Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Til 174; Når døde Hildur Marie, Anders sin kone? Hun var født 23. februar 1907, og døde 22. juli 1977. Hun står som Hildur Marie Fosse med Andersen i parentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen døde på Nevengården (Sandviken sykehus) 12. juli 1928. Hun hadde ingen kjente slektninger. Intet å arve. Fattigvesenet. :(

Det er nevnt noen penger som familien ikke vet hvor kommer fra. Det er vel tydelig at de pengene ikke har noe med Karen å gjøre. Da hadde hun vel ikke vært under fattigvesenet ved sin død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

En historie blir ikke nødvendigvis sann av å gjenta det samme i det uendelige. Det er ingen som betviler at dere har vært invitert, ei heller at dere har vært nede på besøk og fått muligheten til å møte denne familien. Det i seg selv er jo en artig familiehistorie å ta med seg.

 

Nå var vel utgangspunktet på diskusjonen Anders Elias Fosse og hans forfedre. Deltakere her, og ansatte ved Arkivverket kan jo bare gi en tilbakemelding på hva de skriftelige kildene sier. Det er det eneste man har å forholde seg til da dere fremdeles ikke har lagt frem noen beviser utover et «velkomstbrev» fra den spanske kongen.

 

For å snu historien på hodet;

 

Det er velkjent at en rekke maktpersoner har hatt utenomekteskapelige eskapader, og følgelig når da en hel familie står bak og presser på at dette er sannheten, og tror helt og fullt ut på denne historien – så er det jo ingen enkel sak for Hohenzollern-familien og trekke utgangspunktet i tvil. De har da akseptert historien som da er fremlagt de – og akseptert denne.

 

Så er da spørsmålet; hva er det som da er blitt fortalt denne familien? Hva slags dokumentasjon og bevisføring er gjort? Her unnlater dere å komme med noe tilsvar, noe som da gjør historien vanskelig å akseptere – ikke fordi vi ikke vil akseptere – men fordi kildegrunnlaget tilsier at familiehistorien, er som mange andre familiehistorier – en oppdiktet historie.

 

Jeg kan gjerne være den første til å innrømme at jeg har feil om det blir fremlagt beviser som feier enhver tvil til side – men frem til det, må jeg nok si at det er som alle andre har konkludert med – Anders Elias Fosse er ikke sønn av Keiser Wilhelm II. Hvorvidt dere ønsker å høre, eller akseptere er jo selvfølgelig opp til dere – løsningen er uansett enkel – legg frem bevisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål:

1) Hvem inviterte dere til mausoleet i Doorn, og hvem møtte dere der?

2) Hvem sendte brev til spanskekongen og hva stod i dette brevet?

3) Hvem er denne Ludvig von Ost Preussen som nevnes i brevet fra Spanskekongen?

 

Og en nytt spørsmål:

4) Hvem av medarbeiderne til Prins Georg Friedrich av Preussen har dere hatt konakt med?

 

mvh FHJ

 

Jeg kan ennå ikke se at det har kommet noen svar på disse spørsmålene.

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank,

 

Min teori er at den personen som refereres til i brevet fra spanskekongen er Prins Christian Ludwig av Preussen (f. 16.05.1986) (1). Han er en fetter av dagens overhode av Hohenzollern-familien – Prins Georg Friedrich (f. 10.06.1976) (2). Men som sagt, en teori - de svarte aldri på den teorien.

 

1. http://en.wikipedia....dwig_of_Prussia

2. http://en.wikipedia....ince_of_Prussia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

ihre Familie in Norwegen haben meinen tiefsten Respekt. Sie sind direkte Nachkommen von Kaiser Wilhelm 2 aus Deutschland. Es ist mir eine große Ähre mit Ihnen Befreundet zu sein. Ihre Familie sind somit die Norwegische Hohenzollern Linie die lange Zeit vergessen wurde. Aber nun vereint mit der Deutschen Hohenzollern Linie ist es mir ein Bedürfnis Ihnen allen noch einmal meine Glückwünsche zu übermitteln.

Mit Monarchistischen Grüßen

W.Kloth

 

Røff oversettelse til Norsk

 

«Deres familie i Norge har min dypeste respekt. Dere er direkte etterkommere av Keiser Wilhelm II av Tyskland. Det gir meg stor ære å betrakte dem som min venn. Deres familie blir dermed en norsk linje av Hohenzollern, en linje som lenge har vært glemt. Nå gjenforenes den med den tyske Hohenzollern-linjen, og jeg føler igjen behov for å formidle mine gratulasjoner til dere alle.

 

Med hensyn til monarkiet

 

W. Kloth»

 

Du legger enda en gang frem et «velkomstbrev» som «bevis» for deres tilknytning til Hohenzollern-familien. Det eneste jeg leser ut av dette er at denne Kloth-personen ønsker å gratulere nye medlemmer av grenen; som igjen da er tuftet på forståelsen av at Hohenzollern-familien har akseptert dere inn – noe vi enda ikke har sagt at de ikke har gjort.

 

Det som derimot er interressant å få vite er hva som er blitt formidlet til Hohenzollern-familien? Hvilke beviser er oversendt de, kommunikasjonen som har gått der?

 

Arnfrid Mæland trekker frem fødselsprotokoller og jordmorbok fordi det er lite sannsynlig at alle kilder har blitt endret. Skulle det være andre foreldre så vil det være dokumentert et sted; sannsynligheten for at Wilhelm II har bestukket så mange mennesker, både familie, prester, jordmødre og slikt – og ingen har snakket; den er rimelig usannsynlig.

 

Dere påstår at det er brukt 10 år på dette, i så fall bør det jo være en rimelig grei mengde med dokumentasjon. Da er det også noe uforståelig at det er så vanskelig å legge frem de beviser som trengs for at påstanden skal bli ettergått og akseptert som fakta. Det må jo være i deres interesse også at man kan legge diskusjonen død og akseptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere vært nevnt at den eneste veien å gå for å bekrefte eller avkrefte om dere er etterkommere av fam. Elias og Karen Fosse eller den tyske keiseren er en DNA prøve. Det må jo være en enkel sak å få til. Finn en direkte etterkommer etter Elias og Karen (som er ektefødt) samt en av etterkommerne etter Anders Elias Fosse. Dersom denne DNA er sammenfallende hersker det i så fall ingen tvil om hvem som er hans rette foreldre. Skulle det derimot vise seg at der ikke er sammenfallende treff i prøvene, da er det bevist at Anders Elias må ha andre foreldre.

 

Dersom det er så viktig for dere enten å få bekreftet eller avkreftet slektsforholdet, forstår jeg ikke hvorfor dere ikke allerede har foretatt en slik DNA test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere vært nevnt at den eneste veien å gå for å bekrefte eller avkrefte om dere er etterkommere av fam. Elias og Karen Fosse eller den tyske keiseren er en DNA prøve. Det må jo være en enkel sak å få til. Finn en direkte etterkommer etter Elias og Karen (som er ektefødt) samt en av etterkommerne etter Anders Elias Fosse. Dersom denne DNA er sammenfallende hersker det i så fall ingen tvil om hvem som er hans rette foreldre. Skulle det derimot vise seg at der ikke er sammenfallende treff i prøvene, da er det bevist at Anders Elias må ha andre foreldre.

 

Dersom det er så viktig for dere enten å få bekreftet eller avkreftet slektsforholdet, forstår jeg ikke hvorfor dere ikke allerede har foretatt en slik DNA test.

 

DNA-test må være veien å gå her, hvis familien faktisk ønsker å få vite sannheten. Påstandene synes å være tatt helt ut av luften, og ingen beviser er fremlagt tross iherdig oppfordring. Faktisk minner dette mest om forumtroll, problemet er vel at det er en hel familie av dem. Kanskje stikker det derfor litt dypere...

 

Hvis faktiske beviser foreligger (ikke gratulasjonsbrev fra keiserslekter, feilaktige artikler i en avis - eller facebooksider!), så håper jeg vi kan få dem fremlagt her, slik mange andre har oppfordret til. Så kan kanskje denne diskusjonen bli avsluttet. Slik informasjon er fremkommet i denne tråden, så er det absolutt intet som tyder på at innføringen i kirkeboken er feil. Man kan umulig mene at offentlige dokumenter skal endres pga. en udokumentert påstand fremsatt i et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere vært nevnt at den eneste veien å gå for å bekrefte eller avkrefte om dere er etterkommere av fam. Elias og Karen Fosse eller den tyske keiseren er en DNA prøve. Det må jo være en enkel sak å få til. Finn en direkte etterkommer etter Elias og Karen (som er ektefødt) samt en av etterkommerne etter Anders Elias Fosse. Dersom denne DNA er sammenfallende hersker det i så fall ingen tvil om hvem som er hans rette foreldre. Skulle det derimot vise seg at der ikke er sammenfallende treff i prøvene, da er det bevist at Anders Elias må ha andre foreldre.

 

Dersom det er så viktig for dere enten å få bekreftet eller avkreftet slektsforholdet, forstår jeg ikke hvorfor dere ikke allerede har foretatt en slik DNA test.

 

Da må det, slik jeg forstår det, være en sønn eller sønnesønn av Anders Elias og det samme av broren Karl (USA). Men så har vi jo det problemet at ingen nødvendigvis er deres fars barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bevandret uti DNA analyser. Men det må vel være en direkte etterkommer etter Anders og Karen på den ene siden og en etterkommer av Anders Elias på den andre siden. En slik test vil jo avdekke om Anders Elias var i slekt med resten av søskene sine eller ikke Jeg antar jo at de andre barna deres var ektefødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen har tatt han til seg har vi aldri bestridt, men vi vet positivt at de oppgitte foreldre ikke var hans ekte. han visste både hvem hans ekte mor og fra var.

 

Utgangspunktet for tråden er altså det jeg her har sitert, og flere representanter for familien Fosse har understreket at de ønsker hjelp her i forumet til å få bekreftet hvem som var Anders Elias' foreldre. Dette er nå bekreftet flere ganger ved hjelp av primærkildehenvisninger.

 

Om familien Fosse ønsker ytterligere hjelp, er det helt nødvendig - som understreket av flere - at de da legger fram det bevismaterialet de mener å ha, for å kunne reise berettiget tvil om riktigheten av det som er innført i kirkeboken. Ellers er det rett og slett umulig å komme videre i denne saken ad tradisjonell genealogisk vei (alternativet er, som nevnt, DNA)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å sjekke dette på er å sjekkke Y-DNA.

Det krever (minst) tre tester:

1) Y-DNA-test fra et mannlig medlem av huset Preussen som er etterkommer av keiser Wilhelm II.

2) Y-DNA-test fra en eller flere sønner, sønnesønner etc. av Anders Elias Fosse.

3) Y-DNA-test av noen som har samme mannslinje som Anders Elias Fosses registrerte far, f.eks. sønnensønns sønn av hans onkel.

 

Hvis 1) og 2) sammenfaller, mens 3) er ulik, tilsier det at historien har noe for seg.

Hvis 2) og 3) sammenfaller, mens 1) er ulik, tilser det at det som fremkommer av alle arkiverte offentlige dokumenter også er det korrekte.

 

Hvis 1), 2) og 3) sammenfaller med hverandre, må man antakelig gå inn på noe a-la "Family Finder"-testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har fleire gonger vore etterlyst ei oversikt over den huslyden som Anders Elias Fosse er registrert som ein del av. Her er den teksten som eg forfatta i band VI (2006) av Gards- og Ættesoga for Luster kommune, under avsnittet Marifjøra allmenning:

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Karen Marie Christophersdotter Sviggum, dotter av Malena og husmannssonen Christopher Simenson frå Krabben under Mo (1854- ), var f. 13.7.1874, flytte i ung alder til Bergen, men gifte seg kring 1898, uvisst kvar, med Elias Andersson Fosse frå Fosse yttre i Meland, Alversund. Han var son av gardbrukar Anders Andersson på Fosse yttre, opphavleg frå Sagstad, og kona Gjertrud Knutsdotter frå Fosse og f. i Alversund 28.12.1869. Elias var skreddar, og han og Karen budde ei tid på Fosse i Meland, Alversund, men flytte kring 1912 til Bergen der Elias skal vera avliden 17.2.1926. Karen Fosse d. i Bergen 12.7.1928. Dei fekk fem born i lag:

 

a. Karl Martin Eliasson Fosse, f. i Hafslo 21.9.1894, reiste i ung alder ut som sjømann og gifte seg truleg i Cardiff, Wales kring 1917 med Florence May Eveleigh. Ho var f. i Cardiff, Wales hausten 1892. Karl og Florence budde nokre år i Barry Dock, Wales, men Karl utvandra i 1920 til Amerika og vart følgd av kona Florence i 1923. Dei busette seg i Brooklyn, Kings Co., N.Y. der Karl i alle fall ei tid livnærte seg som husværestyrar (”appartments superintendant”), men den seinare lagnaden deira er førebels ukjend. Karl og Florence fekk ei dotter i lag, men Forence hadde òg ei dotter frå før.

 

b. Anna Sofie Eliasdotter Fosse, f. i Bergen 13.7.1899, d. i Bergen 6.5.1974. Anna gifte seg kring 1920, dato og stad ukjende, med Karl Emanuel Karlson Jacobsen, f. i Bergen 5.6.1892. Han d. i Bergen 21.5.1952. Karl var stuert, og han og Anna budde i Bergen levetidi ut. Seks born.

 

c. Marta Gjertine Eliasdotter Fosse, f. i Meland 24.9.1902, d. i Bergen 4.10.1980. Ho gifte seg i Bergen 18.12.1928 med Sigvard Johan Sørenson Johannessen, f. i Bergen 18.10.1905. Han d. i Bergen 21.2.1955. Sigvard var bybod, og han og Marta budde i Bergen levetidi ut. Dei fekk seks søner i lag, men Marta hadde òg ein son frå før.

 

d. Anders Elias Eliasson Fosse, f. i Meland 10.4.1906, d. i Bergen 1.4.1983. Han gifte seg visstnok i Bergen kring 1925, dato ukjend, med Hildur Marie Martinsdotter Iversen, f. i Bergen 23.2.1907. Ho d. i Bergen 22.7.1977. Anders var ei tid steinarbeidar og sidan bybud før han fekk arbeid som ferjeførar. Han og Hildur fekk fem born i lag, men Hildur hadde òg ei dotter frå før.

 

e. Karen Elida Eliasdotter Fosse, f. i Meland 23.12.1909, d. i Meland 13.4.1911.

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Fleire av dei datoane som mangla den gongen, er sidan komne til rette, men dette har ikkje noko å seia for den "store samanhangen".

 

Eg lyt elles leggja til at eg på den tidi då dette vart skrive, noko før 2006, hadde kontakt med fleire medlem av denne slekti, men INGEN sa noko til meg om at nokon av desse borni ikkje var "ektefødde" born av Elias og Karen Marie!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å sjekke dette på er å sjekkke Y-DNA.

Det krever (minst) tre tester:

1) Y-DNA-test fra et mannlig medlem av huset Preussen som er etterkommer av keiser Wilhelm II.

2) Y-DNA-test fra en eller flere sønner, sønnesønner etc. av Anders Elias Fosse.

3) Y-DNA-test av noen som har samme mannslinje som Anders Elias Fosses registrerte far, f.eks. sønnensønns sønn av hans onkel.

 

Hvis 1) og 2) sammenfaller, mens 3) er ulik, tilsier det at historien har noe for seg.

Hvis 2) og 3) sammenfaller, mens 1) er ulik, tilser det at det som fremkommer av alle arkiverte offentlige dokumenter også er det korrekte.

 

Hvis 1), 2) og 3) sammenfaller med hverandre, må man antakelig gå inn på noe a-la "Family Finder"-testing.

 

Iflg Familypedia.wikia.com har Wilhelm II (1859-1941) => H (mtDNA) _maternal :wub:

.. og iflg en annen side, men aner jo ikke om dette medfører riktighet, hørte han til haplogruppe G2A3B (Y-DNA) paternal

 

Noen blogger :lol:

 

http://ladyhohenzollern.wordpress.com/

 

http://fosse-hohenzollern.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at Huset Hohenzollern ikke er interessert i å bruke ressurser på å tilbakevise påstanden med påfølgende stor fare for negativ media-omtale. Det er ikke utelukket at Keiser Wilhelm kan ha fått barn i Norge et annet år, bare ikke i 1906, det året Anders Elias ble født. Aksepten henger nok sammen med denne opplysningen fra artikkelen i BA:

Etter det, gjorde vi det klart at vi ikke var ute etter penger, men bare få vite så mye som mulig om slekten, sier Fosse.

 

Doorn er et museum åpent for alle, der man også kan få servert te, kaffe og kake i deres «tearoom»

http://www.huisdoorn.nl/eng/

At noen ønsker å legge blomster på graven blir nok sett på som en hyggelig gest.

http://www.denblanke...zer/kaiser.html

 

I de opplysningene vi har fått så langt er det i grunnen ingenting som «henger på greip», så det trengs annen dokumentasjon som DNA.

 

I tillegg til påstanden pm at kirkeboken er forfalsket, så skurrer følgende opplysninger:

  • Det påstått barnløse ekteparet hadde flere barn. Kanskje det er eldstemann Karl Martin som er sønn av keiseren.
  • Karen døde fattig. Hun har altså vært involvert i en omfattende svindel uten økonomisk kompensasjon.
  • Jeg er rimelig sikker på at datteren kjenner sin far bedre enn en svigersønn kjenner sin svigerfar, og datteren oppgir fødselsår 1906 i dødsmeldingen.
  • Stedsangivelsene varierer Skånevik eller Fana, Kvinnherad eller Alversund, Hardanger eller Sogn…
  • Kong Juan Carlos av Spania tilhører Huset Bourbon.
  • Huset Hohenzollern (og for den del Huset Habsburgh) har egne overhoder selv om en anonym bruker «solarclock» på Wikipedia påstår noe annet. Solarlock ser ut til å høyre heime litt nord på vestlandet.

Det er også interessant å lese i den eine bloggen det er vist til av Arnfrid Mæland at retten til navnet også er gitt til familiemedlems forlovede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har noen funnet dåpen til Karl i kirkebøker?

 

Her er konfirmasjon nr.9 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Meland i Alversund, Ministerialbok nr. C 2 (1901-1921), Konfirmerte 1908, side 94.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2979&idx_id=2979&uid=ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050725020253.jpg

 

Finner ingen aktivitet på dagsregistret 5/11-1894 for Hafslo.

 

Er vielsen til Elias og Karen (1898?)funnett?

 

Har tenkt litt på Karl. Vist ikke han kan dokkumenteress, kan han være opphav til visse rykter.

 

Håper Lars har godt svar her.

 

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.