Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Nå ligger oppslaget på Aftenpostens nettutgave  :wub:

 

Ser ellers at LOWs tråd i sakens anledning er fjernet  :rolleyes:

 

Og på Norgesprosjektets diskusjonsgruppe på Facebook holder JHF det gående, bl a med å skrive "..du slaktet en familie i pressen.." og "..men dere var mere opptat til og knuse oss som du skriver på dna siden på arkivet, det har du gjort og takk skal du ha... uten 100 prosent bevis.."

 

Slik forholder det seg altså etter at vi har hjulpet denne grenen av familien Fosse i et halvt år med å finne ut av deres farsslekt  :( Synes dere skal vite dette siden det er ØF, og ikke JHF, som er talsmann her på DF  :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Jeg har ikke noen plan om å diskutere, noe som helst. Men jeg vil bare enkelt forklare hva Jan Harald er opphengt i. For min egen del er ikke dette en sak lenger, jeg har selv betalt denne testen og Arnfrid har gjort en fantastisk jobb med å skaffe til veie en i den andre Fosse slekten.

 

Det JHF og noen andre (ikke bare i slekten) er forundret over, er at Gena mottok testen i vanlig postgang den 18 desember og testen var ferdig avsendt og ferdig den 20 desember. Det er på dette grunnlag JHF spør på norgesprosjektet diskusjonsgruppe.

Mens Gena selv brukte tre uker på JHF sin og de reklamerer med følgende:

 

1045

Varenavn:

Y-test

Beskrivelse:

GENA benytter Y-kromosom testen som kan bestemme om menn nedkommer fra samme stamfar, flere generasjoner tilbake. Ta kontakt med oss dersom du ønsker mer informasjon om disse testene.

Leveringsinfo:

Analysetiden er 5-10 virkedager fra mottatte prøver. Svaret sendes i posten.

 

 

JHF er ferdig med saken men han lurer fælt på hvorfor det gikk så fort med denne analysen, og det har han enda etter hans mening ikke fått et adekvat svar på til nå.

Dette er enkelt og greit det han spør om.

 

Dette til deres informasjon siden det er kun jeg som uttaler meg på arkivets sider, på vegne av familien eller andre enkeltmedlemmer.

Ønsker dere alle en god kveld.

 

Med vennlig hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje på Facebook, og vert møtt av ein logginn-skjerm dersom eg prøver å gå inn på lenka ovanfor. Uansett får eg ikkje sitata ovanfor til å stemme overeins med forklaringa til Øyvind. Er dei krasse utsegnene til JHF retta mot GENA? Er det då slik at han meiner at dei har konspirert? Eg forstår ikkje kva han driv med.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje på Facebook, og vert møtt av ein logginn-skjerm dersom eg prøver å gå inn på lenka ovanfor. Uansett får eg ikkje sitata ovanfor til å stemme overeins med forklaringa til Øyvind. Er dei krasse utsegnene til JHF retta mot GENA? Er det då slik at han meiner at dei har konspirert? Eg forstår ikkje kva han driv med.

Jeg prøvde å finne ut av det selv, men kan se ut som noen linker er slettet. Men enkelte mener at 2 dager er umulig på en Y DNA og det er det han lurer på. Fikk kopi av en av debattantene som støtter JHF. Men det meste er visst slettet nå. Og takk for det.

 

 

Her er han som kommenterte JHF på Nrgesprosjektet sine FB sider. Jeg rakk å ta en kopi .

 

Bjørn Pettersen Hei måtte svare her . Jeg forstår ikke hva du mener her Jan Harald . Har du fått en DNA analyse fra Gena AS på et par dager ? det er helt umulig , om ikke du eller andre har falsket en Dna test fra Gena AS . Det brukes vanligvis mye lengre tid på en DNA analyse samme om det er en 17 analyse - markør . Om noen har mottat en dna analyse på to tre dager det er løgn og ikke sant .

 

 

Så da er det vel ikke rart at JHF er forvirret.

 

Beklager at denne saken fortsetter, men jeg har lovt å lage en avslutning av denne saken for familien . Slik at vi i det minste har alt for ettertiden.

Siden debatten åpenbart har fortsatt på andre forum så måtte jeg finne ut hva det dreide seg om.

Nå er dere vel informert.

 

God natt.

 

mvh

Øyvind

Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje på Facebook, og vert møtt av ein logginn-skjerm dersom eg prøver å gå inn på lenka ovanfor. Uansett får eg ikkje sitata ovanfor til å stemme overeins med forklaringa til Øyvind. Er dei krasse utsegnene til JHF retta mot GENA? Er det då slik at han meiner at dei har konspirert? Eg forstår ikkje kva han driv med.

Så vidt jeg kan se, går vel lenken til ei lukka Facebook-gruppe - dvs. at bare medlemmer av denne gruppa kan følge diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHF er ferdig med saken men han lurer fælt på hvorfor det gikk så fort med denne analysen, og det har han enda etter hans mening ikke fått et adekvat svar på til nå.

Dette er enkelt og greit det han spør om.

- så JH lurer på om Gena ikke har gjort jobben skikkelig, og derfor skjeller han ut Arnfrid?

 

(Hans spørsmål/svar/utsagn/beskyldninger ligger fortsatt på gruppen, men jeg ønsker ikke sitere det her siden gruppen er lukket. Enhver kan selv se...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- så JH lurer på om Gena ikke har gjort jobben skikkelig, og derfor skjeller han ut Arnfrid?

 

(Hans spørsmål/svar/utsagn/beskyldninger ligger fortsatt på gruppen, men jeg ønsker ikke sitere det her siden gruppen er lukket. Enhver kan selv se...)

Det er ingen som skal skjelle ut noen, ihvertfall ikke Arnfrid som har hjulpet familien. Så der er vi helt enig Inger Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som skal skjelle ut noen, ihvertfall ikke Arnfrid som har hjulpet familien. Så der er vi helt enig Inger Karin.

Videre kommer JH med sine fortsatte løgner om at den 17-markørs testen også viste full match på "Preusser-slekten", og har åpenbart fortsatt ikke tatt til seg realitetene. Det hjelper ikke så mye om det kun er du som representerer familien på dette forumet, så lenge JH fortsetter denne saken på andre nettsteder og henger ut dette forumets hjelpere der.

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke flere debatter hverken her eller på andre fora angående denne saken. Denne saken er ferdig diskutert for flere måneder siden.saken. Den er ferdig og avsluttet fra oss.

Det håper jeg dere er også, så slipper vi flere diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber nå denne familien om å avslutte denne diskusjonen! Her på digitalarkivets sider - på Facebook og på andre nettsteder! Dere er virkelig helt upåvirkelige for fakta - og fortsetter deres "bevisførsel" med gamle historier, påstander om at Genas test er uriktig  - og kritikk av forumets deltagere på andre nettsteder. Jan Harald sender meg meldinger på FB angivelig fordi han ikke kan poste her, det er fullstendig uakseptabelt. Skal han kommentere det som postes her - så får han gjøre det her. Jeg avslutter dette her nå, dette er en nyttesløs diskusjon som jeg ikke vil bidra mer til. 

 

Til informasjon - om tidsbruk på DNA-analyser: http://www.nrk.no/trondelag/venter-to-maneder-pa-dna-prover-1.7700117

 

"– I dag analyserer vi rutinemessig biologiske spor på fem dager, men vi kan kjøre hasteanalyse på ett døgn."

 

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#904 Ifølge kommentar på FB i dag tok prøven 5 arbeidsddager, altså ingenting unormalt.

Jeg er egentlig ikke interessert i å debattere denne saken. Men vi har idag fått skriftelig bekreftet fra Gena at en Y- DNA 17 tar fra 5- 10 dager å analysere.

 

Jeg sender mailen til administrator. Siden JHF blir hengt ut for han vil til bunns i dette finner jeg urimelig.

Den andre Fosse slekten sin DNA rapport ligger her på arkivet . Lagt ut av Yngve Nedrebø den 24 eller 25 desember.

Den viser at den er mottat den 18 desember I postgang og avsendt den 20. Desember. Samtidig sier GENA direkte og i skriv at dette ikke er mulig.

Så spørsmålet til JHF er hva har skjedd? At noen ikke vil at vi skal diskutere dette kan jeg forstå, men har noen ansatte i Gena bare kopiert våres så er det mer enn alvorlig.

Vi er nå lagt ut på Aftenposten til spott og spe på mer en dette grunnlaget. Men Y-DNA til den andre Fosse slekten var det avgjørende.

 

Jeg er møkklei hele saken,men i all anstendighet skal vi finne ut av dette.

Jeg kjenner de fleste av dere som dyktige slektsforskere og ærlige folk.

Da regner jeg med at de fleste av dere er like interesert i dette svaret som vi.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke interessert i å debattere denne saken. Men vi har idag fått skriftelig bekreftet fra Gena at en Y- DNA 17 tar fra 5- 10 dager å analysere.

 

Den viser at den er mottat den 18 desember I postgang og avsendt den 20. Desember. Samtidig sier GENA direkte og i skriv at dette ikke er mulig.

Nei, det sier de ikke, de sier at de bruker 5-10 arbeidsdager fra prøven mottas til de sender ut svar. Vanligvis.

 

De sier  (iflg. Jan Harald):

 

 

"Vi ble gjort oppmerksom på at det foregår en diskusjon om hvor lang tid GENA bruker på utsendelse av analysesvar. Som det står på våre nettsider, bruker GENA fra 5 til 10 arbeidsdager fra prøven mottas til utsendelse av rapporten. Vi har svært sjeldent avvik fra tidsbruken, og i så tilfelle gir vi beskjed. Øverst på rapportene står både dato for mottatt prøve og dato for rapport, som er samme dag som utsendelse. For din prøve gikk det fem arbeidsdager. Dersom postgangen er sen, kan vi ikke være ansvarlige for denne."

 

I avisartikkelen jeg lenket til ( #912 over) sier de: 

 

"– I dag analyserer vi rutinemessig biologiske spor på fem dager, men vi kan kjøre hasteanalyse på ett døgn."

 

Jeg forstår ikke hva dere vil oppnå med dette, Gena har analysert testene og dere prøver å si at de ikke har gjort det, eller at det er feil? Dette er useriøst!

 

Gena har åpenbart trodd at dere har klaget på at de bruker for lang tid og forsøkt å svare/forklare deretter. De har ikke sagt at de ikke kan gjøre en analyse raskere!

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke oppnå noe. Jeg vil bare at dere skjønner hvorfor JHF undres.

Nå er det slik at det er snakket med daglig leder i Gena idag, vi har mottatt svar skriftelig og de bekrefter minimum 5 dager.

 

Da må vi takke Gena for at de gjorde denne testen på 1,5 dag. Men denne testen ble betalt av meg og er sendt inn som en helt ordinær test til en helt ordinær pris.

 

Du av alle må slutte å kalle dette useriøst,dette er ett helt legitimt spørsmål.

 

Jada vi skal til bunns i akkurat denne saken. Etter vi hadde vært i kontakt med de i dag ,så begynte telefonene igjen å ringe til Gena angående denne sak.

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier , men jeg ikke bare tror, jeg vet at det har vært sterke krefter inne i denne saken.

 

Det tror jeg faktisk mange har fått med seg.

 

Vi er ydmyket nok ,ved at folk tidligere i denne sak har lurt oss trill rundt.( før vi kom på arkivet )Det kommer vi ikke til å finne oss i noe mer.

 

Vi aksepterer uten problem at vi er Fosse, for mange av oss er det gledelig. Men vi aksepterer ikke annet enn å få vite sannheten i denne sak.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gena mottok prøven 18.12., den var ferdig analysert 20.12., altså brukte de 2-3 arbeidsdager på analysen. Helt normalt! Jeg mottok resultatet 23.12. og var hos Yngve Nedrebø 24.12., slik at konvolutten kunne åpnes av oss begge og med dokumentasjon i form av fotograf tilstede.

 

Husk at Gena har få ansatte og julen sto for døren. De MÅTTE analysere det innkommete før julehelgen, derfor tok denne relativt kort tid, men ikke unormalt.

 

Det svaret som JHF henviser til er selvsagt hans egen test, ikke den vi snakker om nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke oppnå noe. Jeg vil bare at dere skjønner hvorfor JHF undres.

Nå er det slik at det er snakket med daglig leder i Gena idag, vi har mottatt svar skriftelig og de bekrefter minimum 5 dager.

 

Da må vi takke Gena for at de gjorde denne testen på 1,5 dag. Men denne testen ble betalt av meg og er sendt inn som en helt ordinær test til en helt ordinær pris.

 

Du av alle må slutte å kalle dette useriøst,dette er ett helt legitimt spørsmål.

 

Jada vi skal til bunns i akkurat denne saken. Etter vi hadde vært i kontakt med de i dag ,så begynte telefonene igjen å ringe til Gena angående denne sak.

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier , men jeg ikke bare tror, jeg vet at det har vært sterke krefter inne i denne saken.

 

Det tror jeg faktisk mange har fått med seg.

 

Vi er ydmyket nok ,ved at folk tidligere i denne sak har lurt oss trill rundt.( før vi kom på arkivet )Det kommer vi ikke til å finne oss i noe mer.

 

Vi aksepterer uten problem at vi er Fosse, for mange av oss er det gledelig. Men vi aksepterer ikke annet enn å få vite sannheten i denne sak.

 

Øyvind

Jeg må vedgå at jeg ikke skjønner hva det er dere vil "til bunns" i.  Og jeg stusser voldsomt over følgende formuleringer: 

 

"Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier , men jeg ikke bare tror, jeg vet at det har vært sterke krefter inne i denne saken".

 

Kommer du ikke da med to motstridende utsagn?  1. Du tror ikke på konspirasjonsteorier.  2. Det har vært "sterke krefter" inne i denne saken (ergo tror du likevel på konspirasjonsteorier).

 

Og hvilke telefoner er det som "igjen" har begynt i ringe til Gena?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gena mottok prøven 18.12., den var ferdig analysert 20.12., altså brukte de 2-3 arbeidsdager på analysen. Helt normalt! Jeg mottok resultatet 23.12. og var hos Yngve Nedrebø 24.12., slik at konvolutten kunne åpnes av oss begge og med dokumentasjon i form av fotograf tilstede.

 

Husk at Gena har få ansatte og julen sto for døren. De MÅTTE analysere det innkommete før julehelgen, derfor tok denne relativt kort tid, men ikke unormalt.

 

Det svaret som JHF henviser til er selvsagt hans egen test, ikke den vi snakker om nå.

 

Hei Arnfrid , det er ingen som stiller spørsmål med din innsats, den er fremragende.

 

Mvh

Øyvind

Jeg gjentar spørsmålet basert på din opplysning i #914:

 

Er det flere Fosse-slekter innblandet?

kun han som er 6 eller 7 menning av familien.

Samt at direktøren i Gena sier at det tar minimum 5 dager påta en slik test. Noe vi har både muntlig og skriftelig. Den skriftelig og underskrevet er sendt administrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vedgå at jeg ikke skjønner hva det er dere vil "til bunns" i. Og jeg stusser voldsomt over følgende formuleringer:

 

"Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier , men jeg ikke bare tror, jeg vet at det har vært sterke krefter inne i denne saken".

 

Kommer du ikke da med to motstridende utsagn? 1. Du tror ikke på konspirasjonsteorier. 2. Det har vært "sterke krefter" inne i denne saken (ergo tror du likevel på konspirasjonsteorier).

 

Og hvilke telefoner er det som "igjen" har begynt i ringe til Gena?

 

da skal jeg prøve å formulere meg klart.

Vi vet at denne saken har vært fulgt med argusøyne av media og Folk fra Tyskland. Av naturlige årsaker.

JHF ringte Gena i Morges og fikk en veldig hyggelig prat med Daglig Leder samt en E- post som bekrefter er det jeg skriver. de bruker 5 dager minimum til å analysere en Y-DNA.

Jeg ba han da stille de noen oppfølgingsspørsmål på ettermiddagen i dag, og han fikk da beskjed om at det var flere som hadde ringt vedrørende dette gjennom dagen.

 

Verre var det ikke.

Men om ikke dere finner dette underlig, så gjør ihvertfall vi det.

Så stopper vi der.

 

Mvh

Øyvind

Øyvind: Så en 6 eller 7 menning er ikke i slekt med dere altså?

Kjære deg . Definitivt, men selvsagt ikke det jeg betrakter som nær familie. Men absolutt gøy å finne ut av. Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg prøve å formulere meg klart.

Vi vet at denne saken har vært fulgt med argusøyne av media og Folk fra Tyskland. Av naturlige årsaker.

JHF ringte Gena i Morges og fikk en veldig hyggelig prat med Daglig Leder samt en E- post som bekrefter er det jeg skriver. de bruker 5 dager minimum til å analysere en Y-DNA.

Jeg ba han da stille de noen oppfølgingsspørsmål på ettermiddagen i dag, og han fikk da beskjed om at det var flere som hadde ringt vedrørende dette gjennom dagen.

 

Verre var det ikke.

Men om ikke dere finner dette underlig, så gjør ihvertfall vi det.

Så stopper vi der.

 

Mvh

Øyvind

Kjære deg . Definitivt, men selvsagt ikke det jeg betrakter som nær familie. Men absolutt gøy å finne ut av.

 

Du skriver "den andre Fosse-familien". Det tolker ALLE slik at det er en annen familie du henviser til, ikke til din egen med samme ane (stamfar). Det du skriver da er at det er at det er tatt en DNA-test av en annen Fosse-famile enn din egen. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "den andre Fosse-familien". Det tolker ALLE slik at det er en annen familie du henviser til, ikke til din egen med samme ane (stamfar). Det du skriver da er at det er at det er tatt en DNA-test av en annen Fosse-famile enn din egen. Er det riktig?

Selvsagt Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.