Gå til innhold
Arkivverket

Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim

Siv Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Assessor Johan Seckman var gift med Pernille Nielsdatter Adeler!

Fra den danske debatten: Cort Adeler og Johan Sechmann Fleischer

"Herman Reinhold Fleischer f. ca. 1656, d. 26/12 1712 efter å være såret i slaget ved Gadebusch 20de s. mnd. Løitnant 1700, kaptein 1701. Jfr. Johan Seckman Fleischers Efterretninger, bilag 1.
G. 1. Megtele Anne Marie Seckman, f. antagelig 1675, d., muligens på Dragsholm, 1705, 29½ år gl. Da Fleischer ikke hadde råd til å leie borgere fra Holbæk til å bære liket, ansøkte han 1. januar 1706 om at der måtte bli kommandert underofficerer av Rødstens vestersjellandske nat.inf.reg. til å bære liket til Holbæk. Hun var dtr. av h.r.assessor Johan Seckman g. 1674 efter kgl bevil. 4/4 s.å. uten trolovelse eller lysning m. Pernille Adeler f. i Kragerø ca. 1654. d. 1710, 55 år gl. og nedsatt i begravelsen i Himbech sogn, Tudse herred, Sjelland, hvor Seckman eiet Arnakke gård i Svinninge sogn. Johan Seckman var sønn av borgermester i Kj.havn, Baltazar Seckman d. 1675 og Mette ther Borch. Pernille Adeler var dtr. av kanselliråd, amtmann, Niels Sørensen Adeler (bror av Cort Adeler) f. 12/8 1628 i Brevik, d. 3/7 1694 i Kragerø, begr. 31/7 og først hustru Anna Sletter d. i Kragerø før 24/4 1672, da registrering foretokes efter henne."

Da tror jeg vi kan vi konkludere med at admiral Cort Adeler og amtmann Niels Adeler sin mor het Dorothea Nielsdatter Friis og at hun var Vincents Friis sin faster!

Slektsoversikt: #290 (som må oppdateres med flere navn, sikre og usikre)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag må også få si gratulere med en grundig og flott jobb.

Da jeg har jobbet en del med gamle brevikslekter har jeg fulgt dere med stor interesse. Da helst denne Cort Adler delen. Det har vi nå fått en avklaring rundt hans mor.

Det er ikke så lett og holde tråden i en slik stor debatt når man står på sidelinjen, så jeg ser frem til en samlet fremstilling av det som har kommet frem rundt Cort Adler grenen. Jeg har nok da en halvsøster av han i min "Slektshistorie for Brevik før 1814".

Jeg følge dere spent videre.

mvh Jørn Olsen
http://www.eidangerslekt.org/

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av en mengde kilder, bl.a. ved dokumentasjon på de som krevde arv i boet etter Vincents Jensen Friis, har vi klart å dokumentere tre sønner og to døtre (og flere etterkommere) av

Elsebe Thomasdatter og Niels Jensen Friis, fogd i Tønder, Sønderjylland, Danmark

(med forbehold om Elsebe var mor til alle fem.) Det er fortsatt usikre ledd, disse er markert med ?

Det henviser til enkelte innlegg, men det er mye å ta av som ikke er med her.

1. Jens Nielsen Friis, fogd Inderøy og Sparbu, borgermester Trondheim. Død 1662. Gift med Johanne Vincentsdatter, d. 1669. Barn (#28):

• Niels Jensen Friis, f. 1628, død før 1662. Ingen barn.
  • Elsebe Jensdatter Friis, f. 1629, død 19 dager gammel.
  • Sønn, f. 1630, døde straks etter fødsel.
  • Vincents Jensen Friis, f. 1632, død barnløs 1689 i Trondheim, skiftet mangler. Gift med Anne Mortensdatter Lerche, skifte 1726 (#217)
  • Jens Jensen Friis, f. 1634, notarius og assessor i Trondheim, død barnløs 1680. Gift med Anna Eilersdatter Schøller. Ingen barn.

2. Thomas Nielsen Friis, sogneprest til Hof i Solør, Hedmark. Død 1645. Gift med Karen Jensdatter Bugge. Barn (#272):

• Elsebe Thomasdatter Friis, gift 1. g. med visepastor i Verdal Peder Eriksen Juel, 2. g. med kapellan i Verdal Jacob Jacobsen Lund.
  • Niels Thomasen Friis, residerende kapellan til Vanylven, Sunnmøre.  Gift med Boel Samuelsdatter Bugge. Var med på Cort Adelers orlogsflåte (#305). Barn:
    • Thomas
    • Maren
  • Thomas Thomasen Friis, kammerråd, landkommisær i Århus stift, død 1689, barnløs.
  • Zephora Thomasdatter Friis, gift med Hans Didrichsen , tollbetjent på Nordmøre. Barn (5?):
    • Thomas
    • Christian
  • Adriana Thomasdatter Friis, gift med David Jacobsen Jelstrup. Barn:
    • Thomas
    • Anne Catrine

3. Bendix Nielsen Friis, sognepresten til Innvik, Nordfjord. Død 1650. Gift med Agnete Pedersdatter Krag. Hun ble 2. gang gift med sogneprest Absalon Jørgensen Beyer. Barn (Se bilde #33):

• Elsebe Bendixdatter Friis, gift med «studiosi» Anders Nilsen Gierig (Bager/ Bacher), bodde på Fitjar og i Bergen. (#104 ff). Barn (#158):
    • Anne Marie Bager (Gierg), gift med Didrich Jansen Selechen, hadde datteren Maren Diderichsdatter Selechen i Bergen
    • Marie
    • Dorothea Gierich (#171)
  • Marthe Bendixdatter Friis, gift 1. g. med sogneprest i Strinda Henrik Christensen Lyster, 2. g. med sogneprest i Strinda Jørgen Jonsen Brun. Barn:
    • Christian/Christen Henriksen Lyster, gift 1. g. med Anna Ebbesdatter Horneman, 2. g. med Dorothea Lemvig (#66)
    • Bendix Henriksen Lyster, gift med Anna Juell (#66)
    • Agnete Henriksdatter Lyster, gift med Reinholt Friderich Hagerup (#102)
    • Henrik Jørgensen Brun (#68)
  • NN døde spe.
  • Sønn, døde som barn.

4. Johanne Nielsdatter Friis, gift med Jens Jensen Riber, borger i Trondheim og residerende ved Røros kobberverk. Barn:

• Niels Jensen Friis. Nevnt 1653 (#44). ?Trolig den samme som var sogneprest til Tynset, Hedmark. Død 1705. Gift 1. g. med Kristine Andersdatter Meldahl (ingen barm), 2. g. med Boel Clausdatter Stabel, 3. g. med Gidsken Pedersdatter Schjelderup. Barn (#208):
    • Johanna Kirstina (med Boel), gift med auditør Arnoldus Kraft.
    • Clara Bolette (med Gidsken), gift med Rasmus Daugaard.
  • ?Jens Jensen Friis, bosatt i Molde. Gift med Marit Joresdatter Non, hun var først gift med Robert Cotton. (#313, #347) Barn:
    • Ingeborg
    • Johanne
    • Sønn, ukjent navn
  • ?Datter gift med Jacob. Barn:
    • Otte Jacobsen Friis, kapellan i Veøy. Gift med Inger Margaretha Michaelsdatter Greve.(#206) Barnløse. Otte hadde en u.e. sønn Jacob som fikk arv etter Ingeborg og Johanne Jensdøtre i Molde
    • Johanne Jacobsdatter Friis, gift med Morten Hansen Helm (krever arv etter Vincents Friis på vegne av sin kone) (#221) Fire sønner døpt i Trondheim; Otte, Jens, Wincentz, Wincentz. Lyster og Friis finnes blant fadderne (#233)

5. Dorthe Nielsdatter Friis, død tidligst 1656 i Kragerø, Telemark. Gift først med Michel (evt. u.e barn), andre gang med kjøpmann Søren Jensen, død 1649. Barn:

• Birgitte Michelsdatter, gift med Hans Andersen i Brevik, Telemark. (#183) (#254)
    • Anders Hansen
    • Laurits Hansen, gift med Ragnild Villumsdatter (7 barn i Brevik: Hans, Abraham, Jacob, Michel, Laurs, Niels, Maren) (#99)
    • Nils Hansen (Hafsund), gift med Anne Alfsen (1 sønn i Eidanger: Nils)
    • Maren Hansdatter, gift med Marcus Madsen i Trondheim, skifte 1690, (3 døtre i Trondheim: Anne, Johanne Friis, Dorthe Margrethe) (#183)
  • Cort Sivertsen (Sørensen) Adeler (1622-1675), admiral (#252) nbl.no,  slektshistoriewiki
  • Niels Sørensen Adeler (1628-1694), amtmann (#354) (#448)
  • ?Sofie Sørensdatter, gift med Jørgen Jensen Trane i Egersund (Ikke nevnt i arvekravet, eldre halvsøster med en annen mor?)
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eit fantastisk døme på kva "vi" kan få til i lag. Dette at vi i fellesskap kan ta tak i originalkjelder, filleriste gamle sanningar og sjå kva som held, setje saman små bitar av dokumentasjon - heilt fenomenalt, rett og slett. Eg gratulerer med innsatsen, og tillet meg å plukke ut dei opplysningane som vedkjem mitt område, med denne debatten som kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Grete for et ryddig oppsett. Da ble det lettere for en som har fulgt dere på avstand å se helheten i alle disse detaljene og kildene.

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Jensen hadde også datteren Sofie Sørensdatter, gift Jørgen Jensen Trane i Egersund, jf. Aas: 1943, s. 19. Muligens ikke med Dorthe?

Vet rett og slett ikke. Vi har ikke funnet henne eller mannen (ennå) i forbindelse med de mange kravene om arv i boet etter Vincents Friis. Hun kan ha vært en eldre halvsøster med en annen mor.

Har satt henne inn i lista med et spørsmålstegn.

Gjør samtidig oppmerksom på at det mangler mange barnebarn til søskenflokken (1-5). Målet har først og fremst vært å avdekke Vincents Friis sine søskenbarn.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes i Aas' bok at Sofie var en yngre søster av Cort og Nielsen. Men dette er jo bare en sekundærkildr, og boken forteller ikke hvor opplysningen stammer fra. Skal gå igjennom litteraturhenvisningene og se hva jeg kan finne ut (hvis du ikke har gjort dette allerede).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 455

Oppsummeringen er fin, men det er vel fortsatt noen uklarheter? Soknepresten til Tynset synes å glimre med sitt fravær, både som direkte arving og i forliket om gården Tyholt i arveoppgjøret etter Anna Mortensdatter. Må han tas ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 462 Uklarhetene er først og fremst knyttet til hvem som var Johanna Nilsdatter Friis sine arvinger. Her gjenstår det betydelig arbeid, og håp om å finne 1 kilde som forteller sammenhengen der ser for meg ut til å være svært langt unna. Rådstuerettsprotokollen mangler i tidsrommet 1692-1702, og jeg mistenker at det er en betydelig hemsko i denne saken. Tingboka er nå lest gjennom til 1702.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som foreligger er det nærliggende å tenke at Johanna Nielsdatter Friis har hatt en eneste datter som arving. Denne datteren har vært gift med Jacob Pedersen. Jacobs sønn Otte får brorlodd etter sin mor som synliggjøres ved de 2/3 av Johannas del som Thomas Jelstrup signerer for i oppgjøret om Tyholt. Ottes søster får sitt søsterlodd som Morten Hielm signerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 464 Det er fullt mulig at det er det som er løsningen, men vi har ikke en eneste kilde som forteller at de ovenfor nevnte var arvinger etter Johanna Nilsdatter Friis. Det kan være et greit utgangspunkt for videre arbeid, men inntil en slik kilde er funnet vil jeg holde alle muligheter åpne for hvordan disse kunne være arvinger etter Vincent.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 03 , 1720-1731, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Gammelt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24736/78/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090210630475.jpg
Jeg skulle gjerne sett at siden til høyre hadde vært skannet på nytt.

Dersom det står: "...ligeledes for de 2/3 parter af Johanne Nilsdatter del, som sl: Otte Jacobsen skal tilkomme...." eller "...ligeledes for de 2/3 parter af Johanne Nilsdatter del, som Hr: Otte Jacobsen skal tilkomme...." så gir det en plausibel sammenheng, men det klarer i hvert fall ikke jeg å lese ut av den aktuelle teksten.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 466 Jeg er ikke uenig i sammenhengen, men problemet er at det som står der ikke er lesbart. Jeg er for såvidt også enig at det som står i skiftet gitt at fortolkningen er korrekt sterkt tyder på at Otte og søsteren var de eneste arvingene etter Johanne, men også der må vi være forsiktig. Dette skiftet indikerer at det kun var admiralens barn som var arvinger, og som vi har sett var etter all sannsynlighet ikke det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#462-463

Ja, det er fortsatt uklarhet/usikkerhet hvem Johanne Nielsdatter Friis sine barn var - det er derfor alle har spørsmålstegn ved seg i lista (#455).

At sogneprest til Tynset Niels Jensen Friis ikke nevnes i skiftet i 1726, ved arveoppgjøret rundt gården Tyholt, behøver ikke bety at han ikke hører til her. Til eksempel er kun Cort Adelers arvinger nevnt, ikke et ord om broren Niels Adelers arvinger. Vi dro da den slutningen at Cort og Niels ikke kunne ha samme mor, men så dukket Niels sine arvinger opp i tingboka i 1699. (#448). Birgitte Michelsdatter er heller ikke nevnt, men vi vet at Vincents var hennes fetter. Vi må også ta med oss at Johanne N. Friis overlevde alle sine søsken og ikke minst brorsønnen Vincents Friis, hun levde fortsatt 20. sept. 1689 (#241). Johanne var derfor arving etter Vincents, ikke hennes barn. Dette bør ha hatt betydning for saken og hvilke arvinger som senere ble nevnt i årene etterpå.

Det eneste barnet av Johanne Nielsdatter Friis og Jens Jensen Riber vi kjenner er jo også nettopp Niels Jensen Friis, nevnt i 1653 (#44). Jeg mener det er en god sjanse for at det er denne sønnen som endte på Tynset som prest, men før vi finner noe mer håndfast er han selvsagt usikker. Derfor bør sognepresten fortsatt stå i lista (med spørsmålstegn).

Som Lars skriver mangler en god del kilder. Kanskje finner vi aldri løsningen på hvem Johanne sine barn var, men denne debatten har vist at mange små brikker har ført til en løsning, så jeg håper på flere brikker. Å finne ut hvor Johanne Nielsdatter Friis levde sine siste år, og når og hvor hun døde, hadde vært nyttig for videre arbeid.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finns det sikkert andre kilder på, men jeg tar det nå med:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2a, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650899.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20228&uid=ny&idx_side=-98

Thomas Davidsøn og medarfuingers skiøde till Peter Sylow:

Wii underschrefne sambtlige arfuinger efter afgangne sl: David Jacobsen Jellstrup....

Underskrevet Thrundhiem dend 16de Augusty A(nn)o 1703

Thomas Davidsen Jelstrop, paa min svoger Monsr=Lauritz Pedersen Holtis veigne, som fuldmegtig Philip Anthon Cramer, Hinrich Carstens: Schødt

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 22 , 1700-1702, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31338/218/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430350556.jpg

…Paa David Jacobsens weigne hans svigersøn Hendrich Carstensen møtte og begierte copie af sorenskrifuerens ....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#464-467

Else B. Rustad er en av forumets beste tydere, slik leser hun det:

"ligeledes for de 2/3 parter af Johanne Nilsdatters deel, som Hr. Ole Jacobsen skal tilkomme"

Tyding av skannede kilder

Spørsmålet er da om skriveren har skrevet feil fornavn på Hr Jacobsen? Et annet spørsmål er om det finnes en Hr Ole Jacobsen som passer inn i konteksten?

Sett i lys av sammehengen og at Morten Helm underskriver på vegne av sin kone (Ottes søster) heller jeg mot at det er en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 470 Alt tyder jo da på at det dreier seg om en skrivefeil, men med kun 1 kilde er usikkerhetsgraden stor(?). Vi trenger flere kilder når det gjelder Johanne Nilsdatter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortsatt ikke klart å identifisere Johanne Nielsdatter Friis sin fullmektig Jacob Piters.

I panteboka for Trondheim kom jeg over Jacques Pieters, som i 1670-71 overdro en obligasjon til ungkar Marcus Nielson for 40 Rdl. Jacques er den franske varianten av navnet Jacob.

Protokollnummer: 1, Sted: Trondheim by

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor levde Johanne Nielsdatter Friis sine siste år? I protokollen fra rådstueretten 18. nov. 1689 ser det for meg ut til at det sies at to menn har attestert fullmakten datert 20. sept. 1689 fra Johanne til Jacob Pitersen. Den første kan jeg ikke tyde, men den siste ser da ut til¨å være en Nils Brun? http://arkivverket.no/URN:rg_read/31380/88/

Ved hjelp av litt søking finner jeg en NB i Verdal (lensmann) og en i Bergen (notarius publicus). Kan hun ha holdt til i Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre som attesterer er sannsynligvis Bertel Tommesen som i bygdebøkene nevnes som lensmann i Skogn. Her kvitterer han som lensmann i 1687: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48281/182/

Hypotesen blir vel at Johanna hadde tilhold i dette området og at svigerssønnen ble sendt til Trondhjem for å ivreta hennes interesser i arveoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider