Gå til innhold
Arkivverket

Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er fotografert


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hva gjør vi med korrektur? Kan vi satse på tilbakemeldinger om feil over tid ?

 

Jeg har gjort følgende:

 

Der jeg er usikker på navnet har jeg satt et ???? i merknadsfeltet.

 

Da vil en av oss andre gå igjennom og se om vil kan lese hva som egentlig står. Å lese korrektur på alt blir en altfor voldsom jobb

 

En utfordring med H&H er at bokstave k og h er nesten like, så det er vanskelig å vite om han skriver Henrich eller Henrick. Men det spiller ingen rolle hva vi skriver. Registeret blir søkbart og alfabetisk, så begge navnene vil stå nesten sammen. Det viktigste er å få etternavnet mest mulig korrekt da det er det man skal søke på ( i alle fall de tre-fire første bokstavene)

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K og H, k og h synes jeg er greie, k har en tydelig "knekk". Det er værre med a og o, der er det ikke alltid konsekvens, av og til hektes a'en vider til neste bokstav slik som o, men det må vel være riktig å bruke  hue ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange kjente navn her, og mange varianter fra det man finner på internet. Det viktigste må vel være å få med alle variantene av etter/familienavn fra kildene hos Hirsch.

Med døpenavn er det er jo noen særegenheter, f.eks. nesten konsekvent Andreas, ikke Anders, Christoffer, ikke med ph, Johan konsekvent med en n. Jeg synes Hirsch er godt leselig på 400%, men innimellom................


Kan du søke på tegnet ? Hvordan gjør du det i Excel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange kjente navn her, og mange varianter fra det man finner på internet. Det viktigste må vel være å få med alle variantene av etter/familienavn fra kildene hos Hirsch.

Med døpenavn er det er jo noen særegenheter, f.eks. nesten konsekvent Andreas, ikke Anders, Christoffer, ikke med ph, Johan konsekvent med en n. Jeg synes Hirsch er godt leselig på 400%, men innimellom................

Kan du søke på tegnet ? Hvordan gjør du det i Excel ?

 

Enig.

Det jeg gjør er å liste opp alle varienter av etternavnet H&H har. Når det ikke er plass i "etternavn-kolonnen" setter jeg resten i "merknads-kolonnen". Samme gjør jeg når det gjelder fornavn

 

Alle exel-arkene vil bli konvertert til pdf-filer, og de blir søkbare, også alle tegn. Jeg kan gjerne konvertere for deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lagt etternavnsvariantene i kommentarfeltet og fornavnsvariantene i fornavnsfeltet, men dette blir jo søkbart uansett.

 


Altså "skrives" i etternavnsfeltet og varianter i kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lagt etternavnsvariantene i kommentarfeltet og fornavnsvariantene i fornavnsfeltet, men dette blir jo søkbart uansett.

 

Altså "skrives" i etternavnsfeltet og varianter i kommentar

 

Det blir søkbart ja. Og man må jo søke på etternavn, og de kan skrives på mange måter

 

Et eksempel:

 

Navnet "Bessel" skrives også "Beesel", "Bessle" og "Beszler"

 

Her må man enkelt og greit bare søke på B eller Be

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Knut!!!

 

Takk skal du ha.

I dag har vi også fått hjelp av en fra Danmark, så kanskje vi blir ferdige før St.hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnandaånden innen slektsforskningsmiljøet i Norge er jo helt latterlig

 

Der sitter dere og bare venter på at det materialet dere venter på vil bli gratis tilgjengelig uten at dere har løftet en finger? Glem det!!!

 

Hvorfor skal det være gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å melde meg på dette, selv om jeg ikke er medlem i NSF. Men jeg skal innrømme at jeg er bekymret for å gjøre feil som går ut over det endelige produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander: Jeg tar kontakt med deg i morgen privat, Vi trenger noen som gjør en en innsats for fellesskapet. Alt for mange er snyltere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør bli enige om hvordan vi registrerer alternative navn. Jeg mener vi skal følge Hirsch på  skrevet navneform  i etternavnsfeltet og legge alternative navneformer i kommentarfeltet, eventuelt utvide malen  med egen kolonne for navnevarianter, kanskje det beste ? Det er ikke for sent å endre malen nå, det er ikke all verdens arbeid å flytte navnealternativene over i egen kolonne.

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør bli enige om hvordan vi registrerer alternative navn. Jeg mener vi skal følge Hirsch på  skrevet navneform  i etternavnsfeltet og legge alternative navneformer i kommentarfeltet, eventuelt utvide malen  med egen kolonne for navnevarianter, kanskje det beste ? Det er ikke for svideent å endre malen nå, det er ikke all verdens arbeid å flytte navnealternativene over i egen kolonne.

 

Enig Knut, men vi bør ikke utvide bredden på malen. Dette fordi malen er tilpasset A4-format slik den er i dag. Regnearket (excel) skal konverteres over til PDF. Men som jeg har sagt tidligere; navn har alltid blitt skrevet på forskjellige måter, men nesten alltid har de tre-fire første bokstavene vært de samme. Vi som registrerer kan ikke ta alle hensyn til dette. Det er den som søker som må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnandaånden innen slektsforskningsmiljøet i Norge er jo helt latterlig

 

Der sitter dere og bare venter på at det materialet dere venter på vil bli gratis tilgjengelig uten at dere har løftet en finger? Glem det!!!

 

Hvorfor skal det være gratis?

 

Og noen av dere synes sikkert at dette var utidig skrevet, men det er slik jeg føler det

 

Vi er mennesker som helt uegennyttig gjør en innsats for slektsforsker-miljøet, og jeg synes flere av dere må bidra, ikke bare høste

 

Dette gjelder ikke bare NSFs prosjekter men også DIS sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen av dere synes sikkert at dette var utidig skrevet, men det er slik jeg føler det

 

Vi er mennesker som helt uegennyttig gjør en innsats for slektsforsker-miljøet, og jeg synes flere av dere må bidra, ikke bare høste

 

Dette gjelder ikke bare NSFs prosjekter men også DIS sine

 

Noe kvass var nok denne kommentaren, men det likevel ingen tvil om at økt innsats fra flere vil gjøre langt mer materiale tilgjengelig for alle sammen av oss.

Digitalpensjonatet er for eksempel et godt eksempel på dette. Der har mange bidratt og det er ennå flere som høster.

 

Likevel er miljøet avhengig av at mange flere sår, for dermed kan vi også høste fruktene av det vi sammen har utrettet.

 

Det er all grunn til å applaudere for de som yter det lille ekstra og ikke bare fokuserer på å skulle skaffe seg det de selv har bruk for.

 

Dugnaden er aldeles ikke oppskrytt, også i slektsforskningen er den uvurderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnandaånden innen slektsforskningsmiljøet i Norge er jo helt latterlig

 

 

 

 

Og noen av dere synes sikkert at dette var utidig skrevet, men det er slik jeg føler det

 

Vi er mennesker som helt uegennyttig gjør en innsats for slektsforsker-miljøet, og jeg synes flere av dere må bidra, ikke bare høste

 

 

Noe kvass var nok denne kommentaren, men det likevel ingen tvil om at økt innsats fra flere vil gjøre langt mer materiale tilgjengelig for alle sammen av oss.

Digitalpensjonatet er for eksempel et godt eksempel på dette. Der har mange bidratt og det er ennå flere som høster.

 

Likevel er miljøet avhengig av at mange flere sår, for dermed kan vi også høste fruktene av det vi sammen har utrettet.

 

Det er all grunn til å applaudere for de som yter det lille ekstra og ikke bare fokuserer på å skulle skaffe seg det de selv har bruk for.

 

Dugnaden er aldeles ikke oppskrytt, også i slektsforskningen er den uvurderlig.

 

 

Utidig? Tja. Uansett angriper Wangensteen feil publikum når han velger nettopp dette forumet som et passende sted for kritikk av "slektsforskningsmiljøet i Norge" og når han her i dette forumet etterlyser folk som bidrar og ikke bare høster. Er det noe som kjennetegner dette forumets brukere, er det nemlig uegennyttig hjelp og innsats for andre. Her er det flust av gode hjelpere som bruker mye av sin tid til å lete etter og finne slektsopplysninger for andre, uten å lage noen store fakter av det og uten å forvente eller forlange så mye som en takk tilbake. Veldig mange bidrar, enten det er gjennom kilderegistrering, scanning og digitalisering eller gjennom besvarelser av spørsmål i dette forumet. Alle fortjener de stor honnør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utidig? Tja. Uansett angriper Wangensteen feil publikum når han velger nettopp dette forumet som et passende sted for kritikk av "slektsforskningsmiljøet i Norge" og når han her i dette forumet etterlyser folk som bidrar og ikke bare høster. Er det noe som kjennetegner dette forumets brukere, er det nemlig uegennyttig hjelp og innsats for andre. Her er det flust av gode hjelpere som bruker mye av sin tid til å lete etter og finne slektsopplysninger for andre, uten å lage noen store fakter av det og uten å forvente eller forlange så mye som en takk tilbake. Veldig mange bidrar, enten det er gjennom kilderegistrering, scanning og digitalisering eller gjennom besvarelser av spørsmål i dette forumet. Alle fortjener de stor honnør!

 

Ja du har selvfølgelig rett Tore

 

Nesten ingen i dette forumet vil jo få glede av dette verket,  Ditt innlegg fikk i alle fall undertegnedes lyst til å gjøre noe for fellesskapet til å ytterlige å dabbe av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, Det er klart at en digitalisering av Hirsch kan være til nytte, men bare for dem som har noe å hente der. Kanskje det kan være årsak til en noe svak interesse for å delta ?  Relevans, relevans!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til manglende interesse for registrering kan jo være usikkerhet mht. hvor dette publiseres og hvem får tilgang.

 

Må man være medlem av noen forening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem av begge foreningene ( DIS og NsF) i mange år. Jeg meldte meg ut av begge da jeg etterhvert innså at disse foreningene ikke kunne tilføre meg noe.

 

Det eneste som har gitt meg noe er de to artiklene av Andreas Snildal om kvæner. Etter det har det gått mange år med medlemsskap uten at jeg har følt at jeg har fått valutta for kontigenten.

 

Håper NsF har blitt bedre, og ønsker etterhvert og melde meg inn igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.