Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hadde ikke tenkt å kommentere ytterligere,men Geni har ikke noen i familien startet,. ser at 2 av familiemdlemmer har laget noe tilasvarende senere. Jeg/vi har ikke vært kjent med Brox. Er det riktig at den ble laget i 2011? og senere har blitt tilført med min far? Visst det er riktig så er den lagt ut før jeg i det hele tatt var begynt å arbeide med denne saken. Det startet jeg med i mars/april 2012. Da jeg videreførte kommuniksajonen jan Harald hadde med Tyskland som skal/skulle være Georg Friedric, og årsaken til det er at jeg kunne lettere kommunisere på de angjeldene språk. Jeg ville bare kommunisere dette og gleder meg å se at jeg har fått " :D ny norsk slekt".

 

Jeg vet ikke når den profilen opprinnelig ble laget, men Anders Elias Fosse er blitt lagt til som keiser Wilhelms sønn 23/8 2012. Brox er kurator i Geni, og har nok foretatt denne endringen på oppfordring fra noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor sjekk en annen tråd "Tidenes dummeste..." Den har i alle fall ingenting med forskning å gjøre!!!

 

Den tråden synes jeg ingenting om, og jeg vil derfor oppfordre til at den ikke blir forlenget. La oss holde debatten om Anders Elias Fosses herkomst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den tråden synes jeg ingenting om, og jeg vil derfor oppfordre til at den ikke blir forlenget. La oss holde debatten om Anders Elias Fosses herkomst her.

 

Fant tråden og syntes ikke noe om den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dere ønsket å få vite sannheten, samme hva, og da er det dette som har kommet fram så langt og det stemmer desverre ikke med deres framstilling av saken. Det hender en finner ting en godt kunne tenkt seg å vært foruten, men det er også en del av historien. Det finnes folk som finner de utroligste ting i sine søk etter opphav og fakta.

Syns det er vel drøyt å si at noen har laget en "utdritingstråd" på forumet.

Dere har vært ganske standhaftige med å tviholde på muligheten av ryktene og familiehistorien og vi har vært like standhaftige med å fortelle at dere ikke kan bygge et familietre på det spinkle grunnlaget.

 

Tror ikke noen her inne på forumet har hatt noen som helst ondsinnet hensikt med linker som er blitt vist. Disse ligger åpent for alle som ønsker å finne ut noe mer om keiser Wilhelm II.

 

Linkene viser at dere ved bruk av navnet (von) Hohenzollern, helt klart anser dere som etterkommere av keiseren og det engelske kongehus. Dere omtalter keiser Wilhelm som deres oldefar på flere nettsteder og til presse, som den mest naturlige ting i verden og fremstår noen steder nærmest som "Royale".

Det er vel det vi mener er feil og har reagert på og motbevist at ikke har rot i virkeligheten. - Det normale er jo at en begynner å sjekke først om familiehistorien/teorien stemmer, men dere gjorde motsatt og da blir alt feil, Dere begynte å nøste i feil ende!

 

Syns det er på tide med en liten oppsummering.

 

Den opprinnelige emnetittel fra 28. august 2012 var: "ang kirkebøker og fakta og feil". Det ble endret til: "Kaiser wilhelm II fikk en sønn i Norge , Familien mener at det er feile opplysninger i Kirkebøker". Deretter til: "Familien mener at det er feile opplysninger i Kirkebøker . Hvem er våres oldemor . ? ". Så fulgte: "hvem er jeg ? hvor kommer jeg fra ? :)" og nå til sist: "Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? :) Er kirkebøker feil?"

 

Da Jan Harald Fosse kom inn på arkivet og startet det opprinnelige temaet: "ang kirkebøker og fakta og feil", hadde dere i familien Fosse, for lengst tatt i bruk navnet (von) Hohenzollern.

Jan Harald Fosses påstand var at kirkeboka var feil og at guttebarnet; Anders Elias Fosse som står oppført som f. 10.april 1906 på Fosse og døpt 17.juni 1906 i Meland kirke, som ektefødt sønn av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse fra Meland, Alversund og Karen Christophersdatter Sviggum fra Hafslo, Sogn, istedet skulle ha fødselsdato 10.april 1905 og at det var keiser Wilhelm II, som var faren og moren skulle være ei tjenestejente fra Sogn (senere kalt Sofie).

 

Jan Harald Fosse ville på dette grunnlag ha kirkeboka endret. Grunnen til det skjønner man jo enda bedre, når det er bevist at keiseren IKKE var i Norge i 1905 og derfor heller ikke kan ha fått en sønn her i 1906. Det passer jo ikke med historien i familien Fosse.

 

Det ble gitt forskjellige fremstillinger av saken både her på arkivet og hva som var blitt sagt til pressen og det er helt nødvendig å ta med dette for lettere å kunne se de store forskjellene..

 

Jan Harald Fosse skrev: "Elias Andersson Fosse og Karen Marie Chrtistophersdotter står oppført som foreldre på Anders Elias Fosse i Meland kirkebøker. Som min familie mener er feil. Den eldste igjenlevende i familien min er 80 år gammel og sier at dette er helt feil da Anders Elias Fosse ble tiltatt denne familien en gang rundt 1904 -1905, dette vet vi i Familien da Anders Elis Fosse har sakt det selv når han levde. Vi har i dag kilder på at far til Anders skal hete Wilhelm og er fra tyskland og at mor skal hete sofie og var tjeneste-jente og var født i usa . Når familien ikke godtar dette og mener at det er feile foreldre i kirkebøker på Anders Elis Fosse hva kan vi gjøre med det ?

Vi har også fått noen Papirer fra Tyskland ang denne familie saken , Så mitt spørmål er hvordan kan vi få registret de rette foreldre på min Bestefar Anders Elias Fosse"

I et annet innlegg skriver han: "Anders Elis Fosse står i kirkebøker at han er født i 8 April 1906 . Familien vet at han at han bli tiltat Fosse meland 1904-1905 og døpt 1906 . Mor skal hete sofie og vere en tjeneste jente født 1884 i usa og kommer fra gards nr 51 øvstebø . Far skal ha navne wilhelm II og kommer fra tyskland da slekten i Norge vet om dette, Kirkebøkene på meland fosse er feil etter det familien sitter av informasjon".

 

Den eldste personen i slekta, Harry Andreas Fosse uttalte følgende til Webavisen:

I 2012 bekreftet spanskekongen Juan Carlos at sunnmøringen Harry Andreas Fosse (78) fra Vigra er keiserlig, i den forstand at han er etterkommer av keiser Wilhelm II. (Den spanske kongen er høyeste beskytter av keiser Wilhelm- og Habsburg-slekta, ettersom det tyske keiserhuset ikke eksisterer i dag.)

Harry Andreas Fosse hadde hørt at hans far hadde snakket om at han var sønn av Keiser Wilhelm II, men det var mye hysj, hysj.

 

"Historien starter i Hardanger. I 1904 var keiser Wilhelm på besøk i Hardanger, og traff en jente (lokal tjenestejente) fra Sogn. I april året etter ble faren til Harry Andreas Fosse født, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

Etter fødselen ble han adoptert eller satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar, Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad.

Det var visstnok ikke bare et sommereventyr jenta fra Sogn skal ha hatt med keiseren. Hun skal ha vært med han flere somrer på skipet hans.

 

Keiser Wilhelms sønn skal ha hatt navnet Anders Fosse. Årsaken til at han ikke er blitt funnet av forskere tidligere, er at han ikke er registrert i noen kirkebøker, mener Fosse.

- Han dukket etter å ha vært sporløst forsvunnet de første fem årene av livet. Vi tro han da har befunnet seg på forskjellige gårder før han ble satt bort til familien Fosse på Halsnøy i Hordaland".

 

Sunnmørsposten 23.august 2012:

 

Spanskekongen bekrefter at sunnmøringen Harry (78) er keiserens etterkommer.

Harry Andreas Fosse (78) fra Vigra og hans etterkommere har nå fått bekreftet sin familiehistorie.

- Jeg har hørt at min far snakket om at han var sønn av Keiser Wilhelm II, men det var mye hysj, hysj. Men min far hadde et bilde av keiseren på veggen, og sa til meg - se som du ligner, sier Harry Andreas Fosse.

Nå har etterkommerne fått bekreftelse på det de trodde:

 

Spanskekongen Juan Carlos bekreftet i sommer at sunnmøringen er keiserlig, i den forstand at han er etterkommer av keiser Wilhelm II. Den spanske kongen er høyeste beskytter av keiser Wilhelm- og Habsburg-slekta, ettersom det tyske keiserhuset ikke eksisterer i dag.

- Jeg ville bare vite om slekta og få en avslutning på historien, sier Fosse selv. - Vi har ikke krevd penger eller lignende

Inn i mektig slekt

Nå kan han med rette ta navnet Fosse von Hohenzollen, om han ønsker det. De kan også få sitt eget familievåpen og de kan kalle seg "Lord av første klasse" og "Lady". Neste generasjon kan kalle seg "Sir" og "Lady".

Plutselig befinner vigringene seg på et av de mektigste slektskartene i Europa.

- Jeg har nå 70 kongelige og adelige venner på Facebook for øvrig. Det er en morsom historie, sier Øyvind Fosse.

- Ikke bare sommereventyr

- Det var i 1904 at keiser Wilhelm traff min oldemor i Hardanger. De fikk en sønn i 1905. Han het Anders Fosse, forteller Øyvind Fosse til Sunnmørsposten

Oldemoren var en lokal tjenestejente fra Sogn.

 

- Det var ikke bare et sommereventyr, hun var med han flere somrer på skipet hans. Barnet ble satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar etter fødselen.

Flere keiserlige?

Øyvind Fosse tror at Keiser Wilhelm har vært ganske viril. Nå lurer han på om det kan finnes flere etterkommere i Norge.

- På bilder kan man se at han har hatt mange kvinner på skipsdekket. Min bestefar er mest sannsynlig ikke eneste tilfellet.

Spørsmålet er om flere nordmenn kan være keiserlige, etter spanskekongens bekreftelse av Fosses slektskap.

 

Øyvind Fosse har i flere innlegg innrømmet at de ikke har noen bevis og at det bygger på hva familien har fortalt og mennesker som har blitt snakket med, som har hørt historien.

Noe av det Øyvind Fosse har fortalt: "Han har påstått at han måtte reise fra gard til gard i en periode av barndommen, mulig det er derfor vi ikke finner han som konfirmant.

Senere i livet var det hos Sofie på Øvstebø som han hadde ett nært og godt forhold til. Vi har også hørt historier om at han hadde det tøft en periode på grunn av at han hadde tysk far, både rett etter første men som kjent for flere under annen verdenskrig. Han stakk for øvrig til Øvstebø når annen verdenskrig brøt årsaken var at han fryktet for hva Tyskerne kunne gjøre med han", skriver Øyvind Fosse.

 

I innlegg 380 skriver Øyvind Fosse bl.a:

"Å skaffe bevis i denne saken har vært ytterst krevende, så historien vår er i store deler basert på indisier. Så lenge arkivets medlemmer ikke mener at levende vitner ikke er bevis.

Jeg vil gjøre en ting helt klart denne saken er ikke en ny Køhler sak, da den var basert på bevisst feilformidling eller på godt norsk svindel.

Nb. Når jeg kom inn i saken hadde jeg ikke peiling på verken når bestefar var født eller om keiserens bevegelser, så ingenting er tilpasset dette fra min eller andre sin side.

Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager. Forsterket av nylig fremhentede dødsannonser.

Kirkeboka har Anders Eliassen født 10.04.06. og døpt i juni. For øvrig så er det de som mener at han ikke kom til Fosse gård før han var en 4-5 år.

Hele saken står og faller på om han er født av ekteparet Karen og Elias Andersen Fosse eller ikke.

Det er ingen tvil at de står som foreldre, det har jeg vært klar over lenge. Men som kjent så har Anders Elias og andre sagt at han aldri har vært det. Men at han ble delvis tatt vare på av Karen og at han hadde kontakt med Elias når han budde i Bergen".

 

NB! Både tjenestejenta, nevnt som Sofie, gården Øvstebø/Øfstebø, Severina og Gustav Fosse og sammenblandinger av gårder og familier, er det tidligere blitt gjort greit rede for.

 

Med utgangspunkt i deres familiehistorie, tok dere så kontakt med Tyskland og Spania og fortalte historien om en bestefar, som ifølge dere ble født 10.april 1905 og var en uekte sønn av keiser Wilhelm II og ei tjenestejente fra Sogn, og ifølge Øyvind Fosse var det deres første kontakt med Prins Georg Friedrich i Tyskland, som utløste selve prosessen.

Fremstillingen av saken må jo ha vært god, for på et eller annet merkelig vis har dere så fått lov til å bruke navnet Hohenzollern, så da må dere jo også et eller annet sted ha fått medhold i at Anders Elias skulle være en uekte sønn av keiseren, uten en DNA prøve engang.

 

Kildene viser :

 

1.) Anders Elias Fosse ble født 10.mars 1906, som ektefødt sønn av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse fra Meland, Alversund og Karen Christophersdatter Sviggum fra Hafslo, Sogn & Fjordane

 

2.) I "Folkemengdens bevegelse" liste for Meland sogn i 1906: Mandkjønn, Levendefødte, Innregistrerte Meland Sogn, Alversund står Anders Elias som født 10.april 1906. Foreldre: Skreddersvend Elias Fosse f. 1869 og h. Karen Kristoffersdatter f. 1874, Bosted Fosse.

 

3.) Folketellingen 1.desember 1910 bor Anders Elias på Fosse (gaard) Alversund gnr 25 bnr 11. sammen med sin mor Karen og 3 søstre. Fødselsår 1906

 

4.) Konfirmasjon 1921 i Brudvik- Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, døpt 17.juni 1906, sønn av; Skreddersv. Elias Andersen Fosse og h. Karen Kristoffersdtr. Bergen. ble konfirmert 19.juni 1921, Meland i Alversund og fikk karakteren Godt +. - NB! Konfirmasjonen visste ingen av dere om. Den var det Arnfrid Meland som fant.

 

5.) Anders Andersen med bosted Gyldenpris Utmark 38, nevnes ved skiftet etter faren Elias Andersen Fosse i 1926. NB! Han har samme adresse som søsteren Martha.

 

6.) Giftermål 1926 - Fiskehandler Anders Elias Fosse f. 1906 i Alversund, ble gift i Årstad Kirke 21.juli 1926 med Hildur Marie Iversen f. 1907 i Bergen

 

7.) 1927 - 13. september 1927 møtte Anders Elias på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

"Anders Andersen Fosse, f. 10/4 1906 i Alværsund, norske, gifte forældre skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler, bopæl i Capt. Dreyers hus på Minde".

 

8.) 1934 - Over stemmeberettiget ved kommunevalget i Bergen 1934 er Anders Elias også oppført med fødselsår 1906 og kona 1907. Han var da gartner og hadde bosted; Holbergs Almenning 7b, Krets 89, Nordnes.

 

9.) 1956 - Bergens Arbeiderblad, Tirsdag 10.april 1956: Ferjefører Anders Fosse, Øvre Gyldenprisvei 17, fyller 50 år i dag 10.april. - NB! Gratulasjonsannonsen til 50 års dagen stemmer dårlig med Øyvind Fosses utsagn om at bestefarens 50 års dag ble feiret 10.april 1955!

 

10.) I 1978 hadde folkeregisteret han reg. som født 10.april 1906

 

11.) 1.april 1983. - Pensjonist Anders Elias Fosse døde i Bergen 1. april 1983, og datteren opptrådte på vegne av familien og gav avdødes personalia til skifteretten via begravelsesbyrå: Pensjonist Andreas, overstrøket og rettet til Anders Elias Fosse, Nedreveien 16, 5000 Bergen, f. 10.04.1906, Fossjøen, Holsnøy. Gift 24/6-26, Enkemann. Død 1-4-1983 Bergen.

(Yngve Nedrebø, innlegg 29)

I meldingen står det at avdøde var født 10. april 1906, at han var født "Foss sjøen Holsnøy", at han hadde giftet seg 24. juni 1926, og at han var enkemann med fem barn.

 

Min påstand er at Anders Elias Fosse IKKE var sønn av keiser Wilhelm II og at keiseren således må frifinnes for farskapet.

Dette som er listet til over, er akkurat det dere skulle ha sjekket opp, før dere i det hele tatt gjorde noen framstøt overfor Tyskland/Spania.

Jeg forstår at det ikke kan være lett å gå tilbake på dette i ettertid og misunner dere ikke oppryddingsarbeidet, men tror nok det er en nødvendig ryddesjau som må tas, for å kunne gå videre og at dere en gang kan se tilbake på historien med et smil.

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Kjære Rigmor. At du har gjort en kjempejobb på arkivet enten enkelte av oss liker det eller ikke er hevet over enhver tvil. At familien nå har en ryddejobb å gjøre om ikke Y-Dna gir en overraskelse til oss alle er hevet over enhver tvil. Ett lite ps. vi har ikke prøvd å flytte han født til 1905 på grunn av tilpassing men på grunn av at vi mente han døde 77 år gammel snart 78. Jeg hadde ingen anelse om noe annet, og med bakgrunn på at søstrene også sto oppført med både feil dag og år i folketellingen i 1910 og 1900 så regnet ikke jeg det som usannsynlig at det kunne Anders Elias også gjøre. Til slutt har det vært mitt og noen andre familiemedlemmer sitt ønske å prøve og finne bevis for vår historie. Slik at den ikke bare var basert på indisier. Så om den nå viser seg å være feil så skal jeg personlig sende ett brev til riktig vedkommende og legge saken i sin helhet fremfor han. Regner med at jeg får leie hjelp av noen som skriver godt Tysk til å få den korrekt skrevet. Selv om tråden har gått litt utover rammene i det siste så er det mange som har hjulpet oss, selvsagt med forskjellig målsetting. Det er bare fair enough. Akkurat nå trenger jeg å sy fast ett for i en dressjakke, så jeg skulle ønske at jeg hadde noen skredderlige aner i blodet. Men ingen hjelp der heller . Det er klart mange i familien som har vært stolte over å kunne være ættet av kaiser Willhelm, og vi har ikke hatt grunn til å tro noe annet heller. Personlig så beklager jeg at jeg ikke gjorde disse undersøkelsene til ende før jeg kommuniserte med Tyskland. Normalt sett ville jeg gått grundigere til verks før jeg begynte, men da var allerede dialogen i gang og det ble foretatt kun en grovsjekk. Historien hadde vi som nevnt. Men jeg spurte tidlig om Y-Dna test og fikk beskjed om at det var helt unødvendig og at Prinsen aldri ville gjøre det. Når kongebrevet kommer så er det skrevet på en måte som gjør at vi ikke finner grunn i å betvile det heller både temaet som er tatt opp og min Onkels helsetilstand. Noe ikke mange visste om, allikevel foretok jeg en mye grundigere sjekk av det etter at vi hadde fått det oversendt. både på signatur, språk /segl osv.. Så lekker brevet i Pressen og jeg får da i oppgave å håndtere den situasjonen som kom som lyn fra klar himmel, vi hadde ingen mulighet til å unngå det så vi svarte kun ja til 2 aviser og P4 og nei til resten. Jeg har ikke noe ønske om å være offentlig person, jeg er nok profilert gjennom jobben. Så går det i ett de kommende måneder som vi har vært inne på med navn, invitasjoner Doorn osv.. Så bestemmer Jan Harald og undertegnede oss for at det har skjedd så my merkelig i denne saken at vi skal til bunns i den. Og dit har vi i dag komt, som nevnt tidligere har jeg ingen problem med å være Oldebarn av en skredder. Ser at du Rigmor mener at jeg har kalt med Prins og Kongelig høyhet, jeg har aldri gjort det og har vært forbannet når jeg har lest disse linkene der det har stått. Så du har rett i at dette må ryddes i, noe jeg har startet med for lenge siden. Uavhengig om saken var riktig eller feil.

Men vi står fast på at dette er vår familie historie / saga og den er verifisert av mange utenforstående. Så enten den er usann eller sann så er det vår fordømte historie og det kommer den alltid til å være.

Som sagt så er Y-Dna sendt til grundigere kobling, då vi får se om det kan komme en overraskelse eller to.

Uansett takk for god og faglig dyktig analyse Rigmor .

Øyvind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind Fosse,

 

Jeg vil først og fremst få berømme deg for at du nå tar tak i dette på en god måte; for å hjelpe dere på vei har jeg samlet alt av informasjon som har kommet frem i løpet av disse ukene - samt lagt til en del manglende referanser slik at dere nå har et godt utgangspunkt å bygge videre fra. Du finner Anders Elias Fosse, hans søsken, foreldre og grovskissen rundt besteforeldre her: http://genealogy.brudvik.org/getperson.php?personID=I1&tree=fosse - nær sagt alt av hendelser er da dokumentert og referert til i nødvendige kilder. En skriftelig gjennomgang av saken finner du her: http://genealogy.brudvik.org/anders-elias-fosse.php og der har jeg også listet opp de personer som har vært behjelpelige i denne saken for å finne frem til alle nødvendige kilder - som du ser er det mange som da har gjort en kjempejobb for å navigere seg igjennom Sogn og Fjordane, ned til Meland og videre inn til Bergen. Jeg håper, og tror dere vil sette pris på dette; og her har dere da et godt utgangspunkt for å bygge videre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette er en tråd som nå har kommet opp 560 innlegg og har snart 30000 visninger så skal jeg uavhngig av hvordan saken ender sette hele greien i bok`s form . Når enkelte mener at vi slår Gullrekka til NRK og Tv2 i underholdning :) så bør jo den samles i perm. Jeg har jo noen hundre sider til med underhodning fra kontinentet som bør innlemmes der. Siden jeg skal få denne historien komplett trenger jeg selvsagt deres hjelp. Jeg er ikke så god til å lese gamle utskrifter fra statens Kartverk og viss noen kunne ha hjulpet meg med følgende: Eierstruktur størrelse,antall i huslyden på følgende gårder :Hele gården på Fosse Kommune 1256 Gnr 00025 Bnr 0011 Var det Severine som eigde gården? I såfall fra når: Perioden 1890- hennes død. Videre gården Øfstebø som Sofie fra Fosse gård giftet seg inn i ? fra 1900 til hennes død. Er ikke sikker på om jeg sitter på riktig gård her men Kommune 1201 Gnr 0051 Bnr 004 Kan være Gården Øvstebø jeg har her. Kan skanne inn alle papirer jeg har fra kartverket om nødvendig ,men har en følelse på at noen sitter på de allerede. Har forstått det slik at på Meland var det kun Sagstad garden som var større, er det riktig? Og at Øfstebø i Fana også var en storgard. Hvem eide den og hvordan kom den i Sofie`S besittelse siden hun hadde tenkt å overlate den til Anders Elias . Håper på seriøst og oversiktig svar . så får dere glede dere til boken kommer ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind Fosse,

 

Jeg vil først og fremst få berømme deg for at du nå tar tak i dette på en god måte; for å hjelpe dere på vei har jeg samlet alt av informasjon som har kommet frem i løpet av disse ukene - samt lagt til en del manglende referanser slik at dere nå har et godt utgangspunkt å bygge videre fra. Du finner Anders Elias Fosse, hans søsken, foreldre og grovskissen rundt besteforeldre her: http://genealogy.bru...D=I1&tree=fosse - nær sagt alt av hendelser er da dokumentert og referert til i nødvendige kilder. En skriftelig gjennomgang av saken finner du her: http://genealogy.bru...elias-fosse.php og der har jeg også listet opp de personer som har vært behjelpelige i denne saken for å finne frem til alle nødvendige kilder - som du ser er det mange som da har gjort en kjempejobb for å navigere seg igjennom Sogn og Fjordane, ned til Meland og videre inn til Bergen. Jeg håper, og tror dere vil sette pris på dette; og her har dere da et godt utgangspunkt for å bygge videre.

 

Lykke til!

Tusen takk. Tenkte jeg skulle kopiere hele forumet her i tillegg så jeg har det på en stick. Eller kanskje det er lettere å spørre moderator om de kan legge alt på en stick for meg. Klart jeg har fightet for denne saken og ser at det er mange som har gjort en fantastisk jobb inkludert du. regner med at i løpet av neste uke er hele saken mer eller mindre fullstendig avklart så langt vi kan rå med uten at jeg skal forutsi utfallet,men overraskelsene kan komme for noen og enhver. Vi kan ikke begynne med den første sønnen til Karen det ville vært for dumt og heller ikke noe vi har med å gjøre. Men som sagt historien har vi og som enkelte synes er hysterisk morsom . Det skal vi ta oss av , 2012 og 2013 har uansett vært spennede men arbeidskrevende år . Og vi har samlet mye materiale og bilder som vi må samle på for fremtiden . Spesielt den såkalte familiesiden og alt her på arkivet ,men aller vikitgst det jeg har lagret fra kontinentet. Kommunikasjon og mailer og bilder. Takk igjen Kjell Arne, den var knallbra prøver å få lastet alt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjære Rigmor. At du har gjort en kjempejobb på arkivet enten enkelte av oss liker det eller ikke er hevet over enhver tvil. At familien nå har en ryddejobb å gjøre om ikke Y-Dna gir en overraskelse til oss alle er hevet over enhver tvil. Ett lite ps. vi har ikke prøvd å flytte han født til 1905 på grunn av tilpassing men på grunn av at vi mente han døde 77 år gammel snart 78. Jeg hadde ingen anelse om noe annet, og med bakgrunn på at søstrene også sto oppført med både feil dag og år i folketellingen i 1910 og 1900 så regnet ikke jeg det som usannsynlig at det kunne Anders Elias også gjøre. Til slutt har det vært mitt og noen andre familiemedlemmer sitt ønske å prøve og finne bevis for vår historie. Slik at den ikke bare var basert på indisier. Så om den nå viser seg å være feil så skal jeg personlig sende ett brev til riktig vedkommende og legge saken i sin helhet fremfor han. Regner med at jeg får leie hjelp av noen som skriver godt Tysk til å få den korrekt skrevet. Selv om tråden har gått litt utover rammene i det siste så er det mange som har hjulpet oss, selvsagt med forskjellig målsetting. Det er bare fair enough. Akkurat nå trenger jeg å sy fast ett for i en dressjakke, så jeg skulle ønske at jeg hadde noen skredderlige aner i blodet. Men ingen hjelp der heller . Det er klart mange i familien som har vært stolte over å kunne være ættet av kaiser Willhelm, og vi har ikke hatt grunn til å tro noe annet heller. Personlig så beklager jeg at jeg ikke gjorde disse undersøkelsene til ende før jeg kommuniserte med Tyskland. Normalt sett ville jeg gått grundigere til verks før jeg begynte, men da var allerede dialogen i gang og det ble foretatt kun en grovsjekk. Historien hadde vi som nevnt. Men jeg spurte tidlig om Y-Dna test og fikk beskjed om at det var helt unødvendig og at Prinsen aldri ville gjøre det. Når kongebrevet kommer så er det skrevet på en måte som gjør at vi ikke finner grunn i å betvile det heller både temaet som er tatt opp og min Onkels helsetilstand. Noe ikke mange visste om, allikevel foretok jeg en mye grundigere sjekk av det etter at vi hadde fått det oversendt. både på signatur, språk /segl osv.. Så lekker brevet i Pressen og jeg får da i oppgave å håndtere den situasjonen som kom som lyn fra klar himmel, vi hadde ingen mulighet til å unngå det så vi svarte kun ja til 2 aviser og P4 og nei til resten. Jeg har ikke noe ønske om å være offentlig person, jeg er nok profilert gjennom jobben. Så går det i ett de kommende måneder som vi har vært inne på med navn, invitasjoner Doorn osv.. Så bestemmer Jan Harald og undertegnede oss for at det har skjedd så my merkelig i denne saken at vi skal til bunns i den. Og dit har vi i dag komt, som nevnt tidligere har jeg ingen problem med å være Oldebarn av en skredder. Ser at du Rigmor mener at jeg har kalt med Prins og Kongelig høyhet, jeg har aldri gjort det og har vært forbannet når jeg har lest disse linkene der det har stått. Så du har rett i at dette må ryddes i, noe jeg har startet med for lenge siden. Uavhengig om saken var riktig eller feil.

Men vi står fast på at dette er vår familie historie / saga og den er verifisert av mange utenforstående. Så enten den er usann eller sann så er det vår fordømte historie og det kommer den alltid til å være.

Som sagt så er Y-Dna sendt til grundigere kobling, då vi får se om det kan komme en overraskelse eller to.

Uansett takk for god og faglig dyktig analyse Rigmor .

Øyvind :)

 

 

Det høres fornuftig ut at oppryddingen har startet, for den er jeg redd kan bli veldig omfattende. Men den er også helt nødvendig.

Når jeg skrev at dere ville ha fødselsåret til å være 1905 i stedet for 1906 for at det skulle passe med historien, så kommer jo det av tidligere uttalelser, hvor dere skriver; at han var født 1905 og i innlegg 380 skriver du: ”Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager”.

Men - gratulasjonshilsenen til deres bestefar på hans 50 års dag, ble satt inn i Bergens Arbeiderblad, Tirsdag 10.april 1956. (Ikke 10.april 1955!)

Og, som tidligere nevnt, så var ikke keiseren i Norge i 1905.

Jeg tror ikke DNA prøven vil by på noen overraskelser heller i så måte, og det ganske enkelt med grunn i det som er nevnt over, at Anders Elias Fosse IKKE kan være sønn av keiser Wilhelm II.

Så om dere har hatt denne familiehistorien i 100 år, så er valget deres om å begrave den for godt og heller se tilbake på den som en artig historie eller et artig påfunn, eller la den bli værende og flere etterkommere vil etter hvert tro på akkurat den samme historien.

 

Vandrehistorier, folkesnakk og rykter har en ting felles; De sprer seg som ild i tørt gress og kommer fort ut av kontroll, og den lille ”gloa” som forårsaket det hele, er det ingen som finner igjen.

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut at oppryddingen har startet, for den er jeg redd kan bli veldig omfattende. Men den er også helt nødvendig.

Når jeg skrev at dere ville ha fødselsåret til å være 1905 i stedet for 1906 for at det skulle passe med historien, så kommer jo det av tidligere uttalelser, hvor dere skriver; at han var født 1905 og i innlegg 380 skriver du: "Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager".

Men - gratulasjonshilsenen til deres bestefar på hans 50 års dag, ble satt inn i Bergens Arbeiderblad, Tirsdag 10.april 1956. (Ikke 10.april 1955!)

Og, som tidligere nevnt, så var ikke keiseren i Norge i 1905.

Jeg tror ikke DNA prøven vil by på noen overraskelser heller i så måte, og det ganske enkelt med grunn i det som er nevnt over, at Anders Elias Fosse IKKE kan være sønn av keiser Wilhelm II.

Så om dere har hatt denne familiehistorien i 100 år, så er valget deres om å begrave den for godt og heller se tilbake på den som en artig historie eller et artig påfunn, eller la den bli værende og flere etterkommere vil etter hvert tro på akkurat den samme historien.

 

Vandrehistorier, folkesnakk og rykter har en ting felles; De sprer seg som ild i tørt gress og kommer fort ut av kontroll, og den lille "gloa" som forårsaket det hele, er det ingen som finner igjen.

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Hei Igjen. Som kjent har jeg hørt at det var slik som jeg forklarer at bestefar døde 77 år gammel snart 78 . noe som tilsa at han var født i 1905. for oss som har drevet med dette så har vi ikke gjort tilpassinger. Det tror jeg at dødsannonsene bekrefter, som vi bestilte for noen uker siden fra BT. De er over 30 år gamle men var nye for meg til jeg mottok de. Klart at vi skal begrave den for godt om DNA prøven viser seg å ikke holde mål. Men hva gjør vi om det skulle bli sannsynligjort at den matcher? Men nå skal vi ikke foregripe begivenhetens gang, jeg regner med at det utmerkede arbeid som er gjort av flere og den gaven Brudvik har gitt familien så blir det avslutningen av saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Igjen. Som kjent har jeg hørt at det var slik som jeg forklarer at bestefar døde 77 år gammel snart 78 . noe som tilsa at han var født i 1905. for oss som har drevet med dette så har vi ikke gjort tilpassinger. Det tror jeg at dødsannonsene bekrefter, som vi bestilte for noen uker siden fra BT. De er over 30 år gamle men var nye for meg til jeg mottok de. Klart at vi skal begrave den for godt om DNA prøven viser seg å ikke holde mål. Men hva gjør vi om det skulle bli sannsynligjort at den matcher? Men nå skal vi ikke foregripe begivenhetens gang, jeg regner med at det utmerkede arbeid som er gjort av flere og den gaven Brudvik har gitt familien så blir det avslutningen av saken..

 

Hei igjen Øyvind :)

 

Jeg liker ikke å terpe på ting, men les det forrige innlegget mitt en gang til!

Bl.a hvor jeg skriver at du i innlegg 380 skriver: "Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager". - Det rimer heller ikke med gratulasjonshilsen på hans 50 års dag 10.april 1956!

Hadde bestefaren deres vært født 10.april 1905, så ville gratulasjonshilsenen til hans 50 års dag ha stått i 1955 og ikke i 1956.

 

Når det gjelder dødsannonsen som ble satt inn av Anders Elias Fosses barn står det at han døde 77 år gammel. Han var 76 år når han døde, bare 9 dager før han ville fylt 77 år og ble gravlagt 3 dager før han ville fylt 77 år.

 

Men hva gjør vi om det skulle bli sannsynligjort at den matcher, spør du.

Ja, da svarer jeg det første som faller meg inn; at det lar seg ikke gjøre at en DNA prøve kan matche med et barn født 10.april 1906, når keiseren ikke hadde vært i Norge siden juli/august1904.

Det er ønsketenking mener jeg og helt usannsynlig.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-DNA er grei skuring. Hvis den viser at Anders Elias sannsynligvis ikke er sønn av ham som i kirkeboken er oppgitt som far, så viser den nettopp det, og ikke noe annet.

Hvis Y-DNA skulle matche etterkommere fra keiser Wilhelm (farslinjen), så viser den et sannsynlig nært slektskap med keiseren. :)

Det er ingenting som viser noe annet/mer enn det faktisk viser, og det er veldig viktig!

 

Siden man ikke lenger har mulighet til å teste de aktuelle anene, så må man også ta forbehold om at de man sammenlikner Y-DNA med faktisk er etterkommere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre gården Øfstebø som Sofie fra Fosse gård giftet seg inn i ? fra 1900 til hennes død. Er ikke sikker på om jeg sitter på riktig gård her men Kommune 1201 Gnr 0051 Bnr 004 Kan være Gården Øvstebø jeg har her. Kan skanne inn alle papirer jeg har fra kartverket om nødvendig ,men har en følelse på at noen sitter på de allerede. Har forstått det slik at på Meland var det kun Sagstad garden som var større, er det riktig? Og at Øfstebø i Fana også var en storgard. Hvem eide den og hvordan kom den i Sofie`S besittelse siden hun hadde tenkt å overlate den til Anders Elias . Håper på seriøst og oversiktig svar . så får dere glede dere til boken kommer ut. :D

 

Anne Sofie Andersdatter Fosse (1878-1956) giftet seg i 1906 med Jon Nilsen Øfstebø (1876-1960). De fikk ikke barn, men drev en del av hans fars gardsbruk. I 1917 (tinglyst 1920) overdrog faren bruket sitt til sønnene Jon og Jakob etter å ha delt det mellom dem. Allerede i 1922 solgte Jon Nilsen sitt bruk til broren Nils for kr. 4000 og kår, se panteregisteret:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.b.39a, Sted: Midhordland sorenskriveri, Fana tinglag, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Fana, register, gnr. 63-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071205630376.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12993&uid=ny&idx_side=-18

 

I 1940 var det til kårfolkene Sofie og Jon Øfstebø Anders Elias drog. Sofie var ikke i besittelse av gardsbruket, Anders Elias ville ikke vært odelsberettiget, og hadde derfor ikke i utsikt å overta dette bruket på noe tidspunkt.

 

Bruk 2 av Øftstebø hadde fram til delingen i 1917 en skyld på 5 mark 31 øre. Det var et rimelig bra gardsbruk. Jon og Sofie overtok 2 mark 65 øre. I 1959 hadde bruket 60 mål dyrket jord og 30 mål kulturbeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man enn måtte mene om denne historien, og også om det er er god underholdning eller ikke, så er det mye som skurrer rent faglig sett. Mange har bidratt med ryddig og saklig informasjon med kildehenvisninger, innleggene fra Rigmor Waler, Kjell Arne Brudvik, Lars E. Øyane og flere andre, inneholder den informasjon man kan forvente å finne for å underbygge opprinnelse i slektsgransking. Jeg har selv hatt innlegg i fora om feil oppføring av dato i kirkebøker og ikke minst folketellingene, 1910 er jo et skrekkeksempel på hva som kan gå galt. Men, i alle feiloppføringer er det én eneste dato man kan være sikker på at er korrekt, og som man alltid kan gå tilbake til, og det er fødelsdato innført i kirkebok.

 

Å antyde at en prest skulle innføre feil fødselsdata, er en ærekrenkelse. Ikke bare av vedkommende prest og hans embete, men også av andre aktører i menigheten. Bl.a. førte jo klokkeren en egen bok, og mange andre måtte også 'tystes ned' ved en slik forfalskelse. Den slags påstander bør ikke forkomme i en seriøs(?) debatt, ikke minst på bakgrunn av totalt fravær av dokumentasjon.

 

En annen ting er at nesten ingen nevner den andre hovedpersonen i dette 'dramaet', keiser Vilhelm II, som her tillegges noe som stemmer dårlig med de fakta som finnes om hans bakgrunn og øvrige liv. Han var faktisk en av de mektigste og viktigste politiske personer i verden på denne tiden, en av datidens superkjendiser, og kunne vel neppe spytte over rekka på yachten "Hohenzollern" uten at det ble registrert og notert. Han hadde neppe noe liv utenfor sine private gemakker, uten at han ble fotfulgt av andre personer. At enkelte kongelige og statsoverhoder med rette har hatt et dårlig rykte med historier om talløse snuskete forhold, følger gjerne et mønster hvor de er slik det meste av sin levetid. Det er ingentig som tyder på at keiser Vilhelm var slik. At han skulle ha stått i med tjenestefolk, er svært usannsynlig, det ville være totalt i strid med hans personlighet. Han tok sterk avstand fra foreldrenes liberale holdninger, til de grader at han brøt med moren, og betegnes som preusser og junker av opprinnelse og utdannelse. Og da gjorde man ikke slikt, man fornedret seg ikke ved slike forhold, og man menget seg slett ikke med lavere klasser. En annen ting som taler imot slike eventyr, er hans fysikk:

Fra Wikipedia:

Vilhelm ble født med flere fysiske skader som følge av en komplisert setefødsel, blant annet var hans venstre arm rundt skulderen, noe som skadet nervene (Erbs parese) i den øvre del av armen slik at denne aldri vokste helt ut. Som voksen var derfor den venstre armen 13 cm kortere enn den høyre. Hans venstre hånd var omtrent halvparten så stor som hans høyre, og han holdt denne skjult på de fleste fotografier av ham. I tillegg var han plaget av nedsatt førlighet og kroniske øresmerter hele livet.[4] Historikere har antatt at hans fysiske handicap påvirket hans emosjonelle utvikling.[5]

 

Jeg tviler sterkt på at en tjenestejente som har et eventyr med en invalid keiser hadde unnlatt å fortelle detaljene videre, og da hadde ryktene gått om skavankene, ikke om eventyret i seg selv.

 

Hvis noen til tross for de historiske fakta, som tilbakeviser alle rykter og påstander, likevel ønsker å leke adelige, så værsågod for min del. Uansett utfallet av denne historien, synes jeg likevel det er trist, når udokumenterte rykter fører til at bærere av navnet Hohenzollern for all framtid latterliggjør seg selv på denne måten.

 

Av hensynet til forumet og dets medlemmers rykte, og kravet til korrekt informasjon, ber jeg moderatorer om å avslutte denne debatten, inntil det blir lagt fram dokumentasjon for riktigheten av påstandene om slektskap mellom Fosse-familien og keiser Vilhelm II.

 

Med vennlig hilsen, Olaf Larsen

 

PS. Fra Wikipedia:

Georg Friedrich Ferdinand av Preussen (født 10. juni 1976 i Bremen; tysk Georg Friedrich Prinz von Preußen) er prins av Preussen, overhode for huset Hohenzollern og dermed pretendent til den prøyssiske kongetronen og den tyske keisertronen, som eldste agnatiske og dynastiske etterkommer etter keiser Vilhelm II av Tyskland. Han er også for tiden (2007) nr. 151 i arvefølgen til den britiske tronen, som etterkommer etter dronning Victoria av Storbritannia. Han har tiltaleformen Hans (Keiserlige og) Kongelige Høyhet Prinsen av Preussen (Seine (Kaiserliche und) Königliche Hoheit der Prinz von Preußen).
DS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å antyde at en prest skulle innføre feil fødselsdata, er en ærekrenkelse. Ikke bare av vedkommende prest og hans embete, men også av andre aktører i menigheten.

 

- - - -

 

Av hensynet til forumet og dets medlemmers rykte, og kravet til korrekt informasjon, ber jeg moderatorer om å avslutte denne debatten, inntil det blir lagt fram dokumentasjon for riktigheten av påstandene om slektskap mellom Fosse-familien og keiser Vilhelm II.

 

Med vennlig hilsen, Olaf Larsen

Eg synes debatten har tatt ei konstruktiv vending og syns ikkje den bør avsluttas av moderator. Det er bra med slike forum der det er kontakt mellom nybegynnerar og viderekommande, fagfolk og amatørar.

 

Dersom nokon trur at fødselsdata er feil innført må dei sjølsagt få lov å spørre om det. Det viktigaste må jo vere å finne ut kva som er det faktisk rette.

Eg har trudd at det einaste sikre er innførsel av dåpsdato. Når det gjeld fødselsdato har eg tenkt at det lett kunne oppstå små unøyaktigheter i kommunikasjonen mellom foreldre og prest.

Eg har i eldre kirkebøker sett fleire feilinnførsler, bl a der presten har skrive inn søster til mora sitt navn, samme søster som sjøl hadde et barn det året.

 

I denne saka er det ingen tvil om at fødselsdato må vere i 1906. Presten ser forskjell på ein 2 mnd gammel beibi og et 14 mnd gammelt barn. Keiser Wilhelm er utelukka som far. Men det er faglig interessant å vite kor mange av dei andre av fødselsdata-dokumentene som er uavhengige kilder av dette. Ved konfirmasjon var det vel vanlig at presten brukte et oppslag i kirkeboka for dåp for å finne opplysningane, og da er ikkje det ei uavhengig kilde.

 

Familietradisjonen i saka har ikkje uavhengige kilder. Alt har kanskje opphav i ei antydning fra ei einaste slarvekjerring, - ho syns ikkje guten likna på foreldrene sine og - - . Snart visste "alle" det, - men snakka ikkje høgt om det. 110 år etter er det sjølsagt ingen vitner, bare folk som kan fortelle ærlig om det dei i sin barndom hørte at "alle" viste. Det hjelper ikkje å finne mange ulike folk som truverdig forteller dette, - alt bygger på samme folkesnakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har plutselig, mirakuløst, Øyvind Fosse H. blitt til den han er, nemlig Øyvind Fosse. Underholdningsverdien i denne tråden vil dermed ,desverre, reduseres til null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg ikke klart nok i setningen 'Å antyde at en prest skulle innføre feil fødselsdata, er en ærekrenkelse', den burde selvfølgelig lyde: 'Å antyde at en prest med vilje skulle innføre feil fødselsdata, er en ærekrenkelse'.

 

I likhet med Harald Søren Storaker i innlegget ovenfor, og helt sikkert mange andre, har jeg flere ganger sett navn på feil person, eller feilstavede navn i kirkebøker ved dåpshandlinger. Kanskje som en følge av en prest med bakgrunn fra Danmark, eller fra en annen landsdel med annen dialekt. Det var absolutt rom for misforståelser og feiltolkinger, men presten har nå alltid klart å få med seg riktig dato. Dåpshandlingen, og dermed faddrenes betydning, var viktige religiøse begivenheter, og ble ikke tatt lett på. Foreldrenes rolle og navn var faktisk mindre viktig, foruten når de selv var faddere også. I tidlige kirkebøker var det spillerom når det gjaldt hvilke opplysninger man tok med utover datoen, men lenge før 1906 var det innført et byråkrati når det gjaldt kirkelige handlinger, som gjør det vanskelig - som påpekt i et tidligere innlegg - å endre opplysninger uten at det var godkjent fra høyeste hold. Dessuten ble kirkebøker ført fortløpende, og det er bare helt unntaksvis at man finner en overstrykning, og da alltid ledsaget av korrigerende tekst. Så vidt jeg vet, var det forbudt å endre innføringer i kirkebok, det kan kanskje noen med geistelig bakgrunn i forumet bekrefte.

 

Tilfeldighetene vil at jeg faktisk selv har vært på det utrolig flotte, eventyraktige slottet Burg Hohenzollern i Lauchertal, samt på det mindre Scloss Sigmaringen noen mil unna. Jeg representerte engang i tiden, som ansatt i et Oslofirma, metallleverandøren Zollern (tidl. Fürstlich Hohenzollernschen Ladehüttenverwaltung Laucherthals), og besøkte derfor de forskjellige Hohenzollernske metallstøperiene, pressene og smiene i området. Jeg tror få her kan forstille seg den massive rikdommen og innflytelsen Hohenzollerne hadde, og har, uten å ha sett det selv. Hvis noen ønsker å tro at det er derfor jeg 'forsvarer' Vilhelm IIs rykte, tar de grundig feil, da hadde jeg bare latt være å opplyse om dette. Det er bare rett og slett et helt fantastisk sted, følg lenkene og se selv!

 

Eg synes debatten har tatt ei konstruktiv vending og syns ikkje den bør avsluttas av moderator. Det er bra med slike forum der det er kontakt mellom nybegynnerar og viderekommande, fagfolk og amatørar.

 

Da er det sikkert flere med samme mening som Harald Søren, så jeg trekker anmodningen om avsluttingen av debatten.

 

Med vennlig hilsen, Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert mange biografiske bøker om Keiser Wilhelm II.

Har noen finlest disse og undersøkt hvor nøye hans reiser i Norge er beskrevet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle sammen!

Noen dager er gått og vi har begynt å få tilbake analyser av DNA. Arkivverket har fått kopi av originaler som vi har gitt tillatelse til å legge ut.

Vi begynte denne saken basert på indisier, som det viste seg å være vanskelig å skaffe bevis for.

Målet med saken fra Jan Harald og min sin side var å finne sannheten er vi avstamminger fra Keiser Wilhelm eller tilhører vi Fosse Gård. Det ene er normalt sett ikke verre enn det andre.

Siden vi selv har kommunisert i ett par måneder relativt tett med mennesker som skulle være nær Prins Georg Friedrich og fulgt etter beste evne de råd vi fikk der. Så falt det oss dessverre ikke inn å gjøre ytterligere undersøkelser i den fasen. Kanskje gleden over å bli ”akseptert” var så stor at vi ble blendet.

Som jeg har påpekt under hele denne seansen på arkivet ,har vi ikke funnet noe som ha svekket Bestefar sine ord. Men Kirkebevisene har vært så sterke at vi ikke har kommet rundt disse.

Vi er klar over at vi har bidratt til stor underholdning på Arkivet siste måneden og har blitt fullstendig latterliggjort av enkelte. Så jeg håper denne gangen at folk holder seg til saken.

Jeg vet at det er folk på arkivet som har sjekket en del E-poster som har vært og kommentert saken, ett par av disse IP adressene kommer fra meget spesielle steder. En av kommentatorene var særdeles kvass men ikke fra Norge . Jeg kan garantere dere hele saken er merkelig også for familien.

Vi har fått fantastisk my hjelp av enkelte av dere og en del av denne hjelpen har vært å stadfeste vår ”mulige” Fosse slekt på begge sider tilbake på 1600 tallet, alt tilsier da at vi er av ren Norsk avstamming.

 

Fakta viser seg nå at det er vi ikke. Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina.

Det er flere nå som har hjulpet oss og vi krysser på alle søkemotorer inn på familien Hohenzollern.

Om Keiser Wilhelm er faren til min bestefar er det store gjenstående spørsmål, men vi er i hvert fall i slekt med både bestefaren hans og den nåværende regent av huset Hohenzollern Prins Georg Friedrich. Så det er helt klart at vi er i blodlinje med Keiseren.

Så nå blir Spørsmålet fra oss igjen: Er kirkebøkene feil? Er Den Anders Elias som ble født i 1906 vår bestefar? Hvem er vår Oldefar ? ikke minst vår Oldemor?.

Som jeg begynte: vi baserte vår historie på Indisier ,historier og annet familien mente å huske. Nå ender vi opp med en Y-DNA vi umulig skulle ha tilgang til. Så hva gjør vi Nå.

 

Smil fra Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått melding fra familien Fosse, og med den som vedlegg to bilder, et av DNA-testresultatet for den ene av familiemedlemmene. Personnummer er tatt bort, resten står som i det bildet jeg fikk oversendt. Det andre bildet viser fire parallelle resultater fra DNA-prøver, der første kolonne skal være for bestefaren til keiser Wilhelm, den andre er fra familien Fosse, den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern.

 

Familien har bedt meg åpne tråden og legge disse to bildene ut. Familien inviterer til saklig diskusjon.

post-286-0-35302400-1381841771_thumb.jpg

post-286-0-94198500-1381841866_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på DNA - men jeg lurer jo på hvordan sammenlikningene er foretatt. Er det ved hjelp av ferske tester - eller kun ved søk på nettet?

 

Det hadde også vært fint om noen med kompetanse kunne tolke det framlagte materialet, slik at vi ukyndige kan forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fakta viser seg nå at det er vi ikke. Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina.

 

 

Tror ikke det er dét testen sier... Testen har tallet "11" på markøren Y-GATA-H4.

 

Så vidt jeg kan se utfra http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?vgroup=Norway&section=yresults - selv om ikke alle de samme markørene er med, havner Y-DNAet til Harry Andreas Fosse i haplogruppe R1 et sted.

 

Men jeg er ganske fersk på DNA - her bør eksperter uttale seg.

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig spent på dette, følger nøye med... :) Men - er det ikke altfor få markører som er testet her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta viser seg nå at det er vi ikke. Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina.

Det er flere nå som har hjulpet oss og vi krysser på alle søkemotorer inn på familien Hohenzollern.

Om Keiser Wilhelm er faren til min bestefar er det store gjenstående spørsmål, men vi er i hvert fall i slekt med både bestefaren hans og den nåværende regent av huset Hohenzollern Prins Georg Friedrich. Så det er helt klart at vi er i blodlinje med Keiseren.

Så nå blir Spørsmålet fra oss igjen: Er kirkebøkene feil? Er Den Anders Elias som ble født i 1906 vår bestefar? Hvem er vår Oldefar ? ikke minst vår Oldemor?.

Som jeg begynte: vi baserte vår historie på Indisier ,historier og annet familien mente å huske. Nå ender vi opp med en Y-DNA vi umulig skulle ha tilgang til. Så hva gjør vi Nå.

 

Smil fra Øyvind

 

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11.

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11. Jeg har helt identiske markører med Harry på DYS393, DYS390,DYS19, DYS391, DYS385, DYS389i, DYS448, DYS458, DYS437, Y Gata H4 osv. Haplo er hos meg Y-DNA R1a1, og eldste kjente paternale ane var fra Ostereidet i Lindås.

Som nevnet er er ikke jeg kjent med hvordan en analyserer, det er det andre som har gjort.

I den som ligger her så skal det ikke være tvil om at denne testen her ikke er " vanlig " norsk blod.

Denne kan også kjøres på søkemotorer for søk på DNA og da kommer det opp andre fra vår " påståtte nye slekt" men jeg skal be om linker. Vi venter også på en fra genetisk institutt i Bergen som kommer med flere markører, samt full gentest. Den ligger det en annen historie bak som årsak til testen.

Uansett så kan markørene være lik men jeg har forstått det slik at den som heter Y- GATA H 4 11 ikke muteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.