Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anders Knudson Skilbrei, Gaular SF f. ca. 1740 sønn av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skifte etter Ragnhild Ivarsdtr. (1760):

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13a (1742-1763), Skifteprotokollside, Side 219b-220a
 
Arven ser ut til å ha blitt delt mellom det etterletne mannen, Rognald Andersen og ein bror og 2 systre på den andre sida...
 
Men står det noko her som kan kaste lys på den eventuelle tidlegare ektemannen, Ole Simonson si slekt?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 101 Ikke det jeg kan se, og jeg ville heller ikke forventet å finne noe av interesse om den tidligere ektemannens slekt i dette skiftet. Arveoppgjøret og hans arvinger var jo allerede avklart ved skiftet i 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som nytter er å sette seg ned å skrive av opplysningene fra dette skiftet ordrett, og så sjekke opp mot de enkelte gårdene som nevnes for å se om det som står i skiftet stemmer overens med andre kilder. Bygdebøkene er i hvert fall ikke til å stole på.

Eg prøver meg på resten:

 

(...) mellem hans efterladte enche Randie Iversdatter paa den eene og ihn salig mands 6 sødskende, 2 brødre og 4 søstre, paa den anden side ved nafn 
1. Anders Simensen, boede paa Raaeim i Wigs sogn ?? død og efterladt sig 2 døttre ved nafn 
Ragnilde Andersdatter gift med Arne Olsen Mostad i Wigs sogn i Indre Dahle skibbrede og 
Britte Andersdatter gift med Torsten Ottesen og bor paa Raaeim i Wigs sogn og Indre Dahle skibbrede. 
2. Lars Simensen, bor paa gaarden Holsen i Førde skibbrede og Holsens Sogn, var selv nærværende. 
3. Søsteren Ingebor Simensdatter (...)
4. Christi Simensdatter, var gift med Ole Monsen Giærland, er død og efterladt sig 1 søn ved nafn 
Iver Olsen, gift og børn paa Aarstad ved Bergen. 
5. Guri Simonsdatter, var gift med Tollef Wie og boede paa gaarden Wie i Førde sogn og skibbrede, er død og efterladt sig børn 3 døttre ?? 
1. Christie(?) Tollefsdatter, er i Bergen. 
2. Kari Tollefsdatter, er i Bergen og 
3. Beate Tollefsdatter, ligeledes i Bergen. 
6. Marithe Simensdatter, var gift med Ole Olsen og boede i Ose i Wigs sogn, er død og efterladt sig 1 søn, nafnlig 
Ole Olsen, gift og børn paa gaarden Bersvig i Lindaas præstegield, fraværende men paa hands veigne var nærværende den ??lagte (?) mand Knud Johansen Næss i Wigs sogn. 
Ligeledes paa de andre fraværende arvingenes (?) veigne mødte og bemelte Finde (?) Knud Ness. Enchen antog til laugværge ihn ???gte mand Gunder Olsen Giærland.
 
Er det "Udlagte" det står om formyndaren til enkja?
 
Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 104 Det er samme resultat som jeg kom til. .... bemelte Knud Næss (altså Knud Johansen Næss, nevnt tidligere i teksten).... Det står velagte mand Gunder Olsen Giærland..

 

Under gården Hov i Viksdalen finner vi en av arvingene som er nevnt i skiftet. Her har verken Gaularsoga eller den nye Gaularboka fått med seg sammenhengen. I Gaularsoga har de surret med mor og datter, og har bare noen av få av barna til Lars Johansen/Anna Olsdatter. I nye Gaularboka har de kun den ene datteren Anna Larsdatter gift med Gjert Gundersen:

 

Anna Olsdatter var gift med Lars Johansen Hoff er død og efterladt sig 6 børn, 4 brødre og 2 søstre nafnlig:
1. Johannes Larsen er gift og boer paa Lyngstad i Wigs sogn (skifte etter ham ble holdt 1756, se lenke)
2. Anders Larsen .... 20 år gammel i tieneste for Jacob Hansen Grimsvig i Wigs sogn
3. Ole Larsen tienende for Giert Gundersen Hoff i Wigs sogn, 18 aar gammel
4. Gunder Larsen tienende for Matz Simonsen Korsvolden, 16 aar gammel
5. Anna Larsdatter gift med Giert Gundersen Hoff
6. Ingebor Larsdatter tienende hos Lars Hæstad

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en interessant kilde: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Militaere-ruller

 

Eksempelvis: Mads Simonsen Korsvold ble dimmitert i 1742. Han var født i Bøgstad sogn og 37 år gammel og gift.

 

Alderen skal man ta med noen klyper salt, men her bør det være opplysninger å hente når det gjelder fødested på en del personer.....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 28.3.2016 den 15.06, Rune Thorstensen skrev:

 

Da har jeg identifisert hvem den ene datteren til Knud Johansen Hjelmeland var gift med og hvilke barn hun hadde:

 

image.png.c6fb923271a414b55edafb1eca3caf03.png

 

Anno 1730 dend 19 october blev holden arve skifte og deling paa gaarden Espeland udi Indre Dahle skibr: og Bøgstad sogn beliggende efter afgangen Peder Jonsen Espeland i mellom hans effterladte hustru Synneve Knudsdatter paa dend ene, og deris tilsammen aflede 8 børn, nafnlig:

1. Joen Pedersen Qvamme 30 aar
2. Axel Pedersen gift
3. Christen Pedersen gl: 25 aar
4. Anders Pedersen gl: 15 aar
5. Knud Pedersen gl: 9 aar
6. Marthe Pedersdatter gl: 27 aar
7. Barbra Pedersdatter gl: 17 aar
8. Synneve Pedersdatter gl: 13 aar

 

Synneves sønn fra dette ekteskapet, Anders Pedersen, dør på Helle i Fjaler uten å etterlate livsarvinger:

 

image.png.d27cb08cefd95cbda88c09a91040817a.png

image.png.28edbeeea85f7eca162fca493a4d725e.png

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1752-1767, s. 19b-20a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640705
Anno 1752 dend 6 Maj, tillige med næstforbemlt lensmand og vurderings mænd blev skifte holden paa den gaard Helde i yttre Dale skibbreide og Holmedals sogn beliggende,
efter den afdøde mand Anders Pedersen imellom enken Barbro Ellingsdatter paa den ene, og den afdødes efterladte sødskende og arvinger navnlig:
1. Axel Pedersen, husmand bor i Nøsdal, udj i Førde skibbreide
2. Christen Pedersen tienende på Langeland i Bøgstad sogn
3. Knud Pedersen, tiener Endre ???? på Loftet
alle myndige
4. Marthe Pedersdatter ugift 40 aar gl: opholder sig i Bergen og
5. Barbro Pedersdatter, gift med Bertil Jørgensen Helde
paa den andre siden.....
Til formynder for Martha Pedersdatter blev ansadt morbroderen Anders Knudsen qvamme.....

 

Den siste opplysningen i dette skiftet gjør at Synneve Knudsdatter på Espeland må være identisk med:

 

Anno 1728 den 19 Apill blev holden arveskifte og deling paa gaarden Yndestad ..... efter den afg: mand Peder Knudsen i mellom hans efterlevende hustru Inger Ingebrigtsdatter, og den afdødes søskende nafnlig:

Halvor Knudsen
Alis Knudsdatter
Synneve Knudsdatter
Maritte Knudsdatter

Som er den avdødes fuldsøskende

Johannes Knudsen
Ole Knudsen
Anders Knudsen
Aagathe Knudsdatter
Synneve Knudsdatter
Alis Knudsdatter

Som er den avdødes halvsøskende

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta av seg hatten, eller hva man nå har på hodet i disse solrike dagene, og bøye seg i støvet.

Og det gjør jeg selv om ryggen er dårlig og jeg vet jeg kommer til å få problemer med å rette meg opp igjen.

Et imponerende, omfattende og ikke minst tålmodig arbeid med dette puslespillet. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget lite imponert av bygdebøkene for Gaular og Fjaler!

 

Fra Fjalerboka under gården Refsnes:

 

image.png.dd110b61062a2dbbbf44140b567003d4.png

 

Javel, men denne Peder Haldorsen hadde et søskenbarn som døde uten livsarvinger slik at hennes søskenbarn arvet henne.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1746-1749, s. 117b-118a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640315


I skiftet holdt i 1748 etter denne Synneve Knudsdatter (som ikke har noe med Synneve Knudsdatter over å gjøre) fremgår bla. at hennes søskenbarn Peder Haldorsen Refsnes var død og hadde etterlatt følgende barn:

Erich Pedersen, Anne Pedersdatter gift med Ole Hansen Kleppe, Marthe Pedersdatter gift med Mons Pedersen Berge, Agathe Pedersdatter gift med Lasse Hansen ??? og Kari Pedersdatter gift med Ole Olsen Fossedalen?

 

Gårdene på de 2 siste døtrene klarer jeg ikke tolke. Datteren Marte Pedersdatter nevnt over var først gift med Herman Larssen Berge (skifte i 1745).

 

Under Kleppe finner vi datteren Anne gift med Ole Hanssen:

 

image.png.b56f7b07ebf38917728bf59c6c17759c.png

 

Intet om dette i Gaular eller Fjaler bøkene.......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er åpenbart mye feil, særlig i gamle bygdebøker som ble til før den digitale tidsalderen satt inn. Dessuten er jo vi mennesker kjent for å ta noen snarveier av og til.

Nå er det vel kanskje en liten mulighet for at Peder Haldorsens sønn Haldor og stesønnene døde etter 1701 og at han fikk sønnen Erich senere. Døtrene kan jo være født før 1701, men de ble jo ikke nevnt i manntallene.

Men det forklarer jo ikke hvorfor bygdebokforfatteren evt ikke har fanget dem opp.

Uansett, feil er det mye av og det er utrolig flott at noen, som i dette tilfellet  du Lars, klarer å avdekke noen av dem.

Så får vi bare håpe at dersom det kommer nye oppdaterte bøker for området, at de klarer å fange opp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere feil i bygdeboka for Gaular.

Der står det på gården Korsvoll at Mads Simonsson Kvamme var gift andre gang med Maria Sjursdtr. Hauge. Med henne fikk han datteren Eli i 1764. Maria døde på Korsvoll i 1766.

Om man så går til gården Hauge finner man Sjur Sjursen gift med Marte. De hadde datteren Mari (Marta) som først var gift med enkemann Mads Korsvoll og deretter med Aksel Knudson Skagen.

 

Her er 1801 tellingen for Skagen.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011430&gardpostnr=4&personpostnr=62&merk=62#ovre

 

Der er Marte Sjursdtr. 49 år gammel. Hun dør på Skagen i april 1810.

 

Vielsen i des 1789 sier at det var Marthes første ekteskap.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sognvigd&gardpostnr=7525&merk=7525#ovre

 

Men han har nok vært gift med en Mari Sjursdtr. for det er skifte etter henne på Korsvoll  22.09.1766.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1763-1769, s. 264b-265a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660545
 Spørsmålet blir da hvem denne Mari Sjursdt var?

 

 

Derimot er det skifte etter Sjur Sjurson på Hauge 21.03.1796. Her nevnes datteren Mari som var død og som hadde etterlatt seg datteren Eli. Hun var gift med Simon Andersson Haaland.

 

Da var det nok en annen som var gift med Axel Nilsson og som døde på Skagen i 1810.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1787-1798, s. 503b-504a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126680507
 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de ikke har hatt tid til å gå gjennom alt materialet, men skiftene er helt essensielle å gå opp før gard og ættesoga skrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er flere feil i bygdeboka for Gaular.

Der står det på gården Korsvoll at Mads Simonsson Kvamme var gift andre gang med Maria Sjursdtr. Hauge. Med henne fikk han datteren Eli i 1764. Maria døde på Korsvoll i 1766.

Om man så går til gården Hauge finner man Sjur Sjursen gift med Marte. De hadde datteren Mari (Marta) som først var gift med enkemann Mads Korsvoll og deretter med Aksel Knudson Skagen.

 

Her er 1801 tellingen for Skagen.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011430&gardpostnr=4&personpostnr=62&merk=62#ovre

 

Der er Marte Sjursdtr. 49 år gammel. Hun dør på Skagen i april 1810.

 

Vielsen i des 1789 sier at det var Marthes første ekteskap.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sognvigd&gardpostnr=7525&merk=7525#ovre

 

Men han har nok vært gift med en Mari Sjursdtr. for det er skifte etter henne på Korsvoll  22.09.1766.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1763-1769, s. 264b-265a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660545
 Spørsmålet blir da hvem denne Mari Sjursdt var?

 

 

Derimot er det skifte etter Sjur Sjurson på Hauge 21.03.1796. Her nevnes datteren Mari som var død og som hadde etterlatt seg datteren Eli. Hun var gift med Simon Andersson Haaland.

 

Da var det nok en annen som var gift med Axel Nilsson og som døde på Skagen i 1810.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1787-1798, s. 503b-504a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126680507
 

Arving nummer 5 i skiftet er Marthe Sjursdatter gift med Axel Knudsen Skagen, så det stemmer tilsynelatende. Den andre datteren Mari Sjursdatter var død og hadde etterlatt en datter Eli slik du skriver. Mao. så er det 2 døtre her med likelydende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare skummet skiftet, men i den gamle bygdeboka hadde man i alle fall ikke fått med seg at det var to døtre med samme navn. Og jeg kan i farten heller ikke huske at det sto noe om det i den nye bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg bare skummet skiftet, men i den gamle bygdeboka hadde man i alle fall ikke fått med seg at det var to døtre med samme navn. Og jeg kan i farten heller ikke huske at det sto noe om det i den nye bygdeboka.

Det er 5 arvinger:

 

1. Sønnen Torsten Sjursen

2. Datteren Mari Sjursdatter som er død og har etterlatt datteren Eli

3. Datteren Lovise Sjursdatter gift med Bernt Hansen?? i Førde

4. Datteren Dorthe Sjursdatter 45 år og ugift

5. Datteren Marthe Sjursdatter gift med Axel Knudsen Skagen.

 

Axel Knudsen hadde vært gift før:

 

Anno 1789 den 9de September ... blev paa den gaard Schagen udi Indre Dale skibr: og Sande sogn foretaget lovlig registrering og vurdering efter afgangen daurqvinde Marte Johannisdatter Schagen, arvinger:

først enkemanden Axel Knudsen dernest deres felles børn, 2 døttre navnlig:

1. Kari Axelsdatter 14de aar gl:
2. Johanne Axelsdatter 9 aar gl:

.... til formynder blev indsadt enkemanden Axel Knudsen Schagen......

 

Anno 1772 den 30de octobr: blev paa den gaard Ness .... efter afgangen daurmand Johannes Ingebrigtsen... arveskifte og deling i mellom hands igjenlevende Hustru i andet ægteskab Anne Johannesdatter paa den ene og Hands med den første og anden qvinde sammen avflede 10 børn ?: Med den første qvinde Giertrud Nielsdatter avflede 5 børn, 3 sønner og 2 døttre, og med den anden aflede 5 pigebørn med navn og alder som følger:

1. Sønnen Ole Johannesen gift og boer paa gaarden Biergen i Dale sogn
2. Sønnen Anders Johannesen gift og boer paa gaarden Aasen i Førde sogn
3. Niels Johannesen Lunde er død og efterladt sig 3 børn, 2 sønner og 1 datter: navnlig:
a) Giert Nielsen 6 1/2 aar gl:
b) Niels Nielsen 1/2 aar gl:
c) Kari Nielsdatter 3 1/2 aar gl:
4. Datteren Synneve Johannesdatter er død og efterladt sig 2 børn, 1 søn og 1 datter med navn:
a) Giert Jonsen 10 aar gl:
b) Johanne Rasmusdatter 7 aar gl:
5. Marthe Johannesdatter gift med Axel Knudsen Schage i Sande sogn

Dr udi 2de ægteskab med den igjenlevende enke Anne Johannesdatter .... 5 pige børn med navn og alder som følger:

1. Kari Johannesdatter 13 1/2 aar gl: hendes formynder er Niels Ingebrigtsen Yttre Aasene i Førde sogn
2. Giertrud Johannesdatter 9 aar gl: hendes formynder er Anders Johannesen Ind: Aasene i Førde sogn
3. Giøe Johannesdatter 7 aar gl: Hendes formynder er Ole Ingebrigtsen Grøneng i Holsens sogn
4. Ingeborg Johannesdatter 5 aar gl: Hendes formynder er Ole Johannesen i Biergen
5. Sÿnneve Johannesdatter 1 aar gl: Hendes formynder er Lars Larsen Foss i sande sogn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen igjen Lars.

Mine gamle øyne har langt lettere for å lese dette enn de kråketærne av skrift som man kan finne i mange av disse gamle skiftene.

Da skulle vi vel ha kontroll på Mads Simonsson og hans tre ekteskap, selv om jeg ikke er istand til å finne ekteskapet med Mari Sjursdtr. Hauge.

Eller var han gift 4 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk for hjelpen igjen Lars.

Mine gamle øyne har langt lettere for å lese dette enn de kråketærne av skrift som man kan finne i mange av disse gamle skiftene.

Da skulle vi vel ha kontroll på Mads Simonsson og hans tre ekteskap, selv om jeg ikke er istand til å finne ekteskapet med Mari Sjursdtr. Hauge.

Eller var han gift 4 ganger?

Du har rett når det gjelder Gaular-boka. Det mangler en arving:

 

image.png.bf57523e1adf16b3f4fd1faa965a41ee.png

Her har de rett og slett glemt siste datteren som var gift med Axel Knudsen......

 

Jeg sliter også med skriften/skanningen i disse skiftene. Enten er skanningen for dårlig eller så er utgangspunktet de har skannet for dårlig.....

 

Tror det kun var 3 ekteskap på Mads......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Fjaler er inntrykket mitt at bygdebøkene har god kvalitet i forhold til mange andre bygdebøker. Med det meiner eg at trass i at dei manglar ein del opplysningar (kanskje fordi dei ikkje har greidd å kople alt?), så er det meste av det som står der rett. Det er ofte også nemnt at det var skifte, eller ein forstår det ut frå samanhengen. Desse bygdebøkene var vel som livsverk å rekne. Ragnvald Fagerheim skreiv vel desse "på si" medan han var lærar, og sonen, Magne fekk permisjon frå lærarjobben for å få verket fullført. Det som står om husmannsplassar er etter det eg har forstått skrive av Magne Fagerheim, og var ikkje ein del av det opprinnelege manuskriptet. Det desse bygdebøkene er svakast på er nok mindre husmannsplassar langt tilbake i tid eller der ein familie berre har vore ein kort periode, og dessutan er det lite og inkje å finne om dei som eigde minst, nemleg strandsitjarar, innerstar og/eller omstreifarar og deira slekt. Fattigfolk står det ikkje fullt så mykje om i kjeldene heller, og det kan vere vanskeleg å følgje folk som flytta mykje på seg eller som var ein stad berre ei kort tid. Når det gjeld omstreifarane er det vel heller ikkje så vanleg at ein finn desse omtalt i skifte.

 

Mitt inntrykk er elles (m.a. etter å ha lese denne tråden) at bygdebøkene for Gaular (både dei gamle og dei nye) er av dårlegare kvalitet, at det manglar meir og at dei inneheld fleire feil. Dei nye bygdebøkene for Gaular er ikkje "livsverk", og dermed har det kanskje vore mindre tid til å sjekke skifte osv. Kvaliteten blir vel då heilt grei i forhold til det ein kan forvente.

 

Sjekkar ein bygdeboka for Lavik finn ein mykje av både tull og manglar, og om ein les føreordet står det vel at ho var skriven på eit år, og m.a. basert på ein del gamle slektstavler. Det eg har sett på i denne bygdeboka er etter mi meining så dårleg at bygdeboka ikkje held mål, og er ikkje noko godt utgangspunkt når ein skal forske i det området.

 

Elles bøyer eg meg i støvet for Lars sine evner til å finne fram i bygdebøker og skifte, og ikkje minst når det gjeld å halde styr på alle samanhengane utan at det går fullstendig i ball. Og då kan det jo hende at han også har funne mykje feil også i bygdebøkene for Fjaler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 2.11, Lars Østensen skrev:

Jeg er meget lite imponert av bygdebøkene for Gaular og Fjaler!

 

Fra Fjalerboka under gården Refsnes:

 

image.png.dd110b61062a2dbbbf44140b567003d4.png

 

Javel, men denne Peder Haldorsen hadde et søskenbarn som døde uten livsarvinger slik at hennes søskenbarn arvet henne.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1746-1749, s. 117b-118a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640315


I skiftet holdt i 1748 etter denne Synneve Knudsdatter (som ikke har noe med Synneve Knudsdatter over å gjøre) fremgår bla. at hennes søskenbarn Peder Haldorsen Refsnes var død og hadde etterlatt følgende barn:

Erich Pedersen, Anne Pedersdatter gift med Ole Hansen Kleppe, Marthe Pedersdatter gift med Mons Pedersen Berge, Agathe Pedersdatter gift med Lasse Hansen ??? og Kari Pedersdatter gift med Ole Olsen Fossedalen?

 

Gårdene på de 2 siste døtrene klarer jeg ikke tolke. Datteren Marte Pedersdatter nevnt over var først gift med Herman Larssen Berge (skifte i 1745).

 

Under Kleppe finner vi datteren Anne gift med Ole Hanssen:

 

image.png.b56f7b07ebf38917728bf59c6c17759c.png

 

Intet om dette i Gaular eller Fjaler bøkene.......

 

Skrifta her tykkjer eg er vanskeleg å lese. Det som står etter Peder Haldorsen greier ikkje eg å tyde. Står det at han hadde budd på Refsnes?

Det at skrifta er så vanskeleg å tyde kan kanskje også vere noko av årsaka til at det ikkje er blitt brukt i bygdeboka.

 

Synneve Knutsdtr. ser ut til å vere enkja etter Anders Ingebrigtson Haugen, som er skifte etter her:

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 5a (1746-1749), Skifteprotokollside, Side 85b-86a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640283
 

og som tilfeldigvis er omtalt i innlegg #10 her (klipp frå Haugen, br. nr. 4, side 373 i bind 2):

 

Skiftet etter Synneve er ikkje nemnt i bygdeboka.

 

Som ein ser hadde heller ikkje Anders eigne born, så arvingane etter han var enkja samt syskena hans eller borna deira.

 

Etter dette veit ein også på kva for "Houge" Synneve Knutsdtr. skal plasserast. Det er ikkje så enkelt når det er Hauge i både Dale og Holmedal sokn i tillegg til Haugen i Dale, og der alle dei tre gardane ville bli omtalt som "Houge" i "yttre Dales skibbrede".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til #3 i skiftet i innlegg #107:

 

På 12.7.2018 den 17.06, Lars Østensen skrev:

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1752-1767, s. 19b-20a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640705
Anno 1752 dend 6 Maj, tillige med næstforbemlt lensmand og vurderings mænd blev skifte holden paa den gaard Helde i yttre Dale skibbreide og Holmedals sogn beliggende,
efter den afdøde mand Anders Pedersen imellom enken Barbro Ellingsdatter paa den ene, og den afdødes efterladte sødskende og arvinger navnlig:
1. Axel Pedersen, husmand bor i Nøsdal, udj i Førde skibbreide
2. Christen Pedersen tienende på Langeland i Bøgstad sogn
3. Knud Pedersen, tiener Endre ???? på Loftet
alle myndige
4. Marthe Pedersdatter ugift 40 aar gl: opholder sig i Bergen og
5. Barbro Pedersdatter, gift med Bertil Jørgensen Helde
paa den andre siden.....
Til formynder for Martha Pedersdatter blev ansadt morbroderen Anders Knudsen qvamme.....

 

Fjaler BB1, s. 69:

 

Ytre Vik. L.nr. 13 a. Skyld: 1 pd. 6 m.
Den fyrste bonden på dette bruket i tida 1734-1748 heitte
Anders Nilsson, han er berre nemnd i skattelistene.
Frå 1749 til 1771 fylgde Anders Simonson. Hans Endresen Kals
budde på bruket 1771-1772. Far hans, Endre Kals (opphavleg
Carlsen), var gjestgjevar på Loftet i Holmedal og var samstundes
eigar av 13 a. Endre Kals var g. m. Anna Hansdtr. Lemvig. Då
Endre Kals d. 1760, tok sonen, Endre, over gjestgjeveriet og bruket
i Ytre Vik. Aret 1773 seIde han garden til Ole Arneson Belgmayer
som då var i teneste på gjestgjevarstaden. Han flytte ikkje
til Vik då, men heldt fram på Loftet til slutten av hundreåret.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Skrifta her tykkjer eg er vanskeleg å lese. Det som står etter Peder Haldorsen greier ikkje eg å tyde. Står det at han hadde budd på Refsnes?

Det at skrifta er så vanskeleg å tyde kan kanskje også vere noko av årsaka til at det ikkje er blitt brukt i bygdeboka.

 

Synneve Knutsdtr. ser ut til å vere enkja etter Anders Ingebrigtson Haugen, som er skifte etter her:

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 5a (1746-1749), Skifteprotokollside, Side 85b-86a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640283
 

og som tilfeldigvis er omtalt i innlegg #10 her (klipp frå Haugen, br. nr. 4, side 373 i bind 2):

 

Skiftet etter Synneve er ikkje nemnt i bygdeboka.

 

Som ein ser hadde heller ikkje Anders eigne born, så arvingane etter han var enkja samt syskena hans eller borna deira.

 

Etter dette veit ein også på kva for "Houge" Synneve Knutsdtr. skal plasserast. Det er ikkje så enkelt når det er Hauge i både Dale og Holmedal sokn i tillegg til Haugen i Dale, og der alle dei tre gardane ville bli omtalt som "Houge" i "yttre Dales skibbrede".

Ja, skriften her er meget vanskelig og jeg slet lenge med å tyde gårdsnavnene....

 

image.png.e1425f38ad12f9dae4afc8b26f35805b.png

 

Jeg tar ikke med alt som står i skiftet, men noe slikt på den delen som er interessant:

dette gjelder arvingene etter Synneve Knudsdatter.....

....., og alle er hændes søkende børn nembl:
1. Ole Rasmussen, Follenes(?) eller Fossenes(?) kanskje....
2. Peder Haldorsen Refsnessets, efterladte børn nembl: Erich Pedersen, Anne Pedersdatter gift med Ole Hansen Kleppe,
Marthe Pedersdatter gift med Mons Pedersen Berge, Agate Pedersdatter gift med Lasse Hansen ????? og
Kari Pedersdatter gift med Ole Olsen Fossedal(?)......

 

Det er tenkbart at det er den Ole Olsen som nevnes her denne Kari Pedersdatter var gift med, men jeg er usikker på gårdsnavnet i skiftet.....

image.png.c8bc8d9d0acb40035363db46a2a7e589.png

 

Det var kun disse 2 søskenbarna som arvet henne. Det er ikke oppgitt noen gård på sønnen til Peder Haldorsen, Erich Pedersen, hvilket er merkelig, men slik er det nå i hvert fall. Har lett etter ham i militære ruller, men fant ingen som passet.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg trur det står Ole Rasmusson Follevåg, og då er kanskje Ole Rasmusson Strand/Follevåg på side 182 i bygdeboka for Askvoll, 2A ein mogeleg kandidat.

Fossedal meiner eg må vere rett.

 

 

Follevog er godt mulig rett tolkning av gården på Ole Rasmussen ja, men merkelig at det ikke er oppgitt at han holdt til i en annen skibbreide.... Jeg lette etter en gård som kunne passe i Fjaler, men fant ingen som passet.....

 

Gården på denne Lasse Hansen gift med Agate Pedersdatter bør begynne med bokstaven L om det er noe som helst logikk i håndskriften.....

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til skiftet i 1752, innlegg 107/120: Til slutt i skiftet står det at Anders Pederson hadde ein brorson som var blitt gløymd, og som skulle ha sin del av arven. Dette må då vere ein son til Jon.

 

I 1757 er det skifte etter Barbro Pedersdtr. Helle. Arvingane er dei same som i 1752, men denne gongen er Knut tenar hos løytnant Hjermann på Yksnebjør i Dale. I dette skiftet er også sonen til Jon med, han heiter Peder Jonson, 12 år gammal.

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1752-1767), Skifteprotokollside, Side 127b-128a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Tilbake til skiftet i 1752, innlegg 107/120: Til slutt i skiftet står det at Anders Pederson hadde ein brorson som var blitt gløymd, og som skulle ha sin del av arven. Dette må då vere ein son til Jon.

 

I 1757 er det skifte etter Barbro Pedersdtr. Helle. Arvingane er dei same som i 1752, men denne gongen er Knut tenar hos løytnant Hjermann på Yksnebjør i Dale. I dette skiftet er også sonen til Jon med, han heiter Peder Jonson, 12 år gammal.

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1752-1767), Skifteprotokollside, Side 127b-128a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640814

Ser jeg har glemt å svare på denne....

 

Ja, det stemmer.

 

Det er skifte etter siste søster i Bergen i 1758:

 

Skifte No 942 etter Martha Pedersdatter i 1758:

http://arkivverket.n...read/24002/228/

Arvingene var brødrene:

1. Knud Pedersen.

2. Christen Pedersen.

3. Aksel Pedersen, alle tre myndige og bosatt i Holmedals prestegjeld i Sunnfjord.

4. Jon Pedersen, død og etterlatt seg sønnen Peder Jonsen, 10 år, boende hos Hr. Schwartskop.

 

I skiftet etter Barbro fremgår at broren Christen bodde på Skilbrei. I bygdeboka for Gaular er han nevnt under "andre på Skilbrei" som Kristen Pedersen f. ca 1708 oppført som fattig husmann i en oversikt over plassfolk i 1756.

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.