Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har ei avskrift av skiftet etter Gjert Olsen, og det er datert 3. juni, 1742. Der er Ole og Anders Mikkelsen, Lyngsnes verger. I deres fravær er Frode Nilsen, Hiller, verge (barnebarn av Frode Mikkelsen, Simle). 

Skiftet det refereres til over, hvor Nils Gundersen er verge, er kanskje etter kona til Gjert Olsen, Berit Andersdatter? Hun døde i 1744. 

Kirsten Gjertsdatter ble gift med Peder Gundersen i 1737. Kirkeboka sier han var fra Vikestad i Bindal (det er en gård som heter Vikestad i Vikna også). Kirsten og Peder hadde tre barn: Gunnhild Marie 1738-1809 (hun var blind og bodde hos broren i Kvaløya, Adriane Gjertsdatter var fadder på henne), Gunder 1739-1800, Værmann i Sklinna (druknet) og Gjert 1742-1807. Bonde i Kvaløya. Kirsten ble seinere gift med Rasmus Olsen, Hollup, Bindal, og fikk 5 barn med ham. 

Peder Gundersen kom ikke fra Vikestad, han var født på gården Bøkestad (nabogården). Jeg har også notert at han hadde en bror som het Nils Gundersen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom  Kirsten Gjertsdtr. (1713-1787) - søstera til Adriana, bl.a. hadde ein son, Gjert Pedersen (1742-1807) (din 3xtippoldefar), var vel Kirsten g.m. en Peder? Hvem var isåfall denne Peder?. Jeg har tidl. notert at Kirsten var g.m. Anders Pedersen Husby (1723-98). Mulig jeg har misforstått noe her.

Takk skal dere ha, begge to. Da synes det klart, alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har sett litt på folketelling og kirkebok for Leka, og det er et par spørsmål som jeg lurte på om noen har svar på.

Gjert Olsen oppholder seg på Solsem i 1701 tellingen. Mulig hans første kone var datter av Henrich Jonsen Solsem.

Han nevnes som Jert Olsen Solsem ved trolovelsen 12 juli 1711. Og Gjerts sønn Ole døpt 26 nov 1719 har en fadder Henrich Solsem.

Finnes det noe slektsfortegnelse om folket å Solsem ?

Og er det noen som vet om det kommer bygdebok og folk på disse Gutvig gårdene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fint du fant den. Tittet akkurat gjennom "skiftekortene".  De var litt grei å gå gjennom da de har en del opplysninger om de forskjellige skiftene.

Ellers så har jeg skrevet av kirkeboken til 1714.Barnedåp,  trolovelse, vielse  og begravelser. Skulle gjerne tatt med intro og. Flere intro kvinner enn det er notert døpte   De blir bedre å lese KB fra 1714.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Terje E Skrolsvik said:

Hei. Har sett litt på folketelling og kirkebok for Leka, og det er et par spørsmål som jeg lurte på om noen har svar på.

Gjert Olsen oppholder seg på Solsem i 1701 tellingen. Mulig hans første kone var datter av Henrich Jonsen Solsem.

Han nevnes som Jert Olsen Solsem ved trolovelsen 12 juli 1711. Og Gjerts sønn Ole døpt 26 nov 1719 har en fadder Henrich Solsem.

Nordlandshandler og tiendeborger Thron Pedersen kjøpte 29 okt 1692  Borgerleiet Solsumb (Solsem) i Leka, Namdalen fogderi av Maren Lauridsdatter Blix (som Salomon Blix eide i 1692) (Protokoll 1A, Trondheim). Underskrevt av bl.a. en Hendrich Pedersen. Kan det være en bror, mon tro?

En Henrich Pedersen hadde en datter Kirsten Henrichsdatter Altwigen som var fadder 13. mars 1698 i Otterøy (Vik) i Fosnes, Namdalen for Christen Pedersøn Storstadz sønn Christen.

Samme Thron Pedersen skrev seg til Alteviken, Namsos. Tron Pedersøn Brønnerøe betalte 1695 0-1-0 i landskyld i Vigtens tinglaug, Nærøy prestgjeld i Namdalen til kongl. maj.  Overtok etter 1661 Alte gård på Otterøya i Nummedalseid av sin svigerfar (Gjermund Aglen, Otterøya: Otterøyboka bind I)

Thron Pedersen kjøpte dessuten Simle i Leka av Frode Michelsen Simle

Ser du noe til noen av disse i Leka KB?

Endret av Christian Arentz
Tilføyet neste siste linje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første barnedåpen som er omtalt i kirkeboken er:

2601 710: Jens Vogen barn: Abraham, faddere: Henrich Solsem, Hans Salomonsen, Jert Solsem, Maren Larsdatter Solsem, Ane Castensdatter Bachen.

Her er ganske sikkert Blix folk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg ser.

I mars 1711 døper Peder Eitran sin datter Malene. Her er faddere Hans Salomonsen, Lars Fjeldet, Maren REPPEN, Gunil Olsdatter og Kirsten Frodesdatter.

Ser av mine papirer at Hans Gjertsen Busch dør på Reppen etter 1710. Mulig Gjert Olsen på Solsem/Skei har navn etter han ?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Terje E Skrolsvik said:

Den første barnedåpen som er omtalt i kirkeboken er:

2601 710: Jens Vogen barn: Abraham, faddere: Henrich Solsem, Hans Salomonsen, Jert Solsem, Maren Larsdatter Solsem, Ane Castensdatter Bachen.

Her er ganske sikkert Blix folk med.

Hans Salomonsen Blix (1671-1719) er nok med, ja (g.m. Kirsten Pedersdatter, hvem var hun?) og Maren kan kanskje være Lauritsdatter Blix som solgte Solsem til Thron Pedersen. S.s. Maren Larsdatter Blix gravfestet Almindelig Bededag (1. mai) 1733 på  Dønnes, Nesna 81 år.gml.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen til:

2106 1711. Simon Aarset datter til dåp:            Jertrud,    faddere: Anders Husby, Niels Steene, Marit Simle, Ludsia Aarset, alene REPPEN.

2004 1710. Jens Iversen Kil datter til dåp         Ane:         faddere: Ole Guttormsen, Mons Qvamme, Marit SIMLE, Gunnel Seliseth,Ingeborg Qvernen

mars 1711  Jens Aarset sønn til dåp                Hemming, faddere: presten Kyhn, Joen Fields, Jens i Vogle, Marit SIMLE, Marit Hemmingsdatter. 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.2.2017 at 8:05 PM, Terje E Skrolsvik said:

Er det denne Henrich Joensen Waagen (Solsem?) du sikter til, g. (påny?) m. Ranni Andersdatter? ? https://media.digitalarkivet.no/kb20070911610443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Er ikke sikker. Den Henrich Solsem jeg refererer til var 46 år i 1701 tellingen. Da var Gjert Olsen(Solsem) 22 år. Så derfor lurer jeg på om Gjert ble gift første gang med en datter av Henrich Solsem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det ikke er samlet mer opplysninger om  flere av gårdene som er nevnt i kirkeboken.

9/2-1716 har Peder Huusby et barn: Adriana , til dåp. Hennes faddere er Erich Læchnes, Anders Smed, Ane Olsdatter Steen, Berethe Læchnes og Lisbet Huusby.

Hvem er denne Peder Huusby ?

Dette er første gang jeg har funnet navnet Adriana nevn i dette området. Det må være en link mellom denne Adriana og Gjert Olsens datter Adriana f mai 1717.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er synd, for det er utrolig mye nyttig detalinformasjon om disse slektene som tydeligvis er sterkt inngiftet i hverandre, i denne kirkeboka !!

Her er f.eks en liigprædik Dom. Qvinqvages. 1743 i Leka, Nærøy, over Peder Hansen Huusby æt. 42.

Dvs. f. ca. 1700. 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070911610539

Hvis alderen stemmer kan han ihvertfall normalt sett ikke ha vært far til Adriana i 1716.

På den annen side kan det være samme mann som var fadder året før, Midfastesøndag 1742 i Leka, Nærøy for Cornelius Nielsen Solsems sønn Niels sammen med Ane Reppen, Hans Husbye, Margrethe Wangen, og Lars Solsum https://media.digitalarkivet.no/kb20070911610536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bortreist noen dager, så jeg er ikke helt oppdatert på tråden!

Gjert Olsen oppholder seg på Solsem i 1701, tror det står han er knekt. Hans bror, broren, Nils Olsen, er visst også på Solsem i 1701. Han ble seinere bruker på Kvaløya, Vikna (1711).

Så er det litt morsomt at min forfar, Gjert Olsen også er nevnt i den aller første innføringa i kirkebok for Leka i 1710. Maren Larsdatter, som er fadder sammen med ham, er vel mest sannsynlig mora hans. Maren Larsdatter var forresten gift to ganger også, etter Ole Mikkelsen døde, ble hun gift med Johan Pedersen, og bodde på Lyngsnes. Om denne Johan vet jeg ikke noe. Ellers var Maren Larsdatter involvert i noen rettssaker med Ole Mikkelsens sønner (fra første ekteskap), og ble vel nesten dømt til å forlate Lyngsnes. Det ser ut som hun tok med seg barna, og flytta til Solsem. Tidlig på 1700-tallet bor i alle fall hun der, samt Nils og Gjert. Det kan se ut som det var en tilknytning dit. Solsem er også interessant, da det var borgerleie der og jektbruk. 

Gjert har trolig vært gift en gang mellom 1701 og 1706. Han får i alle fall ei datter som heter Maren i 1706. I 1723 får han ei ny datter, med Berit Andersdatter, som også heter Maren. 

Ja, det er nesten tragisk at det ikke finnes noen bygdebøker eller lignende for Leka. Her må man grave fram alt selv. Det er gjort forsøk på å lage bygdebok i snart 100 år, men ser ikke ut som noen klarer å få det til, selv om det også er ei bygdeboknemnd. Jeg har et utklipp av en avisartikkel, tror den er fra 1932, hvor bygdebokforfatter, Kristian Audne (etterkommer til Ole Gjertsen, Skei) forteller at bygdeboka er ferdig, og klar til trykking. Det er altså 85 år siden. 

For "halve" Leka er det bygdebok, den delen av Leka som ble utskilt i 1909 og fikk navnet Gravvik. (Nåværende Nærøy kommune) I den sammenhengen ble også det aller meste av kildene for Leka gjennomgått, så det skulle være en relativt grei sak å ta med Leka i samme slengen. Kirkeboka ble gjennomgått, og skrevet av, på maskin, og en kopi av denne har jeg til låns nå. Forfatteren bak bygdebok for Gravvik, er fremdeles oppegående, så vidt jeg vet. 

Ørjan

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hvem denne Henrich Solsem er som Gjert Olsen var hos i 1701. Og hvem denne Peder Husby som får datteren Adriane i 1716.

Jeg fortsetter i alle fall å skrive av kirkeboken for min egen del. Mulig jeg får noen aha opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ørjan Kvaløy said:

Gjert Olsen oppholder seg på Solsem i 1701, tror det står han er knekt. Hans bror, broren, Nils Olsen, er visst også på Solsem i 1701. Han ble seinere bruker på Kvaløya, Vikna (1711).

Så er det litt morsomt at min forfar, Gjert Olsen også er nevnt i den aller første innføringa i kirkebok for Leka i 1710. Maren Larsdatter, som er fadder sammen med ham, er vel mest sannsynlig mora hans. Maren Larsdatter var forresten gift to ganger også, etter Ole Mikkelsen døde, ble hun gift med Johan Pedersen, og bodde på Lyngsnes. Om denne Johan vet jeg ikke noe. Ellers var Maren Larsdatter involvert i noen rettssaker med Ole Mikkelsens sønner (fra første ekteskap), og ble vel nesten dømt til å forlate Lyngsnes. Det ser ut som hun tok med seg barna, og flytta til Solsem. Tidlig på 1700-tallet bor i alle fall hun der, samt Nils og Gjert. Det kan se ut som det var en tilknytning dit. Solsem er også interessant, da det var borgerleie der og jektbruk. 

Gjert har trolig vært gift en gang mellom 1701 og 1706. Han får i alle fall ei datter som heter Maren i 1706. I 1723 får han ei ny datter, med Berit Andersdatter, som også heter Maren. 

Ørjan

Vedr. Gjert Olsen har jeg tidl. notert fra denne debatten at han var 22 år gml. v. MT 1701, til sist bodde på Skei i Leka fra ca. 1720, at han skal ha vært  gravlagt med liktale, og at skiftet ble foretatt 3. juni 1742,

Noen liktake finner jeg ikke,  men han er kanskje den samme som Giert Schei æt 68 som ble graffæstet Fer Ascens 1742 i Leka, Nærøy, Namdalen ? https://media.digitalarkivet.no/kb20070911610536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Ja det er han. Det er skifte 3 juni 1742.  68 år, da skal han være født 1674. Så det var sølv i  hans skifte og skifte etter noen av de andre  av hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Gjert Olsens fødselsår, er det flere alternativ. Alderen ved FT1701 (22 år) indikerer 1679 som fødselsår. Alderen ved gravfestelsen 1742 (68 år) indikerer 1674. Da han blir jordsatt, har presten skrevet 70 år, altså født rundt 1672. Selv har jeg operert med 1682 som fødselsår, uten at jeg kan slå i bordet med en god begrunnelse for det, jeg husker ikke, rett og slett. Men, det er vel mye som tyder på at han kan ikke være født før 1682? Tingboka opplyser i 1682 at mora, Maren Larsdatter, ble bøtelagt fordi hun fødte for tidlig. Jeg antar at presten har leita fram kalkulatoren og regna seg fram til antall måneder mellom bryllup og fødsel.Slik jeg tolker dette, må foreldrene ha gifta seg seint i 1681 eller tidlig i 1682. (En titt i tingboka vil kanskje si noe om når på året dommen falt) Om vi antar at førstefødte var Gjert, kan han altså ikke være født før tidligst 1682. Broren Nils er vel oppført å være 20 år i 1701, altså født ca. 1681, men samtidig oppgitt å være to år yngre enn Gjert. 

Når det gjelder denne liktalen, kan jeg ikke finne noe belegg for den. Det er nok noe jeg har notert fra en sekundærkilde en gang i tida. Mulig har noen blandet sammen med kona, Berit Andersdatter, som døde ett år etterpå. 1744, Fest Purificat: Liigprædiken over Giert Skeies enke. Både hun og svigersønnen, Peder Gundersen, døde på seinhøsten i 1743. Det ble holdt liktale over Peder Gundersen også. Kirsten Gjertsdatter (min ane) mista altså både ektemann og begge foreldre på noe over ett år. 

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.2.2017 at 5:01 PM, Terje E Skrolsvik said:

Har noen til:

2106 1711. Simon Aarset datter til dåp:            Jertrud,    faddere: Anders Husby, Niels Steene, Marit Simle, Ludsia Aarset, alene REPPEN.

2004 1710. Jens Iversen Kil datter til dåp         Ane:         faddere: Ole Guttormsen, Mons Qvamme, Marit SIMLE, Gunnel Seliseth,Ingeborg Qvernen

mars 1711  Jens Aarset sønn til dåp                Hemming, faddere: presten Kyhn, Joen Fields, Jens i Vogle, Marit SIMLE, Marit Hemmingsdatter. 

Finner en Anders Olsen Huusby, gravfæstet Dom 17 p. Trinit 1715 i Leka, Nærøy, Namdalen, 66 år gml. https://media.digitalarkivet.no/kb20070911610443

Mulig far til Anne Andersdatter g. ca. 1716? m. Peder Hansen Husby (far til Anders 1723 og Berit 1738) ?

Endret av Christian Arentz
Edit: Siste link kom med ved en feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎02‎.‎2017 den 17.01, Terje E Skrolsvik skrev:

.....

.

Hvilken Kyhn var prest (i Namdalen ?), og fadder i mars 1711 ?  (Jeg finner ingen i 'Norsk Prestehistorie' hos NSF)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Hvilken Kyhn var prest (i Namdalen ?), og fadder i mars 1711 ?  (Jeg finner ingen i 'Norsk Prestehistorie' hos NSF)

.

Johan Jucum Kyhn var kapellan i Nærøy, bosatt i Klungvika (kapellangården under prestegården på Nærøya) Nærøy bygdebok gir få opplysninger om ham, ikke annet enn at han var ungkar og betalte parykkskatt i 1711 (som en av 6 stk. i Nærøy). Daværende sogneprest i Nærøy var Just Thyrholm. Jeg mener å huske at det som regel var kapellanen som betjente kirka på Leka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider