg som har blitt forandret i ettertid slik at den opprinnelige teksten forsvinner. Det er helt ok å redigere sine innlegg for å rette på skrivefeil og dårlige formuleringer, men alt utover det blir uredelig.

 

Her er jeg helt enig. Vi har sett gang på gang i denne tråden at meningen med innlegg har blitt endret etter de har blitt besvart, på en måte som gjør at svarene blir meningsløse. Det er uredelig, håper dere slutter med det.

 

(Jeg så også facebook-lenken, og den virket ikke... Dvs. Innholdet var gjort utilgjengelig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei mogeleg årsak til at det ikkje gjekk å leggje ut filmen her er at maksimal opplastingskvote er på 500 kB, noko som gjer det problematisk å leggje ut noko så enkelt som eit bilete eller ei skanna side frå ei bok. Filmen er på 162 MB.

 

Kven var Severin Fosse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg at hele dette temaet er blitt såpass ullent og tåkelagt av trådstartere, at før det kommer mer konkrete bevis opp i lyset bør ingen bruke mer av sin tid på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld innlegg #322 prøvde Jan Harald å leggje ut filmen over (#333), utan å få det til. I staden for å slette innlegget burde han ha skrive noko slikt som

 

Redigert: Prøvde å leggje ut ein film, men fekk det ikkje til

 

Altså slik som i #326.

 

Elles er eg heilt einig i at all redigeringa/sletting av innlegg tidlegare i tråden gjer det vanskelegare å følgje med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld innlegg #322 prøvde Jan Harald å leggje ut filmen over (#333), utan å få det til. I staden for å slette innlegget burde han ha skrive noko slikt som

 

Redigert: Prøvde å leggje ut ein film, men fekk det ikkje til

 

Altså slik som i #326.

 

Elles er eg heilt einig i at all redigeringa/sletting av innlegg tidlegare i tråden gjer det vanskelegare å følgje med.

 

Jeg fikk åpnet filmen i #333, men det var ingen ny informasjon der. Kun en eldre slektning som gjenfortalte de samme ryktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk åpnet filmen i #333, men det var ingen ny informasjon der. Kun en eldre slektning som gjenfortalte de samme ryktene.

 

Men hva er vitsen med å vise oss enda flere rykter? Det er jo ikke det som mangler i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ned boka "Mellom bakkar og berg gard og ætt i Meland bind 2" som omhandlar Fosse gard, intet nytt under solen der foruten at den begynner med en nesten identisk kommentar Øyvind kom med "Fosse var den største gården i området" bare at han var den "desidert største" noe som er i beste fall dårlig formulert. Sagstad gårdene var større. Så desidert størst var den i vertfall ikke. Kan ikke for at jeg føler det er noe som skurrer her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg fikk åpnet filmen i #333, men det var ingen ny informasjon der. Kun en eldre slektning som gjenfortalte de samme ryktene.

 

Nå er ikke hun en slektning av oss meg bekjent.

Men jeg avventer det som kommer i løpet av helgen ,en mer sammenfattet historie fra uhildede personer og forhåpentligvis noe fra lokalavisen der ute .

 

Ei mogeleg årsak til at det ikkje gjekk å leggje ut filmen her er at maksimal opplastingskvote er på 500 kB, noko som gjer det problematisk å leggje ut noko så enkelt som eit bilete eller ei skanna side frå ei bok. Filmen er på 162 MB.

 

Kven var Severin Fosse?

Jeg er litt usikker på hvilke relasjoner han hadde med oss, men jeg har forstått det slik at flere av mine slektninger har snakket med han mens han var i livet. Han kommer fra en av nabogardene og ble godt over 100 år og han var klar i hodet til siste dag. Han døde muligens for en 7-8 år siden uten og kunne fastsette dette nøyaktig. Men det regner jeg med er en enkel sak å finne ut av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ned boka "Mellom bakkar og berg gard og ætt i Meland bind 2" som omhandlar Fosse gard, intet nytt under solen der foruten at den begynner med en nesten identisk kommentar Øyvind kom med "Fosse var den største gården i området" bare at han var den "desidert største" noe som er i beste fall dårlig formulert. Sagstad gårdene var større. Så desidert størst var den i vertfall ikke. Kan ikke for at jeg føler det er noe som skurrer her.......

 

Jeg er vel en av de få personene som ikke har vært der ute, men skal bevilge meg en tur ut i løpet av oktober. Jeg har heller aldri lest bygdeboken . Det eneste som skurrer i vår historie er at vi ikke klarer å bevise det vi påpeker. Og at saken vår er full av indisier. Det som er positivt er at den eldre generasjon der ute omsider har sagt seg villig til å prate om det. Om Sagstad gårdene var større er sikkert riktig ,men som sagt de kjenner jeg ikke til, har bare forstått det slik at Fosse gård var den største i området. Men det er ikke temaet mitt. Har fått alle papirer fra kartverket så jeg skal ihvertfall studere strukturen på alt frem til i dag.Så jeg er mer opplyst.

 

Det er nok viktig å være klar over at folketellingene på den tid var basert på opplysninger som familien selv ga.

 

Ja og det er vi klar over.

 

Det er nok viktig å være klar over at folketellingene på den tid var basert på opplysninger som familien selv ga.

 

Ja og det er vi klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være gøy for dere , sjelden har dere vel argumentert med staere personer enn oss.

 

Jo lenger vi kommer ned i denne suppen jo sikrere blir vi på tross av den motstand vi ha møtt.

Vi ser klarere og klarere at historien stemmer. Men jeg har full forståelse for at dere tviler. Vi arbeider nå på mange fronter for å komme så langt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være gøy for dere , sjelden har dere vel argumentert med staere personer enn oss.

 

Jo lenger vi kommer ned i denne suppen jo sikrere blir vi på tross av den motstand vi ha møtt.

Vi ser klarere og klarere at historien stemmer.

 

Det er selvsagt helt legitimt å være sta, men det bør da være et skikkelig fundament for staheten.

 

Det er umulig å komme utenom at en historie aldri kan "stemme" mer enn på et rent hypotetisk plan, dersom den ikke kan kildebelegges. Anekdoter holder ikke, og det spiller i så måte prinsipielt ingen rolle om det er én eller mange som forteller den samme historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er selvsagt helt legitimt å være sta, men det bør da være et skikkelig fundament for staheten.

 

Det er umulig å komme utenom at en historie aldri kan "stemme" mer enn på et rent hypotetisk plan, dersom den ikke kan kildebelegges. Anekdoter holder ikke, og det spiller i så måte prinsipielt ingen rolle om det er én eller mange som forteller den samme historien.

Derfor prøver vi nå å finne ut om det er kilder som har noe mer enn rykter å komme med, men det er uansett interresant for oss at andre har hørt om dette og at enkelte vet ganske mye om saken selv om den er over hundre år gammel. Skulle ønske at jeg gjorde dette for en 30 år siden, da tror jeg at vi kunne ha fått bevis for saken. Nå er det andre muligheter og vi kjører den også ,tar litt tid bare. Bare det at flere kan bekrefte at Keiseren har vært på Fosse gård ,betyr mye for oss. Den koblingen vi har lett etter her på arkivet ser ut til i det minste bli bekreftet av seriøse mennesker . Og skulle det finnes noe i gamle bygdemagasin som enkelte mener så styrker i det minste indisiene seg kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har flere ganger vært vist til Severin K. Fosse. Han var født 15. februar 1889, og døde 16. januar 1998, nesten 109 år gammel og som en av Norges eldste menn gjennom alle tider. Han var på besøk på lesesalen i Statsarkivet i Bergen og jeg snakket med ham. Han var implisert i arbeidet med innhenting av stoff til bygdebokprosjektet. I bygdeboken er det gitt minimalt med opplysninger om Anders Elias Fosse og hans familie. Det er opplysningene fra kirkebok/klokkerbok som gjengis. Det står ikke noe om keiser Wilhelm, eller at han skulle vært på besøk på Fosse noen gang.

 

Severin K. Fosse kom fra gnr. 25/7 i Meland, og var hjemme hos foreldrene i 1900-tellingen, http://digitalarkive...8&merk=938#ovre, men bodde i Fana ved 1910-tellingen. Han har følgelig vært fraværende da Anders Elias Fosse var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin, sønn av Klement Johnsen og Anna Fosse, ble født 15. februar 1889, hjemmedøpt 10. mars, med stadfestelse i kirken 21. april samme år. For den som måtte tvile: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Meland i Alversund, Ministerialbok nr. C 1 (1882-1900), Fødte og døpte 1889, side 38.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6954&idx_id=6954&uid=ny&idx_side=-37

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061127050238.jpg

 

Det har vært en Severin Fosse til. Han var født i 1872 og døde i 1965 i Bergen.

 

Det er ikke noen Severin døpt i Meland i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.