Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

hei kan ikke vi ta en prat på tlf ? jeg har vert i møte med johannes og mange andre . ser også ar du skriver om vestlandet historie , det hadde vert fint og tatt en prat med noen av dere .

 

Jeg har sendt en PM til Jan Harald og Øyvind med opplysninger om nærmeste nålevende mannlige slektninger, men som ikke er etterkommere etter Elias og Karen Fosse. Jeg forventer at Øyvind nå tar kontakt med den eldste, f 1933!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gjennomgått artikler i Sunnmørsposten og Bergensavisen som Fosse familien har gitt vedrørende Anders Elias Fosse og keiser Wilhelm II.

 

 

Sunnmørsposten 23.august 2012

 

Keiser Wilhelm II er min bestefar.

 

Harry Andreas Fosse og hans etterkommere på Sunnmøre er glad for at historien nå er bekreftet. De stammer fra keiser Wilhelm II.

 

Harry Andreas Fosse (78) og hans etterkommere har nå fått bekreftet sin familiehistorie.

SLEKT. – Jeg har hørt at min far snakket om at han var sønn av Keiser Wilhelm II, men det var mye hysj, hysj. Men min far hadde et bilde av keiseren på veggen, og sa til meg – se som du ligner, sier Harry Andreas Fosse.

Nå har etterkommerne fått bekreftelse på det de trodde.

– Jeg ville bare vite om slekta og få en avslutning på historien,

 

Lokal jente. – Det var i 1904 at keiser Wilhelm traff min oldemor i Hardanger.

De fikk en sønn i 1905. Han het Anders Fosse, forteller Øyvind Fosse til Sunnmørsposten.

Han er oldebarn av Keiser Wilhelm og sønn av Harry Andreas Fosse.

Hans oldemor var en lokal tjenestejente fra Sogn.

– Det var ikke bare et sommereventyr, hun var med han flere somrer på skipet hans. Barnet

ble satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar Severine og Gustav Fosse på gården Øvre Fosse i Halsenøy i Kvinnherad kommune i Hordaland. Videre var han mye hos Severine sin søster Mari på Øvstebø, sier Øyvind Fosse.

 

Gjemte bort. – Han var sporløst borte de første fem årene før han kom til Halsenøy, og jeg tror de gjemte han på ulike gårder. Jeg tror heller ikke min far traff keiser Wilhelm gjennom oppveksten, da hadde jeg nok visst det, sier Harry Fosse.

– Etter første verdenskrig var det ikke særlig populært å være tyskætta, så kom det jo en krig til, og slekta hadde nok ikke lyst til å fronte denne hemmeligheten.

Hans far døde i 1982.

 

Bekreftet. Nå har altså etterkommerne fått bekreftet det de har trodd i mange år.

–Min fetter Jan Harald Fosse startet slektsforskning og fikk blant annet hjelp av en pensjonert

politimann, forteller Øyvind Fosse.

–«Tampen brenner» fikk vi for ti år siden. Både slektsforskning og møte med mennesker som

kunne fortelle og bekrefte, gjorde oss ganske sikre. Det var mye som stemte, både tidspunkt og steder.

 

Spanskekongen. Dette førte etter hvert til at etterkommerne kontaktet prins Georg Friedrich

von Preussen i Bremen, og som igjen ba dem kontakte kroneprotektoren.

– Siden det tyske keiserhuset ikke eksisterer i dag, må etterkommere verifiseres av spanskekongen Juan Carlos, som er høyeste beskytter av Keiser Wilhelm-slekta/Habsburg-slekta.

Anerkjennelse. 27.mai fikk etterkommerne etter svært mye korrespondanse i saken, oversendt brevet om at de var «sønner og døtre» av Preussen i fire generasjoner.

– Det var ingen protester, og de aksepterte det med en gang, så de må nok ha visst om denne

sønnen, sier Harry Fosse.

– Vi har ikke ønsket noe annet enn å få anerkjennelse for slektskapet. Vi har ikke krevd penger eller lignende.

–Min far (Harry, jour.mrk) tilbød seg å ta DNA-test, men det ville ikke prins Georg Friedrich

von Preussen. På bilder så man slektslikheten, og han mente vel at det ikke var nødvendig. Far

har også en blodtype som er mer vanlig i Mellom-Europa enn i Norge, sier sønnen Øyvind.

 

Navn og familievåpen. Hva betyr dette nå fremover?

– Det betyr at min bestefar, og tre generasjoner etter, i teorien kan endre navnet til Fosse von Hohenzollern.

 

Sunnmørsposten 24.august 2012

 

Slektskap overrasker.

Har leita i to år etter etterkommere av keiser Wilhelm II.

 

Keiserkjenner Svein Skotheim ble svært overraska da han fikk høre at keiser Wilhelm II har slekt på Vestlandet.

HISTORIE. Sunnmørsposten fortalte i går at kong Juan Carlos, høyeste beskytter av slekta til Keiser Wilhelm II, har bekrefta at keiseren har et barnebarn på Vigra.

I arbeidet med boka «Keiser Wilhelm i Norge» så reiste forfatter Svein Skotheim kysten rundt i to år i keiserens fotspor. Blant annet for å sjekke ut slike historier om påstått slektskap

med den tyske keiseren.

– Jeg jobbet da med 10 forskjellige historier om etterkommere. Det viste seg imidlertid at

ingen av dem kunne bekreftes, sier han.

 

Homofili. Slektskapet kunne oftest avvises med bakgrunn i fødselsdatoer, barna ble ikke

unnfanget på tidspunkt hvor keiser Wilhelm var i landet.

– Det er også gjort systematiske undersøkelser av kirkebøker, på jakt etter mulige etterkommere. Det har ikke vært noe som tydet på at keiseren har barn i Norge, sier han.

Skribenten forteller også at tyskerne var lite opptatt av kvinner på turene langs norskekysten.

– Halvparten av vennekretsen som var med var homofile menn.

Hvorvidt keiser Wilhelm selv var homofil er vi usikre på, men dette var ikke noen «dametur»,

sier han.

Derfor er Skotheim veldig overraska og litt skeptisk, til påstanden om at familien Fosse er i

slekt med keiseren.

– Om adelsslekta i Tyskland bekrefter slektskapet så er dette en sensasjon. Jeg vil legge mer

vekt på dette enn bekreftelsen fra spanskekongen, sier han.

 

Dokumentasjon. Siden det tyske keiserhuset ikke eksisterer i dag så er det altså kong Juan Carlos som er høyeste beskytter av keiserslekta.

Øyvind Fosse, bergenseren som i hvert fall på Facebook har tatt etternavnet Fosse von Hohenzollern, forteller at de også har bekreftelser direkte fra den tyske slekta.

– Vi har hatt omfattende korrespondanse med dem, og har blant annet en e-post hvor Prinz

Georg Friedrich von Preussen bekrefter slektskapet, sier han.

Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det.

– Så Skotheim eller andre er velkommen til å studere dette, sier han.

Forsvunnet. Årsaken til at hans bestefar ikke er blitt funnet av forskere tidligere, er at han ikke er registrert i noen kirkebøker, mener Fosse. – Han dukket opp etter å ha vært sporløst forsvunnet de første fem årene av livet.

Vi tror han da har befunnet seg på forskjellige gårder før han ble satt bort til familien Fosse på

Halsnøy i Hordaland, sier han.

 

–Gledelig nyhet

ÅLESUND. Museumsbestyrer Ole M. Ellefsen karakteriserer det som en gladnyhet at keiser Wilhelm har barnebarn på Vigra.

– Jeg har aldri hørt om andre eksempler på slikt slektskap før, men dette er ikke første gangen

at historikerne får seg en overraskelse, sier han.

Ellefsen er imponert over den omfattende slektsgranskningen familien Fosse har gjort over

lang tid.

– Moderne verktøy innen slektsforskning gir utrolig mange muligheter. Her på museet

merker bare økning interessen for dette feltet, sier han.

 

FAKTA

Keiser Wilhelm II konge i Preussen og keiser i Tyskland i perioden 1888–1918.

 

Han var begeistret for Norge og norsk natur, i tida før første verdenskrig reiste han 23 sommere til vestlandsfjordene.

 

Nye opplysninger viser at keiseren i Hardanger fikk barn med ei lokal tjenestejente fra Sogn. Barnet ble oppvokst på Halsnøy i Hordaland.

Dette barnet har flere etterkommere på Vestlandet. Sønnen er bosatt på Vigra.

 

Det finnes ingen andre bekrefta etterkommere etter keiseren i Norge.

 

Anmerkning:

Harry Andreas Fosse forteller til Sunnmørsposten 23.august 2013 at; faren hans var sporløst borte de første fem årene før han kom til Halsenøy og at han tror de gjemte han på ulike gårder. Han tror heller ikke at faren traff keiser Wilhelm gjennom oppveksten, for da hadde nok visst det, sier Harry Fosse. Hans far døde i 1982!

Harry Fosses sønn; Øyvind Fosse, sier i samme artikkel at hans bestefar ble født i 1905 og at keiser Wilhelm hadde truffet hans oldemor i Hardanger i 1904, at oldemoren var en lokal tjenestejente fra Sogn og at det ikke bare var et sommereventyr hun hadde hatt med keiseren, men at hun hadde vært med han flere somrer på skipet hans!

Barnet ble satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar Severine og Gustav Fosse på gården Øvre Fosse i Halsenøy i Kvinnherad kommune! Videre var han mye hos Severine sin søster Mari på Øvstebø, sier Øyvind Fosse.

 

 

Bergensavisen 23.august 2012

 

Her er keiser Wilhelms bergenske oldebarn

Familien Fosse fra Bergen har fått bekreftet det de har mistenkt i lang tid, og det fra spanskekongen.

Familien Fosse fra Bergen har fått bekreftet det de har mistenkt hele livet - at de er direkte etterkommere av keiser Wilhelm II av Tyskland. Dette fikk de bekreftet i et personlig brev fra spanskekongen Juan Carlos 27. mai i år. Han er høyeste beskytter av slekten til keiser Wilhelm, ettersom Tyskland i dag er en republikk. Dermed har det spanske kongehuset makt til å utnevne og bekrefte adelige for Tyskland også. – Vi har visst det hele siden vi var små, at min bestefar var sønn av keiser Wilhelm, men det er ikke før nå at vi faktisk har fått det bekreftet, sier Øyvind Fosse. Han er født og oppvokst i Fredrik Stangs vei ved Brann Stadion.

MØTTES I HARDANGER

Historien starter i Hardanger. I 1904 var keiser Wilhelm på besøk i Hardanger, og traff en jente fra Sogn. I april året etter ble bestefaren til Øyvind født, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham. – Han ble adoptert eller satt bort til Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad. Vi har fått bekreftet fra flere steder at keiseren dro hit for å se til gutten, sier Øyvind Fosse.

Da han ble voksen, flyttet Øyvinds bestefar til Bergen, og bosatte seg først på Laksevåg, hvor han drev med koks og is.

Det til tross for at han var utdannet skredder.

– Min far, Harry Andreas Fosse, ble født på Nordnes, og vokste opp på Laksevåg og Gyldenpris i enkle kår, sier Øyvind. Senere har Harry, som nå er 78 år, flyttet til Vigra på Sunnmøre, og her ble denne saken først omtalt i Sunnmørsposten tidligere torsdag.

 

ADELIGE KONTAKTER

Øyvind Fosse forteller at fetteren Jan Harald Fosse har drevet omfattende slektsforskning de siste årene, og gjentatte ganger prøvd å ta kontakt med prins Georg Friedrich von Preussen, som er overhodet for huset Hohenzollern.

– Brevet fra spanskekongen bekrefter at også vi kan ta navnet von Hohenzollern nå, og jeg tenker på å gjøre det, sier Fosse.

I tillegg kan de ta tittelen som Sir eller den tyske versjonen Ritter.

– Det som førte til et gjennombrudd, var at vi fikk kontakt Prinz Georg Friedrich von Preussen som satte oss i kontakt med Kroneprotektor Storhertug Ludwig Guillaume von Ostpreussen, som hjalp oss med å kontakte prins Georg. Etter det, gjorde vi det klart at vi ikke var ute etter penger, men bare få vite så mye som mulig om slekten, sier Fosse.

De siste året har en enorm mengde dokumentasjon og kommunikasjon ført til at familien til slutt mottok brevet fra spanskekongen.

– Brevet viser at vi er sønner og døtre av keiser Wilhelm, og det betyr at min far sin generasjon, vår generasjon og våre barn kan ta tittel som Sir, i tillegg til å ta familienavnet von Hohenzollern, sier Fosse.

De har også fått en rekke adelige kontakter via Facebook.

– Jeg har vel rundt 70 adelige venner på Facebook, både storhertuger, prinser, medlemmer av den gamle Bourbone-familien, og russiske adelige. I tillegg er det mange Hohenzollere, fra både Sverige, Tyskland og Sveits. Det er en stor og mektig slekt, sier Fosse.

– Hva vil dere gjøre videre nå da?

– Nå er planen å holde videre kontakt med de som vi hadde i utgangspunktet tok kontakt med, og så ha mer kontakt med prinsen selv. Anerkjennelsen har vi nådd, og vi vet nå mye mer om slekten vår, sier Fosse.

 

 

Bergensavisen 24.august 2012

 

Blått blod: Jan Harald Fosse (42) har fått bekreftet at han er kongelig.

BYENS KONGELIGE DROSJESJÅFØR

 

Familien Fosse fra Bergen har fått bekreftet det de har mistenkt hele livet – at de er direkte etterkommere av Wilhelm II av Tyskland.

 

Jan Harald Fosse (42) er oldebarnet til keiseren. Det fikk han bekreftet i et personlig brev fra spanskekongen Juan Carlos 27. mai i år.

Han er høyeste beskytter av slekten til keiser Wilhelm, ettersom Tyskland i dag er en republikk.

Dermed har det spanske kongehuset makt til å utnevne og bekrefte adelige for Tyskland også.

 

Får adelig navn

– Jeg fikk høre at min bestefar var sønn av keiser Wilhelm da jeg var elleve år, men det er ikke før nå at vi faktisk har fått det bekreftet. I begynnelsen trodde jeg ærlig talt ikke på det, sier Fosse, som i lang tid har drevet omfattende slektsforskning.

Han har flere ganger prøvd å ta kontakt med prins Georg Friedrich von Preussen, overhodet

for huset Hohenzollern.

– Brevet fra spanskekongen bekrefter at også vi kan ta navnet von Hohenzollern nå, og det har

jeg gjort. Jeg byttet faktisk i dag, sier Fosse.

– Så hva blir ditt fulle navn?

– Jan Harald Fosse von Hohenzollern, sier han høytidelig, og ler.

I tillegg kan han ta tittelen som Sir eller den tyske versjonen Ritter.

Konen og de tre barna på 19, elleve og ni har også tatt det kongelige etternavnet.

 

Champisfest på hotell

Han har fire søsken og flere Fosseslektninger på Sunnmøre.

– Da vi fikk brevet fra selveste Juan Carlos tok vi oss en skikkelig fest på Hotell Norge. Da leide vi hele tredje etasje, kjørte smoking, champagne, gåselever og full pakke, sier den kongelige taxisjåføren.

Det ble booket rom til de adelige slektningene i Tyskland, men av sikkerhetshensyn ble besøket avblåst.

Fosse har vært på veien i 21 år, og akter ikke å stoppe selv om han nå vet at han har blått blod i årene.

– Nå er planen å opprettholde kontakten med Von Hohenzollern familien, og selvfølgelig følge dette opp juridisk.

– Mener du at dere kan bli rike på dette?

– Det vet jeg ikke, men jeg vet at vi har juridisk rettigheter.

 

Historien startet i Hardanger

Historien om keiserens norske røtter starter i Hardanger i 1904. Men før det rakk det tyske overhodet å ta turen til Sogn.

Her traff keiser Wilhelm en jente. I april året etter fikk de en sønn, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

Han ble adoptert eller satt bort til Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad.

Det er blitt bekreftet fra flere steder at keiseren dro hit for å se til gutten.

Da han ble voksen, dro keiser Wilhelms sønn til Bergen, og bosatte seg først på Laksevåg, hvor han drev med koks og is. Det til tross for at han var utdannet skredder.

 

Ville ikke ha penger

Hans barnebarn har helt fra barndommen hørt at bestefaren deres var sønn av keiser Wilhelm.

Det som førte til et gjennombrudd, var at familien Fosse fikk kontakt med Prinz Georg Friedrich von Preussen.

Han satte dem i kontakt med Kroneprotektor Storhertug Ludwig Guillaume von Ostpreussen.

Han hjalp dem med å kontakte prins Georg.

Familien Fosse gjorde det helt klart at de ikke var ute etter tjene noen penger, men at de bare ville ha så mye kunnskap som mulig om slekten.

 

Mye dokumentasjon

Det siste året har en enorm mengde dokumentasjon og kommunikasjon ført til at familien til slutt mottok brevet fra spanskekongen.

Brevet viser at familien Fosse er direkte etterkommere av keiser Wilhelm.

 

2012 sto følgende å lese i Webavisen:

I 2012 bekreftet spanskekongen Juan Carlos at sunnmøringen Harry Andreas Fosse (78) fra Vigra er keiserlig, i den forstand at han er etterkommer av keiser Wilhelm II. (Den spanske kongen er høyeste beskytter av keiser Wilhelm- og Habsburg-slekta, ettersom det tyske keiserhuset ikke eksisterer i dag.)

Harry Andreas Fosse hadde hørt at hans far hadde snakket om at han var sønn av Keiser Wilhelm II, men det var mye hysj, hysj.

 

Historien starter i Hardanger. I 1904 var keiser Wilhelm på besøk i Hardanger, og traff en jente (lokal tjenestejente) fra Sogn. I april året etter ble faren til Harry Andreas Fosse født, og det går rykter i området om at keiseren var innom for å se til ham.

Etter fødselen ble han adoptert eller satt bort til et døvstumt, barnløst ektepar, Gustav og Severine Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad.

Det var visstnok ikke bare et sommereventyr jenta fra Sogn skal ha hatt med keiseren. Hun skal ha vært med han flere somrer på skipet hans.

 

Keiser Wilhelms sønn skal ha hatt navnet Anders Fosse. Årsaken til at han ikke er blitt funnet av forskere tidligere, er at han ikke er registrert i noen kirkebøker, mener Fosse.

 

- Han dukket opp etter å ha vært sporløst forsvunnet de første fem årene av livet. Vi tro han da har befunnet seg på forskjellige gårder før han ble satt bort til familien Fosse på Halsnøy i Hordaland, sier han.

 

I anledning disse uttalelsene til pressen har jeg gjort meg noen personlige betraktninger:

 

Jeg finner det mer enn underlig at en kan kontakte mennesker å hevde slektskap på ingen ting annet å slå i bordet med enn hva de selv hevder er; familielikhet, familiehistorie og rykter. Ingen DNA er krevd/bedt om, ingen dåpsattest, ingen dokumentasjon overhodet. Hvordan er det mulig ut i fra dette å ukritisk kunne bekrefte et sånt slektskap? Hvordan kan blant annet Prinz Georg Friedrich von Preussen bekrefte et slikt slektskap?

Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det. – JA TAKK!– det er jeg veldig interessert i!

 

Familien Fosse gjentar hele tiden i avisene at Anders Elias Fosse kom til Øvre Fosse, Halsnøy i Kvinnherad.

Severine og Gustav Fosse bodde IKKE på gården Øvre Fosse i Halsenøy i Kvinnherad kommune, men på Fosse, Meland, Alversund, hvor også Anders Elias ble født! Severine og Gustav var IKKE døvstumme, det jeg har klart å finne ut av, og de ble først gift 10 år senere, den 30.november 1916! Severine hadde ingen søster Mari på Øvstebø, men en søster Anna Sofie, som var gift med John Severin Nilsen Øvstebø i Fana. Både Severine og Anna Sofie var søstre av den døvstumme Elias Andersen Fosse. og således tanter til Anders Elias Fosse!

 

Det er tragisk å være vitne til at etterkommere etter Anders Elias Fosse kan hevde i offentlighet at han var født i 10.april 1905, når han var født 10.april 1906 og kirkeboka viser at han var sønn av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum.

Hele livet gjennom forteller Anders Elias Fosse selv at han var født 10.april 1906. Familien Fosse gratulerer han endog med en gratulasjonsannonse i avisen på hans 50 års dag 10.april 1956 og hans datter oppgir de samme personalia når han dør i 1983. – IKKE 1982, som det opplyses i avisen!

Nå vet vi alle at keiser Wilhelm IKKE befant seg i Norge i 1905, og følgelig kan han heller ikke være far til Anders Elias Fosse født 10.april 1906.

 

Så kan man jo også undres over at keiserkjenner Svein Skotheim (Sunnmørsposten 24.august 2012) ikke fant noe på sine omfattende undersøkelser med 10 forskjellige historier om etterkommere etter keiseren som verserte, og trålet hans fotspor og kirkebøker. Jeg deler hans skepsis til Fosse familien 100 %..

Tror virkelig familien Fosse på at det ikke hadde blitt lagt merke til om den samme tjenestejenta hadde vært med keiseren i hans båt flere somre på rad, hvis det var tilfelle?

At keiseren ikke var i Norge i 1905, har nok Fosse familien også fått med seg og jeg regner med at det var derfor Jan Harald Fosse startet temaet og ville ha endret kirkebøkene ”fordi de var feil”, for å få det til å stemme!

Jan Harald Fosse skrev opprinnelig: ”Anders Elis Fosse står i kirkebøker at han er født i 8 April 1906 . Familien vet at han at han bli tiltat Fosse meland 1904-1905 og døpt 1906 . Mor skal hete sofie og vere en tjeneste jente født 1884 i usa og kommer fra gards nr 51 øvstebø . Far skal ha navne wilhelm II og kommer fra tyskland da slekten i Norge vet om dette, Kirkebøkene på meland fosse er feil etter det familien sitter av informasjon Venlig Hilsen Jan Harald Fosse”

 

Hvor fikk Jan Harald Fosse plutselig navnet Sofie og gården Øvstebø fra? Samt at hun senere ble gjort til moren til Anders Elias og kom fra Øvstebø?

 

Dere har innrømmet at den Anders Elias Fosse, er den samme som ble gift i 1926 med Hildur Marie Iversen f. 1907, og som døde i en brann 1.april 1983, og som etterlot seg 5 barn: Esther, Gunvor, Harry, Edvin og Harald, er deres bestefar. Da må dere også ta inn over dere, at denne mannen er den samme som ble født 10.april 1906 av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum.

Denne samme mannen som til sin 50 års dag 10.april 1956 fikk gratulasjonshilsen i Bergensavisen.

 

Dere har blandet sammen det meste til en eneste stor røre for å få ting til å stemme med deres historie, og som ikke har rot i virkeligheten.

 

Min påstand er at dere har forledet mange mennesker til å tro på deres historie. Dere er ikke etterkommere etter keiseren og at dere urettsmessig benytter navnet Hohenzollern og titler som ikke tilkommer dere.

Jeg betviler deres påstand og det vil jeg gjøre inntil noe annet bevismateriale foreligger. Bevisbyrden ligger hos dere!

 

Mvh Rigmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har sendt en PM til Jan Harald og Øyvind med opplysninger om nærmeste nålevende mannlige slektninger, men som ikke er etterkommere etter Elias og Karen Fosse. Jeg forventer at Øyvind nå tar kontakt med den eldste, f 1933!

 

Er det slik at Jan Harald og Øyvind Fosse ikke ønsker at Fosse-grenen skal verifiseres ved at en annen i slekten lar seg Y-Dna-teste? :wub: Det lurer jeg på etter at jeg etablerte kontakt med etterkommerne etter Alfred Andersen Fosse :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det slik at Jan Harald og Øyvind Fosse ikke ønsker at Fosse-grenen skal verifiseres ved at en annen i slekten lar seg Y-Dna-teste? :wub: Det lurer jeg på etter at jeg etablerte kontakt med etterkommerne etter Alfred Andersen Fosse :rolleyes:

 

Ja, her er det mye en kan lure på for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Øyvind Fosse.

 

I intervju i Sunnmørsposten 24.august 2012, fortelles at; "Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det".

Jeg er som du skjønner veldig interessert i å se dette.

 

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det slik at Jan Harald og Øyvind Fosse ikke ønsker at Fosse-grenen skal verifiseres ved at en annen i slekten lar seg Y-Dna-teste? :wub: Det lurer jeg på etter at jeg etablerte kontakt med etterkommerne etter Alfred Andersen Fosse :rolleyes:

Da tar du feil. Så vidt jeg vet så er det tatt kontakt med ønsket gren.

 

Til Øyvind Fosse.

 

I intervju i Sunnmørsposten 24.august 2012, fortelles at; "Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det".

Jeg er som du skjønner veldig interessert i å se dette.

 

Mvh Rigmor

Ja det forstår jeg,men det blir overlatt til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei siden alle her sier vi stammer fra Nord Hordaland som i seg selv er en fantastiskp plass å stamme ifra. så er det ikke en eneste søkemotor som sender os til Norge. Det eneste treff vi får i Norge er sønn av en kusine av oss. restentar oss direkte til Tyskland eller Østover. I påvente av at vi får en bredere Y-Dna samt evt Y-Dna fra andre evtuelle slektninger i Norge så er dette i seg selv merkelig.Dette er ikke noe vi gjør selv. Dere har min Fars DNA så det er bare å prøve. Hvas vi ender opp med her til slutt spiller nå mindre rolle for oss, men når vi først er i gang så skal vi i alle fall ha snudd hver stein. Ha en god natt. SE LInk nedenfor:

Det finnes ikke en søkemotor som tar oss inn i Norge på fars DNA med unntak av han jeg fortalte om i dag.

Jeg går utfra at du også har undersøkelser på dette.

Enten havner vi i Tyskland eller Østover.

 

Siden du har fulgt med i arkivet , så skulle det være teknisk umulig.Med tanke på den mannlige slektstavlen tilbake til 1600 tallet som ligger der.

Faktisk fullstendig umulig.

Øyvind

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra:

Sendt: 30. oktober 2013 00:24

Til: fosse@sukkerfritt.com

Emne: dna

 

Søkemotor er www.yhrd.org

 

Matching haplotypes

n 19 389i 389ii 390 391 392 393

385 438 439 437 448 456 458 635

ygatah4 635

1 16 13 29 25 11 11 13 11-14 11 11 14

20 15 16 23 11

SRY10831.2 R-SRY10831.2

(Aliases: R-M448, R-M459, R-M516; YCC: R1a1)

 

Det ser ut til at haplotypen til din far er R1a1 etter denne søkemotor.

 

 

Får ett treff i Russland

 

1 of 832 Sverdlovsk Region, Russian Federation

[Russian] Eurasian - European - Eastern European Asia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei siden alle her sier vi stammer fra Nord Hordaland som i seg selv er en fantastiskp plass å stamme ifra. så er det ikke en eneste søkemotor som sender os til Norge. Det eneste treff vi får i Norge er sønn av en kusine av oss. restentar oss direkte til Tyskland eller Østover. I påvente av at vi får en bredere Y-Dna samt evt Y-Dna fra andre evtuelle slektninger i Norge så er dette i seg selv merkelig.Dette er ikke noe vi gjør selv. Dere har min Fars DNA så det er bare å prøve. Hvas vi ender opp med her til slutt spiller nå mindre rolle for oss, men når vi først er i gang så skal vi i alle fall ha snudd hver stein. Ha en god natt. SE LInk nedenfor:

Det finnes ikke en søkemotor som tar oss inn i Norge på fars DNA med unntak av han jeg fortalte om i dag.

Jeg går utfra at du også har undersøkelser på dette.

Enten havner vi i Tyskland eller Østover.

 

Siden du har fulgt med i arkivet , så skulle det være teknisk umulig.Med tanke på den mannlige slektstavlen tilbake til 1600 tallet som ligger der.

Faktisk fullstendig umulig.

Øyvind

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra:

Sendt: 30. oktober 2013 00:24

Til: fosse@sukkerfritt.com

Emne: dna

 

Søkemotor er www.yhrd.org

 

Matching haplotypes

n 19 389i 389ii 390 391 392 393

385 438 439 437 448 456 458 635

ygatah4 635

1 16 13 29 25 11 11 13 11-14 11 11 14

20 15 16 23 11

SRY10831.2 R-SRY10831.2

(Aliases: R-M448, R-M459, R-M516; YCC: R1a1)

 

Det ser ut til at haplotypen til din far er R1a1 etter denne søkemotor.

 

 

Får ett treff i Russland

 

1 of 832 Sverdlovsk Region, Russian Federation

[Russian] Eurasian - European - Eastern European Asia

 

 

 

Dette innlegget ditt her ble jeg ikke så veldig klok av Øyvind Fosse og tenker heller ikke på å kommentere det.

 

I innlegg 689 stiller jeg spørsmål, at jeg ønsker å vite hvem som har ført opp de fire parallelle resultatene fra DNA-prøvene på skjemaet som sammenlignes?

Til Sunnmørsposten uttaler du: "Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det".

 

To enkle spørsmål. Hvorfor er det så vanskelig å gi svar på dette og hvorfor legges ikke dokumentasjonen fram?

 

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir dere ikke, ser jeg? Det er hittil ikke fremlagt noe som helst av dokumentasjon som tyder på annet enn at Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum er foreldrene til Anders Elias Fosse. Hvis dere ønsker å bevise noe annet, så ligger bevisbyrden på dere. Det er helt utrolig at dere forsøker å "koble" dere til konger og keisere så lenge dere ikke har noe grunnlag for å tro at de i kirkeboken oppgitte foreldre er feil.

 

Man har de forfedre man har, og forfedrene forteller en historie frem til de vi selv er. Det må være helt meningsløst å forsøke å endre historien. Jeg vil jo også si at det er helt meningsløst å forandre navn dersom man mener å ha aner fra en tidligere keiserslekt.

 

 

Jeg (og flere andre) har tidligere også stilt dere noen spørsmål om skjemaet med 4 Y-DNA-tester. Dere ønsker ikke å svare, ser jeg. De fleste ønsker å finne ut av hvilken slekt man faktisk har, det ser ut til at dere har andre motiver. Dessverre.

 

Vi kommer ikke videre her, før dere ev. ønsker det selv. Enn så lenger er Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum foreldrene til Anders Elias Fosse. Det er ikke noe som tyder på noe annet, og dere har ikke forsøkt å dokumentere at det er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir dere ikke, ser jeg? Det er hittil ikke fremlagt noe som helst av dokumentasjon som tyder på annet enn at Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum er foreldrene til Anders Elias Fosse. Hvis dere ønsker å bevise noe annet, så ligger bevisbyrden på dere. Det er helt utrolig at dere forsøker å "koble" dere til konger og keisere så lenge dere ikke har noe grunnlag for å tro at de i kirkeboken oppgitte foreldre er feil.

 

Man har de forfedre man har, og forfedrene forteller en historie frem til de vi selv er. Det må være helt meningsløst å forsøke å endre historien. Jeg vil jo også si at det er helt meningsløst å forandre navn dersom man mener å ha aner fra en tidligere keiserslekt.

 

 

Jeg (og flere andre) har tidligere også stilt dere noen spørsmål om skjemaet med 4 Y-DNA-tester. Dere ønsker ikke å svare, ser jeg. De fleste ønsker å finne ut av hvilken slekt man faktisk har, det ser ut til at dere har andre motiver. Dessverre.

 

Vi kommer ikke videre her, før dere ev. ønsker det selv. Enn så lenger er Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum foreldrene til Anders Elias Fosse. Det er ikke noe som tyder på noe annet, og dere har ikke forsøkt å dokumentere at det er feil.

 

Når de ikke svarer på de enkleste spørsmål, så regner jeg med at de ikke har noen svar å gi, og hvis de hadde hatt den dokumentasjonen de hevder å ha, hva er så i tilfelle problemet med å legge den fram? Folk som kjører med åpne kort, hadde ikke betenkt seg.

Det ville jo bare ha styrket deres egen sak slik jeg ser det.

Jeg hevder at hele keiserhistorien er en gedigen bløff.. Ikke glem at Wilhelm II har egne legitime barn, barnebarn og oldebarn!

 

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei siden alle her sier vi stammer fra Nord Hordaland som i seg selv er en fantastiskp plass å stamme ifra. så er det ikke en eneste søkemotor som sender os til Norge. Det eneste treff vi får i Norge er sønn av en kusine av oss. restentar oss direkte til Tyskland eller Østover. I påvente av at vi får en bredere Y-Dna samt evt Y-Dna fra andre evtuelle slektninger i Norge så er dette i seg selv merkelig.Dette er ikke noe vi gjør selv. Dere har min Fars DNA så det er bare å prøve. Hvas vi ender opp med her til slutt spiller nå mindre rolle for oss, men når vi først er i gang så skal vi i alle fall ha snudd hver stein. Ha en god natt. SE LInk nedenfor:

Det finnes ikke en søkemotor som tar oss inn i Norge på fars DNA med unntak av han jeg fortalte om i dag.

Jeg går utfra at du også har undersøkelser på dette.

Enten havner vi i Tyskland eller Østover.

 

Siden du har fulgt med i arkivet , så skulle det være teknisk umulig.Med tanke på den mannlige slektstavlen tilbake til 1600 tallet som ligger der.

Faktisk fullstendig umulig.

Øyvind

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra:

Sendt: 30. oktober 2013 00:24

Til: fosse@sukkerfritt.com

Emne: dna

 

Søkemotor er www.yhrd.org

 

Matching haplotypes

n 19 389i 389ii 390 391 392 393

385 438 439 437 448 456 458 635

ygatah4 635

1 16 13 29 25 11 11 13 11-14 11 11 14

20 15 16 23 11

SRY10831.2 R-SRY10831.2

(Aliases: R-M448, R-M459, R-M516; YCC: R1a1)

 

Det ser ut til at haplotypen til din far er R1a1 etter denne søkemotor.

 

 

Får ett treff i Russland

 

1 of 832 Sverdlovsk Region, Russian Federation

[Russian] Eurasian - European - Eastern European Asia

 

1. Man kan ikke få match på nordmenn i en database som ikke inneholder nordmenn.

2. R1a1 er en Y-DNA-haplogruppe som svært mange europeere har. I Norge er det beregnet til 20 - 30 %.

3. De som tilhører denne gruppen kom til Norge via mellomeuropa for rundt 10000 år siden.

4. Man må teste på langt flere markører for å kunne si noe sikkert om hvilken spesifikk R1a-gruppe man tilhører.

5. Det forskes mye og det oppdages stadig nye mutasjoner.

6. Jeg (min bror) tilhører samme gruppe; R1a1 SRY 10831.2. Eldste kjente ane hos oss i ren mannslinje var Mogens Ytre Eide, n. 1563. Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Dette innlegget ditt her ble jeg ikke så veldig klok av Øyvind Fosse og tenker heller ikke på å kommentere det.

 

I innlegg 689 stiller jeg spørsmål, at jeg ønsker å vite hvem som har ført opp de fire parallelle resultatene fra DNA-prøvene på skjemaet som sammenlignes?

Til Sunnmørsposten uttaler du: "Fosse framholder at all dokumentasjon som de sitter med vil bli gjort tilgjengelig for historikere som ønsker det".

 

To enkle spørsmål. Hvorfor er det så vanskelig å gi svar på dette og hvorfor legges ikke dokumentasjonen fram?

 

Mvh Rigmor

Rigmor beklager, du har kun hatt ondsinnede hensikter siden denne saken kom på arkivet så deg utelater fra ytterligere kommentarer dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Man kan ikke få match på nordmenn i en database som ikke inneholder nordmenn.

2. R1a1 er en Y-DNA-haplogruppe som svært mange europeere har. I Norge er det beregnet til 20 - 30 %.

3. De som tilhører denne gruppen kom til Norge via mellomeuropa for rundt 10000 år siden.

4. Man må teste på langt flere markører for å kunne si noe sikkert om hvilken spesifikk R1a-gruppe man tilhører.

5. Det forskes mye og det oppdages stadig nye mutasjoner.

6. Jeg (min bror) tilhører samme gruppe; R1a1 SRY 10831.2. Eldste kjente ane hos oss i ren mannslinje var Mogens Ytre Eide, n. 1563. Lindås.

1. det har vært gjort samme tester mot nordmenn og vi har fått 1 match, han er i familie.2. så vet du at vi har mer enn det som står her. 4. helt riktig. 5. det har jeg ikke peiling på . 6. kjempeflott.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Fosse skrev kl. 23:45 i går flgende svar til Rigmor etter at hun hadde stilt noen høflige spørsmål:

 

 

"Rigmor beklager, du har kun hatt ondsinnede hensikter siden denne saken kom på arkivet så deg utelater fra ytterligere kommentarer dessverre"

 

Hvorfor i pokker hjelper vi denne mannen når han slenger slik dritt til en av det mest etterrettlige og godhjertede hjelperne her inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor beklager, du har kun hatt ondsinnede hensikter siden denne saken kom på arkivet så deg utelater fra ytterligere kommentarer dessverre.

 

 

 

Ja, slik svarer en mann som blir svar skyldig. Angrep har alltid vært det beste forsvar, men ikke nødvendigvis det smarteste.

Hadde du/dere hatt svar og bevis, som styrket saken, så ville dere nok ha lagt det fram.

 

Det er dere, som med høy sigarføring, påstår at Wilhelm II er deres oldefar - mot alle odds - og det er dere som har bevisbyrden i så måte.

Flere her har fortalt dere hvem som er deres rette oldeforeldre, men dere vil ikke godta de rette oldeforeldrene deres

Jeg sitter ikke som et stilltiende vitne til hva jeg mener i så måte er historieforfalskning.

Ondsinnet? Kall det hva du vil, men jeg kaller en spade for en spade, om spaden er av blikk eller belagt med gull.

 

Mvh Rigmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen forhold som har vært lite nevnt i denne tråden. Det er forholdet til deres egentlige familie (Fosse) og til keiserens familie. Hvis noen hadde trukket i tvil at min onkel ikke var barn av mine besteforeldre (og således heller ikke var min onkel!), så hadde jeg nok forventet litt mer enn en vandrehistorie for å sannsynliggjøre det. Hvis de ikke hadde ønsket å bidra til å bevise det, så hadde jeg rett og slett blitt sint!

 

Likeledes - hvis det kom en som mente de egentlig var barn av mine besteforeldre, men at de hadde blitt satt bort som barn, da hadde jeg også blitt nokså skarp i tonen hvis de ikke ønsket å sannsynliggjøre slektskapet, men bare trenge seg på i vår familie. Hvis de derimot DNA-test viste at de snakket sant, så hadde han/hun selvsagt blitt akseptert.

 

Dette handler litt om respekt for andre mennesker.

 

Det gjør også mangelen på respons på viktige spørsmål stilt her i denne tråden, det er rett og slett dårlig oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter ikke noe svar på dette spørsmålet, siden andre ikke blir besvart, men stiller det likevel; ”Er dere forberedt på hvilke ringvirkninger saken deres kan få om verdenspressen får tak i den”?

 

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter ikke noe svar på dette spørsmålet, siden andre ikke blir besvart, men stiller det likevel; ”Er dere forberedt på hvilke ringvirkninger saken deres kan få om verdenspressen får tak i den”?

 

Mvh Rigmor

 

De er nok allerede kjent med saken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er nok allerede kjent med saken ;-)

 

Ja, det er jeg ikke i tvil om Arnfrid, men lurer på om de selv er klar over ringvirkningene dette kan få? Norge, Tyskland, England og Spania for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid og øvrige debattanter.

 

Vi er fullt klar over hvilke ringvirkninger denne saken kan få. Det er ingen bombe for oss, da vi allerede har merket det på kroppen.

Etter forrige runde så må jeg personlig innrømme at jeg trodde saken var oppgjort og ferdig. Slik at jeg kunne avikle saken stille og fredelig, å innta en anonym tilværelse som Fosse. Noe som jeg egentlig hadde sett frem til.

 

Jeg legger meg helt flat på at vi selv med usedvanlig dårlig slektsforskning og senere kildesjekk, har vi ikke fått mer dritt og latterliggjøing enn vi har fortjent.

 

Det er mange spørsmål som står ubesvart de siste dager, noen av de kan jeg personlig rett og slett ikke svare på. Andre spørsmål avventer vi nå juridisk kvalitetssikring og bevisførsel på

.Men enten dere liker det eller ei, så går blodet vårt rett inn i Hohenzollern slekten, noe som vi har fått svar på i dag av profesjonelle fagfolk. Så bygdehistorier er fremdeles troverdige..

 

Neste steg i denne sak er å kontakte det Tyske hus for å kvalitetssikre saken.

 

Håper dere gir oss arbeidsro slik at vi får til den siste fasen i saken, da den er ett kappløp mot klokka.

 

Med vennlig hilsen til dere alle.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at dere fortsatt ikke ønsker å få Y-DNA-test fra Fosse-slektens etterkommer langs mannslinjen? (kfr. Arnfrid Mælands innlegg #701). Det er jo der dere må starte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Og då burde vel heile denne debatten kvile til ein får svaret på den testen, så får ein eventuelt halde fram diskusjonen etter det. På noverande tidspunkt framstår denne debatten som berre tull, og dei som held fram diskusjonen (inkludert meg sjølv) gjer seg sjølv til latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald Fosse skriver i går i debatten "DNA i slektsforningsøyemed":

 

"hei vist alle dys og hablogruppen er lik men du mangler en jeg har dys 456 -11 og mot part har 456 -10 men ellers er alt rett er det beslektet da ?"

 

Har JAN HARALD dys456 - 11, mens hans onkel på farssiden (fars bror) har dys456 - 15, og hvem er den som har dys456 - 10?

 

Vi forventer svar etter flere måneder med arbeid for dere :wub:

PS! Du kan ikke slette mine innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald Fosse skriver i går i debatten "DNA i slektsforningsøyemed":

 

"hei vist alle dys og hablogruppen er lik men du mangler en jeg har dys 456 -11 og mot part har 456 -10 men ellers er alt rett er det beslektet da ?"

 

Har JAN HARALD dys456 - 11, mens hans onkel på farssiden (fars bror) har dys456 - 15, og hvem er den som har dys456 - 10?

 

Vi forventer svar etter flere måneder med arbeid for dere :wub:

PS! Du kan ikke slette mine innlegg!

At Jan Harald sitter og spør på noen Norske nettsteder om hva som er nært eller ikke nært uten å legge ut hele sitt skjema er vel lov.Han er litt utålmodig. Så jeg skjønner ikke problemet. Ei heller hvorfor du reagerer på at han har spørsmål ute på andre nettsteder. Det som er viktig for oss er hva de vi har engasjert gjør. Intill jeg har alt svart på hvitt så holder vi det i den aller innerste sirkel. Som saken begynte med hvem er Anders sin mor og hvem er hans far. Det eneste jeg vil si nå er at hans far er ikke fra Nord Hordaland og da bør vel de fleste som har fulgt med saken forstå at vi kan dokumentere hvor blodet kommer fra. Men vi kan ikke bevise farskap enda. Og det er jo det denne saken handler om. Viser også til Yngve sin utmerkede slektstavle tilbake til 1600 tallet, der hører ingen av oss hjemme. Siden saken begynte på arkivet skal den avsluttes på arkivet, målet er å få endret Kirkeboka noe som er ekstremt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.