Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vet med sikkerhet at nr 1 er bestefar til Keiser Wilhelm II...

 

Det er ikke noe som heter "bestefar" i slektssammenheng. Er det farfar eller morfar?

 

Men jeg vil ikke kommentere noe mer før min fetter forlater dette forum.

 

Det er ikke vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var helgens mest humoristiske event på plass igjen.

Jeg kan ikke huske noe som har fått meg til le hysterisk og samtidig riste på hodet samtidig noen gang.. Dette er god trim. Takk til Fosse-gutta!

Og mitt tema om denne saken på dette forumet for 14 dager siden blir jo mer og mer aktuell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var helgens mest humoristiske event på plass igjen.

Jeg kan ikke huske noe som har fått meg til le hysterisk og samtidig riste på hodet samtidig noen gang.. Dette er god trim. Takk til Fosse-gutta!

Og mitt tema om denne saken på dette forumet for 14 dager siden blir jo mer og mer aktuell :-)

En fullstendig unødvendig kommentar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet med sikkerhet at nr 1 er bestefar til Keiser Wilhelm II nr 2 er min far nr 3 er en polsk Preusser nr 4 er en ukjent slektning av keiseren.

Men jeg vil ikke kommentere noe mer før min fetter forlater dette forum.

 

Hvilken bestefar? Farfar eller morfar? Navnet og tittelen hans? :ph34r:

 

Hvilke kilder har du til hvor opplysningene om disse er hentet fra? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet med sikkerhet at nr 1 er bestefar til Keiser Wilhelm II nr 2 er min far nr 3 er en polsk Preusser nr 4 er en ukjent slektning av keiseren.

Men jeg vil ikke kommentere noe mer før min fetter forlater dette forum.

 

Da regner jeg med det er farfar Keiser Wilhelm I det er snakk om, for morfar - Prins Albert av Sachsen-Coburg-Gotha - er jo irrelevant her.

 

Hvorfor er den denne polske prøyseren tatt med? (Vil det si en polakk som bor i et geografisk område som tidligere hørte til Prøyssen?)

 

Og hvorfor ikke en kjent slektning av Keiser Wilhelm II i stedet for en ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men unødvendige kommentarer er vel de fleste her i denne tråden...

 

Faktisk så har denne tråden lært oss en god del, Lars Ove :wub: Vi har drøftet kilder som har vært lite benyttet tidligere, vi har satt oss inn i keiser Wilhelm IIs reiser i Norge og vi har lært oss mer om DNA.

 

Dette er jo ikke den første familien som hevder å være etterkommere etter keiser Wilhelm II, - et titalls norske familier har opp gjennom tiden hevdet det samme. Men de tidligere sakene var i en tid da det ikke var så enkelt å finne kilder som kunne bevise eller motbevise slike påstander, og familiehistoriene og bygderyktene forsvant med vår besteforeldre-generasjon!

 

Alle vet, innerst inne, at keiser Wilhelm II ikke hadde eventyr med andre kvinner etter han ble gift. :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O. Wangensteen, med all respekt å melde for det arbeidet du gjør i slektsforskningssammenheng så må jeg uttrykke at jeg først blir overrasket, så skuffet og til slutt sint over din harselering på bidragsyterenes bekostning i dette temaet. En ting er at du har problemer med å kunne huske at du har utført to ting samtidig ( le hysterisk og riste på hodet), så kan jeg med dette opplyse om at det å gjøre to ting på en gang er et velkjent problem for oss menn, så det er ikke overraskende med mindre det er hodet som ristes som gir deg denne opplevelsen ?.

Jeg er utrolig fasinert av å kunne følge mange av deltagerene i denne trådens iver og vilje etter å tilføre opplysende og konstruktive bidrag for å klarlegge saken.

Jeg er enig med Arnfrid når hun ytrer at saken har vært opplysende omkring DNA, samtidig som jeg er villig til å ta av meg langt mer enn hatten i respekt for det arbeidet som Arnfrid, Inger Karin, Rigmor og Kjell Arne med fler har lagt ned i denne saken.

Vi har alle vært nybegynnere engang, og jeg håper at flere nybegynnere havner i hendene på Arnfrid, Inger Karin, Rigmor og Kjell Arne for da vil de iallefall få god hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Svein Arne Opdal,Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med LOW, denne tråden har vært en sann svir av humring og latter.

 

Det skyldes ikke hjelperne, der har jeg bare sett hjelpsomhet, seriøsitet og grenseløs tålmodighet. Det er ikke på den siden komikken ligger.

 

Selve emnet er jo spektaulært, jeg har ofte under gjennomlesning av dette mektige epos tenkt: Tenk om det skulle framkomme noe, om aldri så lite; som kunne gi denne røverhistorien et minste lille snev av sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O. Wangensteen, med all respekt å melde for det arbeidet du gjør i slektsforskningssammenheng så må jeg uttrykke at jeg først blir overrasket, så skuffet og til slutt sint over din harselering på bidragsyterenes bekostning i dette temaet. En ting er at du har problemer med å kunne huske at du har utført to ting samtidig ( le hysterisk og riste på hodet), så kan jeg med dette opplyse om at det å gjøre to ting på en gang er et velkjent problem for oss menn, så det er ikke overraskende med mindre det er hodet som ristes som gir deg denne opplevelsen ?.

Jeg er utrolig fasinert av å kunne følge mange av deltagerene i denne trådens iver og vilje etter å tilføre opplysende og konstruktive bidrag for å klarlegge saken.

Jeg er enig med Arnfrid når hun ytrer at saken har vært opplysende omkring DNA, samtidig som jeg er villig til å ta av meg langt mer enn hatten i respekt for det arbeidet som Arnfrid, Inger Karin, Rigmor og Kjell Arne med fler har lagt ned i denne saken.

Vi har alle vært nybegynnere engang, og jeg håper at flere nybegynnere havner i hendene på Arnfrid, Inger Karin, Rigmor og Kjell Arne for da vil de iallefall få god hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Svein Arne Opdal,Kristiansand

Tusen takk Svein Arne.

Dette er ingen enkel sak for meg, eller for min familie.

Jeg har ingen problem med å se at så dyktige folk stiller oss i tvil.

Normalt så hadde jeg lagt ned denne saken for lenge siden.

Men det er noe som skurrer for å si det på enkelt norsk.

Jeg har vært tett på huset i ett år,og det er noe merkelig her, mulig bare en magefølelse.

Men med hele vår historie og det som har skjedd de siste dager . Så vet jeg snart ikke lenger hva jeg skal tro.

Jeg personlig har ingen problemer med å takle hva enn som måtte komme, men vi sitter på noe merkelig her.

Fra ett historisk og beviselig standpunkt så burde vi begravd saken.

Dessverre kan jeg ikke det.Tro det eller ei, men noe er fullstendig galt med hele denne saken.

Jeg er normalt oppegående men jeg kan dessverre ikke bevise noe reelt med det jeg sitter på,unntatt at de jeg kommuniserte med fra starten av. Visste mer enn jeg.

 

Men tusen takk for ett anstendig innlegg.

 

Med vennlig hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære Cai Wiig, vi må vel velge å tro at trådstarters egen historie, bygdehistorien og senere mottatte (f.eks. epost) bekreftelser på historiens riktighet er trådstarters opplevde sannhet uten at andre behøver å latterligjører det med innlegg som Lars O. Wangensteen gjør?.

Jeg synes at tidligere nevnte hjelpere på en utmerket og objektiv måte fremlegger fakta i saken, så får det være opp til hver enkelt å trekke egne konklusjoner ?

Jeg mener iallefall at å latterligjøre nybegynnere ikke akkurat vil virke særlig motiverende med tanke på rekruttering til miljøet.

 

Med vennlig hilsen

Svein Arne Opdal,Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes denne tråden er morsom, så sier det ganske mye om humornivået blant de andre leserne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken dreier seg om mennesker som trolig er blitt ført bak lyset, bevisst eller ubevisst. De begynner nok nå å innse at det er stor fare for at historien ikke er sann.

Den fortvilelsen, sinnet og frustrasjonen som har kommet til uttrykk i noen av innleggene er ikke morsom, og denne type kommentarer er fullstendig usaklige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet med sikkerhet at nr 1 er bestefar til Keiser Wilhelm II nr 2 er min far nr 3 er en polsk Preusser nr 4 er en ukjent slektning av keiseren.

Men jeg vil ikke kommentere noe mer før min fetter forlater dette forum.

 

 

 

Ikke så lett å bli klok på dette her :unsure:

 

Nå skriver du at den tredje er en (POLSK) preusser og den fjerde er en UKJENT slektning av keiseren.

 

Yngve Nedrebø skrev da debatten åpnet igjen (utdrag): Det andre bildet viser fire parallelle resultater fra DNA-prøver, der første kolonne skal være for bestefaren til keiser Wilhelm, [jeg regner med at det da siktes til keiserens farfar: Wilhelm I 1797-1888 (min anm.)] den andre er fra familien Fosse [Harry Fosse, (min anm.)], den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern. (Hvem er denne fetteren?: Er det en fetter av Prins Georg Friedrich som menes?

 

Øyvind Fosse skrev i et tidligere innlegg (utdrag): ”Om Keiser Wilhelm er faren til min bestefar er det store gjenstående spørsmål, men vi er i hvert fall i slekt med både bestefaren hans og den nåværende regent av huset Hohenzollern Prins Georg Friedrich. Så det er helt klart at vi er i blodlinje med Keiseren”.

 

 

Det er interessant å få klarhet i hvem/hvilke personer vi har med å gjøre, i stedet for å sitte og gjette. Det kunne også ha vært artig å vite hvem som har ført opp de fire parallelle resultatene fra DNA-prøvene på skjemaet som sammenlignes.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "bestefar" i slektssammenheng. Er det farfar eller morfar?

 

Debatten forsøkes dessverre avsporet igjen, denne gangen av noen som burde vite bedre.

 

Jeg spør igjen: Hvem er nr. 1 (og 4) på sammenlikningsarket - og hvordan er resultatet fremskaffet?

 

Hvis nr. 1 faktisk er keiser Wilhelms IIs farfar (Wilhelm I), og resultatene er sikre, så har dere svaret: Det finnes intet slektskap med keiseren!

Derfor er det viktig at dere svarer på dette nå! Også for at dere selv skal slippe ekstraarbeide. Vi få svar på dette, ! Vi er flere som har spurt... Ikke forsøk å tåkelegge dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst om ikkje heile denne debatten burde leggast død fram til ein evt. får dna frå f. eks. ein son til Arne eller Sigurd Fosse. Dersom ein ikkje kjenner denne delen av slekta vil ein mogeleg framgangsmåte vere å finne dødsdatoen til Arne eller Sigurd, for så å oppsøkje lokalsamlinga ved Bergen Offentlige Bibliotek i Strømgaten, opne skuffene med mikrofilm av Bergens Tidende eller bergensavisen, plukke opp rett mikrofilm og finne dødsannonsene. Dersom ein er heldig inneheld denne namn på pårørande, f. eks. ein eller fleire søner. Deretter brukar ein telefonkatalogen, ringer og avtalar at dei testar seg. Fyrst når ein har resultata får denne debatten meining. I mellomtida får ein håpe at ikkje herr Wangensteen ler seg i hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel kjelda til opplysningane om Arne og Sigurd:

 

http://www.look.no/a...01/wc01_109.htm

 

Alfred og Synneva finn ein att i slektstreet Kjell Arne (innlegg #663) har laga over Fosseslekta:

http://genealogy.brudvik.org/descend.php?personID=I7&tree=fosse

 

Frå www.disnorge.no/gravminner:

 

871803 Sigurd Fosse 1309 1925 1311 2000 1711 2000 J 008 22 Meland Meland

3268008 Arne Fosse 1804 1932 0710 2000 m Fred med ditt minne Vis Hardbakke Solund

 

Når det gjeld sistnemnde vil eg tru at det kan ha stått ein dødsannonse i avisa Firda. Biblioteket i Førde har mikrofilm av avisene i Sogn og Fjordane.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sendt inn fra ytterligere to som skal komme med maks markører.

 

Får håpe det er mannlige etterkommere etter Anders Andersen Fosse, men ikke etter Elias, f eks sønner av Sigurd eller Arne Fosse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nemner at det i følgje skattelistene bur ein person på H med same namn som kona til Arne, jf. mitt innlegg #692. Denne personen står i www.telefonkatalogen.no , og kan sikkert svare på om Arne eller Sigurd hadde søner.

 

Edit: I lenka i innlegg #692 ser det ut som om Arne og Sigurd kan ha ein bror som lever, då passar det endå betre om de får dna frå han.

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes levende " tremenninger" fra den delen. Så det har jeg også anbefalt de som bor i Bergen å oppsøke.

 

Øyvind, du har flere ganger henvist til „de som bor i Bergen“. Jeg vet ikke hvor du bor, men du bor i Norge så vidt jeg har forstått – og du vil selv til bunns i dette, er det ikke så?

Nå har du jo sett/ opplevd at du ikke helt kan stole på at „de i Bergen“ gjør/ undersøker det de skulle eller kunne ha gjort. Så hvorfor ikke selv ta kontakt med de folka som er blitt nevnt her for å få tatt de YDNA- testene som tydeligvis er nødvendig for å få klarlagt slektskapet?

 

Barna til Arne og Sigurd Fosse kjenner vel også til det som „alle“ har visst og skulle vel selv være interessert i å finne ut av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Debatten forsøkes dessverre avsporet igjen, denne gangen av noen som burde vite bedre.

 

Jeg spør igjen: Hvem er nr. 1 (og 4) på sammenlikningsarket - og hvordan er resultatet fremskaffet?

 

Hvis nr. 1 faktisk er keiser Wilhelms IIs farfar (Wilhelm I), og resultatene er sikre, så har dere svaret: Det finnes intet slektskap med keiseren!

Derfor er det viktig at dere svarer på dette nå! Også for at dere selv skal slippe ekstraarbeide. Vi få svar på dette, ! Vi er flere som har spurt... Ikke forsøk å tåkelegge dette nå.

Hei har vært vekke og dere skal få alle navnga i dag. På hvem som er hvem.

Hadde håpet at vi hadde en prøve med flere markører samt en studie på hvilke blodgruppe som min far tilhører. Siden flere i men familie har hatt blodsykdommer ,og andre såkalte genproblemer med blodet . Som ikke jeg var klar over ,så finns det endel resultat av dette hos Genetisk Instiutt i Bergen. Men det tar åpenbart for lang tid å få de ut. Jeg har bedt noen ta kontakt med slektninger, spesielt etterlevninger av " søstrene" til min bestefar. Dere skriver at nr 1 er ikke i slekt. Men hva med nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har vært vekke og dere skal få alle navnga i dag. På hvem som er hvem.

Hadde håpet at vi hadde en prøve med flere markører samt en studie på hvilke blodgruppe som min far tilhører. Siden flere i men familie har hatt blodsykdommer ,og andre såkalte genproblemer med blodet . Som ikke jeg var klar over ,så finns det endel resultat av dette hos Genetisk Instiutt i Bergen. Men det tar åpenbart for lang tid å få de ut. Jeg har bedt noen ta kontakt med slektninger, spesielt etterlevninger av " søstrene" til min bestefar. Dere skriver at nr 1 er ikke i slekt. Men hva med nr. 3.

 

Dere ønsker åpenbart ikke å lytte til råd fra andre. I rest my case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg har bedt noen ta kontakt med slektninger, spesielt etterlevninger av " søstrene" til min bestefar.

 

Systrene til bestefar din er ikkje menn, og dermed vil Y-dna frå etterkommarane ikkje kunne vere arva gjennom dei. Y-dna frå etterkommarane vil ikkje vere relevant, så sant du ikkje er ute etter å undersøkje slektskap med MENNENE deira.

 

Er det så vanskeleg å prøve å få kontakt med mannslinjer etter farfar til Anders Elias, f. eks. ved å ta ein telefon til J F. på H i Solund? Ein vert litt oppgitt.

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bror av Arne og Sigurd lever og bor i F, men jeg kan ikke legge ut navn her på levende personer, så ta kontakt med meg med PM. Jeg har nå hatt en hyggelig samtale med Arne sin datter. Hun og jeg har en felles venninne som hjalp meg å finne ut av dette. Det er forresten hun som har overtatt farsgården på Fosse.

 

Det er ingen vits i å teste kvinnelige etterkommere etter Anders Andersen Fosse.

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.