Gå til innhold
Arkivverket

Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim

Siv Rasmussen
 Del

Recommended Posts

# 376 Ikke det jeg har kunnet finne i hvert fall utover det som allerede er tatt med i debatten. Jeg tror Per også har finlest denne med tanke på om den kunne gi opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 376 Ikke det jeg har kunnet finne i hvert fall utover det som allerede er tatt med i debatten. Jeg tror Per også har finlest denne med tanke på om den kunne gi opplysninger?

Ok, men da legger jeg den i litt bak i skanne-køen min. "Sara-slekten fra Stjørdalen (Sara Hansdatter Parelius)" blir neste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 378 Det er nok mange som har bruk for den likevel vil jeg tro, men da sannsynligvis i andre sammenhenger eller som en kontroll. Jeg måtte bestille min utgave fra et antikvariat så lett tilgjengelig er den i hvert fall ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 378 Det er nok mange som har bruk for den likevel vil jeg tro, men da sannsynligvis i andre sammenhenger eller som en kontroll. Jeg måtte bestille min utgave fra et antikvariat så lett tilgjengelig er den i hvert fall ikke......

Nei den er vanskelig tilgjengelig, så derfor skal jeg skanne den. Kan jo tenkes at papirutgaven ikke er å få tak i om noen år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#376, 377

Godt tilbod, men for denne trådens del er del da i alle fall 2 deltakere som har boka, og etter beste evne har trukket ut hva som er.

Men, det er helt rett at boka er vanskelig tilgjengelig: Det er meget sjelden at den dukker opp i antikvariatkatalogen, så en skanning vil helt sikkert være kjærkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tilgjengeliggjøring, skulle sjekke: Wilhelm Lassen: Norske stamtavler. Christiania 1866, Om det skulle være noe å hente i delen om Adeler

Nasjonalbiblioteket har denne på den elektroniske bokhylla, men sidene etter 40 ser ut som har falt ut ved scanning. Jeg har meldt dette til NB, men i påvente av oppretting: Har noen tilgang på denne boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylius er vel Adeler sin første biograf, Nasjonalbiblioteket har tilrettelagt boka på den elektroniske bokhylla.

Jeg kan ikke se at den tilfører noe nytt, levnetsbeskrivelsen ser ut til å være hentet fra det tidligere kjente "testamentet" eller likprekenen, far Søren, bror Niels og mor Dorthe Nielsdatter er kjent fra før, og andre navngitte søsken kan jeg ikke se.

Tittel:
Forfatter:

Publisert:

Kjøbenhavn : Trykt hos Johann Christoph Groth, 1740

Omfang:
[4], 175 s., [5] pl. ill.

Språk:

Dansk

Omtalt/Avbildet:

Annen klassifikasjon:
Oa 12: Adeler

Materialtype:
Bøker

Kilde for metadata:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

#174, 178, 179

Tingbok I. A. 33 for Sunnhordland 1728, Bidragsyter/rettighetshaver: Håkon Aasheim

Lenke:             http://xml.arkivverket.no/tingboker/tb12001728sh.htm

1728: 97b

Publiceret Maren Gerg og Ane Marie Gerg deris udgifne skiøde till gamble Ole Andersen NordEngevig paa 1 L: Sm: med bøxsel udj NordEngevig dat: 25: Novembr: 1728:

Publiceret Marie Giorg og Ane Marie Gierg deris udgifne skiøde till Ole Andersen Mit Engevig paa 1 pd: 6 Mrk: Sm: med bøxsell i mit Engevig dat: 25: Novembr: Ao: 1728:

Originalkilde:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Tingbok I A 33 , 1728-1729, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/30786/98/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090326690099.jpg

Litt mer kjøtt på beinet når det gjelder de 3 søstrene Gierg:

post-1909-0-28330300-1414259001_thumb.jpg

Maren Andersdatter Gierg sl. Generaltollforvalter Johan Garmands, Dorothea Gierg, Kiøbenhavn og Ane Marie Andersdtr. Gierg i Bergen til Sr. Niels Pedersen…..

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Senja og Tromsø sorenskriveri, Senja tinglag, Oppbevaringssted: SATØ

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080414650094.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17163&uid=ny&idx_side=-13

Maren Andersdatter Gierg (tienende?) sl: General Toldforvalter Johan Garmands efterleverske udi Bergen, min søster

Dorothea Gierg |: opholder sig i Kiøbenhafn :| og

Ane Marie Andersdatter Gierg sl: Dirich Jansens boende udi Bergen.....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad 384. Hun var thienende sl General Toldforvalter Johan Garmands efterleverske udi Bergen,...

Johan Garmand var gift med Karen Johansdatter Frimann, så det var vel hos henne Maren Andersdatter Gierg oppholdt seg.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 386 Det var det samme som jeg kom fram til, men jeg må nesten sitere (eksakt) det som står i teksten selv om det er (åpenbart/sannsynlig) feil. Opplysningen: "Maren Andersdatter Gierg sl. Generaltollforvalter Johan Garmands" fra innholdsfortegnelsen samsvarer ikke med teksten i det aktuelle dokumentet. For den del kan jo begge opplysninger være feil, men minimum må en av delene være feil.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Christian, her får vi enda en bekreftelse på slektskapet. Anders Gierg (Gierig) blir kalt Absaslon Jørgensens værsønn. Vi vet jo nå at Anders Nielsen Gierigs kone Elsebe Bendixdatter Friis var Hr Absalons stedatter.

Bergen domkapittels protokoll IV, 1671:

"Effter tilsagn oc Varsell møtte oc H. Absalon Jørgenss. SognePrst til Jndvig udi Nordfiord oc præpositus ibidem, som besværgede sig ofuer sin Værsøn Anders Gieng ForMedelst en Skriffuelse som Hand til hans ÆrVerd: Bispen hafue ofuerlefuerit. Brefuet blef i Retten af hans ÆrVerd: fremlagt, oc Lydeligen oplest udj bet. e Anders giengs egen paahør. Hr. Absalon Jørgenss: lod igien fremlegge sin Resolution skrifftligen post Vis Mod Anders Giergs beskyldning. efftertsom Anders G Gierg her for Retten begynte med adskillige Scrupler ofuer Hr. Absolons Missvie AnGaaende at hand Kalder ham et forherdet oc forsindet Meniske, Hvor Ved hand yppede en stor trette oc Mundklammer, Da blef ham paalagt, at hand saadant forbigaaende skulle kun Directe suare post vis paa alle stycker, paa Det at Den Uenighed kunde komme til Endskab.

Formedelst Anders Giergs store Ufinhed oc UbeqVems ord mod sin Værfader imod Det Fierde bud, Hvorfor Hand blef tilspurdt om hand Vilde skicheligen effter Det fierde buds tilhold som en søn mod sin fader, proponere oc beklage Hvis Hand Hafde at bsuærge sig ofuer, Da skulle Det blifue anhørt, oc skiche Den Deel rett er. Hvis iche, Da Ville Hans ÆrVerd: iche Kiende Det at hand skulle staa Under hans ÆrV: Juridiction, oc Den Gestlige Ret. Men skal bortvisis til Den Verslige Rett.

Hvilket Anders Gierg anlofuede oc begierte forligelse.

Her paa blef Anders Gierg effter Hr. Absolons første postis Jndhold tilspurdt om Hand Var tilfreds med den første postis tilbydelse?

Hvor til han suarede Ja.

Til Hr. Absolons Anden Resolution, suarede Anders Gierg, at hand Vill forholde sig effter Skiffte brefuet, oc Anamme Husene Effter Den Vurdering som Skede paa Skifftert. Der imod protesterede Hr. Absolon, at alt saadant Var afftitt udj Affkaldet, Hvor paa hand oc hafue giffuet hans Datter 50 Rdlr. Anders Gieng tilbød Hr. Absolon Jørgenss. Husene effter Vurdering i Skifftet frem for Nogen Anden, Hvilken tilbydelse bet:e Hr. Absolon vedgich at Ville Anemme oc Anders Gierg Derfor Contentere. Her paa lod Hr. Absolon Anders Giergs affkald oplese oc paategne.

Angaaende den Tredie post, Da blef Hr. Absolon tilbydelse aff Anders Gierg Anammet.

Effter Den fierde post Var oc Anders Gierg med Hr. Absolons tilbydelse fornøyet.

Den 5 Resolution af Hr. Absolon begierte Anders Gierg Copie af.

effter tilsprgelse blef intet Videre i Retten Jndlagt, ey hafde parterne noget andet mod hin Anden at Jndlegge.

Sagen blef optagen til nestkommende Fredag effter pdichen, Da imidler tid Dns Rector her Anlofuet at Ville forsøge om nogen Jndbyrdis venlig accord imellom dem kunde treffis. Formanendis Der hos Anders Gierg HVad en sønlig pligt effter Det 4de bud saa fremt hand iche Derfor Ved Retten Vil Corrigeris for Hvis allerede favter af ham passerit ehr.

Den 30. Junij Møtte igien Hans Exc. Vice-Cancellarius, Hans ÆrVerd: Bispen, M. Ambrosius Hard: Hr. Otte Hanss. Rector Sch: hr. Samuel Hanss. Hr. Jens Jonæss. oc Da fremkom Hr. Absolon oc Anders Gierg som iche allene lod oplæse Deris Skrifftlige Med Hin Anden Jngangen Venskab Men endoch bad Andreas Gierg Hans ÆrVerd: omforladelse for hans begangen Hastihed for Retten øffuet, til med lofuede Her effter med all fenlig omgiengelse at Ville omgaais sin fader, som en søn bør sin fader. Begierede oc at De brefup som vare vexlede mellom Hin Anden, motte lefueris hin Anden igien, oc Vere som Ugiort oc Uskrefuet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eienndommene som døtrene til Anders Nilsen Gierg (eller Bager) selger er i Senja fogderi:

"Bøe", skylder 1 våg fisk, med bøksel

"Schagland!, skylder 1 våg fisk, uten bøksel.

Hvor hen i Senja burde vel tinglysningen gi en pekepinn om: Skjøtet er lest på Torsken vårting. For nærmere identifikasjon av gårdene strekker ikke min lokalkunnskap til. Er "Bøe" samme som Bø i Berg tingsted. I Skattematrikkelen 1647 for Troms og Finnmark, side 43, skylder denne gården 1 våg, eneeier og bøkselrådig er: "Anders Nielsens arffuinger i Beregn bygger"

Om dette er far til Anders Gierg? Anders Gierg er myndig (og gift) i 1671, helst før og må seinest være født i 1651. Spranget tilbake til 1647 er kort.

edit: beklager dette ble grov feilavskrift, skummelt å legg inn noe fra en helt annen plattform. Eier er sjølsagt Niels Pedersens arvinger i Bergen. Da blir farskapet mer mulig ...

Endret av Per Ole Sollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 391 Godt jobbet! Nå er jeg spent på sammenhengen..... Skal vi tolke dette sånn at Anders Nielsen Gierg = Anders Bagger?

Ref. tidligere innlegg. For meg ser det ut som om både Anders N. Gierg, AKA Bagger, og i hvert fall den ene datteren har vekslet i bruken mellom Gierg og Bagger

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#394 Prøver igjen:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48850/11/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20110504795233.jpg

Og i fogderegnskapet 1694-96 er det Anders Bagers enke som er bruker, som nok er Elsebe Bendixdatter Friis.

Troms fylke, Senja og Troms fogderi, Fogderegnskap,1694-1696

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 395 Glimrende! Da er den bankers. :)

Om disse satt med eiendommer etter Vincent Friis så vil jeg anta at de andre arvingene også gjorde det...... Hadde man visst hvilke gårder Vincent stod som eier av i 1691 eller før så....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Pedersen arvinger i Bergen eier flere gårder i Troms, sjå Skattematrikkelen 1647 for Troms og Finnmark, utlagt på Nasjonalbibliotekets elektroniske bokhylle.

Bøker

Skattematrikkelen 1647. 17 : Troms Fylke, Finnmark fylke

- tilgang for norske IP-adresser

Publisert:

Oslo : Universitetsforlaget, 1978

Språk: Norsk (Bokmål)

Klurete å legge ut fra denne plattformen, og nå må jeg løpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren døpt Nykirken i Bergen 14/11-1720 far.Didrik Jansen Segelchen, mor Anne Maria Bager. Interessant nok er laugmand(Johan)Bager den første av fadderne.

(får ikke lagt link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 396

Det kan se ut til at jordegodset etter Vincent Friis i skattemessig henseende gikk over på de enkelte arvingene ca 1697, se f.eks. gårdene Malmo og Skjevik i Beitstad som i fogderegnskapet for 1696 er ført på Vincent Friis arvinger, men som året etter er ført på Jørgen Jonsen Brun:

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48407/239/

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48407/411/

VF eide forholdsvis mye gods (bl.a. i Trøndelag) så en del jobb er det å finne ut hvem som fikk det.

Endret av Leif Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider