Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

På 27.8.2016 den 20.51, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:
  På 27.8.2016 den 20.28, Øyvind Fosse skrev:

Dette er faktisk uanstendig av dere, dere er de samme personer som " såkalt kopierte en 16 dna fra en såkalt ukjent slektning på 48 timer med postgang).

Samme DNA ble brukt til å disskreditere hele slekten i Aftenposten.

Er det noen som burde skamme seg i denne sak så er det d og ett par av dere som trykker liker.

-------------------

Det er vel meg du sikter til her, da..... Jeg har altså kopiert DNA-resultatet til dine slektninger fra Fosse. Ganske alvorlig beskyldning det. Kanskje du har glemt hvor mange timer jeg har brukt til å bistå dere i denne saken...

Forøvrig gjentar jeg at Fosse-familien er testet til å tilhøre Y-haplogruppe R1a. Alle konge- og keiserslekter i Europa som er testet, inkl Romanov, tilhører R1b.

Om det er du som kjenner resultatene fra Bernadotte-Falk-testen, gjør du lurt i å legge de frem her nå!

Hei Arnfrid . Jeg kan opplyse deg at da sitter du på litt feile info . ang Y-haplogrupper . Men det er rett at noen har R1B  ikke alle . ikke bruk google ;)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2016 den 21.02, Rigmor Waler skrev:

Hei Trygve.

Jeg vil ikke gi meg ut på noen uttalelser om hva dette sier meg om deg. Jeg bare ser at du i likhet med dine fettere holder muligheten åpen for at deres bestefar Anders Elias Fosse ikke skal være sønn av de som beviselig er hans foreldre.

Som jeg skrev tidligere, så mener jeg at Yngve Nedrebø er i sin fulle rett til å mene hva han mener.

Mvh Rigmor

Feigt av deg! Sette folk som du ikke kjenner i bås og tillegge dem meninger og motiv som du ikke kjenner får du til. Hvis du hadde lest mine innlegg så ville du sett at jeg ikke tar stilling hverken for eller imot.

Og selvsagt kan Yngve Nedrebø som alle oss andre mene akkurat hva han vil. Men som representant for Riks- og Statsarkivene må han allikevel veie sine ord mer enn en menigmann. Å komme med utsagn som:

"Bernadotte og Falk AB kan åpenbart tjene gode penger på å utstede "sertifikater" til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige. 8% av genmassen i den norske befolkningen kommer fra området i den vestlige delen av sentral-Europa, 14% fra den østlige delen. 

Det framlagte sertifikatet fra Bernadotte og Falk sier følgelig ikke noe som helst om den problemstillingen som har vært utgangspunktet for denne tråden."

og:

"Her er det bare å sende pengene, så kommer det "Royal DNA test" med sertifikater i retur!"

det er ærekrenkende og langt over streken noe han nok er fullt klar over. 

Synes han burde komme på banen selv

Har skjedd noe rart med innloggingen min som jeg ikke forstår. Ingen baktanke med det. Beklager det.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er etter mi meining utdebattert for lenge sidan. Påstanden om det keisarlege opphavet er grundig tilbakevist, og Fosse-familien har ikkje noko nytt å komme med som kan belyse saka.

På 27.8.2016 den 20.51, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Dette er faktisk uanstendig av dere, dere er de samme personer som " såkalt kopierte en 16 dna fra en såkalt ukjent slektning på 48 timer med postgang).

Er det noen som burde skamme seg i denne sak så er det d og ett par av dere som trykker liker.

-------------------

Det er vel meg du sikter til her, da..... Jeg har altså kopiert DNA-resultatet til dine slektninger fra Fosse. Ganske alvorlig beskyldning det. Kanskje du har glemt hvor mange timer jeg har brukt til å bistå dere i denne saken...

Forøvrig gjentar jeg at Fosse-familien er testet til å tilhøre Y-haplogruppe R1a. Alle konge- og keiserslekter i Europa som er testet, inkl Romanov, tilhører R1b.

Om det er du som kjenner resultatene fra Bernadotte-Falk-testen, gjør du lurt i å legge de frem her nå!

Eg støttar Arnfrid i at det hadde vore svært interessant å få vite resultatet av testen dersom dette finst. Og då snakkar eg ikkje om papiret med dei mange kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2016 den 22.01, Tiji skrev:

Feigt av deg! Sette folk som du ikke kjenner i bås og tillegge dem meninger og motiv som du ikke kjenner får du til. Hvis du hadde lest mine innlegg så ville du sett at jeg ikke tar stilling hverken for eller imot.

Og selvsagt kan Yngve Nedrebø som alle oss andre mene akkurat hva han vil. Men som representant for Riks- og Statsarkivene må han allikevel veie sine ord mer enn en menigmann. Å komme med utsagn som:

"Bernadotte og Falk AB kan åpenbart tjene gode penger på å utstede "sertifikater" til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige. 8% av genmassen i den norske befolkningen kommer fra området i den vestlige delen av sentral-Europa, 14% fra den østlige delen. 

Det framlagte sertifikatet fra Bernadotte og Falk sier følgelig ikke noe som helst om den problemstillingen som har vært utgangspunktet for denne tråden."

og:

"Her er det bare å sende pengene, så kommer det "Royal DNA test" med sertifikater i retur!"

det er ærekrenkende og langt over streken noe han nok er fullt klar over. 

Synes han burde komme på banen selv

Har skjedd noe rart med innloggingen min som jeg ikke forstår. Ingen baktanke med det. Beklager det.

Mvh. Trygve

Eg ser på dette som gode konklusjonar. Han seier det berre slik det er. Kva er gale med det?

Kan du bidra med å opplyse oss om kva for dna-markørar testen hos Bernadotte&Falk inneheld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2016 den 20.53, Åsbjørg Susort skrev:

Hvilket laboratorium blir brukt til DNA-analyse?

Jeg sjekket første instans på denne "garantilisten"

http://www.bernadottefalk.se/order-information/quality-and-warraty/

og kan ikke finne Bernadotte & Falk på listen over deres godkjente DNA-laboratorier

http://www.aabb.org/sa/facilities/Pages/RTestAccrFac.aspx

Jeg spurte bare om hvilket laboratorium Bernadotte & Falk brukte. Hvordan er det uanstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2016 den 22.14, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg ser på dette som gode konklusjonar. Han seier det berre slik det er. Kva er gale med det?

Kan du bidra med å opplyse oss om kva for dna-markørar testen hos Bernadotte&Falk inneheld?  

Er det vanlig i ditt miljø eller for deg å slenge drit til folk du ikke kjenner for "det er en grei konklusjon Du er en drittsekk, sånn er det bare"?

Yngve kjenner ikke Bernadottefirmaet men klarer likevel å slenge drit til de. Og det forsvarer du med grei konklusjon.? Hjelpe meg for et lavt nivå!

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår det som Yngve skriv slik: Nordmenn generelt har ein viss % aner frå Sentral-Europa. Dermed vil ein slik test skaffe dei fleste av oss eit slikt sertifikat, utan at det seier noko som helst om problemstillinga i denne tråden. Det er ikkje å slenge drit, men ei temmeleg nøytral vurdering av fakta. Dersom nokon trur eller har eit sterkt ynskje om å vere i slekt med kongelege vil eit firma som marknadfører seg slik få lettente pengar frå naive folk som ikkje har inngåande kjennskap til korleis slike testar fungerer. Eit firma som marknadsfører seg slik må som alle andre firma kunne tole sakleg kritikk. Det er ingen som har kalla de for drittsekkar. Sertifikatet er som sagt uinteressant, men det er mykje meir interessant for oss som følgjer med på denne tråden kva for Y-dna haplogruppe testen viste. Men det får me aldri vite med mindre du eller andre i Fosse-slekta er villige til å fortelje oss det. Så langt er det einaste de har komme med påstandar om at den forrige testen var falsk.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mer kan en enkel mann fra Hedmark ønske seg enn en god latter iblandet hoderisting en søndags morgen?

Og at noen skal "ta" Yngve Nedrebø, Rigmor og Armfrid er jo det mest utrolige jeg har opplevd etter mange år på forumet. Yngve la ut en lenke til en side og til et "firma" som helt åpenbart er totalt useriøs, og Rigmor og Arnfrid har arbeidet hundrevis av timer for å finne Fosse-familiens sanne aner.

Takken fra familien er lik null. Sannheten passer de ikke.

Så kommer det plutselig et par andre spøkelser fra sidelinjen og støtter JHF og resten av Fossefamilien. Er det rart vi har det morsomt? Er det at rart vi som kan DNA og slektsforskning både rister på hodet og samtidig ler så det rister?

Men nå må det vel snart ta slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem dette Fossefamilien:

Yngve Nedrebø har ikke med et ord skrevet noe negativt om dette "firmaet" i Sverige

Jeg har.

Så det er jeg som skal få stå til rette for mine uttalelser. Og det gjør jeg gjerne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke lenger forbause av det som kommer i denne tråden!

Jeg kan klargjøre noen (få) av mine roller:

1) jeg er en av grunnleggerne av Digitalarkivet og har vært med siden starten både for nettstedet og med svartjenestene.

2) jeg har i lang tid vært redaktør for svartjenestene.

3) jeg har besvart og kommentert i overkant av 20000 spørsmål her siden 1999.  I tillegg har jeg besvart rundt 80000 spørsmål gjennom andre kanaler siden jeg startet mitt arbeid i Arkivverket i 1973.

4) jeg har siden januar 1995 vært statsarkivar i Bergen.

5) jeg er påtroppende seksjonssjef i Arkivverket.

6) jeg har siden januar 2011 vært moderator på de nye debattsidene.

Det at jeg i 2011 fikk moderatorrettigheter har ikke endret noen av de andre rollene. Jeg har ikke mistet min rolle som "svarer", eller som "kommentator".

Et par representanter for familien Fosse har i denne tråden flere ganger ønsket å gjøre meg til sitt "sannhetsvitne". Denne rollen har jeg fått meg tildelt, jeg har ikke bedt om den, enn si takket ja til den. I tillegg til det som har vært publisert her i forumet, har vi hatt en til tider hyppig epostutveksling rundt temaene i denne tråden, og jeg har hatt besøk i Årstadveien 22. Enkelte medlemmer av familien har uttrykt et ønske om at jeg ikke publiserer epostutvekslingen. Så langt har jeg respektert ønsket, men jeg vil etter norske regler stå fritt til å publisere dette, dersom jeg som mottaker finner det tilrådelig eller ønskelig.

Siden jeg har vært tildelt rollen som "sannhetsvitne" har jeg følt det nødvendig, av hensyn til min faglige integritet, å kommentere det som har vært lagt fram. Det som har vært lagt fram har ikke på noen måte kunnet styrke påstanden om at Anders Elias Fosse skulle være keisersønn. Tvert i mot! Det har jeg publisert i denne tråden, i forståelse med medlemmer av familien Fosse, og på oppdrag for dem! Jeg utsatte publiseringen i et døgn, etter henstand fra familien.

Så er det dukket opp nye påstander. Nå er det "autosomale gener" som har vært testet. Autosomale gener vil si alle som ikke er knyttet til kjønnskromosomene. Dette er ikke helt nytt. Det er et tilbud som mange har benyttet seg av i regi av FamilyFinder. Det er altså ikke noe som oppfunnet i Sverige. Det spesielle i Sverige er at Bernadotte & Falk Aktiebolag tilbyr test mot Jan Bernadottes gener. Han skal ha gener fra flere av Europas kongehus, men man advarer på selskapets sider om at man ikke vet hvilke av de felles genene som eventuelt skriver seg fra hans mor, Karin Nissvandt. Så selv om man skulle være i slekt med Jan Bernadotte, har man ikke bevis for slektskap med konger og fyrster! Det må man i tilfelle finne i andre kilder, skriver man på sidene til Aktiebolaget. Dette er ryddig nok beskrevet på sidene til Bernadtotte & Falk.

Jeg har lagt lenke til tilbudet om Royal DNA-test, og jeg har kort referert fra de opplysningene selskapet (med skrivefeil) selv har skrevet. Jeg har gjort oppmerksom på at dette er åpent tilbud, som man mot å betale inn svenske kroner 7495, vil få testet. Jeg har skrevet nøyaktig det som står på selskapets sider. De krever betaling først. Det er vanlig i denne bransjen. Etter at man er testet vil man få et svar, et betyg, et sertifikat, som forteller hva man har funnet. Det er jo blant annet det man har betalt for! Jeg antar at det bare er de færreste som er nære slektninger av Jan Bernadotte. Markedet må jo være alle de andre.

Det man da får er en oversikt over hvor de "autosomale" genene antas å stamme fra. Det er nøyaktig det samme som laboratoriene til National Geographics og andre store aktører tilbyr. Jeg oppfatter NG som seriøse. De har testet i underkant av 800.000 mennesker, og har derfor er ganske solid vitenskapelig materiale. Jeg har i denne tråden vist til funnene til NG, og har påpekt at "normalnordmannen" har en ikke uvesentlig del av sine gener nettopp fra det samme området som familien Fosse nå - med royal hjelp - har fått påvist at de kommer fra. Det er altså et funn de deler med det som vil gjelde flere millioner andre nordmenn og svensker.

Med en viss forbauselse leser jeg her i tråden det som må oppfattes som trusler mot meg. Det er sjelden smart å rette trusler mot en embetsmann. Det er ikke første gang jeg har fått slikt, men så langt har ingen av truslene vist seg å ha substans. Jeg avventer med største ro!

Jeg får vite at jeg ikke har kunnskaper om tilbudene til Bernadotte & Falk. Hvordan kan noen i familien Fosse (med avleggere) vite det?

Jeg får lese at jeg må vekte mine ord. Selvsagt! Og jeg har gjennom årene mottatt ganske mange attester for min evne til å vekte mine ord, og for min evne til å uttrykke meninger mellom linjene.

Jeg har en rekke ganger rådet familien til å la være å publisere mer i denne tråden og parallelle tråder. Det rådet gjentar jeg nok en gang: jeg kan ikke se at videre publisering her styrker deltakernes renomme.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg kan ikke se at noen har truet deg her Yngve Nedrebø . Men om noen har blitt truet på dette forumet så er det heller meg .

Lars.O.Wangensteen kan jo det meste om det ang trusler + mer .   Men du vet at denne testen vi tok nå var en stor test Ydna test , ikke en liten 17 markører dna test som arkivet tvi holder på ,  rart at dere får full panikk  når svare ikke ble som dere her på arkivet ønsket og håpet på . En så liten test som ble gjort på Gena beviser ikke noe etter hva fag folk sier ang slekt . Men denne sak er avsluttet for min del , Da den gikk over stokk og stein . Men jeg forholder meg til videre forskning  inne denne sak . Som det ser ut nå bevise det nok en gang at Fosse slekten har et annet opphav en hva som står i kirkebøker !

Yngve Nedrbø ja jeg har hatt god kontakt med deg . Til ogmed ang den Epost du sendte meg som ikke var den beste og lese  , Men vi pratet ut på tlf  . Et tips fra meg ment godt . Tenk deg litt om Yngve nedrebø ,  jeg tror det kan være lurt av og til . Dette blir mitt siste ord i denne sak .

mvh Jan Harald Fosse

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

"Dette blir mitt siste ord i denne sak"

Da har endelig JHF forstått at han ikke er etterkommer av keiseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 9.41, Jan Harald Fosse skrev:

Hei . Jeg kan ikke se at noen har truet deg her Yngve Nedrebø . 

mvh Jan Harald Fosse

I #1007 skrev Øyvind Fosse følgende:

"For øvrig er jeg helt enig med Trygve at det vil bli konsekvenser for Yngve Nedrebø , men de kommer fra Sverige. Tror også at de blir alvorlige".

Det er vanskelig å forstå dette som noe annet enn en trussel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ingen trusler fra min side mot Yngve , tvert imot. Jeg har hatt stor respekt for det både Yngve og flere av dere har bidratt med her på forumet .

Selv om svarene ikke alltid var som vi ønsket.

Det som er gjort fra noen i familien sin side er at all den kritikk mot Falck & Bernadotte AB som har kommet frem mot de, er oversendt til de.

De tok dette alvorlig, slik jeg har forstått det. Hvordan de vil gå videre med å bli kalt useriøse er opp til De og ikke meg å finne ut av.

Så hvis noen føler seg støtt eller uthengt beklager jeg det på det sterkeste , vi er vant med at vi blir latterliggjort i denne sak og lever godt med det.

Noen ganger har debatten vært vel frisk .

Så til saken: Selve oppramsingen skal jeg la være i dag ,men våre/mine beveggrunner for å ta kontakt med Falck & Bernadotte i denne sak var å få en utvidet test på ett av våre familiemedlem. Denne ble gjort i 2014 som det første sertifikatet viser og som de som har fulgt saken er kjent med.

Den gang fant vi ikke noen å matche i mot og da sier denne testen meg lite annet enn de talla som kommer frem.

Gjennombruddet kom i fjor da jeg personlig fikk kommunikasjon med en av Keiser Wilhelms arvinger i rett linje. Etter flere samtaler også per tlf. kom vi til at vi først skulle lage en kontrakt mellom partene: Som inneholder alt fra fravikelse av økonomiske krav til hvem resultatene skal publiseres til.

I denne intensjons avtalen ble vi enig om at Falck & Bernadotte AB skulle stå for matchingen mellom meg og vedkommende. Samt at en av advokatene selskapet bruker, skulle utferdige ett dokument/ kontrakt mellom partene som er grunnlag for matchingen. Denne matchingen skulle vært gjort nå men ble utsatt grunnet dødsfall i nær familie hos motparten.

Håper uansett at det blir gjort i år, da vi må møtes for å gjøre dette juridisk riktig.

Uansett er det unikt etter mitt og flere andre sitt syn , at vi har fått riktige personer i tale og kommet så langt.

Så til den DNA analysen som F & B AB har gjort på vegne av familien, hele debatten her på forumet har dreid seg om historien , Kirkeboken og DNA.

Samtlige av dere har påpekt at der er kun DNA som kan bevise noe som helst.

Det har jeg vært enig i, og derfor har vi lagt energien de siste 2 årene mot det.

På Mor siden har JHF gjort en enorm jobb og har så vidt jeg vet dokumentert ryddig og greit at vi stammer fra en Tysk adelsslekt i fra Sogn.

Har forstått det slik at dere er enig at dette er verifisert, og da har vi også ett teknisk svar på hvordan Keiseren kan ha blitt underholdt der siden det meget nøye har blitt sagt at han holdt seg kun med Adelige damer.

Uansett den delen interesser meg lite , da fokuset mitt har vært . Er vi eller ikke.

Så kommer det en ny test på Y siden fra F & B AB som beviser at vi har det meste av vårt DNA mot Preussen osv.. og de slekter. Helt i mot det som har vært mulig i henhold til mannslinjen våres, der vi ikke finner ett snev av mellomeuropeisk innblanding tilbake til 1500 tallet. Videre treffer den inn fra nyere tid. Så er det noe rart at vi blir forundret ?

Da stopper jeg. Hvis vi blir garantert konfidensialitet kan jeg oversende kontrakten / intensjonsavtalen den til Yngve etter avtale. Så han kan bekrefte at den er skrevet og mot Hvem. Så vil han også se at det ikke er hvem som helst fra huset vi har hatt i tale.

Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 6.46, Yngve Nedrebø skrev:

1) jeg er en av grunnleggerne av Digitalarkivet og har vært med siden starten både for nettstedet og med svartjenestene.

3) jeg har besvart og kommentert i overkant av 20000 spørsmål her siden 1999.  I tillegg har jeg besvart rundt 80000 spørsmål gjennom andre kanaler siden jeg startet mitt arbeid i Arkivverket i 1973.

Det at jeg i 2011 fikk moderatorrettigheter har ikke endret noen av de andre rollene. Jeg har ikke mistet min rolle som "svarer", eller som "kommentator".

Et par representanter for familien Fosse har i denne tråden flere ganger ønsket å gjøre meg til sitt "sannhetsvitne". Denne rollen har jeg fått meg tildelt, jeg har ikke bedt om den, enn si takket ja til den. I tillegg til det som har vært publisert her i forumet, har vi hatt en til tider hyppig epostutveksling rundt temaene i denne tråden, og jeg har hatt besøk i Årstadveien 22. Enkelte medlemmer av familien har uttrykt et ønske om at jeg ikke publiserer epostutvekslingen. Så langt har jeg respektert ønsket, men jeg vil etter norske regler stå fritt til å publisere dette, dersom jeg som mottaker finner det tilrådelig eller ønskelig.

Siden jeg har vært tildelt rollen som "sannhetsvitne" har jeg følt det nødvendig, av hensyn til min faglige integritet, å kommentere det som har vært lagt fram. Det som har vært lagt fram har ikke på noen måte kunnet styrke påstanden om at Anders Elias Fosse skulle være keisersønn. Tvert i mot! Det har jeg publisert i denne tråden, i forståelse med medlemmer av familien Fosse, og på oppdrag for dem! Jeg utsatte publiseringen i et døgn, etter henstand fra familien.

Så er det dukket opp nye påstander. Nå er det "autosomale gener" som har vært testet. Autosomale gener vil si alle som ikke er knyttet til kjønnskromosomene. Dette er ikke helt nytt. Det er et tilbud som mange har benyttet seg av i regi av FamilyFinder. Det er altså ikke noe som oppfunnet i Sverige. Det spesielle i Sverige er at Bernadotte & Falk Aktiebolag tilbyr test mot Jan Bernadottes gener. Han skal ha gener fra flere av Europas kongehus, men man advarer på selskapets sider om at man ikke vet hvilke av de felles genene som eventuelt skriver seg fra hans mor, Karin Nissvandt. Så selv om man skulle være i slekt med Jan Bernadotte, har man ikke bevis for slektskap med konger og fyrster! Det må man i tilfelle finne i andre kilder, skriver man på sidene til Aktiebolaget. Dette er ryddig nok beskrevet på sidene til Bernadtotte & Falk.

Jeg har lagt lenke til tilbudet om Royal DNA-test, og jeg har kort referert fra de opplysningene selskapet (med skrivefeil) selv har skrevet. Jeg har gjort oppmerksom på at dette er åpent tilbud, som man mot å betale inn svenske kroner 7495, vil få testet. Jeg har skrevet nøyaktig det som står på selskapets sider. De krever betaling først. Det er vanlig i denne bransjen. Etter at man er testet vil man få et svar, et betyg, et sertifikat, som forteller hva man har funnet. Det er jo blant annet det man har betalt for! Jeg antar at det bare er de færreste som er nære slektninger av Jan Bernadotte. Markedet må jo være alle de andre.

Det man da får er en oversikt over hvor de "autosomale" genene antas å stamme fra. Det er nøyaktig det samme som laboratoriene til National Geographics og andre store aktører tilbyr. Jeg oppfatter NG som seriøse. De har testet i underkant av 800.000 mennesker, og har derfor er ganske solid vitenskapelig materiale. Jeg har i denne tråden vist til funnene til NG, og har påpekt at "normalnordmannen" har en ikke uvesentlig del av sine gener nettopp fra det samme området som familien Fosse nå - med royal hjelp - har fått påvist at de kommer fra. Det er altså et funn de deler med det som vil gjelde flere millioner andre nordmenn og svensker.

Med en viss forbauselse leser jeg her i tråden det som må oppfattes som trusler mot meg. Det er sjelden smart å rette trusler mot en embetsmann. Det er ikke første gang jeg har fått slikt, men så langt har ingen av truslene vist seg å ha substans. Jeg avventer med største ro!

Jeg får vite at jeg ikke har kunnskaper om tilbudene til Bernadotte & Falk. Hvordan kan noen i familien Fosse (med avleggere) vite det?

Jeg får lese at jeg må vekte mine ord. Selvsagt! Og jeg har gjennom årene mottatt ganske mange attester for min evne til å vekte mine ord, og for min evne til å uttrykke meninger mellom linjene.

Jeg har en rekke ganger rådet familien til å la være å publisere mer i denne tråden og parallelle tråder. Det rådet gjentar jeg nok en gang: jeg kan ikke se at videre publisering her styrker deltakernes renomme.

Hei!

Fint at du også kommer på banen nå siden det jo er du som er grunnen til at ieg i det hele tatt blandet meg inn i diskusjonen her. Regner med at du visste hvem jeg er med en gang av grunner vi begge vet. Satte pris på din redegjørelse. Har aldri satt spørsmålstegn ved din kompetanse og din kunnskap i saker som for eksempel denne. At du har bred erfaring er det ingen tvil om. Gratulerer deg med forfremmelsen som helt sikkert er vel fortjent. Og hvis du har lest mine innlegg så ser du at jeg har skrytt av deg og synes du har lagt ned mye positivt arbeid i Fosse-saken. Når det gjelder det andre du skriver her så er det ting jeg ikke har noen kunnskap om. At jeg er en fetter av Jan Harald har jo nå kommet tydelig frem og da er det interessant å oppdage at de fleste her ser på meg med negativt fortegn uten å ha den minste anelse om hvem jeg er og hva jeg står for. Tydelig at denne siden har fått en kraftig slagside der det går ut på «å ta» Fossefamilien.

Min rolle i denne saken inntil nå har vært absolutt 0, zero. Jeg og min nære famile har siden jeg var barn

ikke hatt noen form for kontakt med slekten på min mors side. Det av grunner som ikke angår saken eller noen her. Sist jeg så og snakket med Øyvind var i min fars begravelse i 1989. Jan Harald har jeg aldri møtt eller snakket med inntil nå sist helg da jeg var på en kort visitt i Bergen. Selvsagt nysgjerrig på hvem han var og for å spørre om det var greit for de at jeg kom med innlegg på forumet.

Så derfor vet jeg ikke mer om saken enn de fleste andre som har fulgt med fra utsiden men naturlig nok kanskje med litt ekstra interesse og gjort mine egne tanker.

Du sier selv Yngve i ditt resyme' om deg selv at du ble moderator i 2011 og det er i den rollen jeg påpeker at du har gjort et grovt overtramp. Utrolig at du ikke klarer eller vil se det selv. Har som skrevet aldri satt spørsmålstegn med dine andre oppgaver eller kvalifikasjoner. Alle gjør vi feil

iblant, noen store og.noen små. Det er hva du gjør for å rette opp i feilen som viser hva du står for.

Og for å vise enda en gang hva det gjelder så er det disse utsagnene fra deg:

1.

Bernadotte og Falk AB kan åpenbart tjene gode penger på å utstede "sertifikater" til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige. 8% av genmassen i den norske befolkningen kommer fra området i den vestlige delen av sentral-Europa, 14% fra den østlige delen..Dette skrev du etter at Fosse hadde vært hos Bernadotte/Falk. Det må jo kun kunne tolkes dit at du synes Fossefamilien er godtroende og med vitende og vilje henvender seg til et useriøst firma. Og det er akkurat slik de tolker det!

2

Her er det bare å sende pengene, så kommer det "Royal DNA test" med sertifikater i retur!

Det er dette utsagnet som er grovt. Meget grovt! Her beskylder du Fossefamilien for svindel!

Dette kommer også etter at du var blitt tilsendt sertifikatet så igjen, selvsagt tar familien dette personlig.

Og selvsagt firmaet Bernadotte/Falk

Jeg synes du skylder Fossefamilen en stor unnskyldning! Et stort og vanskelig ord for mange å komme med. Men tror du hadde blitt tilgitt det meste her hvis du klarte det.

Hvilke trusler du snakker om klarer jeg ikke å finne så der må du hjelpe meg til å forstå hva du mener.

Hva gjelder firmaet Bernadotte/Falk er en helt annen sak.

Jeg har ingen anelse om hvordan de vil behandle saken og har ikke noe med det.

Vet bare at de tar den meget alvorlig.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 6.46, Yngve Nedrebø skrev:

Ser det mangler noe av avslutningen min i mitt siste innlegg. Nå har jeg fått lagt fram det jeg ville til deg og håper du kan gå litt i deg selv og prøve å få balanse i diskusjonen igjen. Men det er opp til deg. Har ikke mer å tilføye eller forfølge i denne saken. Men er enig med deg i at familien burde avslutte saken i dette forumet. Kan ikke se at de har noe mer å hente her,

Mvh. Trygve

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 11.15, Øyvind Fosse skrev:

Så kommer det en ny test på Y siden fra F & B AB som beviser at vi har det meste av vårt DNA mot Preussen osv.. og de slekter. Helt i mot det som har vært mulig i henhold til mannslinjen våres, der vi ikke finner ett snev av mellomeuropeisk innblanding tilbake til 1500 tallet. Videre treffer den inn fra nyere tid. Så er det noe rart at vi blir forundret ?

Ver så snill og ikkje hald oss på pinebenken lenger. Er det mogeleg å få sjå rapporten, slik at ein kan samanlikne med #890 og #576? Dersom ikkje er ikkje saka noko meir å diskutere.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn

Jeg regner med at de siste dagers hendelser her på arkivet ,vil frembringe den fullstendige test.

På vegne av familien har jeg fullmakt til at den blir offentliggjort. Det regner jeg med at det blir tatt hensyn til

F& B AB har selvsagt min fulle tillatelse til å gjøre dette.

Så hva sier du om denne blir verifisert som pålitelig? Noe vi/jeg er sikker på at den er.

Hvilke nye problem melder seg da?

Helt ærlig jeg bare spør? Årsaken til at jeg gikk ut tidligere i år med noe info var at jeg følte at dere som har bidratt på godt og vondt hadde krav på å vite hvor saken stod.

Hei Torbjørn

Jeg regner med at de siste dagers hendelser her på arkivet ,vil frembringe den fullstendige test.

På vegne av familien har jeg fullmakt til at den blir offentliggjort. Det regner jeg med at det blir tatt hensyn til

F& B AB har selvsagt min fulle tillatelse til å gjøre dette.

Så hva sier du om denne blir verifisert som pålitelig? Noe vi/jeg er sikker på at den er.

Hvilke nye problem melder seg da?

Helt ærlig jeg bare spør? Årsaken til at jeg gikk ut tidligere i år med noe info var at jeg følte at dere som har bidratt på godt og vondt hadde krav på å vite hvor saken stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 13.22, Trygve J. Skaarnes skrev:

Ser det mangler noe av avslutningen min i mitt siste innlegg. Nå har jeg fått lagt fram det jeg ville til deg og håper du kan gå litt i deg selv og prøve å få balanse i diskusjonen igjen. Men det er opp til deg. Har ikke mer å tilføye eller forfølge i denne saken. Men er enig med deg i at familien burde avslutte saken i dette forumet. Kan ikke se at de har noe mer å hente her,

Mvh. Trygve

Har etter dette mitt siste innlegg blitt gjort oppmerksom av venner med høy juridisk kompetanse på at jeg burde kommentere mer av det du kommer med i ditt innlegg. Noe av det er dette: "Enkelte medlemmer av familien har uttrykt et ønske om at jeg ikke publiserer epostutvekslingen. Så langt har jeg respektert ønsket, men jeg vil etter norske regler stå fritt til å publisere dette, dersom jeg som mottaker finner det tilrådelig eller ønskelig.". 

Her må det henvises til forvaltningsloven 

paragraf 13, 13 ab og c:  § 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1. noens personlige forhold, eller
  2. tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40, endret ved lov 11 juni 1982 nr. 47.

§ 13a. (begrensninger i taushetsplikten når det ikke er behov for beskyttelse).

Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for:

1. at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning de som har krav på taushet samtykker,
  2. at opplysningene brukes når behovet for beskyttelse må anses varetatt ved at de gis i statistisk form eller ved at individualiserende kjennetegn utelates på annen måte, og
  3. at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, f.eks. når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40.

§ 13b. (begrensninger av taushetsplikten ut fra private eller offentlige interesser).

Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for:

1. at opplysningene i en sak gjøres kjent for sakens parter eller deres representanter,
  2. at opplysningene brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, bl.a. kan brukes i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av avgjørelsen, oppfølging og kontroll,
  3. at opplysningene er tilgjengelig for andre tjenestemenn innen organet eller etaten i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning, bl.a. til bruk ved vegledning i andre saker,
  4. at opplysningene brukes for statistisk bearbeiding, utrednings- og planleggingsoppgaver, eller i forbindelse med revisjon eller annen form for kontroll med forvaltningen,
  5. at forvaltningsorganet gir andre forvaltningsorganer opplysninger om en persons forbindelse med organet og om avgjørelser som er truffet og ellers slike opplysninger som det er nødvendig å gi for å fremme avgiverorganets oppgaver etter lov, instruks eller oppnevningsgrunnlag,
  6. at forvaltningsorganet anmelder eller gir opplysninger (jfr. også nr. 5) om lovbrudd til påtalemyndigheten eller vedkommende kontrollmyndighet, når det finnes ønskelig av allmenne omsyn eller forfølging av lovbruddet har naturlig sammenheng med avgiverorganets oppgaver, og
  7. at forvaltningsorganet gir et annet forvaltningsorgan opplysninger (samordning) som forutsatt i lov om Oppgaveregisteret.

Part eller partsrepresentant som blir gjort kjent med opplysninger etter første ledd nr. 1, kan bare bruke opplysningene i den utstrekning det er nødvendig for å vareta partens tarv i saken. Forvaltningsorganet skal gjøre ham merksam på dette. Likeledes kan forvaltningsorganet pålegge taushetsplikt når vitner o.l. får opplysninger undergitt taushetsplikt i forbindelse med at de uttaler seg til organet. Overtreding av taushetsplikt etter dette ledd kan straffes etter straffelovens § 121, dersom vedkommende er gjort merksam på at overtreding kan få slik følge.

Dette er vel ting du vet eller burde vite om.

Dette er vel det eneste i denne saken kan oppfattes som en trussel til folk som har valgt å stole på deg så tror du skal tenke deg godt om før du utfordrer disse instruksene for det kommer vi i så fall til å forfølge.

En annen ting du skriver: Med en viss forbauselse leser jeg her i tråden det som må oppfattes som trusler mot meg. Det er sjelden smart å rette trusler mot en embetsmann.

Vel, som sagt finner vi ingen trusler og ber deg forklare hva du mener her.  

For øvrig er jeg selv en stattjenestemann og selv om det er lenge siden jeg på grunn av min helse   har vært aktiv så er allikevel jeg som deg beskyttet av statttjenestemannsloven.. For utenforstående så er det like alvorlig å true og angripe oss som en politimann og selvsagt også å diskremenere oss (komme med falske beskyldninger).  Som en del av familien Fosse har du også beskyldt meg, en statstjenestemann, for svindel. Så det vel da en opplagt sak at enten begrunner du det du har kommet med eller kommer med en unnskyldning. Vi er ingen hevngjerrig familie men lar oss ikke tråkke på. Vil gjerne ha et godt forhold til deg for du er en stor ressurs og viktig for vår sak. Allikevel må vi si ifra når også du trykker oss ned. Vi forventer et svar!

Mvh.Trygve

E

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2016 den 18.04, Trygve J. Skaarnes skrev:

(...)  Som en del av familien Fosse har du også beskyldt meg, en statstjenestemann, for svindel. (...)

.

Svindel? Nei, der har du misforstått, Skaarnes. Yngve Nedrebø snakker om det firmaet kaller "Royal-DNA-Test" som omhandler matching av kundens DNA opp mot Jan Bernadottes, eller etterkommere av den russiske tsarfamiliens eller andre konger, dronninger, prinser og prinsessers DNA (som de har fått tak i).

Jamen godt du har gått av som statstjenestemann, for det å bruke sin stilling i det offentlige i til å påvirke forhold i privat sammenheng, (som denne familiehistorien er), er selvsagt både uetisk og ulovlig!

Jeg ville fulgt det siste rådet Yngve Nedrebø gir deg og andre medlemmer av Fossefamilien.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også slik, at i denne sammenhengen er Yngve Nedrebø statstjenestemann, mens Trygve J. Skaarnes opptrer som privatperson. Ikke bland rollene.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2016 den 19.34, Anne-Lise Hansen skrev:

.

Svindel? Nei, der har du misforstått, Skaarnes. Yngve Nedrebø snakker om det firmaet kaller "Royal-DNA-Test" som omhandler matching av kundens DNA opp mot Jan Bernadottes, eller etterkommere av den russiske tsarfamiliens eller andre konger, dronninger, prinser og prinsessers DNA (som de har fått tak i).

Jamen godt du har gått av som statstjenestemann, for det å bruke sin stilling i det offentlige i til å påvirke forhold i privat sammenheng, (som denne familiehistorien er), er selvsagt både uetisk og ulovlig!

Jeg ville fulgt det siste rådet Yngve Nedrebø gir deg og andre medlemmer av Fossefamilien.

Hei. Har vel sagt til deg før at du burde lese deg opp,det bety å sette seg inn i saken, før du kommenterer. Tydeligvis har du ikke gjort det så da har jeg ikke mer å si til deg. Sorry.

Mvh. Trygve

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2016 den 20.04, Inger Karin Haarbye skrev:

Nå er det vel også slik, at i denne sammenhengen er Yngve Nedrebø statstjenestemann, mens Trygve J. Skaarnes opptrer som privatperson. Ikke bland rollene.

Vel, jeg er fremdeles en stattjenestemann og får lønn av staten. Det forandrer ingenting på det Yngve Nedrebø beskylder Fossefamilien for. Like grovt uansett. Men forundrer meg stadig vekk på at det er så mange andre enn Yngve Nedrebø som kommenterer hans sak. Synes ikke han har noe problem med å snakke sin egen sak. Sagt det før, synes han er dyktig!

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2016 den 20.04, Inger Karin Haarbye skrev:

Ikke så mye rolleblanding.Ingen problem med å utelate statstjenestemann. Han beskylde uansett Fossefamilen og dermed også meg for svindel. Med å si at jeg er stattjenestemann så er det kun myntet på Yngve Nedrebø for å minne han på at vi som er det må være ekstra forsiktig med å komme med beskyldninger som vi ikke kan stå for. Eller hva sier du Yngve, Står du for og kan bevise det du sier?

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.