Gå til innhold
Arkivverket

Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er fotografert

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Dette materialet som ligger i Tyskland er sannsynligvis det samme som vi har gitt ut på DVD. Tyskerne har bare valgt en variant hvor de selger opplysninger om enkeltpersoner istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allerede har kjøpt boken så kan jeg jo endelig be om dette siden jeg nå ikke kan vente lenger...

Kan noen sende meg en kopi av siden som omhandler Absalon Beyer? Ta kontakt i innboks så sender jeg min mailadresse til den som forbarmer seg over meg :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger og være så utålmodig Mathias.

Har du bestilt den en av de siste dagene, så har du den i postkassen snart.

Ser noen i NSF at du har betalt, vil de nok hjelpe deg.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger og være så utålmodig Mathias.

Har du bestilt den en av de siste dagene, så har du den i postkassen snart.

Ser noen i NSF at du har betalt, vil de nok hjelpe deg.

Odd Annar. Det eneste jeg ser er at å være medlem ikke gir noen fordeler og å be om en tjeneste ikke er noe dem gjør så da er det vel bortkasta penger å være medlem der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar. Det eneste jeg ser er at å være medlem ikke gir noen fordeler og å be om en tjeneste ikke er noe dem gjør så da er det vel bortkasta penger å være medlem der. :)

Hei Mathias

Vi som er tillitsvalgte i NSF har ikke lønnet arbeid i foreningen. Vi forsøker å gjøre så mye vi kan, men å slå opp for å finne opplysninger for medlemmene i løpet av kort tid er dessverre ikke alltid så lett. Styret gjør så godt de kan, men klarer altså ikke å levere på alt like fort alltid. Jeg håper på forståelse for dette.

Men jeg kan bekrefte at du har kjøpt DVD'en så om noen andre som har kjøpt DVD'en vil hjelpe deg med dette, er det selvsagt helt greit for oss.  :)

Vennlig hilsen

Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Espen og Knut

Dessverre har det blitt en misforståelse angående utsendelsen av disse. Og det er min skyld, så jeg må ta julinga.

Vi skal få postet dem snarest. Beklager dette.

mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Rune. Vil samtidig nevne at det vel er flere enn Knut og meg som venter, jeg kjenner ikke detaljene rundt dette, men håper det blir ordnet for alle det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som har bidratt og fått faktura kan se bort fra den. Det har vært vanskelig å plukke dem ut av den store bunken som ble skrevet ut samtidig.

Om noen har betalt, vil vi selvsagt enten refundere pengene eller sette de over til neste år.

Med vennlig hilsen

Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I kveld fikk vi en epost fra en meget fornøyd bruker av Hirsch&Hirsch.

Rigmor Waler er både en dyktig slektsforsker og en hyggelig dame, og vi fikk tillatelse til å publisere denne eposten

Dere finner den øverst her: http://genealogi.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær klar over at H & H også inneholder en del feil, dette er ikke en primærkilde ! Men man får jo en viss oversikt over hva man skal lete etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dvd-en med Hirsch & Hirsch har hatt stor nytte av den.  Jeg hadde hittil brukt Ovenstad for alle offiserer (og det er mange hos meg), men sjekker nå alltid om hva det står i Hirsch & Hirsch også - og i noen tilfeller finner jeg personer som ikke er i Ovenstad.

For noen dager siden holdt jeg på med kaptein Peter Oxendorph fordi han var gift med en Tønder som jeg er i familie med, nemlig Karen Andrea Andreasdatter Tønder 1666-1720.  Det tok tid å finne de korrekte opplysningene om disse to.  I Ovenstad står det imidlertid ganske mye om kaptein Peter Oxendorph (der skrevet Ocksendorph) bl.a. at han av kongen ble befalt avskjediget fordi han hadde sett gjennom fingrene med, at kpt. des armes Christen Mørck unnslapp efter å ha ihjelstukket lensmann Zacharias Silde. Avskjed 24/6 1722.  Gift med Bertha Clausdatter.  Det står også at han var blitt forflyttet til Etneske komp. ca 1721.

Som jeg har nevnt så var han gift med Karen Andreas Andreasdatter Tønder.  Wenche Hillstrand har bidratt med mye og bl.a. funnet ham som fadder i Etne i 1720 hvor pigen Berta hos kaptein Oxendorph også var fadder.  Det var lett å tolke dette som at han allerede da var blitt enkemann. 

Hos Hirsch & Hirsch:  "Avsked 24/6 1722 (Reg.M. 517/1722) - er dømt til at straffes på sin Boestad, da han selv gift har besvangret en gift kvinde Birgitte Clausdatter" (Norske aabne Breve 1924)Det er en helt annen historie enn i Ovenstad, selv om begge kan være korrekte.

Altså var han fortsatt gift da han ble avskjediget og han måtte ha blitt gift senere med Birgitte, kanskje etter å ha blitt skilt.  Dette betød at vi kunne lete etter giftermål og død på helt andre tidspunkt.  Faktum er at han nok ble gift i Søgne hvor Birgitte Clausdatter kom fra og han fikk 3 barn der i hhv. 1723, 1725 og 1731 før han døde i 1732.  Ekteskap og dødsfall på de to hustruene er ikke funnet, dessverre.

Dette er bare et eksempel jeg har på nytten av å bruke Hirsch & Hirsch.  Jeg kan også nevne at jeg har funnet flere i samme familiesfære (Tønder med inngiftede familier) som ikke var i Ovenstad.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da et enkelt spørsmål. Kan man få kjøpt den delen som omhandler 1675-1716 ? Hvem selger den og til hvem betaler man.

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe en liten del av verket.

Tror prisen vil bli den samme, om ikke høyere, da man da må jobbe med å skille ut den perioden det etterspørres.

Kjøp hele er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Eg er på leiting etter to underoffiserar, far og son, frå seint 1600- og tidleg 1700-tal.  Er dei omskrivne hjå Hirsch?

* Thomas Witman Hansson Rein, fødd kring 1660, uvisst kvar, var først fenrik og frå 4.7.1685 premierløytnant ved Søndmørske kompani, vart i 1696 overflytt til Indresognske kompani, og året etter busette huslyden seg her på Valaker.  Thomas dimitterte 10.10.1699, men vart 10.4.1700 tilsett som premierløytnant ved indre og ytre Sognske reservekompani

* Hans This Thomasson Rein, son av føregåande, fødd i Eid, Nordfjord kring 1687, vart ved skiftet etter far sin i 1714 sagd vera i "utanlands militærteneste", men han var nå vel innom den norsk-danske hæren først?

Eg takkar so mykje på¨førehand for alle gode tips om desse karane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars :rolleyes:

Det er nevnt noen Rein-Rhein, men finner ingen Hans. En Thomas Rein er nevnt:: Fendr. i Bergenshus nasj. inf.regt. 1680 - Seklnt. 1685 - Prmlt. 1686 - Avtakkes 10.oktober 1699 (Reg. N. 221/1699) - Prmlt. igjen i Bergenshus nasj. inf.regt.s Reserve 1700 til 1713.

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Eg er på leiting etter to underoffiserar, far og son, frå seint 1600- og tidleg 1700-tal. 

Er dei omskrivne hjå Hirsch?

* Thomas Witman Hansson Rein, fødd kring 1660, uvisst kvar, var først fenrik og frå 4.7.1685 premierløytnant ved Søndmørske kompani, vart i 1696 overflytt til Indresognske kompani, og året etter busette huslyden seg her på Valaker.  Thomas dimitterte 10.10.1699, men vart 10.4.1700 tilsett som premierløytnant ved indre og ytre Sognske reservekompani

* Hans This Thomasson Rein, son av føregåande, fødd i Eid, Nordfjord kring 1687, vart ved skiftet etter far sin i 1714 sagd vera i "utanlands militærteneste", men han var nå vel innom den norsk-danske hæren først?

Eg takkar so mykje på¨førehand for alle gode tips om desse karane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Rigmor for kjapt om enn skuffande svar!

Opplysningane om Thomas Rein er ganske identiske med dei me finn hjå Ovenstad, og eg er sjølvsagt skuffa over at sonen over hovudet ikkje er nemnd.  1714 var midt under den store nordiske krigen, men det pågjekk sikkert kamphandlingar ogso andre stader i Europa...  Det vert nok ikkje lett å finna att sonen!  Eg vil likevel freista eit eige tema for sonen.  Kanskje ein eller annan har ein "glup" idé?

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Er det mogeleg å få gjort eit oppslag i dette verket om Ber(e)nt (de) Nagel er omskriven?

Han var fødd i indre Sogn kring 1638 og skal ha vore offiser alt kring 1660.  Han skal sidan ha butt i København, men er ikkje nemnd hjå Ovenstad!

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Han er ikke nevnt i verket. Her er et komplett søkbart register http://genealogi.no/nettbutikk/Hirschregister.pdf

Er det mogeleg å få gjort eit oppslag i dette verket om Ber(e)nt (de) Nagel er omskriven?

Han var fødd i indre Sogn kring 1638 og skal ha vore offiser alt kring 1660.  Han skal sidan ha butt i København, men er ikkje nemnd hjå Ovenstad!

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider