Kristel Høygård Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Kan noen tyde innholdet i disse to sakene? S. 628, sak nr 24 og 25 https://www.digitalarkivet.no/tl20070129320628 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 (edited) Velkommen i forumet! Aller først: Du må endre visningsnavn til fullt navn ihht. forumreglene. 🙂 Dernest, et forsøk – Nr. 24: 01 Aar 1898 den 3die september mødte efter forlangende af Peder Hansen som eier 02 af Midtbakken g. nr. 191 (??) i Vestre Toten, vi undertegnde fire af fogden den 03 2den august f. a. opnevnte mænd, nemlig Anders N. Rubred(?), Anders P. Solberg Ma- 04 tias J. Holje og i A. Gjerstads sted suplikanten Hans Skuten(?) paa Hoel, paa over- 05 nevnte eiendom for at foretage en skyldsætning og delingsforretning paa og 06 over en fra dette brug frasolgt parcel. Vi erkjendte at vi idag have befaret ho- 07 vedbruget ligesaavel som parcellen, og at vi alle tillige er godt kjendte paa ste- 08 det, og kom vi til følgende resultat: 1. Den fraskillendes del grændser mod 09 øst og syd til hovedbøllet, mod vest til gransrækelen(?) (en rækul(?)vei for gran 10 med flere) mod nord til Gransbakken(?) og er særskildt indhægnet med gjærde. 11 2. Rettighet til hugst samt til Jagt(?) eller snaretag i fremmed skov forefin- 12 des ikke. 3. Den delte eiendom ligger ikke før i noget fællesskab ligesaalidt 13 som de heller ikke har noget fælllesskab i udmark, og har det nye brug en saa 14 heldig beliggenhed som de stedlige forhold tillade. 4. Det nye brug afgiver 15 som sælvstændig eiendom betryggende sikkerhet i handel og vandel for matri- 16 kulskatt og andre offentlige udredelser med tilllæg af mulige inddrivelsesomkost- 17 ninger, disse satte till omtr. 20 kr. 5. Det nye brug fik ved forretningen navnet 18 «Bakkelund». 6. Vi kom til det resultat at Bakkelund udgjør 1/4 del af det 19 samlede brug og da dette har en skyld af 0.47 øre udkommer Bakkelund med 20 en skyld av 11 øre. 7. Sælgeren Peder Hansen og kjøberen Martin Gustavsen Li- 21 er var tilstede ved forretningen og erklærede sig tilfredse med samme. At vi 22 fire ovennævnte mænd er samstemmige om denne forretning ærklærer vi ved 23 vore navnes underskrift Bakkelund den 3die September 1898 [underskrifter] Nr 25: 01 Undertegnede Hans Pedersen Lundegjærdingen, 02 som eneste livsarving efter min fader Peder Hansen Lundegjærdingen, 03 erkjænder herved at have solgt til til Martin Gustavsen Lier en parcel af [ny side] 01 min eiendom Midtbakken g. no. 191 br. no. 7 i Vestre Toten, hvilken par- 02 cel ved skyldsetningsforretning af 3die september d. a. er nærmere betegnet og givet 03 navnet Bakkelund samt tilagt en skyld af 0.11 øre. Den omforente kjøbesumma 04 er kr. 800.00 for hvilke otte hundrede kroner er gllagt(?) fuld rede og rigtighed. Skat- 05 ter m. v. overtager kjøberen fra 1 januar 1899. Thi skal ovennævnte eiendom 06 Bakkelund under g. no. 191 af skyld 0.11 øre i Vestre Toten med de herligheder, 07 rettigheder og forpligtelser hvormed jeg har eiet samme, herefter følge og tilhø- 08 re navnl. Martin Gustavsen Lier som en sand og retmæssig erhvervet eiendom 09 og bliver jeg for overdragelsen hans hjemmelsmand efter loven. Til bekræftel- 10 se under min haand i vidners overvær. p.(?) t.(?) Kraby, Østre Toten, 8de desbr. 1898 11 [underskrifter etc.] 12 til 18 [Det samme. Det bekreftes også at Hans P. er eneste sønn av Peder H. og sistes hustru Johanne Larsdatter som er død for flere år siden. ] Mvh PS: Og ja, helt til slutt – her er et eget forum for tyding av skannete kilder 🙂 Edited January 24, 2022 by Even Stormoen Kristel Høygård 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristel Høygård Posted January 24, 2022 Author Share Posted January 24, 2022 Tusen takk for hurtigbehandling! Jeg ble veldig overrasket og imponert! Teksten er fullgod til sitt bruk. Even Stormoen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts