Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

At Jan Harald sitter og spør på noen Norske nettsteder om hva som er nært eller ikke nært uten å legge ut hele sitt skjema er vel lov.Han er litt utålmodig. Så jeg skjønner ikke problemet. Ei heller hvorfor du reagerer på at han har spørsmål ute på andre nettsteder. Det som er viktig for oss er hva de vi har engasjert gjør. Intill jeg har alt svart på hvitt så holder vi det i den aller innerste sirkel. Som saken begynte med hvem er Anders sin mor og hvem er hans far. Det eneste jeg vil si nå er at hans far er ikke fra Nord Hordaland og da bør vel de fleste som har fulgt med saken forstå at vi kan dokumentere hvor blodet kommer fra. Men vi kan ikke bevise farskap enda. Og det er jo det denne saken handler om. Viser også til Yngve sin utmerkede slektstavle tilbake til 1600 tallet, der hører ingen av oss hjemme. Siden saken begynte på arkivet skal den avsluttes på arkivet, målet er å få endret Kirkeboka noe som er ekstremt vanskelig.

 

Du skriver at det eneste du vil si nå er at Anders far ikke er fra Nord-Hordaland. Er det dermed dokumentert at Harry sin Y-DNA ikke stemmer overens med Fosse-folket?

 

Slektstavlen som Yngve har laget har jeg ikke sett. Den kunne være interessant å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siktes sikkert til følgende oppregning, basert på Meland bygdebøker:

 

Dersom spørsmålet i denne tråden er om Elias Andersen Fosse (født 1869) og hans forfedre, vil Meland bygdebok kunne hjelpe. Mannslinjen kommer fra Øvre Sagstad, går til Nedre Sagstad, og til sist til Holme, og forbindelsen til Fosse kan følges tilbake til siste halvdel av 1700-tallet:

 

Elias var sønn av Anders Andersen Øvre Sagstad (1835-1925) og Gjertrud Knutsdatter Fosse (1841-1918). Gjertrud var datter av Knut Olsen Fosse (1812-1864) og Olina Halvardsdatter Øvre Sagstad (1802-1886). Knut Olsen var sønn av Ole Andersen Fosse (ca. 1775-1823) og Inga Knutsdatter Øvre Sagstad (1778-1857). Ole Andersen var sønn av Anders Larssen (født ca. 1747 på Hovden, Osterøy-1780) og Gjertrud Olsdatter (født ca. 1740 på Midt Mjelde, Osterøy-1806).

 

Mannslinjen på Øvre Sagstad kommer fra det som er bruk 2. Anders Andersen Øvre Sagstad var sønn av Anders Halverdsen Øvre Sagstad (1796-1888) og Inger Sjursdatter Holme (1794-1874), sønnesønn av Halvard Nilsen Øvre Sagstad (1758-1818) og Marta Olsdatter Lygra (ca. 1761-1834), og sønnesønns sønn av Nils Anderssen (født 1733 på nedre Sagstad-1797) og Ågot Johannesdatter Øvre Sagstad (ca. 1730-1804).

 

Nils Anderssen Nedre Sagstad (1733-1797) var sønn av Anders Halvardsen (født Holme 1706-1771) og Kari Nilsdatter Øvre Sagstad (1692-1766), og Anders Halvardsen var sønn av Halvard Andersen Holme (ca. 1663-1738) og Anna Monsdatter Tveito (ca. 1680-1749), og sønnesønn av Anders Holme (født ca. 1623-1693). Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

 

Mannslinjen til Elias Anderssen Fosse kan altså følges tilbake til Anders Holme, født ca. 1623.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siktes sikkert til følgende oppregning, basert på Meland bygdebøker:

 

Dersom spørsmålet i denne tråden er om Elias Andersen Fosse (født 1869) og hans forfedre, vil Meland bygdebok kunne hjelpe. Mannslinjen kommer fra Øvre Sagstad, går til Nedre Sagstad, og til sist til Holme, og forbindelsen til Fosse kan følges tilbake til siste halvdel av 1700-tallet:

 

Elias var sønn av Anders Andersen Øvre Sagstad (1835-1925) og Gjertrud Knutsdatter Fosse (1841-1918). Gjertrud var datter av Knut Olsen Fosse (1812-1864) og Olina Halvardsdatter Øvre Sagstad (1802-1886). Knut Olsen var sønn av Ole Andersen Fosse (ca. 1775-1823) og Inga Knutsdatter Øvre Sagstad (1778-1857). Ole Andersen var sønn av Anders Larssen (født ca. 1747 på Hovden, Osterøy-1780) og Gjertrud Olsdatter (født ca. 1740 på Midt Mjelde, Osterøy-1806).

 

Mannslinjen på Øvre Sagstad kommer fra det som er bruk 2. Anders Andersen Øvre Sagstad var sønn av Anders Halverdsen Øvre Sagstad (1796-1888) og Inger Sjursdatter Holme (1794-1874), sønnesønn av Halvard Nilsen Øvre Sagstad (1758-1818) og Marta Olsdatter Lygra (ca. 1761-1834), og sønnesønns sønn av Nils Anderssen (født 1733 på nedre Sagstad-1797) og Ågot Johannesdatter Øvre Sagstad (ca. 1730-1804).

 

Nils Anderssen Nedre Sagstad (1733-1797) var sønn av Anders Halvardsen (født Holme 1706-1771) og Kari Nilsdatter Øvre Sagstad (1692-1766), og Anders Halvardsen var sønn av Halvard Andersen Holme (ca. 1663-1738) og Anna Monsdatter Tveito (ca. 1680-1749), og sønnesønn av Anders Holme (født ca. 1623-1693). Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

 

Mannslinjen til Elias Anderssen Fosse kan altså følges tilbake til Anders Holme, født ca. 1623.

Tusen takk Yngve da er det avklart for oss alle. Dette har vært til større hjelp enn jeg trodde det skulle bli. Så nå kan familien i klartekst fastslå at registrert far er ikke faren.Så da gjenstår det å bevise han vi mener det er , eller sannsynligjøre det så mye at det er liten tvil igjen. Tusen takk for god og faglig hjelp.Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Yngve da er det avklart for oss alle. Dette har vært til større hjelp enn jeg trodde det skulle bli. Så nå kan familien i klartekst fastslå at registrert far er ikke faren.Så da gjenstår det å bevise han vi mener det er , eller sannsynligjøre det så mye at det er liten tvil igjen. Tusen takk for god og faglig hjelp.Øyvind

 

Øyvind, her er det oppført hvem som var forfedrene til Elias Andersen Fosse, f. 1869! Jeg skjønner ikke hvilken feil-registrering av farsforhold du vil fastslå ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du skriver at det eneste du vil si nå er at Anders far ikke er fra Nord-Hordaland. Er det dermed dokumentert at Harry sin Y-DNA ikke stemmer overens med Fosse-folket?

 

 

Dette lurer også eg på. Me må få vite kva som vart resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, her er det oppført hvem som var forfedrene til Elias Andersen Fosse, f. 1869! Jeg skjønner ikke hvilken feil-registrering av farsforhold du vil fastslå ut av det?

Kjære deg, En av grunnene til at vi er her,var å finne vår Oldemor. Det har vi ikke klart , men det vi mener å ha funnet ut er at Elias Andersen ikke er far til Anders Elias Fosse. Og det er det vi arbeider med å bevise. Når vi har med så mange hyggelige hjelpere her så arbeider vi med å skaffe uomtvistleige bevis på at far til Anders Elias er en annen enn han som er oppført. Ja vi er skråsikker på at feil far er oppført dessverre. Vi stopper der inntill videre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer også eg på. Me må få vite kva som vart resultatet.

Nei , for så langt er det ingen av de som stiller opp. Men blodet går direkte inn i den Preussiske familie. Det tror jeg flere her har sett allerede. Vi har kontakt med noen sone er i nær familie i mannslekten til Hohenzollern og vi har matchet hans slekt .Da vet dere at vi arbeider med å få noe såkalte ferske blodprøver.Vi har noen som driver med dette for oss. Forøvrig har vi ingen match på Nordmenn med unntak av noen som i Y linjen er preussere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , for så langt er det ingen av de som stiller opp. Men blodet går direkte inn i den Preussiske familie. Det tror jeg flere her har sett allerede. Vi har kontakt med noen sone er i nær familie i mannslekten til Hohenzollern og vi har matchet hans slekt .Da vet dere at vi arbeider med å få noe såkalte ferske blodprøver.Vi har noen som driver med dette for oss. Forøvrig har vi ingen match på Nordmenn med unntak av noen som i Y linjen er preussere.

 

Er det ferske blodprøver dere sammenligner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ferske blodprøver dere sammenligner?

Nå er ikke dette mitt fag, det ligger vedlig mange ute på nett i forskjellige søkemotorer. Først er det gjort søk i Norge . Nord Europa . PÅ seriøse søkemotorer.Nå arbeider vi med en helt spesiell person vedrørende en fersk blodprøve. Så Lars her er ingen veier uprøvd. Men jeg kan ikke uttale meg mer om dette enn jeg vet. Grunnen til diskusjonen blomstret opp idag er at vi har nyskjerrige familiemedlemmer. Jeg har nå svart dere alle etter beste evne, nå ligger far sin Y-DNA åpent her på arkivet og vil noen prøve seg på de anbefalte søkemotorer så værsågod. Jeg kan ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har sendt en PM til Jan Harald og Øyvind med opplysninger om nærmeste nålevende mannlige slektninger, men som ikke er etterkommere etter Elias og Karen Fosse. Jeg forventer at Øyvind nå tar kontakt med den eldste, f 1933!

Er da disse sjekket ut, eller er det de som ikke stiller opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da disse sjekket ut, eller er det de som ikke stiller opp?

Nå var det ikke mange som det var mulig å sjekke ,men de ville ikke. Det er egentlig sånn denne saken har vært. Folk vet anonymt, eller at de ikke vil snakke. Med unntak av noen få hederlige mennesker så er det lite å få ut av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, En av grunnene til at vi er her,var å finne vår Oldemor. Det har vi ikke klart , men det vi mener å ha funnet ut er at Elias Andersen ikke er far til Anders Elias Fosse. Og det er det vi arbeider med å bevise. Når vi har med så mange hyggelige hjelpere her så arbeider vi med å skaffe uomtvistleige bevis på at far til Anders Elias er en annen enn han som er oppført. Ja vi er skråsikker på at feil far er oppført dessverre. Vi stopper der inntill videre.

Da er det altså bare tull det du påstår her. Dere har fortsatt ingen holdbar dokumentasjon på at feil far er oppført.

Kirkebøkene kan ikke endres bare fordi noen synest at deres oldeforeldre ikke er "fine" nok.

Jeg trodde faktisk en stund at du var seriøst interessert i å finne sannheten, men så feil kan man ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det altså bare tull det du påstår her. Dere har fortsatt ingen holdbar dokumentasjon på at feil far er oppført.

Kirkebøkene kan ikke endres bare fordi noen synest at deres oldeforeldre ikke er "fine" nok.

Jeg trodde faktisk en stund at du var seriøst interessert i å finne sannheten, men så feil kan man ta...

 

Ja, Åsbjørg, det trodde jeg en tid også. Men det er nå klart at uansett all dokumentasjon som er blitt fremlagt her om foreldre og aner til Anders Elias så står familien Fosse fortsatt på sitt. Derfor gadd jeg heller ikke svare på Øyvinds innlegg (som du refererer til) i går kveld – til tross for hans overbærende "kjære deg". Det viser seg dessverre at den jobben alle de „hyggelige hjelperne her“ har gjort ganske enkelt har vært „für die Katz“.

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen,

 

Kunne sitert fra Fosse-fetrene sine innlegg, men lar det være! Dere er avslørt!

 

A og K Fosse har IKKE snakket med dere. Det kom en telefon fra ukjent nr til A den 21.10.,- i arbeidstiden. A kunne selvsagt ikke ta den telefonen da. Da Au siden snakket med brødrene sine om Fosse-farsen, sjekket de dette nr og så at det tilhørte Jan Fosse.

 

Må si jeg er rystet over at dere kan fare med løgn på denne måten! Hele saken viser at alt sammen er oppspinn og svindel.

 

Nå skal dere legge frem hvem de fire personene på Y-DNA-skjemaet dere har laget er!

Dere skal også fortelle oss hvilke andre fagfolk dere sier hjelper dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at dere fortsatt ikke ønsker å få Y-DNA-test fra Fosse-slektens etterkommer langs mannslinjen? (kfr. Arnfrid Mælands innlegg #701). Det er jo der dere må starte!

Jo , det er helt ok og familien betaler for den. Rett og slett for å tilfredstille dere alle. Så kjør i gang.

Så nå kan familien i klartekst fastslå at registrert far er ikke faren.Så da gjenstår det å bevise han vi mener det er , eller sannsynligjøre det så mye at det er liten tvil igjen.

Du skriver at det eneste du vil si nå er at Anders far ikke er fra Nord-Hordaland. Er det dermed dokumentert at Harry sin Y-DNA ikke stemmer overens med Fosse-folket?

... Me må få vite kva som vart resultatet.

Nei , for så langt er det ingen av de som stiller opp.

Nå var det ikke mange som det var mulig å sjekke ,men de ville ikke. Det er egentlig sånn denne saken har vært.

AF og KF har IKKE snakket med dere. Det kom en telefon fra ukjent nr til AF den 21.10.,- i arbeidstiden. AF kunne selvsagt ikke ta den telefonen da. Da A siden snakket med brødrene sine om Fosse-farsen, sjekket de dette nr og så at det tilhørte Jan Fosse.

 

Må si jeg er rystet over at dere kan fare med løgn på denne måten! Hele saken viser at alt sammen er oppspinn og svindel.

 

Ja, de fleste har forstått etterhvert at dette er oppspinn, nå også løgn. Takk for avklaringen, Arnfrid!

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen,

 

Kunne sitert fra Fosse-fetrene sine innlegg, men lar det være! Dere er avslørt!

 

AF og KF har IKKE snakket med dere. Det kom en telefon fra ukjent nr til AF den 21.10.,- i arbeidstiden. AF kunne selvsagt ikke ta den telefonen da. Da A siden snakket med brødrene sine om Fosse-farsen, sjekket de dette nr og så at det tilhørte Jan Fosse.

 

Må si jeg er rystet over at dere kan fare med løgn på denne måten! Hele saken viser at alt sammen er oppspinn og svindel.

 

Nå skal dere legge frem hvem de fire personene på Y-DNA-skjemaet dere har laget er!

Dere skal også fortelle oss hvilke andre fagfolk dere sier hjelper dere!

 

 

Bra Arnfrid :) Godt å få en bekreftelse på at det jeg har ment hele tiden at Fosse fetterne rett og slett holder oss for narr.

Hadde de hatt rent mel i posen, så ville de ikke hatt noen problemer med å fortelle hvem de 4 personene fra DNA prøvene er, som ble lagt fram i innlegg 576.

Likeledes når Øyvind Fosse uttalte til avisen at: all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det, men når en etterspør dokumentasjonen og viser interesse, så legger de det ikke fram.

 

Som jeg har sagt tidligere, så har dere forledet mange mennesker til å tro på deres historie, uten fnugg av bevis for at historien er sann.

Jeg påstår enda en gang; dere er ikke oldebarn av keiseren og dere benytter navn og titler som ikke tilkommer dere.

Bevisbyrden for at jeg tar feil ligger hos dere.

 

Mvh Rigmor

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av Fosse etterkommerne som er funnet er villig til å ta en 37 test er jeg villig til å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, de fleste har forstått etterhvert at dette er oppspinn, nå også løgn. Takk for avklaringen, Arnfrid!

Dette er isåfall fullstendig ukjent for meg, jeg har forstått det slik at de ikke ville. Vi er veldig interessert i å få en avklarende Y- DNA av den Fosse grenen. Og jeg har sagt at den betaler vi gjerne for. Så hvis noen her har god kontakt med de så er det bare å sende inn til Gena.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Bra Arnfrid :) Godt å få en bekreftelse på at det jeg har ment hele tiden at Fosse fetterne rett og slett holder oss for narr.

Hadde de hatt rent mel i posen, så ville de ikke hatt noen problemer med å fortelle hvem de 4 personene fra DNA prøvene er, som ble lagt fram i innlegg 576.

Likeledes når Øyvind Fosse uttalte til avisen at: all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det, men når en etterspør dokumentasjonen og viser interesse, så legger de det ikke fram.

 

Som jeg har sagt tidligere, så har dere forledet mange mennesker til å tro på deres historie, uten fnugg av bevis for at historien er sann.

 

 

Jeg påstår enda en gang; dere er ikke oldebarn av keiseren og dere benytter navn og titler som ikke tilkommer dere.

Bevisbyrden for at jeg tar feil ligger hos dere.

 

Mvh Rigmor

 

Helt klart Rigmor at bevisbyrden ligger hos oss, og derfor er jeg også helt enig med dere at det burde vært tatt en Y- DNA av den andre Fosse grenen. Åpenbart noen i familien som ikke har vært pågående nok. Uansett denne saken nærmer seg slutten for min del nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare tull . jeg har ringt til K og UD og sendt melding her på fb til henne . jeg har også snakket med B eller han som bor i fylilingsdalen som er faren til disse menneskene . så vist de ønsker og snakke med meg må de ringe meg til bake .. jeg kan da ikke ringe folk ned heller ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare tull . jeg har ringt til k og a og sendt melding her på fb til henne . jeg har også snakket med b eller han som bor i f som er faren til disse menneskene . så vist de ønsker og snakke med meg må de ringe meg til bake .. jeg kan da ikke ringe folk ned heller ,

 

B vet jeg ikke noe om, - han er forøvrig ikke deres far, men onkel. Men jeg hadde kontakt med A, K og Au i går, og de sier at det kun er den tlf som A fikk i arbeidstiden 21.10. Men man kan da ikke begynne å diskutere tredje person her :-( Det går ikke! Send SMS til A og K og skriv hva det gjelder!

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet navn på nålevende personer som ikke deltar i debatten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid har kontakt med desse personane, og har dessutan betre greie på dna enn Jan Harald og Øyvind. Eg lurer på om det kanskje vert mindre rot dersom Arnfrid snakkar med A og/eller K om ein evt. test. Betaling for dette får ein evt. heller komme tilbake til, og det er sikkert fleire av oss som kan vere med på å sponse om dette skulle vere nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

B vet jeg ikke noe om, - han er forøvrig ikke deres far, men onkel. Men jeg hadde kontakt med A, K og Au i går, og de sier at det kun er den tlf som A fikk i arbeidstiden 21.10. Men man kan da ikke begynne å diskutere tredje person her :-( Det går ikke! Send SMS til A og K og skriv hva det gjelder!

Hvis det stemmer så er det ikke bra, der er vi helt enig. JH har fått ny beskjed om å ta kontakt med de umiddelbart og spørre de pent om en vil stille opp å ta en Y DNA test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer så er det ikke bra, der er vi helt enig. JH har fått ny beskjed om å ta kontakt med de umiddelbart og spørre de pent om en vil stille opp å ta en Y DNA test.

 

Jeg har ringt de og sendt meldinger ang AU hva mere kan jeg ikke gjøre sorry ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.