Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Spennende! 

Da vet vi at nordlandshandler Halsten Pedersen hadde en bror som het Peder Pedersen på "Glendsvog" (Gleinsvåg på Dønna?). Denne Peder Pedersen hadde ei kone som het Berit Eskildsdatter. Navnet Eskild har jeg bare sett en annen gang på 1600-tallet, og det er Eskild Nilsen, f. 1690, bruker på SImle fra 1722-1729. Ellers kan det tenkes at Halsten og Peder Pedersønner hadde ei søster? Frode Mikkelsen var f.eks. gift med ei kvinne som het Maren Pedersdatter, d. 1704. Både Eskild Nilsen og Maren Pedersdatter har, så vidt jeg vet, ukjent opphav. 

Ørjan

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 151 Hvem er denne Lars Ludvigsen som går igjen som en rød tråd? Det er jo samme mann som selger borgerleiet Nes til Hans Pettersen Leth. Jeg har noen kilder til på ham der han opptrer sammen med Christen Ellingsen (Gunhilds tredje ektemann). Han er åpenbar en sentral aktør og Trondheimsborger hvilket også Christen Ellingsen fra Tofte var.

Her selger samme Lars Ludvigsen borgerleiet Hongset til en Erich Pedersen, og da nevnes han som formynder til Halsten Pedersens barn. Trolig er det da rett at Halsten Pedersen hadde dette borgerleiet.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker litt høyt her: 

Kan det være noen sammenheng mellom Peder Ellingsen Brems (ca. 1670-1748) bosatt på Torstad og Christen Ellingsen (ca. 1650-1719) på Toft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 155 Christen var sønn av Elling Hansen på Toft.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland fogderi, Lofoten fogderi, Fogdemanntall 20 (RA/EA-4070/J/Ja/Jac/L0020), 1665-1665, oppb: Riksarkivet.
Merknader: Fogdenes og sorenskrivernes manntall. Manntallene for Salten, Vesterålen og Andenes, Senja, Troms og Finnmark mangler.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35579/21/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041006011022.jpg
På Tofte sitter Elling Hansen 66 år med sønner Jonas Ellingen 16 år, Tore Ellingsen 14 aar og en sønn som er dratt til Bergen, Hans Ellingsen 23 aar, Nils Ellingsen 21 aar.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Tingbok 2 , 1693-1700, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28718/78/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515640078.jpg
Hans Ellingsen Tofte hafde stefnet sin broder Christen Ellings: for hand skal hafue taget nogen fisch fra honum, saa stefnet hanum i rette med sin regnskabs bog.
Christen Ellings: møtte foregaf at hand hafde ? folch i selskab med ? folch og derfor da siden var byttet lag.....

Her er en obligasjon utstedt i Trondheim datert 18. mars 1691 av Christen Ellingsen Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier vel bare at Elling Hansen hadde barnene: Christen, Hans f ca 1642, Niels f ca 1644, Jens/Jonas f ca 1649 og Tore f ca 1651. Siden kvinner ikke er med i disse tellingene, så kan vel Karen Ellingsen f ca 1650 gift 1med Jon Olsen , 2 med Trond Jonsen være ei datter av Elling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.
Det fantes en annen og omtrent samtidig person med det vel nokså sjeldne navnet Halsteen Pedersen, også med slektninger i Norge :

Bartskjær/feltskjær i Bergen, Mickel Henrichsen Hofnagel (c1668-et.1711) var 1. gang g. 3 Feb 1698 i Holmens Kirke, Køb.h. m. Catharina Halstensdatter (1669-1709), hvis foreldre var Maria Jespersdatter og hennes første ektemann (g. i Holmens K. 11 Des 1666) Halsteen Pedersen (c1630?-før 1677). Maria ble senere g. i Holmens Kirke 4 Jan 1677 m. (senere) amtmann i Finnmark, Erich Lorck (1647-1717) fra Karlsøy.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Skriften i faksimilen over blir for liten til at jeg klarer å lese noe særlig av den.

Hvem er foreldre til den Elling Pedersen f. 1670 som omtales her ? 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 162 Margrethe Ellingsdatter/Peder Christensen. Elling er til dåpen i 14. januar 1672. I følge Benkestok-boka så var Elling Pedersen nært beslektet med Karen Ellingsdatter (måske hendes brorsønn). Det er jo for såvidt en god gjetting:

Side     Gard     Fjerding     Prestegjeld
420     52     Ejem     Wegens     Brønøe
    Lp.nr.     Stilling     Førenamn     Etternamn     Alder     Kjønn     Merknad
1787     63     Opsidder, Lejlending     Thoer     Ellings.     53     m     
1788     64     Sønn     Elling     Thoersen*     14     m     
1789     65     Sønn     Hans     Thoersen*     4     m     
1790     66     Sønn     Jens     Thoersen*     3     m     
1791     67     Tieneste karle, Drenge     Jacob     Arens.     29     m     
1792     68     Tieneste karle, Drenge     Poul     Ols.     26     m     
1793     69     Tieneste karle, Drenge     Elling     Pers.     31     m     nu bøxlet Jord i Meloe fierring

I 1701 var han tjenestedreng hos onkelen.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at Elling Pedersen har fadderne: Elling Tofte ,Anna g m Niels Schøtts, Niels Ellingsen Tofte, Kirsti Christensdatter Torget, Christopher Olsen Kraagnes?

Dette hører vel mer til Benkestokk slekten. Denne Niels Schøtts er vel far til Erik Nielsen Schytte sogneprest til Vega g m Else Cathe von Westen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 164 Ja, dåpsfadderen Christopher Olsen Krognes er han som senere gifter seg med Karen Jonsdatter (Benkestokk), og som igjen er foreldre til den Dorthe Christophersdatter som Elling Pedersen giftet seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simleaunet er nabogård til Simle, men ligger i Bindal, Nordland. Bindal Bygdebok I nevner ikke Rasmus Christensen eller Anne Olsdatter i SImleaunet. De er heller ikke nevnt noen andre steder i boka.....Ble det noe barn utav dette leiermålet, og hva het det? 

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

167  Jeg finner ikke noe barn i forbindelse med dette leiermålet.    Det står .... deris begangne horeri,

Siden Giert Olsen har tilknytning til Gotvig gårder tar jeg med:

Copulert 6/1-1694 Jens Nielsen Nord Gottvigen og Berette Olufsdatter Soelstad

Lyst til ekteskap  Peder Olsen Nordgotvigen og Ranni Rasmusdatter.

Vet ikke noe mer om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

Ser av forrige debatt omkring samme tema: https://forum.arkivverket.no/topic/139123-53702-adriana-giertsdatter-doept-30-mai-1717-paa-leka-nt/, innlegg 7-9,

at det finnes skifter etter Peder Brems i 1744 og kone 1749, der barna Lars Pedersen som fikk skjøte på Prestvik i Nærø 15/10-1755, Erik Pedersen lensmann i Leka, Margrethe Pedersdatter og NN (Elen) g m Anders Isaksen Husby er nevnt.

Peder Ellinsen Brems skal være død i 1748, og hustruen, Helvig Mikkelsdatter, i 1743.  Datteren Margrethe er ant. ikke n. som gift på skiftetidspunktene, og ovennevnte Anne Margrethe Brems (på fogdegården Laugen) ble gift allerede i 1741, og er derfor ant. en annen.

Har du kommet over disse skiftene i det siste?

Ørjan,

jeg ser av innlegg 12 i forrige debatt, linket over: "Kona til Gjert Olsen, Berit Andersdtr. (1684-1744) var truleg frå Husby, dotter av Anders Husby (Husbybakken). Korriger meg om eg er heilt på jordet. Kirsten Gjertsdtr. (1713-1787) - søstera til Adriana, hadde bla. ein son, Gjert Pedersen (1742-1807) (min 3xtippoldefar)Han vart gift med Ane Andersdtr. Husby (1755-1847) Det var i 1778. Hennar far var Anders Pedersen Husby. (1723-1798. Dette er vel til liten . nytte. Eg har komplett skifte etter Gjert Pedersen, utan at det kan vera til hjelp."

Er dette fremdeles i overenstemmelse med dine siste funn, og kan du eventuelt gjengi litt av skiftet etter Gjert Pedersen, eller angi en link til dette skifet?

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.
Såvidt jeg har kunnet se av tidligere innlegg, så skal Gjert Olsen sin kone Berit Andersdatter (1684-1743) være datter av Anders Larsen Stein, Leka (bygselsmann fra 1657 og død der i 1692).

Om Berit istedet skulle være fra Husbybakken, så 'passer hun vel ev. best' rent kronologisk som søster av Anne Andersdatter (f. ca.1695 ?), første kona til Peder Hansen Husby på Husbybakken (mor til ovennevnte Anders Pedersen Husby 1723-1798). (Om det da var slik at Peder giftet seg til Husbybakken ?)

Peder's 2. hustru Elen Pedersdatter Brems (fra Prestivika i Kolvereid) ble 2. gang g. (før 1744 ?) m. Anders Isaksen Husby (f. rundt 1700 ?).

Kan sistnevnte være den Anders Husby som ca.1719 var fadder for  Gjert Olsen's sønn Ole ? Eller hører fadderen Anders Husby hjemme en generasjon tidligere, ev. som far til ovennevnte Anne ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden dette,og ikke alt stemmer. Berit Andersdatter, kona til Gjert Olsen, var ikke fra Husby, så vidt jeg vet. Hun var datter av Anders Larsen, Stein. Ellers tror jeg det meste stemmer. 

Gjert Olsens opphold på fastlandet (Gutvik) var av heller kort varighet, kanskje 4-5 år, før han bosetter seg på Skei, Leka. 

Verd å merke seg, er kanskje også at Gjert Olsen var gift to ganger. Han hadde to døtre som het Maren, den eldste født i 1706, før han ble gift med Berit Andersdatter. 

Skiftet etter Gjert Pedersen ble påbegynt den 24.02.1808. Det befinner seg i Skifteprotokoll for Namdal Sorenskriveri, 1808, fol. 163-165. Jeg har ei avskrift, og den er på 7 A4-sider, så den blir litt lang å gjengi her, det er for det meste ei oppramsing av alle eiendeler og verdier i boet. 523-3-12, når gjeld og utgifter er trukket ifra, gjenstår 470-2-4. Dette blir fordelt på arvingene, enka og sønnene Peder, Ole Christian, Hans, Anders og Christen, samt dattera Gunnhild. (gift med Willich Olsen, Rød). Alle disse barna har jeg god oversikt over, unntatt Christen som forsvinner kort tid etter konfirmasjonen i 1808. Han skal visstnok ha vært til orlogs under napoleonskrigene, og kom aldri hjem igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjert Pedersens barn var: Peder, Jens, Ole, Hans, Christen, Anders og Gunille som da var g m Willik.

Sønnene fikk 36-0-18 10/13 og Gunille fikk 18-0-9 5/13 . Enken fikk 235- 1- 2 .

Enken hadde fått ... midlertidig "kongelig allernaadigst lov" at sidde i uskiftet bo"  . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jens Christian (1772-1826) glemte jeg. Han var fra første ekteskap med Gunnhild Jensdatter (1739-1777). Jens var eneste barn som nådde voksen alder i det første ekteskapet. Han var ugift og døde som dreng på Leknes. Gunnhild Jensdatter var forresten fra gården Kvaløy, og det var slik slekta mi kom dit i 1769, og de driver fortsatt samme gård. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan,

jeg ser av innlegg 12 i forrige debatt, linket over: "Kona til Gjert Olsen, Berit Andersdtr. (1684-1744) var truleg frå Husby, dotter av Anders Husby (Husbybakken). Korriger meg om eg er heilt på jordet. Kirsten Gjertsdtr. (1713-1787) - søstera til Adriana, hadde bla. ein son, Gjert Pedersen (1742-1807) (min 3xtippoldefar)Han vart gift med Ane Andersdtr. Husby (1755-1847) Det var i 1778. Hennar far var Anders Pedersen Husby. (1723-1798. Dette er vel til liten . nytte. Eg har komplett skifte etter Gjert Pedersen, utan at det kan vera til hjelp."

Er dette fremdeles i overenstemmelse med dine siste funn, og kan du eventuelt gjengi litt av skiftet etter Gjert Pedersen, eller angi en link til dette skifet?

mvh

Christian

Dersom  Kirsten Gjertsdtr. (1713-1787) - søstera til Adriana, bl.a. hadde ein son, Gjert Pedersen (1742-1807) (din 3xtippoldefar), var vel Kirsten g.m. en Peder? Hvem var isåfall denne Peder?. Jeg har tidl. notert at Kirsten var g.m. Anders Pedersen Husby (1723-98). Mulig jeg har misforstått noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Gjertsdatter var gift med Peder Gundersen f 1705 i Bindalen død 1743 på Skei. Han skal ha en bror Niels Gundersen i Medgutvig. Han var verge for Giert Olsens barn (svigerfarens).

Skifte 3/6- 1744 Namdal 1743-1757 s 67a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider