Gå til innhold
Arkivverket

Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er fotografert


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

 

Nesten ingen i dette forumet vil jo få glede av dette verket,  

 

Hvorfor ikke? Er ikke en av hensiktene når Norsk Slektshistorisk Forening legger ned så mye arbeide i dette prosjektet, at dette materialet skal gjøres tilgjengelig for flest mulig? Er ikke en av drivkreftene bak slikt dugnadsarbeide at resultatet blir til glede og nytte for andre?

 

 

Ditt innlegg fikk i alle fall undertegnedes lyst til å gjøre noe for fellesskapet til å ytterlige å dabbe av

 

Det forstår jeg virkelig ikke! Leste du ikke alt jeg skrev? 

 

 

Veldig mange bidrar, enten det er gjennom kilderegistrering, scanning og digitalisering eller gjennom besvarelser av spørsmål i dette forumet. Alle fortjener de stor honnør!

 

Norsk Slektshistorisk Forening har tidligere i år utgitt praktverket "Eidsvollsmennene - Hvem var de?", et flott resultat av et stort dugnadsprosjekt blant medlemmene. Og så beklager styremedlem Wangensteen seg over den manglende dugnadsånden i "slektsforskningsmiljøet i Norge"? Det er da bare å ta en kikk på foreningens nettsider for å se hvor mye som skjer i Norsk Slektshistorisk Forenings regi - styret har knyttet til seg mange gode hjelpere, og foreningens mange prosjekter og arrangementer er resultater nettopp av stor dugnadsinnsats. Og så mener styremedlem Wangensteen at dugnadsånden i "slektsforskningsmiljøet i Norge" er "latterlig"? Enten har han dårlig hukommelse eller så er han bare freidig og utakknemlig. 

 

Utskjelling som en effektiv metode til å få folk til å gjøre en ekstra innsats er det vel uansett bare en og annen russisk håndballtrener som har tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stilt spørsmål ved hvorfor noe skal være gratis, hvordan dette verket skal publiseres og hvem som skal ha tilgang.

 

Grunnen til at noe som dette bør være gratis og tilgjengelig for alle synes for meg å være soleklar. Det dreier seg om vår felles arv. Jeg ønsker på ingen måte å se en vridning mot det kommersielle slik det i stor grad synes å være i USA (skal vel ikke lenger enn til Sverige, hvor man må betale for å lese kirkebøker?). For all del, når en forening bruker penger på tilrettelegging, så må foreningen på en eller annen måte få dekket utgiftene sine. Jeg mener ikke at en forening skal gå i tap på grunn av prinsipper. På hvilken måte foreningen skal få dekket utgiftene sine på er selvsagt en diskusjon (som denne tråden nok ikke er plassen å diskutere for mye). Her ligger det jo også til rette for en dialog med Arkivverket, som potensielt kan skaffe til veie serverplass slik at foreningen ikke trenger å ha utgifter til lagring og presentasjon.

 

 

Når det gjelder deltakelse i en slik registrering som dette, så har jeg et reelt ønske om å bidra. Samtidig er jeg redd for å ikke strekke til, at jeg rett og slett ikke får tid til det jeg begir meg inn på og at det blir for omfattende. Jeg har slektsgransking som en hobby og gjør ting når jeg har tid og lyst. Rett som det er, så går det uker uten at jeg har tid/lyst til å drive på. Skrekken er jo å få 100 sider med informasjon som jeg ikke klarer å registrere mer enn 10 sider av. Hadde det bare eksistert et lettvint system for slikt, slik at man kunne logge seg på, transkribere et par sider for deretter å logge seg av igjen, så ville det ikke føltes så forpliktende å bli med på dugnaden. Jeg tror ikke dugnadsånden er så dårlig, jeg tror derimot at mange kvier seg for deltakelse fordi de er redde for å forplikte seg for mye og å oppleve å ikke strekke til.

 

 

Det nevnes relevans og at dette ikke er relevant for mange. Hvordan kan man vite at informasjon ikke er relevant før man har sett opplysningene? Jeg er sikker på at navnet Steen dukker opp i disse kildene. Hvordan kan jeg si at det ikke er relevant for meg når jeg ikke har anelse om hva som står?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang. etternavn, hvilke av følgende er å foretrekke:

 

v. der Kettenburg (som i kilden), eller

 

Kettenburg v. der ?

Dette bør registreres som Kettenburg v. der, slik at registeret går alfabetisk på etternavn. Det blir ellers en slags sekkepost med alle von'ene under bokstaven V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør registreres som Kettenburg v. der, slik at registeret går alfabetisk på etternavn. Det blir ellers en slags sekkepost med alle von'ene under bokstaven V.

 

Mange takk, det var det jeg også mente ville være fornuftigst - men syntes det var greit å forhøre seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stilt spørsmål ved hvorfor noe skal være gratis, hvordan dette verket skal publiseres og hvem som skal ha tilgang.

 

Grunnen til at noe som dette bør være gratis og tilgjengelig for alle synes for meg å være soleklar. Det dreier seg om vår felles arv. Jeg ønsker på ingen måte å se en vridning mot det kommersielle slik det i stor grad synes å være i USA (skal vel ikke lenger enn til Sverige, hvor man må betale for å lese kirkebøker?). For all del, når en forening bruker penger på tilrettelegging, så må foreningen på en eller annen måte få dekket utgiftene sine. Jeg mener ikke at en forening skal gå i tap på grunn av prinsipper. På hvilken måte foreningen skal få dekket utgiftene sine på er selvsagt en diskusjon (som denne tråden nok ikke er plassen å diskutere for mye). Her ligger det jo også til rette for en dialog med Arkivverket, som potensielt kan skaffe til veie serverplass slik at foreningen ikke trenger å ha utgifter til lagring og presentasjon.

 

 

Når det gjelder deltakelse i en slik registrering som dette, så har jeg et reelt ønske om å bidra. Samtidig er jeg redd for å ikke strekke til, at jeg rett og slett ikke får tid til det jeg begir meg inn på og at det blir for omfattende. Jeg har slektsgransking som en hobby og gjør ting når jeg har tid og lyst. Rett som det er, så går det uker uten at jeg har tid/lyst til å drive på. Skrekken er jo å få 100 sider med informasjon som jeg ikke klarer å registrere mer enn 10 sider av. Hadde det bare eksistert et lettvint system for slikt, slik at man kunne logge seg på, transkribere et par sider for deretter å logge seg av igjen, så ville det ikke føltes så forpliktende å bli med på dugnaden. Jeg tror ikke dugnadsånden er så dårlig, jeg tror derimot at mange kvier seg for deltakelse fordi de er redde for å forplikte seg for mye og å oppleve å ikke strekke til.

 

 

Det nevnes relevans og at dette ikke er relevant for mange. Hvordan kan man vite at informasjon ikke er relevant før man har sett opplysningene? Jeg er sikker på at navnet Steen dukker opp i disse kildene. Hvordan kan jeg si at det ikke er relevant for meg når jeg ikke har anelse om hva som står?

 

Det vil antakelig føre for langt her å diskutere problemstillingen gratis kontra "kommersielt". Vi er jo i de langt fleste tilfeller veldig heldige i dette landet hvor Arkivverket stiller så mye kildemateriale til disposisjon for oss helt fritt og uten kostnader for oss. Samtidig er det slik at når det brukes private (i dette tilfellet les: foreningens og medlemmenes) ressurser til å skaffe til veie kildemateriale som er av interesse for flere, så vil det i en del tilfeller medføre utgifter og dette må dekkes på et vis. Det er i dette spesifikke tilfellet ikke kun snakk om serverplass, som forsåvidt er rimelig å skaffe.

 

Grunnmaterialet for Hirsch & Hirsch er skaffet til veie ved oppmøte i København, overnatting og 4 dagsverk. Det er dette som i utgangspunktet er de store utgiftene til dette prosjektet. Så er resten forhåpentlig dugnad. Om register, tilrettelegging av de nærmere 6.000 bildene og konvertering til søkbare filer og klargjøring for publisering skulle vært betalt for, ville prosjektet aldri blitt noe av.

 

NSF og andre foreninger gjør ikke slike prosjekter for i første rekke å flå slektsgranskere for penger, men vi ser at det ikke vil være spesielt rettferdig om det er slik at våre medlemmer skal finansiere ikke-medlemmers kildemateriale heller. Dessuten tror jeg at om vi ser en slektsgranskers utgifter opp i mot utgifter til hobbyer som golf, frimerkesamlinger, seiling, fisking og mye annet vil vår hobby fremdeles være av de rimeligste rent økonomisk sett.

 

Det er vanskelig å se for seg at for eksempel boken "Eidsvollsmennene - Hvem var de?" skulle vært gitt bort gratis, mens utgiftene til arbeid, trykking og publisering skulle belastes medlemmene av vår forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Rune, at foreningen må få dekket inn reelle utgifter på en eller annen måte er selvsagt (ellers kunne man ikke drevet forening). Spørsmål om rettferdighet blir vel fryktelig vanskelig å diskutere, jeg har som sagt et ønske om å hjelpe til (så får vi se om det blir noe av), men siden jeg ikke er medlem vil jeg ikke ha tilgang til det øvrige. Orker ikke engang å prøve meg på en sånn diskusjon, dersom jeg skal bidra, så gjør jeg det uten tanke på rettferdighet, jeg gjør det fordi jeg synes det er moro og interessant (jeg tar det for gitt at ikke-medlemmer kan bidra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 55:

Excel-filene skal vel ikke alfabetiseres ? Enten man setter "von" før eller etter så skal vel navnene stå på samme sted som hos Hirsch ? Filene må vel legges ut hvert hefte for seg slik at alfabetiseringen til Hirsch følges ? Hirsch er jo ingen primærkilde, men et register som henviser til et kartotek som er bygget opp fra primærkilder. Derfor er det så viktig at vi følger skrivemåten(e) som Hirsch angir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#58

Jeg følger i alle fall slavisk den skrivemåten Hirsch bruker. Det må bli opp til den som bruker materialet å registrere for seg selv andre stavemåter funnet i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang. etternavn, hvilke av følgende er å foretrekke:

 

v. der Kettenburg (som i kilden), eller

 

Kettenburg v. der ?

 

 

Dette bør registreres som Kettenburg v. der, slik at registeret går alfabetisk på etternavn. Det blir ellers en slags sekkepost med alle von'ene under bokstaven V.

 

 

Til 55:

Excel-filene skal vel ikke alfabetiseres ? Enten man setter "von" før eller etter så skal vel navnene stå på samme sted som hos Hirsch ? Filene må vel legges ut hvert hefte for seg slik at alfabetiseringen til Hirsch følges ? Hirsch er jo ingen primærkilde, men et register som henviser til et kartotek som er bygget opp fra primærkilder. Derfor er det så viktig at vi følger skrivemåten(e) som Hirsch angir. 

 

 

#58

Jeg følger i alle fall slavisk den skrivemåten Hirsch bruker. Det må bli opp til den som bruker materialet å registrere for seg selv andre stavemåter funnet i andre kilder.

 

Gjør helst det jeg får beskjed om jeg, men beskjedene spriker jo litt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er ønskelig å sette von/der osv bakerst er at det er naturlig å lete opp etternavn etter førstebokstaven.

Hirsch er i seg selv organisert alfabetisk, så i bøkene står von der Kettenburg under K for Kettenburg.

Det er mer naturlig å lete der enn under V. Jeg ser dessuten at familiemedlemmer noen ganger bruker von og noen ganger ikke, så brødre vil også bli stående "i hver sin ende" av registeret om det skal sorteres på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Rune, at foreningen må få dekket inn reelle utgifter på en eller annen måte er selvsagt (ellers kunne man ikke drevet forening). Spørsmål om rettferdighet blir vel fryktelig vanskelig å diskutere, jeg har som sagt et ønske om å hjelpe til (så får vi se om det blir noe av), men siden jeg ikke er medlem vil jeg ikke ha tilgang til det øvrige. Orker ikke engang å prøve meg på en sånn diskusjon, dersom jeg skal bidra, så gjør jeg det uten tanke på rettferdighet, jeg gjør det fordi jeg synes det er moro og interessant (jeg tar det for gitt at ikke-medlemmer kan bidra).

 

Selvsagt kan alle bidra her, også ikke-medlemmer, Jørgen.

 

Det har vel vært sagt i debatten her tidligere også, at dette vil bli tilgjengelig for en helt grei sum, noenlunde på nivå med en skjønnlitterær bok i bokhandelen. Og dette er et oppslagsverk på over 5000 sider, så om en skal sammenligne for eksempel med verket til Knausgård blir det billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er ønskelig å sette von/der osv bakerst er at det er naturlig å lete opp etternavn etter førstebokstaven.

Hirsch er i seg selv organisert alfabetisk, så i bøkene står von der Kettenburg under K for Kettenburg.

Det er mer naturlig å lete der enn under V. Jeg ser dessuten at familiemedlemmer noen ganger bruker von og noen ganger ikke, så brødre vil også bli stående "i hver sin ende" av registeret om det skal sorteres på den måten.

Skal ikke hvert heftene legges ut for seg, og beholde Hirsch's alfabetisering ?Eller skal alt slås sammen til én fil, og er det i så fall fornuftig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Rune, at foreningen må få dekket inn reelle utgifter på en eller annen måte er selvsagt (ellers kunne man ikke drevet forening). Spørsmål om rettferdighet blir vel fryktelig vanskelig å diskutere, jeg har som sagt et ønske om å hjelpe til (så får vi se om det blir noe av), men siden jeg ikke er medlem vil jeg ikke ha tilgang til det øvrige. Orker ikke engang å prøve meg på en sånn diskusjon, dersom jeg skal bidra, så gjør jeg det uten tanke på rettferdighet, jeg gjør det fordi jeg synes det er moro og interessant (jeg tar det for gitt at ikke-medlemmer kan bidra).

Hei.

Kanskje en ide å la de som gjør en innsats få et gratis medlemskap med tilgang til hele Hirsch ? Det vil jo ikke koste NSF noe, men kanskje anspore noen til å yte?

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kanskje en ide å la de som gjør en innsats få et gratis medlemskap med tilgang til hele Hirsch ? Det vil jo ikke koste NSF noe, men kanskje anspore noen til å yte?

 

Godt forslag, Knut. Vi skal diskutere den muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander

 

Jeg har ikke hørt fra Lars, men jeg har lyst til å prøve å bidra i dette prosjektet. Skal jeg sende deg en e-post, Rune?

 

Vi blir glad for hver hånd som hjelper oss, det er et stykke igjen før vi er i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa,

Så all verdens med tid kan dette vel ikke ta. Med pdf.foto-Hirsch på en pc med stor skjerm og xls-filen på en bærbar  til registrering, synes jeg, (med litt rutine) at det går rimelig greit, ca. 4 minutter pr side i gjennomsnitt. (6000 sider X 4 min = 24000 min/ 60 =  400 timer. 

Med 10 deltakere blir det = ?. Med 40 deltakere = ?

Dette gjør vi før jul !!!!!!!!

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen planer om å være eksklusive her. Arbeidet går framover, men det er en god del arbeid som gjenstår. Spesielt er vi nå "i beita" for korrekturlesere.

 

Av 47 hefter (12 bind) er status følgende:

 

Oppretting og tilrettelegging av fotografert materiale:

30 hefter av 47 er klare, og laget pdf-filer av som da er klare til registerdannelse og senere publisering.

 

Registerdannelse:

12 hefter er ferdig registrert

12 hefter er under arbeid

23 hefter er ikke startet opp

Ingen registre er korrekturlest

 

Jeg gjør selv den første delen av jobben med tilretteleggingen av fotomaterialet og produksjonen av pdf-filene.

Vi har 10 frivillige som arbeider med å lage registre

Ingen korrekturlesere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er litt usikker på om styringen av denne dugnaden er helt under kontroll. Jeg har fått spørsmål om hvilke hefter i PDF-format jeg hadde fått tildelt, så de samme PDF-filer tilsendt 2 ganger, og så melding om at tilbakesending ikke er registrert. Risikerer vi at det blir dobbeltarbeid pga manglende oversikt ?

Jeg gjør gjerne en innsats, men "ordning og reda måste det vara" !

Nåja, ikke så bøst ment, men tid er tid, også for oss pensjonister.

Men trenger dere hjelp ?

 

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange "jern i ilden" for tiden. Foreløpig, og forhåpentlig i hele prosjektet, unngår vi dobbeltregistrering.

Korrekturlesingen er vanskelig å få til, så her blir nok løsningen at vi må motta endringer underveis og eventuelt legge inn endringer i registeret etterhvert som vi får inn slike meldinger.

Det vil medføre mye raskere publisering.

 

Se forøvrig egen epost til deg, Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.